Social media: hype of realiteit

Twitter, Facebook, Pinterest, LinkedIn, ... Bijna iedereen in de eventsector is er ondertussen druk mee in de weer. Slechts weinigen slagen erin om echt meerwaarde te creëren met social media. Zijn social media nog steeds niet meer dan een hype of zijn we die fase ondertussen voorbij? Hoe zit het in de evenementensector? Welke evenementen hebben echt meerwaarde gekregen danzij social media? Wat zijn de valkuilen als je als organisator aan de slag gaat met social media? Social media specialist Gerrit Heijkoop vertelt ons wat wel en niet werkt.

Kevin Van der Straeten
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Twitter, Facebook, LinkedIn, Pinterest. Iedereen in de evenementensector is er druk mee in de weer, maar er zijn er maar weinig die erin slagen echt meerwaarde te creëren. social media specialist Gerrit Heijkoop vertelt ons wat wel en niet werkt.

 

Gerrit, zijn social media nog steeds niet meer dan een hype of zijn we die fase ondertussen al voorbij?

 

Dat is een interessante vraag. Euhm, der zijn mensen die nog steeds zullen geloven dat het een hype is. En dat is het in zekere zin ook. Er is echt veel aandacht voor, er zijn erg veel mensen op allerlei manieren mee bezig. Doe een seminar en gooi het woord social media in de titel en je hebt een volle zaal. Tegelijkertijd zijn er ook meer en meer mensen die er daadwerkelijk waarde weten te realiseren. Alleen de essentie daarbij is dat ze dat niet doen met social media, maar dat doen ze door het slim activeren van de sociale netwerken. Social media is een fantastisch hulpmiddel daarbij.

 

Nu, veel mensen investeren er - zoals ik in de aankondiging al zei - heel veel tijd in, maar weinigen slagen er echt in om meerwaarde te creëren. Hoe komt dat?


Wel, omdat het unieke aan social media er is, dat bijvoorbeeld, eerst ooit dit een communicatiemiddel is, waarbij het niet gaat om de zender. Alle communicatiemiddelen die we tot nu kennen, en zeker in de marketingcommunicatie, gaan over het neerzetten van een boodschap naar een bepaalde doelgroep. Of je het nou hebt over televisie, radio, telefoon. Maar zelfs internetmarketing en advertising gaat over welke boodschap wil ik bij mijn doelgroep onder de aandacht brengen. Nou, het fundamentele van social media voor het eerst ooit is dat het polmarketing is, dus dat het gaat om wat wil de ontvanger eigenlijk horen, lezen, volgen. Het heet niet voor niets dat je een pagina leuk vindt, of dat je een account gaat volgen. En als die account of dat merk of dat evenement die aandacht verspeelt, omdat ze irritant zijn, dan volg ik je tegelijk niet meer. En dat is anders dan iedereen ooit gewend is. Waar volgens mij veel mensen tijd mee verspillen, is maar proberen te pushen van die boodschappen door het nieuwe medium, die daar niet voor geschikt is.

 

Maar heb je dan een voorbeeld uit de evenementensector waar het wel gewerkt heeft?


Ja, die zijn heel schaars, maar een voorbeeld die ik de laatste tijd veel aannail, is de jongens van de beurs ‘Evenementencontact’. En als je gaat kijken op hun Twitter pagina, Facebook pagina, LinkedIn profiel, dat hebben ze allemaal netjes op orde, daar gebeurt helemaal niets. En toch geloof ik dat zij een uniek voorbeeld zijn van het inzetten van sociale netwerken. Wat zij namelijk doen is, zoals je misschien wel weet. Zij belonen hun standhouders voor het binnenbrengen van bezoekers. Iedere bezoeker die aangeleverd wordt, krijgen ze een EUR voor. En wat ze daarmee doen, is dat ze mij als standhouder activeren om na te denken, hé, wie zit er allemaal in mijn netwerk. Voor wie zou deze beurs interessant kunnen zijn, en wie kan ik verleiden om hier naar binnen te komen. En vervolgens bepaal ik wel hoe ik op de beste manier met mijn netwerk in contact kom. Of ik dat dan ga twitteren of ik iedereen een LinkedIn bericht stuur, dat ik ga facebooken of misschien pak ik gewoon wel ouderwets de telefoon. Maar goed,die keuze ligt bij mij en ik zal kiezen voor het medium dat het beste aanslaat bij mijn doelgroep.

 

Interessant. Als we dan gaan kijken naar de verschillende fases van een evenement. Je hebt het voortraject, het evenement zelf, het natraject. Hoe kan je in die verschillende fases social media inzetten? En hoe pas je je daaraan aan?


Dit zijn interessante vragen. Misschien eens eerst of om je te realiseren dat - in mijn visie althans – social media is gewoon een communicatiekanaal. Net zoals je e-mail hebt, net zoals je telefonie hebt, net zoals je vroeger brieven per post had. En als je je dat realiseert is de volgende vraag, waar ga ik dat communicatiekanaal voor inzetten ? Bijvoorbeeld, telefonie, daar kun je mensen mee bellen om ze koude sales te doen, of je kan ze bellen om klantenrelaties te verstevigen, of je kan een telefoonnummer openen om klantenservice te plegen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor social media. Je kan in het voortraject social media gaan gebruiken om mensen bekend te maken met het evenement. Dan doe je dan niet zozeer door heel hard de message, de boodschap, door het kanaal te drukken, maar door mensen die al geïnteresseerd zijn in het evenement, alvast te selecteren en het verspreiden van de boodschap. Tijdens een evenement, kun je de social media juist heel goed gebruiken om te weten wat er speelt, om je hele publiek de kans te geven om jou als organisator feedback te geven. Omdat bijvoorbeeld de koffie koud is geworden, of de broodjes op zijn, of dat een spreker saai is. Vroeger moest je dat allemaal zelf in de gaten houden, maar je kunt nooit op alle plekken tegelijk zijn. Door bijvoorbeeld een Twitter kanaal open te zetten, kun je ervoor zorgen dat al jouw bezoekers ten allen tijde met jou in contact kunnen staan, en dat je pro actief kunt inspelen op issues tijdens het evenement.

 

Maar Gerrit, een Twitter wall wordt steeds meer ingezet tijdens evenementen. Dan zie je ook mensen vlijtig van in de zaal beginnen tweeten. Maar wat doe je nu als 80% van die zaal helemaal niet op Twitter zit?


Nou, en dat getal is niet eens zo gek. Dat is vaak nog zo hé. We zien ergens een adoptatie van ergens tussen de 10 en 33, sommigen 40% van een publiek, max., van mensen die actief twitteren. Dus wat je altijd zult moeten blijven doen, is zowiezo cross mediaal blijven communiceren. Dus ja, je maakt gebruik van nieuwe media, maar ook e-mail, print, allerlei andere uitingen ga je daarmee combineren. De grap is, op het moment dat je dat twitteren succesvol weet in te zetten, met name Twitter biedt kansen voor evenementen. En je gaat dat laten zien aan de groep die nog niet meedoet. En je gaat dat vervolgens ondersteunen, doordat er bijvoorbeeld mensen op je evenement rondlopen, mensen die nieuwsgierig geworden zijn, die twijfelen, op weg kunnen helpen met het medium. Dan ga je de adoptatie onder je doelgroep vergroten en daarmee ga je de communicatie en de verbondenheid tussen de doelgroep onderling en tussen de doelgroep met jou vergroten. Wat uiteindelijk gaat resulteren in een veel grotere toegevoegde waarde van je evenement. Want let wel, uiteindelijk wordt waarde bepaald, vaak door ofwel, een educatieve doelstelling ofwel de verbondenheid die deelnemers onder elkaar krijgen.

 

Maar wat je dan vaak ziet gebeuren, dat merk ik persoonlijk heel sterk, een aantal jaren geleden ontstonden er nog echt gesprekken op Twitter tussen mensen die deelnamen aan een evenement. Nu zit iedereen door elkaar te razen en te roepen.

 

Ja.

 

En wat ben je daar dan nog mee? Zijn we dan niet het hoogtepunt van Twitter al voorbij?


Hmm, die conclusie deel ik niet met je. Wat ik met je eens ben, is dat als je nu bij beurzen gaat kijken en je zou daar de HashTack gaan volgen, wordt je overspoeld met mensen die daar inderdaad roepen : kom naar onze stand, kom naar onze stand. Dus je zult daar weer, met techniek onder andere, slim op in moeten spelen. Een praktisch voorbeeld is, wat ik tegenwoordig vaak doe, ik was vorige week bijvoorbeeld op de beurs iMacs. En daar heb je zoiets, daar komen 100 tweets per minuut voorbij van al die 10.000’en mensen die daar rondlopen. Daar kan ik inderdaad geen conversatie mee hebben. Maar wat ik wel kan doen, ik heb in de afgelopen drie jaar zo een 900, kleine 1000 accounts verzameld, heel zorgvuldig, die ik volg. Mensen uit de industrie, mensen die ik wel eens ben tegengekomen. Ik kan me bijvoorbeeld met een tool als Tweetdeck, heel eenvoudig, alle berichten van de mensen die ik volg, filteren op het woordje iMacs. En wat ik dan krijg, is niet iedereen die praat over de beurs, maar iedereen binnen mijn community, die ik de afgelopen jaren al heb geselecteerd, die spreekt over de beurs iMacs. En dat een aanleiding zijn om meteen te zeggen, hé, ik zie dat jij ook in Frankfurt bent, laten we even afspreken, laten we een koffie drinken, kom langs op je stand, of wat dan ook. Uiteindelijk is het doel van het middel om het offline contact beter te maken.

 

Ok, als je nu onze kijkers nog één laatste tip mag meegeven, wat zou die zijn?


Begin alstublieft met luisteren. Het social media succes wordt niet bepaald door je aantal volgers of je aantal kliks of je aantal views. Social media succes meet je volgens mij op het aantal conversaties dat je met mensen hebt. En de enige manier om een conversatie te starten is door eerst eens aandacht te hebben voor de ander. Kijk met wat zij bezig houdt, kijk met welke vragen zij zitten, en probeer erop in te haken. Mooie metafoor is wel, over Twitter, en is niet per sé positief. Maar er wordt gezegd : over Twitter praten mensen tegen zichzelf, in de hoop dat mensen hierop inhaken. Nou, als je dat dan weet, haak dan gewoon eens een paar keer bij mensen in, en je zult zien hoe snel je op een leuke manier met mensen contact kunt maken.

 

Ok, dat is een heel waardevolle tip. Gerrit, bedankt voor je komst naar de studio.

 

Graag gedaan.

Advertenties