Evenementenstad Antwerpen



Vind je deze video leuk? Klik hiernaast. Dank je ;-)
Sponsored by

Vandaag trekken we naar Antwerpen. Evenementen in een stad organiseren is geen sinecure. Alle verschillende overheidsdiensten moeten naadloos op elkaar afgestemd worden. En tegelijkertijd moet de stad ook leefbaar blijven. Antwerpen heeft een lange traditie in het organiseren van evenementen. En heel wat expertise, die ze graag delen met organisatoren. Ik praat vandaag met Peter Vindevogel, over wat de Cel Evenementen voor jou kan doen.


19-11-2012 -  by Kevin Van der Straeten

Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

Welkom bij een nieuwe aflevering van eventplanner.tv. Vandaag trekken we naar Antwerpen. Evenementen in een stad organiseren is geen sinecure. Alle verschillende overheidsdiensten moeten naadloos op elkaar afgestemd worden. En tegelijkertijd moet de stad ook leefbaar blijven. Antwerpen heeft een lange traditie in het organiseren van evenementen. En heel wat expertise, die ze graag delen met organisatoren. Ik praat vandaag met Peter Vindevogel, over wat de Cel Evenementen voor jou kan doen.

 

Dag Peter, welkom in onze studio.

 

Hello.

 

Wat is precies jouw functie bij de stad Antwerpen?

 

Ik ben evenementenregisseur voor de stad Antwerpen. Dat betekent eigenlijk dat ik, samen met het bestuur natuurlijk, verantwoordelijk ben voor het evenementenbeleid van de stad.

 

Je hebt ook een hele afdeling, neem ik aan? Met hoeveel mensen werken jullie daar?

 

Euh... wel, dat is een beetje gespreid verhaal, maar laat ons zeggen dat er over de ganse stad een veertig, vijftigtal mensen met evenementen bezig zijn.

 

Dat is indrukwekkend veel, eigenlijk.

 

Dat zijn er veel, en dan tel ik eigenlijk nog alleen maar de mensen in een front-office functie, om zo te zeggen. Dan gaat het niet over de mensen bij de politie, de mensen bij de stadsreiniging, dat zijn er nog een paar tientallen, zo niet soms honderden.

 

En wat is dan eigenlijk jullie taak?

 

Wel, wij doen eigenlijk twee dingen. Enerzijds organiseren wij zelf een aantal evenementen voor de stad.

 

Zoals welke bijvoorbeeld?

 

Bijvoorbeeld het Bollekensfeest, of de 11-juli-viering, de Nieuwjaarsdrink, het vuurwerk met oudejaar, de kerstmarkt, laat ons zeggen, al de grote publieksevenementen eigenlijk van de Stad, die zich richten naar alle Antwerpenaren. En dan daarnaast zijn we eigenlijk bezig met het organisatoren zo makkelijk mogelijk te maken on in ’t Stad een evenement te organiseren.

 

Ja, want dat is toch niet evident, met al die stadsdiensten om...

 

Nee, nee, het is net onze rol om daar eigenlijk een soort spilfiguurfunctie in te hebben en organisatoren, [die]  hebben eigenlijk een uniek aanspreekpersoon bij ons, en die vertegenwoordigt hen eigenlijk binnen de Stad.

 

Ja. Maar je verwacht natuurlijk nog altijd wel dat ze zelf hun organisatie gaan doen, neem ik aan, want ...

 

Wel ja, soms...

 

Zeg, en waarom investeert een stad, zoals Antwerpen, zo veel in evenementen? Want dat is toch wel opvallend wat jullie doen.

 

Er zijn eigenlijk drie grote redenen waarop wij evenementen zo belangrkijk vinden. De eerste reden is dat evenementen mensen samenbrengen. Dus als we een groot evenement organiseren, of er wordt een groot evenement georganiseerd, [dan] komt daar heel veel volk samen, van veel verschillende origines, en dat creëert een soort samenhorigheidsgevoel, dat creëwert een gevoel van wij samen, en dat creëert ook een gevoel van ’t is fijn in ’t Stad. Dat vinden wij als Stad heel belangrijk, dat gevoel heerst, want als mensen zich deel voelen van een groep, dan voelen zich beter thuis, dan voelen ze zich sterker, enzovoort.

 

Dan, een tweede belangrijke reden is, uiteraard, dat evenementen een belangrijke economische return hebben voor de Stad, he. Als er een evenement neerstrijkt op de Grote Markt, of op een ander plein van de  stad, dan heeft dat uiteraard een rechtstreekse impact voor de horeca ter plaatse. Als er een internationaal evenement gehost wordt, dan zijn X aantal overnachtingen in de stad, stadsgidsen die geboekt worden, noem maar op.

 

Zijn dat ook dingen die jullie allemaal gaan meten? 

 

Wel, we zijn er mee bezig. We hebben het zelf in Antwerpen nog niet gedaan, maar effectief, er bestaan economical return studies . Heel veel collega’s steden doen dat. Liverpool doet dat, Rotterdam.. Het is heel typisch dat dus de noorderse landen dat doen, he. Rome, Madrid, Barcelona...

 

Die doen dat niet!

 

Met de gevolgen die je kent. Ik maak er een grapje rond, maar het vergt wel wat geld om zo’n studie uit te voeren. We zijn wel van plan om dat in de toekomst te doen, maar je kan... je leert er ook al heel veel uit natuurlijk van wat andere steden daarin onderzocht hebben.  En hoe zij eigenlijk de economische impact meten. En dan blijkt het dat een investering gedaan in evenementen vaak vijf, zes to tien maal een return biedt voor de stad in kwestie.

 

Nu, ik onderbrak je daarnet, want je vertelde dat er drie redenen zijn waarom een stad investeert in evenementen. We hebben er al twee gehad. Wat is dan de derde reden?

 

De derde reden is er een op marketing en comunicatievlak. En dat is, denk ik, de reden warom elk bedrijf en elke organisatie evenementen organiseert of host. Dat is dat je daarmee een bepaalde uitstraling geeft aan je merk, bepaalde uitstraling aan je stad en dat je dus, om die uitstraling te geven, ofwel zelf een evenement organiseert, ofwel een evenement host. Wij vinden het bijvoorbeeld belangrijk dat we gelden als de meest boergondische , de meest gastronomische stad van Vlaanderen. En daarom dat wij het bollekensfeest met Antwerpen Proeft organiseren, war dat je eigenlijk het grootste openlucht restaurant van Vlaanderen eigenlijk creëert. Wij vinden het belangrijk dat wij er staan als sportstad, niet alleen in Vlaanderen, niet alleen nationaal, maar internationaal. Vandaar dat wij volgend jaar Europese Sporthoofdstad zijn en dat wij in dat kader heel veel internationale sportevenementen naar de stad brengen. Met dan  uiteraard ook de investering die daaraan gelinkt is.   

 

Ja, En de Stad maakt daar echt middelen voor vrij om ook evenementen aan te trekken?

 

Ja. Dat hangt af van het beleidsdomein natuurlijk. Maar bijvoorbeeld inzake sportevenementen hebben wij volgend jaar een gans jaar Europese Sporthoofdstad , en dan maken wij ook middelen vrij om die evenementen er naar toe te brengen. Te meer, iedereen weet dat we ook kandidaat waren om samen met Nederland het wereldkampioenschap voetbal naar Antwerpen te brengen. Dat zou, als dat het geval zou geweest zijn, ook een belangrijke investering geweest zijn.

 

Je hebt het daarstraks ook al kort aangeraakt. Welke diensten jullie al leveren, het coordineren, maar kun je daar eens wat meer op inzoomen? Welke servicediensten leveren jullie naar organisatoren die bij jullie aan komen kloppen?

 

Wij zitten eigenlijk in een - hoe moet ik het zeggen - in een dubbel speelveld. Dus enerzijds vinden wij het als Stad enorm belangrijk dat de stad bruist, dat er heel veel zaken gebeuren en de redenen waarom heb ik daarnet al verteld.  Daarom vinden wij het belangrijk dat er zoveel mogelijk evenementen worden georganiseerd in Antwerpen, bij voorkeur op het openbaar domein, en bij voorkeur gratis. Tegelijkertijd natuurlijk zijn wij een stad waarin er gewoond wordt, waarin er gewerkt wordt. Dus hoeveel mensen er ook zijn die graag feesten, om het zo te zeggen, er zijn evenveel mensen die op dat ogenblik graag slapen. Om het heel caricaturaal uit te drukken. Dus wat is onze rol als stad? Wij moeten zien een situatie te creëren waarin we een goed evenwicht houden tussen de beiden. Ik weet ook wel, je kan geen, wat zeggen ze, een taart bakken zonder eieren te breken, dus er zal altijd wel een beetje hinder zijn, maar het is onze taak om die tot een minimum te herleiden, natuurlijk in samenwerking met de organisator. Dus dat betekent: wij gaan ons nooit bezig houden met de inhoud van een evenement. Voor ons mag je programmeren wie je wilt en wat je wilt. We gaan soms wel een zeggen: we vinden dat de locatie die je voorstelt niet ideaal is, dus je gaat beter naar een andere plaats, maar op zich gaan we ons niet bewig houden met de inhoud van een evenement. Maar we gaan wel een aantal eisen stellen naar professionaliteit van de organisatoren toe. En dan vooral professionaliteit op het vlak van, dus, veiligheid, op het vlak van mobiliteit, op het vlak van properheid van het evenement, op het vlak van geluidsnormen, op het vlak van toegang voor de hulpdiensten, en zo meer.

 

En wat kunnen zij dan van jullie verwachten?

 

Wel, wij stellen dus een antal voorwaarden als wij een toelating geven. Wat wij eigenlijk doen met de stad is: wij nemen een aanvraag binnen, langs de front-end, om het zo te zeggen. Dan zijn zijn er heel veel diensten, die in al die materies iets te zeggen hebben, dus de brandweer, de politie, de milieudienst, het hangt ook een beetje af van de aard van het evenement, dat zijn er te veel om op te sommen, maar wij gaan.... Waar je vroeger, bij wijze van spreken, bij elke dienst moest gaan aankloppen en het typische van het kastje naar de muur verhaal kreeg - "Ah, ge moet nie bij mij zijn want..." -  proberen wij dat eigenlijk te vermijden door de aanvraag binnen te nemen en die tour te doen van alle bevoegde diensten, om dan tenslotte met één eindresultaat terug te gaan naar de organisator, [die] [waarmee] we uiteraard ook continu in interactie zijn.   Wat we ook bieden aan organisatoren – dat hangt dan wel af van wat het precies is en hoe het precies loopt – is een heel uitgewerkte logistieke ondersteuning. Heel veel organisatoren krijgen tenten van de stad, tafels en stoelen, nadars, parasols, podia, ...  We hebben heel veel materiaal in huis, dus het is zelden dat we echt geld geven aan een organisatie, behalve dan die typisch grote sportevenementen, maar we gaan heel ver in het logistiek ondersteunen van evenementen.  

 

Maar Peter, stadsdiensten hebben niet meteen het imago van de meest flexibele, snelwerkende organisatie te zijn, overheidsbedrijven in het algemeen niet, maar hoe speel je er dan op in als Cel Evenementen om toch aan die flexibiliteit, die organisatoren nodig hebben, te voldoen?

 

Wij zijn een beetje a-typisch binnen de Stad.  Alhoewel, het beeld dat je schetst, ik begrijp dat dat ....

 

Ik overdrijf natuurlijk ook een beetje...

 

... ontstaat vanuit een bepaalde praktijkervaring en ik ga zeker niet zeggen dat dat niet klopt, maar dat is wel heel sterk geëvolueerd. Hoe we dat bij de Stad Antwerpen hebben opgelost om die nodige flexibiliteit te kunnen geven aan evenementenorganisatoren, is dat wij eigenlijk specifieke cellen hebben opgericht, binnen al die verschillende entiteiten, die specifiek met evenementen bezig zijn. Die dus ook continu met elkaar in interactie zijn en die weten van: het kan gebeuren dat je vandaag een aanvraag krijgt en dat morgen het er moet staan. Om een voorbeeld te geven, ik denk een goede maand geleden, of anderhalve maand geleden, kregen we op een donderdag namiddag een telefoon vvan de mannen van Tomorrow Land: zeg we gaan een after-movie lanceren, en we zouden dat graag maandag middag doen op het Theaterplein in Antwerpen. Dus welgeteld, in werkdagen gezegd, anderhalve dag eigenlijk. Dat is in orde gekomen.

 

Dus het kan wel.

 

Dat toont ook wel hoe flexibel wij soms georganiseerd zijn.We hebben dan ook gezegd aan de mannen, doe dat de volgende keer....  Dat is een uitzondering, maar onze mensen zijn er ook wel op getraind om... Ja we weten... wij organiseren ook zelf evenementen, dus we kennen ook de aard van een evenement en we weten ook welke flexibiliteit dat soms vraagt.

 

Ik vond het heel leuk dat je eens een kijkje gaf van de interne keuken van de Stad Antwerpen, en dan vooral van de cel evenementen. Bedankt voor je komst naar de studio.

 

Graag gedaan.

 

En u, beste kijker, bedan kt voor het kijken en tot de volgende keer.

 

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief
Advertenties