'Leugens' over aantal bezoekers

Organisatoren goochelen vaak met de wildste cijfers als het over bezoekaantallen van hun events gaat. Althans, dat is wat docent event logistiek Maarten van Rijn in de praktijk ziet gebeuren. Kevin vraagt hem wat er aan de hand is.

Kevin Van der Straeten
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Organisatoren goochelen vaak met de wildste cijfers als het over bezoekaantallen van hun events gaat. Althans, dat is wat docent event logistiek Maarten van Rijn in de praktijk ziet gebeuren. Ik vraag hem wat er aan de hand is.

 

Dag Maarten, welkom in onze studio.

 

Dankje.

 

We gaan het vandaag hebben over bezoekersaantallen van evenementen. En jij hebt zegt dat die niet altijd door de organisatoren zo correct worden gecommuniceerd.

 

Nee, ik heb daar vrij recent bij TV Rijnmond ook iets over gemeld. Ze hadden in Rotterdam een geweldig grote partij gehad, en daarvan zei de organisatie 900.000, en ze hadden mij gebeld via een student die mij kende, en ik zei: "Nou maak er maar 600.000 van, want dan zitten we iets dichter bij de waarheid." Nou, en dat was natuurlijk niet leuk om te horen voor die partij. Helaas zijn we de discussie niet samen aangegaan, maar ze hebben gewoon gevraagd: "Wat zijn jouw argumenten?" Nou, wat mijn argumenten zijn is het volgende, en dat werd toch wel bevestigd later door een interview met de organisator van Rotterdam, marketing is zo belangrijk, dat de cijfers die evenementorganisatoren... Kijk,van een feest met een hek eromheen is het simpel, dan heb je zoveel kaarten verkocht, en daar is geen discussie over, dat weet iedereen wel. Maar feesten waar geen hek omheen staat, dus gewoon de straat, de binnenstedelijke activiteiten, ja, dan is het toch gebaseerd op een jarenlange groei en op een enig moment heeft iemand iets geroepen van: "Dit zijn duizend mensen". En of dat nou waar was, of niet waar, dat is niet zo belangrijk, maar het jaar daarop, in het kader van "we willen het volgend jaar weer organiseren, we hebben sponsors nodig"... Dan moeten het er wel meer worden. Dus je ziet dat het groeit, en er worden getallen genoemd die helaas niet waar blijken te zijn. En niemand kon dat doen vroeger. Vroeger was het simpel he, toen kon je niet meten. Je kunt tegenwoordig aardig een aantal dingen meten, en één van de opties die ik erg goed ken, is meten met camerabeelden waarop stromen, maar ook op vlakken, met een camera, daar zit software achter, en die telt gewoon het aantal mensen dat er staat.

 

En hoe zorgt die ervoor dat je niet dubbel telt?

 

Kijk, als het een stroom is twee kanten op, dan zou het ook nog niet eens zo erg zijn, want dan weet je waar een grote groep mensen heengaat en waar weer anderen naartoe gaan, afgelopen weekend op een groot festival hebben we precies hetzelfde gedaan. Er zijn drie ingangen, en de twee grote evenemententerreinen zijn gescheiden door een wat smallere doorgang. Het was heel belangrijk om hoe gedurende de hele dag de verhoudingen op dat terrein zouden zijn. Nou, die telcamera's hebben gewoon real time aan kunnen geven "op de ene helft of op de andere helft". Het aantal mensen wat er daadwerkelijk aanwezig was.

 

Hoe accuraat is zoiets?

 

Dat is 99.9% accuraat. We hebben die camera's ook vanuit de TU-Eindhoven ontwikkeld, er is een bedrijf wat daar nu een business mee doet. We hebben handtellingen bijgehouden, we hebben de beelden nageteld, we hebben van alle kanten geprobeerd om te vinden, mijn studenten hebben dat gedaan, om te vinden of dat wel of niet klopte. Die zijn ongelofelijk nauwkeurig. Op die hoeveelheden van mensen is een kleine afwijking van 1 of 2 ook niet zo interessant, maar die zijn echt zeer nauwkeurig. En wat je dan krijgt, is dat je op basis van échte aantallen je beslissingen kunt nemen. Dus op het moment dat je echt weet hoeveel er aan de ene kant en hoeveel er aan de andere kant staan, kun je dus je uitstroom ook reguleren. dat de mate van uitstroom op een bepaalde plek groter is dan op de andere. Zodat je geen enorme ophopingen krijgt van mensen, zeker in zo'n uitgang, dat iedereen naar buiten wil, waarin de kans op verdrukkingen groter wordt, het is echt een safety argument om die reële, échte getallen te hebben, en niet een schatting.

 

Wat je dan vaak ziet gebeuren is dat de politie ook nog eens met cijfers komt, en die zijn dan nog eens iets anders dan wat de organisator roept, en dan heb je zoiets van: "Ja maar hoeveel waren het er nu, 500.000, 900.000?"

 

Ja. Nou, wij hadden op een andere plek die camera's ook gebruikt, en de organisator van dat evenement heeft nadrukkelijk daarna gezegd: "Niet melden". Daar was een zo'n grote afwijking tussen wat de organisatie riep voor de aantallen, en de telgegevens spaken dat echt keihard tegen.

 

En over hoeveel verschil ging dat dan?

 

Nou, dat ging over 70% ten opzichte van 100% die de organisatie afgaf. Dat is echt een 30 tot 35% verschil. En dat... Het maakt niet uit, he. De organisator van Rotterdam zei dat ook nog. Hij zei: "Het maakt toch niet uit, hoeveel het er zijn? Het gaat erom of het veilig was." Dat ben ik ook helemaal met hem eens. Daar is geen enkel misverstand over. Het was geweldig goed georganiseerd, klaar. Er zitten wat kleine dingetjes in die bijgesteld moeten worden, prima, helemaal top. Maar als je werkelijk in andere situaties gaat rekenen met die getallen, nouja, dan heb je... of je tuigt teveel op, dat het veel te kostbaar wordt, of het blijkt gewoon dat je er helemaal compleet naast zit, en dan zit je aan de verkeerde kant, en dan wordt het wél een veiligheidsverhaal.

 

Wat moet er dan volgens jou gebeuren?

 

Nou, ik denk dat over een jaar, anderhalf jaar, de telsystemen ook met telefoons en noem allemaal maar op, is opgelost. De discussie over RFID we moeten RFID, elke honderdste bezoeker van zo'n evenement krijgt gewoon een tag om. Anders dan kom je niet binnen. Klaar. Niks over privacy. Het gaat er niet om dat ze weten wie hij dan is, nee, het is een anonieme bezoeker. Maar die anonieme bezoeker heeft een bepaald gedrag, die gaat zo vaak naar het toilet, die gaat zo vaak naar de bar, en als we dat kennen, als je 60.000 man op zo'n evenement hebt, dan heb je 6000 data-verzamelaars, die dat gratis voor jou doen. Waarmee je geweldige analyses kunt maken over je faciliteiten, je voorzieningen, je uitstroom. En als ze dan met een bepaalde groep bij een bepaalde ingang zijn binnengekomen, dan weet je waar ze staan, dan weet je wat de verdeling is. Nou, dan kun je zo je faciliteiten daarop aanpassen. Gedurende je evenement kun je dus veel meer bijsturen..

 

In real time...

 

Real time, ja. Daar pleit ik voor: probeer nou, als evenementenorganisatoren, te gaan werken met echte cijfers, met echte metingen.

 

Maarten, bedankt voor je komst naar de studio.

 

Graag gedaan.

 

En u beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot de volgende week.

Advertenties