BE vs NL

Vandaag praten we over de verschillen tussen zaken doen in België en Nederland. En dat is actueel, aangezien steeds meer bedrijven in onze sector de grens oversteken. Ik heb hiervoor Harry Van Hest van Harpo uitgenodigd.

Kevin Van der Straeten
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Goed dat je weer afstemt op eventplanner.tv voor jouw wekelijkse portie inspiratie. Vandaag praten we over de verschillen tussen zaken doen in België en Nederland. En dat is actueel, aangezien steeds meer bedrijven in onze sector de grens oversteken. Ik heb hiervoor Harry Van Hest van Harpo uitgenodigd.

 

Dag Harry, welkom in onze studio.

 

Dag Kevin, blij dat ik er mag zijn.

 

Ik gaf het net al aan in mijn intro. Het verschil tussen België en Nederland in zaken doen. Maar is dat verschil dan zo groot dat we daar een interview over moeten doen?

 

Ik zou zeggen... vraag het een keer aan mensen die over de grenzen werken, en ze zullen allemaal zeggen dat er een aantal elementaire verschillen zijn. Nederlanders zijn veel directer, veel sneller in hun communicatie, in hun contact, en die... ja... Belgen zijn voorzichtiger, die zijn wat terughoudender. En dat maakt een enorm verschil als je zaken doet, natuurlijk.

 

Kan je daar eens een voorbeeld van geven?

 

Een Belg zal zeer zelden op de eerste moment dat hij u ontmoet al gelijk een contract tekenen, of een afspraak consolideren op papier. Die zal er altijd nog even over moeten nadenken. En het is perfect mogelijk dat Nederlanders een Belg ontmoeten en bij 'hallo, dag Kevin, drinken we een kop koffie', want stopt het bij met de Nederlanders, en gelijk[elijk] bij dat eerste contact, met de papieren op tafel komen, met de vraag van OK, gaan ze in zee samen, we tekenen. De Belg is niet zo direct. Wij zijn ook ambachtslui [van] doorheen de eeuwen, wij hebben altijd thuis, onder onze kerktoren, mooie dingen zitten weven, mooie ambachtelijk zaken gemaakt. Terwijl Nederlanders die voeren over al de wereldzeeën, en die waren dan op een eiland, ze hadden hun kraaltjes en hun spiegeltjes bij en het moest heel snel gaan en dan verdwenen ze weer. Dat eh...

 

En het is nog die mentaliteit die vandaag nog altijd doorwerkt.

 

Uiteraard is dat allemaal afgezwakt, he, en we zijn niet meer zoals vierhonderd jaar geleden. Maar er zit een cultuurverschil in, en ook het calvinistische in Nederland is kenmerkend.

 

Ja, en wat bedoel je daar concreet mee?

 

Wel, het is dus zo dat... Nederlanders zijn veel kritischer. Calvijn heeft ooit gezegd zo van: Wees kritisch op jezelf en kritisch op anderen. Een Belg voelt zich dan direct aangevallen. Die zegt: ja maar, ik ben hier om weet ik wat... voor een evenement, tafels en stoelen. Het eerste dat de ontvanger [tegen] de klant zegt is, ja dat is zo... en dat is dit... en ik had gedacht dat.... De Belg voelt zich dan aangevallen: ja maar dat was hetgeen dat in de catalogus stond...

 

... dat was toch wat we afgesproken hadden.

 

H        ja, dat was ... voila. Maar die Nederlander, die is dan niet boos. Dat is ook een verschil tussen Belgen en Nederlanders, een conflict is voor een Nederlander een zaak waarover kan gepraat worden, voor een Belg is dat een aanval. Die voelen dat helemaal anders aan. 

 

Nu, als je dat weet, hoe moet je dat dan aanpakken als je toch over die grens gaat?

 

Ja, iets voorzichtiger zijn met Belgen, en als het kan voor de Belg, iets sneller met Nederlanders. Belgen... Belgen zijn ook niet zo tijdvast. Die zijn iets nonchalanter in hun afspraken. Nederlanders zijn heel rigoureus. Die zullen, als het enigszins kan, op tijd komen. Ook weer, dat keurige, dat moet, dat zullen we dan ook beogen en volhouden.

 

Iets wat ik zelf altijd grappig vind als ik in Nederland ben, in België zijn we gewoon 's middags als bourgondiërs te gaan lunchen, en dan was ik in Nederland in een bedrijf, en daar werd 's middags de karnemelk op tafel gezet, wat voor ons Belgen zeer vervreemdend is. Daar zit toch ook een enorm verschil?

 

Ja, als we het over het bourgondische hebben, dan kunnen we nog wel een uurtje doorgaan met de verschillen tussen de Belgen en de Nederlanders. Maar dat is ook omdat de lunch in Nederland, dat is een praktische zaak. Wij moeten eten, dus gaan we heel snel een hap... en zeker geen alcohol tussen de middag... want we moeten nog een middag doorgaan, en [voor] Belgen is die lunch alweer kans, in sommige gevallen, niet altijd om vreemde klanten, of nieuwe klanten bedoel ik dan, te leren kennen, maar ook om collega's weer beter te leren kennen. Om conflictjes uit te praten, om dingetjes af te tasten bij elkaar. Wij zijn wat dat betreft op die momenten zeker, culinair zeg maar, contactvaardiger of [contact..]. meer contactgericht dan de Nederlanders. Die gaan eten om te eten. En daarom hebben ze maar een half uur nodig, wij minimum een uur, bij wijze van spreken.

 

Ja ja ja, absoluut. En speelt datzelfde dan ook weer door ook op evenementen zelf?

 

Wel, het is zo, als je een evenement organiseert en je gaat eten inbouwen, of je gaat catering inbouwen, dan is het... er wordt zo gezegd: in Nederland heb je een staand buffet en ga je dus langs het buffet om je spullen op te halen. Er liggen over die staantafels wel dus napjes..., nee, liggen er vooral papieren napjes - daar komt het verschil in – en daar staat een kandelaar op, maar daar branden de kaarsen niet. En bij de Belgen zit je aan tafel, komen ze aan tafel serveren, staat er ook een kandelaar maar daar branden de kaarsen wel. Dat is een boutade, dat is een beetje een persiflage, maar het geeft aan dat voor de Nederlander ook dat moment een stukje rigider, een stukje... ja... beperkter.  

 

Je gaf daarstraks ook al aan ... een Belg is iets voorzichtiger. Speelt dat ook mee in de rol van de organisatie van een evenement bijvoorbeeld?

 

Ja ja. Een Belg [is...] die reageert niet zo snel, dat zei ik al, is voorzichtiger, dus ... Als je ineens een totale verandering [hebt] daar gaat hij even zeggen: ja maar ja, we kunnen dat toch zo oplossen. Het is ook zo, in Nederland wordt alles georganiseerd, in België meer gearrangeerd. Dat eh... En dat is een beetje een verschil, toch wel. Ook vooral voor de Nederlanders dan, die gehoopt hadden van we gaan dat hier heel efficiënt oplossen... Belgen die zijn dan wel een tikkeltje anders.

 

Ik hoor in Nederland heel vaak zeggen dat Belgen heel servicegericht zijn. Zit er daar ook een verschil tussen Belgen en Nederlanders?

 

Ja, Belgen zijn meer servicegericht dan Nederlanders. Niet dat de Nederlanders niet service-gericht zijn. Maar Belgen gaan daar meer op focussen. Als ik mijn voordracht geef over de verschillen tussen Belgen en Nederlanders, dan heb ik het erover dat al wat ik vertel, en ook hier vertel, is natuurlijk zwart-wit. Uiteraard zijn er zuinige Belgen en zijn er Bourgondische Nederlanders. Maar als het dus over service gaat, komt weer zo’n beetje die wereldse en dat overspannende van de Nederlander. Die wil zoveel mogelijk klanten in zoveel mogelijk landen - of provincies of gemeenten - en de Belg, die was onder zijn kerktoren bezig, dus die moest zorgen dat al wat hij leverde, moest goed zijn, want ze wisten hem altijd te vinden. Ik weet het niet... ik ben geen historicus die dat kan onderlijnen, maar het lijkt mij een logisch verhaal dat dus die zeevaarders weer iets nonchalanter waren in hun service dan diegenen die onder hun kerktoren die mooie dingen aan het maken waren.

 

Zeg, maar als er dan zoveel verschillen zijn, waarom komen de Nederlanders dan zo graag in België wonen?

 

Omdat het gezellig is natuurlijk. Ze vinden het... In Nederland is alles verplicht behalve wat niet verplicht is, dat is verboden. Die zitten met zoveel regeltjes... Het is ook zo dat Nederlanders die maken een plan, en Belgen trekken hun plan. En dat is zelfs in de oorlog gebleken. De verzetsstrijders die het anders aanpakten. Dus er is echt een andere manier van denken. En voor de Nederlanders kan hier alles. Als je ooit Koninginnedag meemaakt in Nederland, dan hebben ze: de avond ervoor loopt het al een beetje warm, de dag zelf gaan ze helemaal uit de bol, het is al oranje wat de klok slaat, de konigin die gaat koekhappen,... Die avond om twaalf uur stopt alles, [zijn] de poetswagen is daar, en de dag nadien merk je daar helemaal niks meer van.

 

Maar dat enthousiasme, die oranje-gekte, dat is dan weer iets dat wij in België niet kennen.

 

Natuurlijk. Maar wij hebben dan ook geen nationaal gevoel. De verkiezingen van zonet, die hebben het weer bewezen dat... - OK, dat dateert uw film - maar het is dus zo dat Belgen bij een verkiezing – nu zijn er weer vijftien procent van de Belgen niet gaan stemmen. België heeft ook stemplicht, Nederland stemrecht. En zij geloven in het koningshuis. Voor hen is dat, ja, het voorbeeld. Bij ons in België ligt dat toch wel iets anders

 

Nu bij het Belgisch koningshuis aangekomen, lijkt het me echt een verstandig moment om af te ronden. Harry, ik wil je heel hartelijk bedanken voor je komst naar de studio.

 

Plezierig dat ik hier mocht zijn. Bedankt voor de uitnodiging.

 

Heel graag gedaan. En u beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot de volgende keer.

Advertenties