Wat kan je als organisator leren van 100 jaar 'Groote Oorlog'?



Vind je deze video leuk? Klik hiernaast. Dank je ;-)
Sponsored by

Lea Winkeler sprak op de Festivak over haar rol als projectleider van 100 jaar 'Groote Oorlog' bij Toerisme Vlaanderen. Voor onze camera gaf ze op de beursvloer, vanuit haar ervaring met het mega project, vijf concrete tips voor organisatoren.


29-12-2014 -  by Kevin Van der Straeten

Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

Bij mij zit vandaag Lea Winkeler van Toerisme Vlaanderen, één van de coördinatoren, organisatoren, van 100 jaar Groote Oorlog.  

 

Zeg maar coördinator, projectleider heet het.  

 

En jij hebt hier net komen spreken op de beurs Festivak, waar je 5 tips voor de organisatoren hebt gedeeld  en nu ben ik heel benieuwd wat die zijn.  

 

Het zijn tips die uit ervaring zijn ontstaan en het zijn vuistregels  maar eigenlijk moeten ze toch altijd weer herhaald worden. De eerste tip is bijvoorbeeld: begin er op tijd aan. Ik denk dat iedereen  het ermee eens zal zijn dat je voor een honderdjarige echt geen enkel excuus hebt.  

 

Ja, je had het kunnen zien aankomen, hè?  

 

Het was te voorzien, het was te verwachten.  

 

Hoe lang zijn jullie op voorhand gestart?  

 

We zijn eigenlijk begonnen, ik denk eerste ideeën al in 2003. Echt wel belangrijk, en dat hangt samen met een andere tip; dat is dat als iets in gang zet en of je dan zelf organiseert, dan wel of dat je coördineert zoals wij, denk goed na over waar je eigenlijk voor staat. Wat is je missie?  

 

Voor jullie was het dan concreet: toerisme naar België, naar Vlaanderen trekken.  

 

Ja, dus voor ons was dat bijvoorbeeld: we willen meer bezoekers. We hebben daar ook een getal opgeplakt maar door het enorme succes is dat getal achterhaald.  

 

Een nieuwe doelstelling?  

 

Een nieuwe doelstelling, absoluut. Wees kritisch voor je eigen aanbod.  Heel veel organisatoren en wij zijn daar ook wel af en toe ziek in, hè? In dat bedje. Die geloven zeer erg in hun idee en die zijn er echt van overtuigd dat de rest van de wereld toch echt heel even enthousiast moet zijn, en als dat niet zo blijkt te zijn dan kan de fout toch niet aan hen liggen. Dus dat is iets waar je echt vanaf moet als je iets goed op poten wilt zetten. Je moet echt kritisch zijn. Misschien soms zelfs wel een beetje té kritisch:  jezelf wat onderschatten. Je moet vooral ook rondkijken: wat doen anderen. Wij zijn begonnen met een studie: wij doen nu ook nog regelmatig studies. Wij zijn natuurlijk een heel groot project. Maar voor iedereen geldt volgens mij: vergaar alles wat je kunt weten  over zowel wat je aanbod is als wat je publiek betekent. Verzamel daar zoveel mogelijk kennis over. En verzamel dat niet alleen; trek daar ook conclusies uit en handel naar die conclusies. Gebruik kennis om je evenement echt goed te krijgen. En bijvoorbeeld: wat doen mijn concurrenten is ook een deel van de kennis. Maar ook: wie is nu eigenlijk mijn publiek. Ik denk ook hier... Ik heb nu nog maar heel eventjes rondgekeken op de beurs, maar hier zijn ook bepaalde technische oplossingen waardoor je meer over je publiek te weten kan komen. Bijvoorbeeld: waar komen ze eigenlijk vandaan? Sla dat niet gewoon ergens op een Excel-file, maar bekijk die Excel file ook een keer en leer daarvan.  

 

Meten is weten.  

 

Meten is weten, ja. En handelen zou daar eigenlijk ook nog wel... Weten is niet genoeg. Je moet er ook naar handelen. Zoek en sta open voor partners, heb ik gezegd. Ik denk dat dat ook iets is waar je als organisator bewust van moet zijn. Je moet niet altijd alles zelf doen of alles onder controle houden.  

 

Dus als je een groot evenement organiseert, kan je bij jullie komen aankloppen?  

 

Dan moet het wel een heel grote zijn. Ik stel altijd voor: begin met eerst te gaan praten met je lokale of regionale dienst voor toerisme. Als die zeggen: "ho ho, dit gaat boven onze krachten", dan gaan die jou ook wel meenemen tot bij Toerisme Vlaanderen, en dan bekijken we samen... Meestal is het ook in die driehoek, hè? Dus de organisator, de plaatselijke dienst voor toerisme en wij. Dan gaan we samen aan de slag.  

 

Oké Lea, dankjewel voor deze tips.  

 

Graag gedaan hoor.  

 

En u, beste kijker; bedankt voor het kijken en alweer tot morgen!

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief
Advertenties