Transcript
Dag, Arjen. Dag, Kajul. Welkom in de studio. 17e editie van Events Summit alweer. Wordt je het nog niet beu?
Nee, ik word helemaal niet beu. Ja, mij is het net begonnen. Ja, voor Kajul is het net begonnen. Jij bent er nieuw bij. Nou ja, vier jaar inmiddels. Ik begon als stagiair.
En blijf hangen?
Zeker, ja.
Wat is je rol ondertussen?
Vooral de techniek en de app en registraties en de taakjes die af en toe rondhangen. Alles eigenlijk. Samen met Fleur alles. En ik kijk toe. Nou heb je goed geregeld. De zeventiende editie, even serieus.
Je vertelde in het vorige gesprek dat het weer een heel mooie grote editie gaat worden.
Ja, we hebben eigenlijk twee volle halen. Weer hal drie en vier van de jaarbeurs, zoals de laatste twee jaar hebben we die. Alleen we hebben ze nu eigenlijk helemaal nodig, dus 14.000 vierkante meter en 500 extra zanten denk ik totaal. Dus dat is weer een beetje richting pre-corona aantallen. Dus we merken dat die markt wel aantrekt en dat mensen toch wel weer wat extra aandacht willen allemaal.
Jullie hebben ook elk jaar een thema. Wat is het thema van de zeventiende editie?
Alles zijn op groen.
En dat staat voor?
Ja, duurzaamheid vooral. Het blijft natuurlijk een trend, duurzaamheid. En steeds meer zijn er meer opties om in te spelen op die trend. En wij dachten, ja, nu is het tijd om gewoon echt ervoor te gaan. Dus alles zijn op groen.
Ja, want die nood voel je nog wel.
Ja, die nood is er nu. Iedereen wordt weleens moe van het thema. Weer duurzaamheid, we moeten weer dit. Moeten we nou echt vegetarisch eten? Ik vind gewoon dat wij, we zitten natuurlijk in een vervuilende branche. We hebben ook Event Summit, maar alles wordt maar opgebouwd voor één dag. Alle events zijn weer afgebroken en al die vervoersbewegingen. En dan hebben we eindelijk nog een redelijk duurzaam concept omdat we het één dag hebben gedaan. Dus we hebben eigenlijk van iedereen één vervoersbeweging. Je gaat naar de jaarbeurs en je gaat weer terug. Wij bouwen. Dus alle mensen maar één keer heen en weer.
Terwijl bij normale beurzen die twee dagen duren heb je nog opbouwdagen. Dus voor je het weet heb je tien vervoersbewegingen continu heen en weer naar zo’n locatie. En daarom echt bewust dat we zeggen, ja, een beetje met vegetarisch eten. Tapijttegels die eigenlijk hergebruikt worden.
We gebruiken bijna geen tapijt wat opgerold wordt en weer gerecycled wordt.
Ja, er blijft uiteindelijk bij jullie beurs niks over. Zelfs, jullie hebben altijd van die mooie doeken voor elke stand. Zelfs die worden ofwel door de standhouders meegenomen, ofwel…
gebruikt in tassen proberen we dan wel. Dan probeer je de mensen daar ook weer een beetje in op te voeden van je neemt hem mee of we gaan er wat van maken. Alleen dat valt me dan wel weer tegen, want dan vraag je aan de standhouders, ik heb hier je bennen, wil je er tassen van hebben? Nou ja, van de 105 zeggen de 5 ja. En die 100 die denken zo’n miet erop met je bennen.
Ja weet je, dat is zo’n beetje jammer. Dat proberen nog steeds mensen daarbij te betrekken van denk even na. Maar misschien vandaar het thema om die bewustwording toch nog maar eens onder de aandacht te brengen. Nu wat betekent dat concreet? Komt er weer een plein waar jullie ideeën rond duurzaamheid samenbrengen?
We hebben een grote plein he? Ja, het Impactplein hebben we nu. Daar hebben we een aantal standhouders, een stuk of dertig, die zich echt richten op duurzaamheid en daadwerkelijk ook gewoon een impact maken.
Heb je een aantal voorbeelden van stands die daar dan staan?
De Ocean Diva, die compleet elektrisch vaart natuurlijk, dus geen diesel meer verbruikt. Blijtanken, Free Fashion. Ja, Free Fashion, dat is heel grappig. Ik ken Blijtanken, dat is leuk. Die hebben net in Tilburg een winkel ook gedaan met gratis kleding. Die willen een statement maken van waarom moet je al die kleding nieuw. Dus ze hebben gewoon een complete kledingwinkel ingericht en nu in Amstelveen is die. En die hebben ook blij tanken, dat is waar je met zo’n koptelefoon naar zo’n tankstation en dan krijg je alleen maar complimenten en blije dingen. Ik hou daar erg van, weet je wel.
En ja, jeetje, ik weet niet wie er nog meer staan allemaal, bedrijven. Maar er staat ook een duurzame whisky, waarvan ik denk, je kan ook geen whisky drinken, maar het is wel duurzaam gemaakt.
En locaties met meerwaarde die alleen maar locaties hebben die ja, die ook impact maken eigenlijk.
Je liet net al vallen, jullie organiseren zelf duurzaam. Jullie zetten ook in op puur vegetarische keuken, omwille van die duurzaamheidsreden. Je doet dat nu al een aantal jaar. Hoe bevalt dat eigenlijk? Want dat is een van de grootste zorgen die organisatoren hebben. Mensen gaan daar commentaar op hebben. Maar ik denk dat dat bij jullie best meevalt, toch?
Ja, ik vertel het nu eigenlijk niet zo heel erg. Het is gewoon vegetarisch. En dat is heel grappig als je mensen dus vertelt van de bitterballen zijn vegetarisch, van tevoren. Ja, daar gaan ze allemaal. Als je niks zegt, dan eet iedereen die besproorde heerlijk. Ja, ze zijn lekker hè?
Ja, ze zijn ook lekker. En dan doet het er eigenlijk ook niet toe dat ze niet vegetarisch zijn of niet?
Ik heb eigenlijk niet zoveel feedback dat mensen het niet lekker vinden ofzo. Iedereen begrijpt het ook wel, dat we daar naartoe moeten. Het is geen veganisme, want dat gaat nog een stap verder. Maar het is vegetarisch en het is prima te doen.
Maar dat wilde ik je eigenlijk ook horen zeggen. Het is een vooroordeel dat veel organisatoren soms nog hebben, maar eigenlijk een stuk onterecht, want je kan heel lekkere dingen doen met een vegetarische keuken.
Het is vaak, ik denk ook niet dat je het moet vermelden, ook bij bedrijfsevenementen, je doet lekker vegetarisch. Ik weet bijna zeker dat als je het niet vermeldt en mensen gaan eten, dat ze het niet willen eten.
Nee, maar weet je, als je het wel gaat vermelden, gaan ze, die hebben daar dan een vooroordeel van, nou ja, dat zal wel… Wat jullie ook elk jaar hebben is een heel sterk sprekersprogramma. Hoe zit dat dit jaar?
We hebben net het lijstje gekregen. We hebben nu iets van 16 sprekers op de lijst. We hebben elk jaar iets van 20 sprekers. Met Quality Bookings, Sprekershuis en De Spreker.nl. Drie sprekersbureaus. Die krijgen allemaal zo’n seminar ruimte toegewezen en daar mogen ze dan sprekers laten zien, maar omdat wij natuurlijk in de corporate markt zitten is het ook voor de corporate event manager, die kunnen heel veel sprekers zien voor hun volgende evenement.
Dus wat wij niet doen is, zoals andere beurzen wel, hoe maak ik een goed draaiboek, veiligheidsplannen. Weet je waar we de diepte in gaan op onderwerpen in onze markt, daar hebben wij bewust niet.
Wij gaan echt een stapje hoger. We gaan op mindfulness zitten, op social media, wat je daarmee kan. Maar echt het proeven van, ik ben op zoek naar een spreker voor mijn evenement, dus ik kan daar gaan inspiratie opdoen.
Ja, en dan krijg je mensen als Marjolein Bongers, Richard van Kraaij hebben we staan, Treintje Oosterhuis, de zangeres, die komt spreken. Over wat komt zij spreken?
Nou, ik moet zo gewoon springen. Daar heb ik geen inzicht in.
Wat een heel mooie naam.
Nee, maar dat wil je natuurlijk elk jaar hebben. Dan komen er uiteindelijk… Ja, zij zal iets met je stem, denk ik, laten horen. De sporters hebben vorig jaar wel Wilfred Genee. Die is van het programma op televisie, maar die vertelt dan hoe je een sterk merk maakt. Ze hebben elk jaar wel de namen, Mark Tiggelaar hebben we net, dat is een goeroe op het gebied van Focus. Dus die heeft al meerdere bestsellers geschreven en dat is echt zo’n topspreker.
Dus ja, die line-up is altijd geweldig. Maar ik vind ook dat je dat moet bieden. En heel veel coöperatieve eventmanagers die bijna vereisten dat als je een goed sprekersprogramma hebt, dan is die meerwaarde van zo’n bezoek aan Events Summit nog hoger.
Nu, wat je ook vertelde vlak voor dit gesprek, is dat jullie feedback hebben gekregen dat sommige bezoekers wel een beetje overprikkeld raken op jullie beurs. Dat kan ik me wel voorstellen. 500 standhouders, al die sprekers en zoveel.
Maar daar hebben jullie dit jaar ook een oplossing voor bedacht.
We hebben een chillroom, een ontprikkeldoom.
De ontprikkeldome?
Ja, het is gewoon echt een dome. En dan kunnen mensen daarheen om even los te komen van alle prikkels die je op de beursvloer meemaakt. En dan hebben we gewoon projectie op de wanden, op de vloeren, rustige muziek, massagestoelen, zitzakken. En waarschijnlijk zo’n drijfpot waar je dan gewoon even in kan liggen en dan helemaal vast zit, ja.
Maar wel leuk hoe jullie er altijd op instellen.
En het ijsbad, het ijsbad. Wat vond jij van die elementen op de beurs die we verdeelden? Die gaan we nu concentreren van alles wat eigenlijk met mental health en gezondheid en zo’n die is 8 meter zo’n dome die met 360 projecties. Wordt helemaal leuk.
Op zich ook wel een heel belangrijk thema voor onze sector. Want ja, in onze sector wordt er heel hard gewerkt. Soms tot op het randje van burn-out of erover. Dus mental health, daar aandacht voor hebben is op zich ook wel belangrijk.
We hebben zo’n dame die dan van ons ook meedenkt. Maar er wordt heel veel op congressen ook aandacht aan besteed. Gezondheid die dag in de pauzes en dat soort momenten waar je een stoelmassage kan halen.
Ja, leuk.
Ja, heel leuk.
Misschien sowieso nog heel belangrijk, want dat hebben we nog niet vermeld, de data die iedereen moet vrijhouden om de beurs te bezoeken.
13 februari 2025.
We gaan open om half tien volgens mij. Half tien? Of tien uur? Nee, half tien, denk ik.
Ja, we gaan elk jaar een half uurtje eerder open.
Mensen hebben langer de tijd nodig. Vroeger gingen we elf uur open. Volgens mij gaan we half tien uur open. Ja, sinds vorig jaar pieken we ook steeds eerder met bezoeksaantallen. Mensen komen steeds vroeger naar de beurs toe om de hele dag door lekker te netwerken.
Ja, het is ook echt, met vijfhonderd stands, het is ook echt wel een dag die je best plant om even rustig alles te kunnen bezoeken. En iedereen moet met de trein komen.
Dat zien we ook in de enquêtes. Het vorige jaar was 52% die al met de trein komt.
En eigenlijk moet dat richting de 60%. Dan zou ik heel blij zijn. En lukt dat ook vlot van het België? Want je kan me ook aan dat er ook wel meer Belgische standhouders zijn dit jaar.
Ja, echt geweldig hoe de kruisbestuiving nu tussen België en Nederland. Ja, we hebben iets van 20 stands. Wallonieplein en we hebben de Antwerpenstraat en dat hebben we gecombineerd met Zuid-Limburg, die hoek met ook La Butte aux Bois, die Marijden enzo, die net over de grens zijn.
En ik denk dat bij elkaar 25 stands zijn eigenlijk uit het zuiden. Dus we gaan nog even kijken of we dat leuk kunnen maken met een met wafels en met Belgische bieren en dat we daar een gezellig feestje maken.
Ik vind het heel leuk dat we die ook hebben nu. En zeker voor de corporate event planners, die gaan natuurlijk heel makkelijk even de grenzen over om wat landwerpen te doen in Wallonië. Dat is superleuk.
Absoluut. Tickets gewoon op jullie website?
Tickets op www.eventsummit.nl, dus die kun je nu al boeken.
Kosteloos. Nog iets toe te voegen?
Nee, eigenlijk ik hoop dat het weer heel druk wordt. Waar we altijd mee bezig zijn is natuurlijk die corporate event manager. Dus daar zijn we nog harder mee bezig via LinkedIn en alles. Dat doen we eigenlijk al jaren om die kwaliteit van die bezoekers omhoog te gooien. Dat merken we gewoon dat het laatste jaar die erg hoog is. En dat er gewoon echt geschreven wordt op de busvloer. Dat was voorheen een aantal jaren niet, maar nu hoort echt de mens zeggen: “Ik heb al gewoon een opdracht gekregen.” Dat vind ik het allerleukste om te horen.
Ja, maar dat doe je uiteindelijk wel.
Ja, dus komt allen.
Ja, wij hebben er in ieder geval zin in.
Wij ook.
We zullen er ook weer bij zijn, dus we kijken er ontzettend naar uit. Dank voor jullie komst naar de studio.
Jij ook bedankt.
En de beste kijkers, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.