Hoe zien events er in 2020 uit? - Trendwatcher



Vind je deze video leuk? Klik hiernaast. Dank je ;-)
Sponsored by

Organiseer je een evenement voor jongeren, dan kan je er maar beter voor zorgen dat je mee bent met de trends. Tom Palmaerts is trendwatcher by Trendwolves en schreef mee aan het European Youth Trend Report. In deze aflevering ontdek je wat er bij je doelgroep leeft.


www.trendwolves.com


22-12-2014 -  by Kevin Van der Straeten

Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

Dag Tom.  

 

Hallo, Kevin.  

 

We gaan het vandaag hebben over jongerentrends. Met Trendwolves organiseren jullie elk jaar een trendrapport. Je hebt hem erbij? Dat is hem?  

 

Dat is hem. Dit is die van dit jaar, hè?  

 

Een opvallend boek, hè?  

 

Ja, we proberen ook met het product op zich en wat erin zit visueel uit te leggen waar het over gaat.  

 

Oké, dat belooft wat voor deze uitzending.  

 

Dit zijn de kleuren en de feeling van de volgende vijf jaar.  

 

Maar er zitten ook een aantal dingen in die voor organisatoren van evenementen die iets voor jongeren organiseren heel relevant kunnen zijn.  

 

Jazeker, het is voor evenementenorganisatoren die zich bezighouden met jongeren. Jongeren moet je vanuit trends inspireren bekijken, ook jong professionelen.  

 

Plakt daar een leeftijdscategorie op?  

 

In ons gewone onderzoek gaat dat tot een jaar of 30. De meeste gesprekken die we voeren om tot informatie te komen zijn met mensen tussen de 18 en de 30 ongeveer. Maar we zien dat er een enorme relatie is tussen de gevoelens en de ideeën en de verlangens naar hoe iets er uit moet zien bij twintigers, en de zelfde link met vijftigers en zestigers. We zien vaak dat als je rond bepaalde interieurobjecten of ideeën spreekt dat een trend is, dat je dat eigenlijk al kan gaan commercialiseren voor vijftigers. Dat is heel bizar. Echt een mooie link.  

 

En wat zijn dan zo de dingen die daar uitkomen waarvan je zegt als organisator moet je daar echt wel rekening mee houden als je naar de jongere doelgroep iets organiseert?  

 

We omschrijven echt sociaal-culturele trends. Dat zijn evoluties die je moet zien op een termijn van vijf jaar. Dus niet onmiddellijk: morgen hip. Nee, dat is het niet. Het is iets dat je toch op dat moment moet gaan zien. Er zijn een aantal zaken die opvallen. Het eerste, dat in ons vorige rapport stond, is: het mag allemaal veel ruwer zijn. Ruwer. Het sociaal verhaal is dus: de toekomst ziet er niet oké uit. Het ziet er niet gemakkelijk uit. Als we onze mensen voortdurend matrasjes rondom hen doen en ze beveiligen  tegen elk mogelijk obstakel, dan gaan ze niet sterk zijn om die toekomst aan te kunnen. Dit gaat zich doortrekken in onderwijs, in pedagogie,  in beleidsvoering, maar ook in de evenementensector. Wat wil dat juist zeggen? Dat onze materialen altijd...  We zitten er nu op; typisch voorbeeld. Altijd heel clean, heel glad is. Dat dat veel ruwer mag zijn. Dus het is niet alleen: wij moeten sterker zijn om de toekomst te overleven,  maar alles dat ons omringt moet ook ons meer het gevoel geven dat we die toekomst aan kunnen gaan.  

 

Maar wil dat dan ook zeggen dat je zelfs zover kan gaan op het evenement... Bijvoorbeeld: gigantisch veel kabels.  Er wordt alles aan gedaan om die kabels weg te stoppen. Daar wordt zelfs heel veel geld in gestoken. Dat dat dan eigenlijk allemaal niet meer hoeft?  

 

Ja, je zou dat gewoon open en bloot kunnen leggen.Of dit hier zou iets minder afgeschuurd kunnen zijn. Natuurlijk, uw broek kan dan scheuren, hè?U kan u eraan kwetsen, je moet natuurlijk wel ergens de grens leggen,  maar gewoon dat idee maakt het zeer aantrekkelijk, interessant, boeiend, fascinerend, en is ook nog eens een online fenomeen.  

 

Dus het perfectionisme waar we altijd naartoe streven, dat gaat een beetje weg?  

 

Ja, en je moet echt gewoon bijna nadenken: hoe kunnen we imperfectie omarmen? En je ziet: dan gaat schoonheid, stijl, organisatie, dat dingen  die imperfect zijn luxueus worden, boeiend, fascinerend en zelfs cool zijn. Onnozele dingen: als ik een lezing geef. Hier is een flesje water.  Ik ga mijn flesje water niet hier ergens boven neerzetten en af en toe ervan drinken. Ik zet hem gewoon hier ergens; bam. Daar waar ik aan het wandelen ben. En elke keer dat ik passeer, denk ik: "oh dat flesje". Of liever nog een glas water; dat kan breken en het is al een keer gebroken. Maar dat zijn gewoon kleine trucs die ik toepas om het interessant te houden.  Als we zien dat onze nieuwe Hollywoodsterren... Een actrice als Anne Hathaway. Prachtige vrouw. Ongelofelijk voorbereid. Heel intelligent.  Als zij een woord krijgt is ze voorbereid. Die heeft haar tekstje klaar. Die weet wat ze moet vertellen. We kennen dat in zo'n evenement. Dat start dan. De gastheer neemt zijn tekstje erbij.  Die vertelt dat dan. Die weet dan: na regel 5 moet ik opkijken en glimlachen.  

 

Want dan komt die camera en dan die…  

 

Ja, en zo gaan we verder. En ja, dat vinden we eigenlijk niet meer boeiend. Naar wie kijken we dan op? Iemand zoals Jennifer Lawrence, die gegarandeerd gaat vallen onderweg naar het podium.  Die waarschijnlijk een kledingstuk gaat scheuren. En die wanneer ze daar staat waarschijnlijk iets fout gaat zeggen.  

 

Maar gaat het dan om authenticiteit?  

 

Nee, want voor hetzelfde geld is voor iemand als Anne Hathaway dat papier aflezen en zo glimlachen, een zekere chique en presence is voor haar wel authentiek. Dat is misschien wel wie zij echt is. Dus in mijn ogen gaat het niet over echtheid of authenticiteit. Voor mij gaat het gewoon over sexyness, over spanning. Niet te gelikt. In onze technologie bijvoorbeeld. Alles van technologie is waanzinnig afgelikt en strak.  

 

Dus Apple doet het binnenkort niet meer goed?  

 

Neen, Apple daar zit geen... Dat is koud. Hoe kunnen we dat voelen?  Hoe kunnen we daaraan vasthouden? Hoe kunnen we dat omhelzen, zonder al te soft te worden? Maar ik kom net van een evenement waar een uitleg is geweest over de toekomst van kleur. Het gaat meer over touch en textuur. Het gaat echt over: hoe voelen dingen aan? Ik denk dat we veel meer, en zeker bij evenementen, moeten gaan nadenken over de volledige senses. Het gaat niet louter om het zien van iets; een mooie presentatie of een mooie background. Het gaat ook over dat je nou wilt horen en ruiken en voelen.  Niet alleen elkaar maar ook effectief onze tafels en onze stoelen en onze muren. Dat moet een soort van textuur uitstralen dat niet al te lik en glad en wit is.  

 

Wat je op social media de laatste tijd heel vaak ziet is dat jongeren meer en meer naar extremen op zoek gaan.  

 

We denken dat we in een soort van intox/detox-wereld terecht komen.  Kortom samengevat: we gaan altijd naar extremen, in alles wat we doen. Je gaat niet gewoon gaan fietsen. Als jij morgen wilt fietsen ga je een top crossfiets kopen. Dan ga je ongelofelijk knappe kledingstukken kopen. Dan ga je allerlei technologische materialen kopen en dan ga je fietsen.  

 

Als het er nog van komt tenminste.  

 

Ja, dus je doet alles naar consumptie, naar ervaring; bam, all the way! Dat is in intox zo maar ook in detox zo. Dus ofwel we creëren een evenement waar waanzinnig goeie WiFi is. Niet een evenement waar mensen moeten staan zwaaien om internet te krijgen.  

 

Ja, of een half uur wachten voordat er een keer een pagina binnenkomt.  

 

Ja, of allemaal gegevens invoeren voordat ze een keer ingelogd zijn. Nee, je gaat ofwel voor extreem goeie ofwel maak je echt als marketing  op dit evenement geen enkele vorm van connectie mogelijk. Dus ook geen SMS mogelijk, hè? Dus echt gewoon baf. We zetten u hier in één of andere bunker en het gaat puur over het face-to-face gesprek. Het gaat over de experience, de beleving. Maar er is geen enkele vorm van communicatie outdoor mogelijk. Dus ofwel in het ene heel ver ofwel in het andere, en er is geen enkele ruimte voor iets wat daartussen zit. Ofwel gaat dat naar heel veel lawaai: heel veel beelden die op je afkomen. Tomorrowland: heel enorme experience, niet gewoon één dag maar dagen aan één stuk door. Weekends aan één stuk door. Ofwel nee, creëer je evenementen voor 10 mensen, complete stilte. In alle rust; geen enkele vorm van communicatie mogelijk.  

 

Maar ook daar weer de extremen?  

 

Ja, dus ofwel heel groot, ofwel heel klein, ofwel heel snel, ofwel heel traag, maar niets ertussen.  

 

Dat wordt dan een uitdaging voor de evenementensector, hè?  

 

Ja, ik denk dat dat heel boeiend gaat zijn. We hebben onderzoek mogen doen  op een segment in Brussel naar hoe jongeren culturele ruimtes zien. En ja, dan denk je dat zij allemaal grote evenementen willen. Nee, hè? Die willen een gewoon gesprek. Vandaag in alle technologie dat dat omringt en de snelheid van communicatie, wat is vandaag liefde? Of wat is vandaag luxe? Dat is dat wegdoen, hè?! En elkaar een schouderklop geven, alleen moet je  in uw communicatie wel duidelijk stellen dat dat de bedoeling is.  

 

Ja, dat mensen niet met de verwachting komen:  "Ik moet online kunnen, ik moet hier kunnen sharen"?  

 

Nee, dan ga je intoxen. Ook in het eten dat je biedt. Eigenlijk zien we  dat er een extreem is naar ongezond eten, ongezond drinken. Het is niet zo leuk om dat te vertellen, maar eigenlijk is het wel zo. Echt goed vettig. Maar echt zo vegetarisch, of... Nee. Als we vlees eten; echt man, dat is het beste vlees dat je kunt vinden. Dat is way te veel vlees op de barbecue, en we gaan er alles aan doen... Echt een topavond. En dan gaan we misschien gewoon 3 maand extreem geen vlees eten of extreem gezond eten. Dus ook in service naar voeding toe zit je met mensen die echt slechte dingen eten. Ofwel in fases terecht komen waarin echt dat extreme health zit.  

 

Maar dat is ook iets voor de cateringsector dan weer om op te letten, want op heel veel festivals wordt nog altijd hetzelfde friet  en dezelfde hamburgers, die passen misschien bij de vettige kant. Maar gezonde voeding op evenementen is er zelden of nooit te vinden.  

 

Nee, en dat is echt heel belangrijk. Nu denk ik dat er wel stilletjes aan...  

 

Er is een shift aan het komen.  

 

...er is een shift aan het komen, hè? Maar het is inderdaad zo: gezondheid is een heel belangrijk issue.  

 

Dit zijn een aantal heel interessante trends, maar jullie rapport staat natuurlijk vol met nog andere dingen. Mensen die zeggen van: "oké, ik wil heel dat rapport lezen"... Is het te koop?  

 

Ja, je kan het gewoon op onze website kopen.  

 

En wat is jullie website?  

 

www.trendwolves.com, en dan zie je gewoon op de frontpagina meteen een link naar het trendrapport. We brengen het ieder jaar uit. Telkens 8 sociaal-culturele trends met oog op de volgende 5 jaar. Er zijn al wel wat eventorganisaties die er beroep op doen. En ja, het is boeiend. Je moet hier niet van verwachten dat je meteen een ideetje krijgt; omdat ze in Japan dat aan het doen zijn en dat het dan meteen interessant is voor hier. De verhalen hierin vertellen iets over de wereld in verandering,  over de evoluties waardat we naartoe gaan, ideeën die leven, en maakt het mogelijk om met een team van specialisten,  van creatieven, eigenlijk allemaal trends te gaan zetten. Dit is meer een trendrapport die opportuniteiten biedt om zelf een trendsettend evenement te gaan organiseren, danwel een trendrapport die u vertelt welk evenement je morgen moet organiseren om morgen hip te zijn.  

 

Ja, als je dat zou weten dan zou je het gewoon zelf gaan organiseren waarschijnlijk.  

 

Dat zou wat zijn.  

 

Tom, dank je wel voor je komst naar de studio.

 

Graag gedaan Kevin.

 

En u beste kijker; bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week!

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief
Advertenties