Bij heel wat evenementen is het trotseren van de verkeerschaos op weg ernaartoe al een avontuur op zich. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde komt met de oplossing: een tool die organisatoren en uitbaters van eventlocaties gratis advies geeft over mobiliteit van en naar je evenement.


www.mobiwijzer.be


09-02-2015 -  by Kevin Van der Straeten

Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

Bij heel wat evenementen is het trotseren van de verkeerschaos op weg ernaartoe al een avontuur op zich. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde komt met de oplossing: een tool die organisatoren en uitbaters van eventlocaties gratis advies geeft over mobiliteit van en naar je evenement.

 

Dag Werner, welkom in onze studio.  

 

Dag.  

 

Jullie hebben als Vlaamse Stichting Verkeerskunde een tool ontwikkeld die organisatoren en  meetinglocaties/eventlocaties helpt om de mobiliteitsproblemen rond hun evenement aan te pakken. Maar laten we daar misschien mee beginnen: waarom is het als organisator zo belangrijk, die mobiliteit?  

 

Waarom is dat belangrijk: omdat je natuurlijk als organisator wil dat mensen zich welkom voelen op jouw evenement of jouw attractie, jouw locatie. En wat je ziet is dat in heel veel gevallen er toch wel wat chaos is in de buurt.  

 

Dat is soms nog heel zacht uitgedrukt.  

 

Dat is soms nog heel zacht uitgedrukt, inderdaad. Dat je ziet dat er parkeerproblemen zijn, dat mensen moeilijk de locatie kunnen bereiken, dat er files ontstaan, dat er overal auto's en fietsen in het wilde weg geparkeerd worden. En ook dat mensen -zoekverkeer, hè?- typisch op zoek zijn naar de locatie, dan niet direct weten waar het is en rondjes gaan rijden en dergelijke. Dat kun je als organisator, als opdrachtgever ook heel eenvoudig voorkomen. Want je hebt het natuurlijk ook zelf wel wat in de hand. Je kunt het mobiliteitsgedrag van je bezoekers werkelijk een stukje in de goede richting gaan sturen. En daarover gaat deze website. Daarover gaat dit project MobiWijzer.  

 

Oké, maar vertel eens: wat is dat dan concreet?  

 

Concreet is het een website waar je als organisator van evenementen, of als uitbater van een attractie of als opdrachtgever van een evenement terecht kunt om specifiek voor jouw locatie, voor jouw evenement, mobiliteitsadvies op maat te krijgen. En dat gebeurt op een heel eenvoudige manier; heel transparant. Het volstaat om een tiental korte vragen te beantwoorden: Over welk evenement gaat het? Welke attractie? Op welke locatie zit die precies? Hoeveel bezoekers verwacht je ongeveer? Is er bijvoorbeeld openbaar vervoer in de buurt? Wat zijn de belangrijkste toegangswegen? En dergelijke. En dan ga je verder. Na het beantwoorden van die vraag krijg je eigenlijk mobiliteitsadvies op maat van je evenement. Je krijgt vooral heel veel praktische tips over wat je precies kan gaan doen om de mobiliteit te gaan verbeteren, en ervoor te zorgen dat iedereen, met welk vervoermiddel dan ook, op een gemakkelijke manier op jouw locatie komt.  

 

Heb je zo een aantal voorbeelden van tips die uit zo'n tool zouden kunnen komen?  

 

Bijvoorbeeld, de meest eenvoudige is natuurlijk: zorg voor een goede bewegwijzering.  

 

Dat lijkt evident, maar dat toch is het niet altijd zo.  

 

Dat lijkt evident, maar toch zijn er nog altijd organisatoren of opdrachtgevers die daar niet de nodige aandacht aan besteden. Dus we geven heel veel tips over wat een goede bewegwijzering kan zijn. Hoe die eruit ziet. Met welke verschillende partijen je kan gaan samenwerken. Bijvoorbeeld ook een gemeente kan daar een rol in spelen. Een andere praktische tip is ook het openbaar vervoer. Als het echt een groot evenement is; ja zorg dan voor aangepast openbaar vervoer. Ga samen zitten met de mensen van de lijn bijvoorbeeld, en kijk of daar geen mogelijkheden zijn om extra bussen in te leggen. Of privévervoer, extra privévervoer, collectief vervoer dan te gaan voorzien.  

 

Ik heb zelf met de tool zitten spelen. Ik vind het eigenlijk wel leuk. Ik zag ook dat je een heel handige tijdslijn krijgt waarop je dan ziet wanneer je welke stap moet aanpakken.  

 

Dat klopt, dat is een beetje bedoeld als een reminder voor organisatoren en we zetten die mensen letterlijk een stapje in de goede richting. Of we zetten hen een stapje op de goede weg, liever, door die tijdslijn aan te bieden. Het is eigenlijk ook weer gepersonaliseerd op maat van het evenement. Met alle belangrijke momenten die je in het achterhoofd moet houden. Dus een goede planning om dat mobiliteitsgebeuren rond het evenement in goede banen te laten lopen.  

 

Je zegt gepersonaliseerd. Dat wil echt zeggen dat ik zowel als Tomorrowland zijnde als organisator van een klein personeelsfeestje bij jullie terecht kan?  

 

Dat klopt, die website is erop voorzien dat zowel de meest grote evenementen als de meest kleine evenementen, een klein dorpsfeest bijvoorbeeld of een personeelsfeest, dat die inderdaad daar terecht kunnen. Dat is ook juist de bedoeling en de kracht denk ik van dat project. Dat we op die manier mensen van gelijk welk evenement op de goede weg kunnen zetten naar een betere mobiliteit rond dat evenement.  

 

En waar houdt de tool dan op? Ik bedoel: ik kan me voorstellen op een gegeven moment als je toch echt iets heel groots hebt, dat je toch nog het beste altijd advies van iemand gespecialiseerd ook daarnaast inhuurt.  

 

Dat klopt, hè? Het is zo dat mensen Tomorrowland of Rockwerchter bijvoorbeeld dat die natuurlijk met de MobiWijzer op weg gezet worden. Maar op een bepaald moment wordt het dan zo groot en moet je belangrijke beslissingen treffen over welke middelen je waar inzet en dergelijke dat je toch beter op een gespecialiseerd bureau een beroep doet. Daarvoor geven we ook tips. Er is natuurlijk ook een adressenlijst in de website met bureau's die dergelijke adviezen aanbieden.  

 

En het is helemaal gratis?  

 

Het is helemaal gratis. Dat is een groot pluspunt natuurlijk.  

 

Dat is altijd mooi meegenomen. En waar op welke website kunnen we dan precies terecht?  

 

Je kunt daarvoor terecht op www.mobiwijzer.be. Dat is een website die sinds een tweetal jaren bestaat maar momenteel volledig in een nieuw kleedje zit. Helemaal vernieuwd dus ook inhoudelijk. Nog een aantal elementen zijn toegevoegd. Dus dat is het adres om naartoe te gaan.  

 

Dank je wel Werner. Bedankt voor je komst naar de studio.  

 

Graag gedaan.  

 

En u, beste kijker; bedankt voor het kijken, en alweer tot volgende week!

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief
Advertenties