Event apps

Smartphones zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Bijna iedereen heeft een iPhone, Android of Windows mobile telefoon. Alleen al in Apple's app store kan je meer dan 550.000 apps downloaden. Ook organisatoren gebruiken steeds meer apps om hun events te promoten, te communiceren met hun gasten of om hun evenement interactiever te maken. In de eventplanner.tv-studio is Jasper van Blerk van Twoppy te gast. Hij vertelt ons alles over de do's en don'ts bij het gebruik van event apps.

Kevin Van der Straeten
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Smartphones zijn niet meer weg te denken. Iedereen heeft tegenwoordig een iPhone, Android of Windows mobile telefoon. Alleen al in de Apple app stores staan meer dan een half miljoen applicaties te downloaden. Ook organisatoren gebruiken ze steeds vaker bij hun evenementen. Vandaag in onze studio, Jasper van Blerk van Twoppy, die ons alles komt vertellen over de do’s en don’ts bij het gebruik van event applicaties.

 

Dag Jasper, welkom in de studio.

 

Hi Kevin, bedankt voor je invitatie.

 

Dat is heel graag gedaan. We gaan het vandaag hebben over event applicaties. Wat zijn voor organisatoren zowat de belangrijkste functies waarvoor ze zo een applicatie gaan gebruiken?

 

Nou, het 1ste doel van zo een applicatie is dat je wil communiceren met je doelgroep. In onze ogen is het belangrijkste om het wie, wat, waar en wanneer te communiceren. Dus wat gebeurt er, wanneer gebeurt het en waar gebeurt het. En alle informatie daaromheen. Dat is eigenlijk waar primair een applicatie om draait.

 

Primair, zijn er dan ook nog secundaire mogelijkheden?

 

Ja, natuurlijk, iedereen die heeft bijzondere wensen die hij graag vervuld zou willen hebben in zijn applicatie.

 

Zou je ons hiervan een aantal voorbeelden van willen geven?

 

Nou ja, in het geval van een festival zou je kunnen denken aan een 'Find my tent' applicatie of functionaliteit

 

Een 'Find my tent' applicatie?

 

Je kan aangeven waar je gekampeerd hebt op het terrein zodat je ’s nachts na een paar biertjes ook nog weet waar je weer naartoe moet. Wij vragen ons af of dat soort functionaliteit wel echt noodzakelijk is.

 

Ik wou je dan ook vragen, wordt dit dan ook effectief gebruikt?

 

Nou, dat meten wij niet. Of tenminste, we hebben daar geen cijfers van. Maar, als eigen ervaring denk ik dat zo een applicatie, of deze functie in de applicatie, niet zou gebruiken. Op een festival wil gewoon kort en snel weten wat er en waar speelt. En verder wil ik het gewoon gezellig hebben met mijn vrienden.

 

En kan je zo een applicaties ook verder gebruiken om je event interactiever te maken?

 

Ja, je kan natuurlijk op een heleboel verschillende manieren beter communiceren met elkaar. Omdat ook als de bezoekers onderling via een digitaal programmaboekje met elkaar in contact kunnen komen. Via een tradtioneel programmaboekje is het natuurlijk heel lastig. Maar het is heel erg leuk bij een muziekfestival, vanuit het sociale karakter, om te weten of je vrienden ook aanwezig zijn en bij een congres kan je denken dat het netwerken bevorderd wordt.

 

Ja, moet ik dan denken aan dingen zoals contactgegevens uitwisselen via de app of ...

 

Dat nu niet eens zozeer. Ik denk dat het zien wie er aanwezig is, dat dat al een enorme motivatie is om wel te gaan, of met een bepaalde pet om, te gaan. Je kan wel via de applicatie met elkaar in contact komen, berichten met elkaar versturen. Maar ik denk dat het al heel erg mooi is te weten wie er überhaupt aanwezig zijn van de genodigden.

 

En wat mag je vooral niet doen als je een applicatie inzet op je evenement?

 

Ik denk dat je vooral niet teveel geld mag aan mag geven, want het is een echte 'nice to have' op dit moment. Bezoekers verwachten nog niet dat er een applicatie geboden wordt. Dus als je het doet, is dat echt om aan te geven, om een extra stukje innovatief karakter af te geven aan het evenement. En natuurlijk zijn de mensen die het op dit moment gebruiken, gebruiken dit met veel plezier. Als je de berichten leest op Social Media, dan is iedereen enthousiast over dat er een applicatie geboden wordt. Maar het wordt nog niet door de grote groep gebruikt, terwijl ...

 

Wat kost zo een applicatie?

 

Nou, normaliter kosten dergelijke applicaties 20, 30, 40.000 EUR. En ik denk dat dit een brug te ver is bij een heleboel evenementen. Dat zijn de hele grote die dat soort applicaties wel kunnen ontwikkelen, omdat ze het budget ervoor hebben. Maar dat zou ik zeker niet adviseren voor de kleinere organisator die wel een dergelijke tool beschikbaar wil stellen.

 

We hadden het daarnet ook over: zien of je vrienden aanwezig zijn. Dan hadden we al de link met Social Media gelegd. Ga je daar nog verder in, hoe integreer je de app in je Social Media strategie?

 

Nou ja, het is heel erg leuk om als event een eigen community te hebben van mensen die jou volgen op je Facebook pagina of Linkedin. Maar het is eigenlijk nog leuker als jouw bezoekers het netwerk van hunzelf gaan gebruiken om het evenement te vespreiden. Dus wat bieden wij binnen deze applicatie, is dat je alle erin gevonden informatie kan delen met jouw vrienden. En dat is iets wat de organisator heel moeilijk kan bereiken normaal.

 

En stel, ik laat toch een applicatie maken. Ga ik dan voor een native app of ga ik voor een mobile website?

 

Dat is ook weer voornamelijk een kostenaspect. Wij hebben er puur voor gekozen om in 1ste instantie ieder platform, euhm, dat het op ieder platform gebruikt kan worden. En daarom hebben we gekozen voor een mobile website, een html5. Daarmee is hij ook meteen toegankelijk voor Apple, Android, BlackBerry, Bada... Als je voor ieder platform onafhankelijk moet ontwikkelen, dan kost het nog veel meer geld en ja, volgens mij onnodig. We zien nu ook in het gebruik van een applicatie, dat 75% van gebruik wegkomt bij AOS gebruikers, dus dat zijn iPhone, iPod en iPad gebruikers.

 

Maar die mensen wil dan weer zo een icoontje op de startpagina. En ik weet wel, met een mobile site kan je dat ook gaan doen, maar dat doet dan niet weer iedereen. Is het dan soms toch niet interessant om toch voor zo een app te gaan?

 

Nou, enigszins wel. Dit zou natuurlijk leuk zijn, op het moment dat mensen in de app store gaan zoeken naar jouw evenement. Dat ze jouw applicatie vinden en dat ze jouw icoontje op het dashboard krijgen, maar er zijn nog niet zoveel mensen die verwachten dat er een applicatie is. Dus de 1ste taak om te communiceren dat er een applicatie is, ligt ook bij de organisator.

 

Op, voor of tijdens het evenement?

 

Op voorhand al. Zeker op voorhand. Want mensen die willen er naartoe leven. En ik denk dat je als organisator het event moet stretchen, dat je veel meer de voorbeleving ook al geeft en faciliteert. Dat je ze kunt laten zien wie er nog meer aanwezig zijn, zodat het begint te leven zodat de discussies starten.

 

En ticketverkoop, zou dat in een applicatie kunnen of moet dat nog even op een website gebeuren?

 

Nee, dat zou al via een applicatie kunnen. Ook daar zijn we over aan het nadenken. Alleen, ik denk niet dat wij ons daarmee bezig zullen houden, maar dat je daar meer partners moet gaan voor zoeken, die dat op dat moment al heel goed faciliteren. Want wij zijn heel goed in het bieden van een communicatieplatform...

 

Maar je denkt wel dat er een markt is voor mensen die een ticket zouden gaan boeken via een mobiel?

 

Ja zeker. Als mensen meer applicaties gaan gebruiken en het ook verwachten om het moment dat er een evenement aankomt, dat ze het kunnen vinden.

 

En hoe kan dat dan met de betaling?

 

Hoe dat technisch moet gaan werken?

 

Ja, bijvoorbeeld, bij een betaling geef ik nu mijn Credit Card gegevens in op de computer. Ga ik dat dan ook op een mobiel moeten doen of...

 

Nou, daarom zeg ik van, wij gaan dat helemaal niet ontwikkelen. Wij gaan daar partners voor zoeken die dat allemaal goed afgekaart hebben. Zodat dit allemaal op een vertrouwelijke manier en goede manier verloopt.

 

Ok, der is de laatste tijd heel veel te doen rond QR-code. Iedereen heeft het erover, niemand weet wat het precies zijn. Zou jij aan ons eens kort kunnen uitleggen wat een QR-code is en of jij daar mogelijkheden toepassingen voor ziet in de applicaties voor evenementen.

 

Nou, een QR-code is een 2-dimensionale nieuwe manier van barcode, waarbij je een...

 

Zoiets als in de supermarkt, die op een blik staat?

 

Ja, zoals in de supermarkt op een blik staat, alleen kan je bij het scannen van deze barcode of QR code, kan je een hyperlink naar een bepaalde website of naar WiFi instellingen, of je kan daar een heleboel functionaliteiten aan koppelen.

 

En wat gaat de toekomst brengen?

 

Nou ja, ik verwacht dat de toekomst gaat brengen, dat bezoekers gaan verwachten dat events applicaties gaan bieden. En ik denk dat de organisator daarmee dus ook verplicht is naar zijn bezoeker om een een applicatie te gaan leveren. Individueel ontwikkelen van applicaties, ik denk dat dat echt voor, zeker naar de toekomst, alleen maar voor de echte, brands zeg maar, Lowlands, de Efteling, die moeten echt wel een eigen applicatie bieden om ...

 

Als kleine organisator wil ik eigenlijk ook wel dat mijn Brand sterk naar voor komt. Kan dat ook in platformen zoals bijvoorbeeld op Twoppy?

 

Ja, dat kan wel. Maar je kan je voorstellen, Twoppy is er ook om in te zetten voor themaparken, maar ik kan me goed voorstellen dat sommige themaparken echt een sprookjesboek topic willen hebben, een stukje merkbeleving om daarna mee... Dat begrijpen wij heel goed. Maar we hebben Twoppy daar niet voor gemaakt. We hebben Twoppy ontwikkelt als communicatietool rondom evenementen. Waarbij wij ook een hele duidelijke focus hebben op de congresmarkt.

 

Ja. Ok, super. Dank je wel voor de komst naar de studio.

 

Graag gedaan.

 

Het was heel interessant, dank je wel

Advertenties