Wat kan de eventsector van de tv-wereld leren?

Wat kan de eventsector leren van de tv-wereld? Een vraag voor Kir Waldukat, opnameleidster van, onder andere, The Voice, de MIA's en Peter Live.

07-04-2019 -  by Kevin Van der Straeten

Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

  • Exper

    Een helder en waardevol betoog over het belang van regie, stagemanagement en repetities op evenementen. Want events zijn tenslotte ALTIJD live.

    Pouwelse René [Rene Pouwelse Advies Regie Productie] ( 2019-04-08 - 10:15u )

Transcript

Wat kan de eventsector leren van de tv-wereld? Een vraag voor Kir Waldukat, opnameleidster van, onder andere, The Voice, de MIA's en Peter Live.

 

Dag Kir, welkom in de studio.

 

Hi.

 

Jij hebt heel wat tv-ervaring.

 

Dat klopt. Ik heb een zestienjarige carrière op de VRT achter de rug en ben nu, op zelfstandige basis, aan het verdergaan.

 

Heel wat grote shows.

 

Ik heb veel grote shows gedaan. Iedereen heeft zo een beetje zijn eigen specialiteit en de mijne was vooral de grote, live muziekshows, à la de MIA's, Steracteur, Peter Live. Hoe groter, hoe liever, eigenlijk.

 

Ik zag daar heel wat linken met de evenementensector. Vandaar dat ik jou heb uitgenodigd.
Om eens te informeren van: wat kunnen wij, als evenementensector nu van die tv-wereld leren?

 

Het is zo dat...
Bij tv, is het een heel complex gegeven. Vooral een technisch gegeven, maar ook heel persoonlijk gegeven, door alle gasten en mensen die er aan meewerken.
De complexiteit maakt, dat je eigenlijk een heel traag proces gaat vormen, van eerste repetitie tot uitzending of opname. En je splitst eigenlijk een heel tv-programma uit, om het te repeteren, in mekaar te steken, om tot een heel vlot eindresultaat te komen. Dat zijn stappen, die doorlopen worden, die heel interessant zijn om eigenlijk ook richting evenementen mee te nemen, want repeteren haalt de fouten er op voorhand uit en geeft een goed eindresultaat.

 

Nu, bij een concert, uiteraard gebeurt dat daar ook.
Maar bij een congres, bijvoorbeeld, is dat zelden of nooit dat er gerepeteerd wordt.

 

Klopt, is ook logisch, omdat je bij een congres, zit je met sprekers, die heel last minute toekomen.

En het is gewoon toekomen en als bij het...

 

Maak er het beste van, live.

 

Maak er het beste van.
Maar er is altijd een technisch gedeelte. Heel veel sprekers komen toe met PowerPoint presentaties, met laptops, met...
Er moet iets geprojecteerd worden, of er wordt iets getoond.
En al die kleine dingen, technisch, kun je op voorhand eigenlijk allemaal gaan testen. En de fouten... Eventueel is er iets kapot. Kan je het in het slechtste geval nog gaan vervangen.

Maar alles wat op voorhand al doorlopen is, maakt het de spreker, op het moment zelf, heel comfortabel en gemakkelijk.

 

Ja, nu, als je naar de tv-wereld kijkt, jouw job, want hoe moet ik jouw functie benoemen?

 

De termen opnameleiding, stagemanager, floormanager,  worden door elkaar gebruikt.

 

Worden door elkaar gebruikt. Wat houdt dat dan precies in? Wat doe je dan concreet?

 

Ik ben letterlijk de link tussen de regisseur, die in de regiekamer zit, en iedereen die op de studiovloer rondloopt. Ik sta in contact, via intercom, met de regisseur. Hij is het creatieve brein. Heeft alles bedacht op creatief vlak. En ik zorg ervoor dat het heel praktisch, ter plaatse, wordt uitgevoerd. Dat de presentator staat, daar waar de regisseur het heeft voorzien. Dat de mensen opkomen langs de juiste kant. En dat alles op de juiste momenten gebeurt.
Ook een belangrijk ding, is dat wij heel hard de timing in het oog houden. Dus dat de dagplanning gerespecteerd wordt. Dat we op tijd beginnen, op tijd stoppen. En, moest er iets mislopen, dat we creatief kunnen spelen met die planning, ook, en inpikken.

 

Ik kan me voorstellen dat net dat laatste, bij liveshows, en ik leg ook meteen de link naar evenementen, dat net dat laatste de grootste meerwaarde van iemand zoals jij op een evenement of op een tv-set gaat betekenen.

 

Het is inderdaad moeilijk in te schatten. Stel, ik heb het voorgehad, dat twee presentatoren vastzaten, met hun vliegtuig, in de sneeuw. En niet op tijd konden komen repeteren. Kan je niets aan doen. Dan is het inderdaad de ervaring die meehelpt. Dat je kan gaan puzzelen en schuiven, binnen uw repetitieschema. Wat kunnen we al wel doen? Wat kunnen we naar voor schuiven? Wie hebben we beschikbaar? Brengt het op, om die twee presentatoren...
En je begint al alternatieven te bedenken. Als ze toekomen, kunnen we dat doen. Dus, dat is ter plekke improviseren, en, ja, de koe bij de horens vatten.

 

En echt tijdens een live show? Gebeurt het daar wel eens, dat een deel misloopt?

 

Tijdens een liveshow? Niet veel. Want op de één of andere manier, komt alles wel goed.
Maar tijdens een liveshow, ja, komt er heel veel druk op de presentator, natuurlijk. Maar het kan gebeuren.
We hebben het voorgehad met Stromae, die een muzieknummer moest brengen en één van de muzikanten was vergeten zijn laptop op te laden. Er komt geen muziek uit. Dan is het aan mij om, direct, mijn presentator terug op te sturen. Zeggen wat hij moet doen. En waar we naartoe gaan in het volgende blok. En zo geschiede.

 

Ja, ja, dan ingrijpen.
Nu, we hebben net de link al eens naar congressen enzoverder gelegd, hé. Er zijn uiteraard grote congressen, die wel een stagemanager hebben. Maar bij heel veel congressen is dat helemaal niet het geval. En op zich loopt dat ça va, want het is niet dat die congressen niet goed zijn, hé. Maar je ziet daar toch, af en toe, dat net die kantjes er wat afgereden worden. Dat net iets niet zo vlot gaat. Daar kunnen jullie dan eigenlijk voor gaan zorgen. Dat net alles smooth gaat lopen.

 

Ja, wij zijn letterlijk een link tussen alle partijen, die op die congressen aanwezig zijn. Zijnde een lichtman, een klankman, maar ook een producer aan de andere kant, de klant aan nog een andere kant. Daar gaan wij de link zijn. Wij zijn het aanspreekpunt en zorgen ervoor dat iedereen weet wat hij moet doen.
De problemen zullen ook bij ons terecht komen, maar wij gaan ze niet allemaal oplossen. Maar wij sturen wel door naar de juiste persoon, zorgen dat het opgelost geraakt. En wij zijn letterlijk de olie, tussen al die partijen. En ontlasten eigenlijk heel veel mensen van de akkefietjes, waar ze eigenlijk niet mee willen bezig zijn.

 

Nu, je zegt: je bent de link tussen al die partijen. Dat betekent dat je ook al die talen moet spreken. Want tegen die regisseur ga je anders communiceren, dan misschien tegen een gast.

 

Ja, klopt. Tegen de regisseur is het altijd heel kort en bondige taal. Functioneel. Efficiënt.
Ontvang je een eerste minister, of een gastspreker, of muzikanten, dat is allemaal van een ander soort sociaal niveau, zal ik zeggen. En je moet op uw eigen manier, met uw eigen inbreng, toch aanvoelen: hoe kan ik het beste uitleggen, aan die persoon, wat die moet doen? Wat er van hem verwacht wordt.
Als dat misschien een quizkandidaat is, die moet je altijd kunnen geruststellen. Op hun gemak stellen. En zorgen dat die toch, op één of andere manier, in hun stress, ook de boodschap nog horen.
Is dat een muzikant, moet je ook een beetje mee...
Die zijn heel gevoelig aan de sound van hun muziek, natuurlijk. Dus ga je meer in functie daarvan denken en in het geheel van klank en optreden.
En een politicus of, ik zeg het maar, een minister, die zijn heel veel gewoon. Dus daar kan je ook heel functioneel, snel, kort en bondig zeggen...
Ja, het is allemaal van een ander niveau. En dat aanvoelen, dat leer je ook met de jaren. En dat is het voordeel dat we hebben. We voelen het aan en kunnen iedereen sturen.

 

Nog een laatste element, dat ook uit de tv-wereld komt. Ik heb er hier ook één staan: autocue. Heel lang niet gezien op evenementen, maar komt steeds meer en meer voor. Omdat mensen natuurlijk een boodschap willen brengen, op de manier, zoals ze ze hebben voorbereid, en niemand zo'n lange teksten kan onthouden. Tenzij je natuurlijk professioneel acteur bent en een monoloog gewoon bent. Maar autocue is ook een vak apart, hé?

 

Het is een vak apart. Het is ook iets wat wij doen. Wat wij aanbieden.
Het is heel belangrijk, inderdaad, dat degene, die aan de prompter zit, dat dat een vertrouwensband is, dat de presentator of de gastspreker kan vertrouwen op het feit, dat die tekst gaat komen, dat die het ritme volgt.
En, heel belangrijk, soms ook, weer belangrijk in de repetitie: dat wijzigingen worden doorgevoerd, bewaard worden en dat dat er mooi uitziet.

Ik denk dat we meer moeten leren en meer moeten kijken, als evenementensector, naar de tv-wereld. Beroep moeten doen op jullie ervaring, om daar bij te komen, om te komen helpen.

Dank je wel, Kir, voor je komst naar de studio.

 

Graag gedaan.

 

En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Nieuwsbrief

Advertenties