Elevator speech



Vind je deze video leuk? Klik hiernaast. Dank je ;-)
Sponsored by

Het belooft vandaag een korte aflevering te worden want ik praat met Harald van Beeck van Expert Academy over Elevator speeches, of hoe je een boodschap kort maar krachtig kan overbrengen.


17-12-2012 -  by Kevin Van der Straeten

Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

Welkom bij eventplanner.tv. Het belooft vandaag een korte aflevering te worden want ik praat met Harald van Beeck over Elevator speeches, of hoe je een boodschap kort maar krachtig kan overbrengen.

 

Dag Harold

 

Dag Kevin

 

Welkom in de studio

 

Dank je wel

 

Een Elevator speech, wat is dat voor iets?

 

Elevator speech dat is de term die we gebruiken voor dat korte praatje, meestal niet langer dan 1 minuut, waarin we heel kort, to the point en in makkelijke bewoordingen in verstaanbare taal ons idee ons concept of ons bedrijf voorstellen aan iemand waarvan we willen dat hij of zij het goed begrijpt.

 

En zonder die persoon te gaan vervelen.

 

Zonder die persoon te gaan vervelen dat is uiteraard iets waar je op moet letten. Tis een term die komt uit de Amerikaanse business context en het is eigenlijk het idee dat je als je zelf een concept hebt bedacht of je hebt een idee dat je wil naar buiten brengen maar je wil dat aan de decision makers natuurlijk laten weten dat is de essentie. Maar je raakt niet tot bij die decision makers. Wel wat doe je dan, dan ga je je stoute schoenen aantrekken en gaat naar dat bedrijf toe en zorgt dat je 'toevallig' in de lift beland met één van die decision makers en dan heb je dus eigenlijk de tijd die je neemt om van de benedenverdieping tot veelal is dat de hoogste verdieping te gaan, naar het bureau van die decision maker om die man of die vrouw te gaan overtuigen. Daarvan komt eigenlijk de term elevator speech.

 

Is er een verschil tussen elevator speeches, elevator pitches en andere?

 

Neen, dat zijn allemaal synoniemen die door elkaar gebruikt worden.

 

Wat heeft het met evenementen te maken?

 

Wel het is zo dat dat korte praatje waar je je bedrijf kan voorstellen of je concept kan voorstellen je kan dat in verschillende contexten gaan gebruiken. In de evenementensector komen jullie heel vaak in contact met of met mensen uit jullie sector, ik bedoel voor netwerk events, recepties, feestjes, noem maar op, je komt altijd wel iemand tegen die voor jou interessant kan zijn en dan is het leuk om zoiets op je ja euh in je mouw te hebben dat je er gewoon even kunt uitnemen dat praatje klaar en dat kan je.

 

Kan je het ook op een podium gebruiken?

 

Je kan het zeker en vast ook op een podium gebruiken want de idee is eigenlijk van je boodschap kort en to the point te brengen. Dus je kan dat bij presentaties gaan gebruiken als je een volgende gast of een spreker moet aankondigen om dat heel kort en bondig te doen. Je kan dat als een powerpointpresentatie geeft bijvoorbeeld kan je die techniek ook gaan gebruiken. Het codewoord is echt to the point en verstaanbaar.

 

Nu; je zegt technieken hé, hoe doe je dat dan? Ik wil mijn bedrijf voorstellen zonder te vervallen in een half uur presentatie over de geschiedenis.

 

Inderdaad, je moet met een aantal dingen rekening houden hé. Eerst en vooral moet je een goede opener hebben, een goeie opener dat moet daarom geen knaller zijn maar dat moet iets zijn dat de interesse wekt. Ikzelf werk heel veel met de stem enzovoort dus ik ga stemcoaching geven. Dus wat doe ik, meestal ik zeg van ‘goeiedag ik ben Harold iets in die aard en ik leer mensen ademen of ik leer mensen spreken dan zie je mensen zoal kijken van wat is dat precies hé? Inderdaag je gebruikt die trigger. Vaak kan je als opener ook bijvoorbeeld een bevinding uit een onderzoek gebruiken. 65 procent van de aankopen gebeurt impulsief bijvoorbeeld. Daarvan vertrek je want die persoon die jou dat hoort zeggen is daardoor misschien een beetje geïntrigeerd of wil daar iets meer over weten. Goed, een goede opener. En dan ga je meteen to the point komen, je gaat je concept voorstellen, je gaat iets zeggen over je bedrijf maar iets dat relevant is, niet de hele geschiedenis. Het is allemaal heel mooi dat het een familiebedrijf is en dat je 27 awards hebt gewonnen.

 

Als klant heb je daar geen boodschap aan.

 

Inderdaad daar heb je weinig aan en je wil niet die persoon zijn die op een receptie van iemand denkt van ok ik moet efkes naar buiten of ik moet gaan zwemmen of iets dergelijks

 

Ja.

 

Snap je, dus je wilt eigenlijk, je wilt dat dat to the point is. Je gaat dat ook niet in vaktaal doen, dus dat moet je zeker en vast vermijden met andere woorden je gaat je tekst eigenlijk maken zodanig dat die verstaanbaar is voor je kleinkind maar ook voor je grootmoeder.

 

Je zegt teksten maken, is dat dan ook iets dat je op voorhand voorbereid?

 

Nee, dat bedoelde ik eigenlijk niet, ik zou wel zeggen leer het wel van buiten maar je gaat daar natuurlijk niet gaan staan van mijn bedrijf en dan een buiging maken en dan nee.

 

Dus je bedenkt het niet ter plekke?

 

Je bedenkt het niet ter plekke maar je moet het wel eens een keertje voorbereiden, je moet eigenlijk weten wat je gaat zeggen. Dat je daar niet ter plekke wat uit je duim staat te zuigen, nee, best kan je dat een beetje voorbereiden zodat je weet wat je moet zeggen. Waar moet je ook rekening mee houden dat is dat die persoon die je voor je hebt dat die zich altijd de vraag gaat stellen ‘What’s in it for me?” Je moet altijd een beetje vanuit zijn of haar context denken en je probeert dus in te spelen op wat hij of zij van jou verwacht en wat dat voor hem of haar zou kunnen betekenen. Wat jij hem of haar te bieden hebt. Daarbij moet je zeker en vast ook opletten dat je bijvoorbeeld er schiet me iets te binnen humor. Humor kan heel leuk zijn maar daar moet je mee opletten. Humor kan vreselijk de mist in gaan en zeker omdat je maar 1 minuut de tijd hebt. Stel dat je daar opent met een knaller van een mop goed, ja pakt dat?

 

Ja Harold, je geeft net een aantal praktische tips van hoe start je het gesprek, ook hoe je het afrond maar tijdens het gesprek, zijn er daar nog zo’n dingen waarmee je rekening moet houden?

 

Een ding wat heel belangrijk is uiteraard is de lichaamstaal. Hoe sta je daar ten opzichte van je correspondent laat ik het maar zeggen of je toehoorder. Je gaat niet je armen gekruist houden, je gaat ook niet kijken naar de klok of naar weet ik veel wat interessants daar nog allemaal in de buurt te zien is, nee, je gaat je persoon aankijken, zeker en vast niet staren, dat kan voor zeer genante momenten zorgen. Je gaat zorgen dat je lichaam open is. Als je voor een publiek spreekt dan ga je zorgen dat er een soort van deze hoek zichtbaar is. Je moet je eigen een beetje kwetsbaar kunnen opstellen op dat moment dus als je een soort van openheid creëert. Je moet niet zoals de Amerikanen beginnen doen van iedereen constant aanraken, dat is een andere manier van communiceren uiteraard, maar zorg dat je oogcontact hebt. Wat goed is als je de naam van de persoon kent van die ook eventueel is een keertje te vernoemen. Niet constant, niet na elke zin want dan lijkt het ingestudeerd. Ik ga daar een kleine kanttekening bij geven als we het echt hebben over elevator speech, dat minuutje waarin je eigenlijk de boodschap moet geven, dat is een heel Amerikaans gegeven. Als je op Youtube is een aantal filmpjes bekijkt van zulke voorbeelden. Goed dat werkt, maar je moet er de bedenking bij maken wij hebben dat misschien niet in onze cultuur zitten om zo meteen te gaan communiceren. Dat kan voor sommige mensen wel eens een keertje wat te direct overkomen.

 

En hoe ga je daar dan mee om?

 

Je moet daar een beetje een Vlaams sausje overgieten denk ik. Eerst en vooral, heel Amerikaans is het van hand vast te pakken en meteen ook de arm daarbij te nemen ja. Dat zijn wij niet gewend, laat dat achterwege. Maar wat ook heel belangrijk is is dat je de deur op een kier zet aan het eind. Dus als je ziet van goed mijn tijd is op ik ga hier moeten afronden, let er voor op dat je die deur op een kier zet. Dat betekent open een aantal mogelijkheden. Geef een visitekaartje bijvoorbeeld met je naam erop of met je gegevens erop. Goed das een beetje de klassieke methode. Zeg dat je de persoon in kwestie een e-mail zal sturen met meer informatie of verwijs hem door naar je LinkedIn profiel of naar een Facebookpagina of weet ik veel. Maar zorg ervoor dat die ja dat die deur niet volledig gesloten is. Dus dat je een beetje een opening hebt naar iets anders. Zonder die deur open te duwen en daar als een buldozer te gaan kijken van goed ik heb nu tijd dan ga ik u nu de volledige powerpoint geven, neen dat is niet de bedoeling. Je moet het echt een beetje subtiel aanpakken.

 

Ja, maar bijvoorbeeld op een netwerkevent, ik spreek iemand aan en ik begin mijn verhaaltje van één minuut en die minuut is om, ben ik dan gewoon weg of ?

 

Nee, nee, op dat moment moet je natuurlijk je uiteraard zelf een beetje gaan evalueren van goed zie je ruimte voor meer uitleg of laat ik die persoon nu best voor wat hij is en laat ik dat even wat sudderen wat ik hem net op hem heb afgevuurd. Nee nee je moet dat zelf een beetje inschatten. Als daar plaats voor is, goed dan wijdt je inderdaad wat uit over je concept of over je bedrijf, maar zeker geen details, niet al te veel details gaan vertellen.

 

Ik las op jullie site dat dat ook toepasbaar is op presentaties. En daar staat dan als voorbeeld bij hoe breng je een presentatie van 20 slides naar 5 en dan was ik eigenlijk heel geïnteresseerd, hoe doe je dat?

 

Schrijven en schrappen heeft ooit wel eens iemand gezegd toen er nog inderdaad met pen en papier geschreven werd. Zo is dat niet anders bij presentaties. Heel vaak merken we dat als mensen presentaties gaan moeten geven dat ze zeggen dat goed we openen die powerpoint, bon, en we zullen eens een aantal dingen op slides gaan zetten. Niet doen! Denk eerst je powerpoint of die presentatie in je hoofd uit, haal daar drie kerngedachten uit die je zeker aan je publiek wil delen wil meedelen en dan ga je je slides echt beperken tot het absolute minimum. Het moet een beetje ondersteunend zijn voor wat je daar te zeggen hebt, maar de aandacht moet echt op de spreker zijn. Dus als je daar met je 20 slides zit, haal daar alle details uit, haal daar alle slides uit waar volledige zinnen in staan en dan zal je zien dan zal je al een heel stuk gedelete hebben. Daarnaast ga je de dingen echt per essentie ga je echt tot de essentie de dingen beperken. Ondersteunend moeten die slides werken, dus dat betekent laat een foto zien en een clipje weet ik veel, haal er een slogan uit. Iets wat tot de verbeelding spreekt maar ga zeker niet alle informatie in je slides steken en dat is eigenlijk ook weer opnieuw we komen terug naar die kernboodschap van to the point zijn. Als iemand wil weten hoe de hele historiek van je bedrijf eruit ziet dan gaan ze dat wel terugvinden op je website of zoiets waar je die informatie kan zetten maar je gaat dat niet door de strot moeten rammen van je toehoorders.

 

Ik had het in de intro van het gesprek ook al aangekondigd dat we het kort en krachtig zouden houden. Ik denk dat je boodschap heel duidelijk is en ik zou je heel graag willen bedanken voor je komst naar de studio.

 

Dat is graag gedaan.

 

En u beste kijker bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week 

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief
Advertenties