Trendwatching: Trends voor Evenementen in 2021

We zitten midden in de Corona-crisis. Maar toch praat Kevin met trendwatcher Tom Palmaerts over de toekomst voor evenementen in 2021.

Kevin Van der Straeten|bekijk origineel
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Hoi Tom.


Hoi Kevin.


We zitten midden in de Corona-crisis. Maar desondanks gaan we het hebben over trends in evenementen voor 2021.

De eerste vraag die ik heb: komen er evenementen? Het is nu een beetje moeilijk te voorspellen.


Normaal gesproken is het makkelijker om te zeggen wat er volgend jaar gaat gebeuren. Om dan iets te zeggen over de komende tien jaar. Maar vandaag is het gemakkelijker om over de komende tien jaar te praten dan over volgend jaar.

Het is echt moeilijk. Ik ben geen wetenschapper. Ik heb geen idee hoe het virus kan veranderen en zich aanpassen.

Voor mij is het belangrijk dat we dit beschouwen als een marathon en niet als een sprint. Als je het als een sprint ziet, als je een Corona-virus als een sprint ziet, dan wacht je tot het weer business as usual is.


Ja, we wachten allemaal op het vaccin en dan is alles opgelost.


En dan is het allemaal opgelost. En hopelijk is het volgende week.

Daarom praten ze over de V-curve. Als er een crisis is, hopen ze dat die onmiddellijk weer de kop opsteekt. En sommigen zeggen: nee, het wordt een U-bocht. Zo van: het duurt nog even, maar uiteindelijk gaan we weer omhoog. Sommigen praten over de W-curve. De W-kromme...

Misschien gebeurt dit nu. Het was bijna perfect en dan weer terug. En: ga terug naar boven. Dat is de W-kromme.

Wat je ook denkt, wat voor curve het zal zijn, uiteindelijk gaan we naar: back to business. Maar het gaat nog even duren. Dus ga vandaag alsjeblieft niet in een sprintmodus zitten. Waar wacht je of vind je gewoon oplossingen om te overleven. En, natuurlijk, sommige bedrijven, sommige mensen...

Hé, weet je, ik ook. Je handelt nu rechtvaardig, alleen om te overleven. Maar neem alsjeblieft ook de tijd om vooruit te denken. Om verder te denken dan je volgende dag. Om verder te denken dan het voortbestaan van vandaag. Om na te denken over het voortbestaan van de komende vijf of tien jaar. En dan moeten we nadenken over de marathon.

Neem Corona en gebruik het vanuit het perspectief van een marathon. Het is niet iets dat morgen voorbij is. Dus alsjeblieft, als je een oplossing hebt voor je gasten, laat het dan iets zijn dat ze het komende jaar willen doen. Als het maar iets is dat ze morgen zullen doen, omdat ze van je houden, maar ze doen het maar één keer, dan ben je ze de volgende dag kwijt.

Voor mij is retail nu een heel goed voorbeeld. En ik ken de evenementenbranche, als je denkt aan hygiëne, de netheid van spullen, moet alles schoon zijn. Voor de evenementenbranche maar ook voor de retail.

Maar als je naar een winkelier gaat. Als je naar een winkel gaat. Het eerste wat je doet als je een winkel binnenkomt, is je handen wassen.


Ja, het is verschrikkelijk.


Het is verschrikkelijk. Het is niet de handgel van thuis. Handgels van thuis, die ruiken heerlijk. Maar als je naar een winkel gaat, stinkt dat vreselijk. Of je ruikt alcohol. Of je ruikt rotte eieren. Het is verschrikkelijk. Dus als je maar naar één winkel hoeft, overleef je het. Maar als je iets leuks wilt zoeken, voor jou of je partner, of je kinderen, doe je niet twee of drie winkels. Na de tweede of de derde winkel heb je gewoon een hekel aan de geur. Je wilt gewoon geen winkel meer in en dan ga je online spullen kopen.


Ja, en de eerste reden waarom je daarheen ging, was om een leuke tijd te hebben, om een ervaring op te doen.


Ja en winkels, maar ook evenementen...

Je denkt aan de geur van een evenement. Je denkt na over het geluid van een evenement. Je denkt aan de gastvrouw. En je denkt mee over het ontwerp. Maar het allereerste dat mensen nu zien, voelen...


Is de fles handdesinfecterend middel.


Is het echt, echt slechte ontsmettingsmiddel.

Hier moeten we dus over nadenken. En ik weet dat het niet gemakkelijk is om een echt goed geoliede geur te vinden. Maar het is mogelijk. En je moet verder kijken. Of er zijn al druppels. U kunt dus een bepaalde hoeveelheid in uw flessen laten vallen. Dus uiteindelijk is de geur veel beter.

En misschien is dit een kans. Om mee te denken over de juiste geur voor uw evenement. Of de juiste geur voor uw restaurant. Of je winkel.

Niet alleen kunnen we sommeliers hebben. De persoon die de juiste wijn kiest. We kunnen ook een soort semmelier hebben. Voor de geur van je huis. Van uw evenement. Van uw winkelruimte. Of misschien van uw kantoor. Hygiëne denk ik...

Als je nadenkt over voorbij Corona. Wat blijft hier uiteindelijk? De zoektocht naar hygiëne zal blijven. Dus, de oplossingen om nu te vinden...

Zie het niet als een sprint, maar als een marathon. Je zult dat spul al jaren moeten gebruiken. Houd hier dus rekening mee. Ja?


Een van de trends waar je het de afgelopen jaren al over had, toen je daadwerkelijk in de studio zat, was alles wat met welzijn te maken had. En ik denk dat dat een onderwerp is dat tegenwoordig nog belangrijker wordt.


Het is extreem belangrijk, Kevin. Weet je, toen de lockdown kwam, steeg welzijn - omdat iedereen bang was - meteen en werd het enorm belangrijk. En is vandaag de dag nog steeds belangrijk, maar wordt enorm belangrijk als we aan de winter denken. Als alles donkerder wordt. En kouder.

Wat we tijdens de eerste lockdown zagen, was dat mensen gingen nestelen. En nestelen betekent dat we spullen om ons heen proberen te verzamelen, in ons huis, dat is gezellig. Dus stopten we met het kopen van luxe lingerie en begonnen we met het kopen van pyjama's. En dus wilden we alles gezellig om ons heen hebben. Beter voelen.

Zoals, elke keer als er een crisis is, als er een soort hapering is, als de wereld verandert, zoeken we naar gezelligheid. We zoeken naar warmte. Stabiliteit. En in het begin was het bij ons thuis. Thuisblijven kon natuurlijk niet. Dus mensen begonnen rond te lopen. Hardlopen in de wijken. Wielersport.

Ik denk dat wanneer er een grote verandering is, elementen die er al zijn, maar niet helemaal mainstream zijn, soms een boost krijgen. En bijvoorbeeld veel veertigers veel mannen van in de veertig, die hebben al een fiets gekocht. Want dat was hip en trendy om te doen. Maar nu zijn we echt aan het fietsen.


 

Ja, we gebruiken het echt.


We doen het.

Dus begon iedereen rond te lopen. Overigens ook weer jonge duiven. Wandelen begon trendy te worden. Voor corona. Dus, whoom, het ontplofte nu. Iedereen loopt, iedereen fietst. Iedereen rent. Het is voor ons welzijn. Maar mijn vraag is: wat gebeurt er als het kouder wordt? Hoe zal...

We hebben elementen gevonden om eruit te komen. Om ons energie te geven. Ik denk dat energie krijgen een van de belangrijkste vragen zal zijn. Hoe doe je dat? Hoe houden we onze teams energiek? Hoe houd ik mezelf energiek? Als je in huis bent. Als het buiten koud is en het buiten donker is. Als u aan uw evenement denkt. Nu, ziet u, is...

Ja, de anderhalve meter. Maar daar kun je over nadenken. Maar de meeste problemen zijn het betreden van het evenement. Dus wat we nu zien op evenementen en ook in winkels: er staat een gigantische rij. Iedereen wacht om naar binnen te gaan. Daar moeten we over nadenken. Want we wachten nu buiten. Dat is geen probleem. Maar wacht je buiten als het regent? Wanneer het koud is? Ga je dit doen?

Ik denk het niet. Ik zie foto's van Amerikanen die buiten in rijen staan te wachten. Om wapens te kopen. Ik denk dat ze in de rij blijven staan om een wapen te kopen. En ik denk dat wij als Belgen waarschijnlijk in de rij gaan staan voor frietjes of iets dergelijks. Maar we gaan niet buiten wachten om een kledingstuk te kopen. Of gewoon voor een evenement. Als het Tomorrowland niet is, gaan we niet buiten wachten. Dus we zien dat dit impact op ons gaat hebben. We moeten dus echt gaan nadenken over hoe we mensen naar buiten kunnen krijgen. Hoe mensen te helpen in hun welzijn.

Als je bijvoorbeeld aan kleding denkt, hebben we nu de maskers. Maar maskers zijn nu goed. Maar wat gebeurt er als het kouder wordt en we hebben... Als we volledig omringd zijn door kleren? Gaan we onze jassen elke dag wassen? Omdat het ons omringt. Nee, we gaan het niet wassen. Als je je jas elke dag wast, is hij waarschijnlijk na zeven dagen kapot. We moeten dus nadenken over nieuwe soorten textiel. Nieuwe soorten kleding die ons echt gaan helpen. Welzijn kunnen vinden. Buiten zijn. Om elkaar te ontmoeten.


Maar gewoon het feit...

Je zei: mensen gaan nu naar buiten. En dat is niet erg want het is zomer. Maar in de winter zullen ze dat niet zijn. Zie jij daar een kans voor de evenementenbranche? Dat ze alles konden organiseren. Om het welzijn te vergemakkelijken.


Ja natuurlijk. Ja natuurlijk.

Ik denk, als je dit verhaal hoort van mensen die moeite hebben om naar buiten te gaan en welzijn een probleem is. Dan denk ik aan vorig jaar. Want vorig jaar, Kevin, hadden we het over eenzaamheid. En die eenzaamheid wordt de komende tien, twintig jaar een van de belangrijkste problemen.

En daar heeft de evenementenbranche een heel belangrijke rol te spelen. Hiervoor is het hetzelfde. Eenzaamheid gaat toenemen. Welzijn gaat...

Psychische problemen zullen toenemen.

Er is dus de evenementenbranche. En je kunt mensen bij elkaar brengen. Je kunt mensen...

Je kunt het mixen: online - offline. Maar je kunt mensen samenbrengen. En al is het maar met tien personen. Twintig mensen. Dertig mensen. Wat dan ook. Zolang je mensen maar bij elkaar brengt. Dat is wat we nodig hebben.

Want, toen je de lockdown inging, kwamen mensen er ineens achter dat technologie interessant is. Dus begonnen ze te skypen. Ze begonnen te zoomen. Teams. En zo verder en zo verder. wij zelfs...

Met onze collega's, met onze gasten, met ons gezin. We begonnen met Zoom-sessies. En heel veel merken en evenementen sprongen hierop in. Zoom gebruiken als een manier om mensen bij elkaar te brengen. En het is leuk. Vanuit een gimmick oogpunt.

Maar vanuit het oogpunt van de marathon, vanuit het oogpunt van de lange termijn, moeten we hiermee voorzichtig zijn. Omdat we Zoombies maken. En Zoombies is een combinatie van Zoom en zombies. Het lijkt erop dat wanneer je naar Zoom kijkt en we hebben een vergadering of een evenement dat Zoom is, mensen zich niet gefocust voelen. Mensen voelen zich uitgeput. En het lijkt erop dat, vanuit psychologisch oogpunt, als je iemand via Zoom ziet, maar je voelt de fysieke verbinding niet, dat je hoofd in de war brengt. Je voelt je uitgeput. Het is alsof je geen verbinding hebt en je bent bijna, min of meer, negatief. Je wordt hier niet blij van. Dus daarom raken mensen ongericht. Gefrustreerd raken. Heel erg moe worden van al die Zoom-meetings.

Trouwens, als je met iemand wilt praten en iemand energie wilt geven, organiseer dan geen Zoom-meeting. Telefoongesprek. Het lijkt erop dat alleen de stem meer emotionele kracht heeft. Dan iemand zien via dit systeem dat wij, Kevin, nu gebruiken. Trap dus niet in de valkuil van het gimmick-item van Zoom. U kunt zoomen. Vanuit figuurlijk oogpunt. Waarbij je het figurale en digitale gebruikt en samenbrengt.

Het beste, de luxe, datgene wat we mentaal nodig hebben, de verbinding. Deze maak je niet via Zoom. Je moet mensen bij elkaar brengen. Maar als je een nerd bent.


Schuldig.


Als je van een experiment houdt. En als je zegt van: ik wil iets doen. Ik wil dingen proberen. Misschien voor uw volgende evenement, maar neem het kleiner...

Misschien voor je volgende teamevenement, zoals wanneer je iets met je team doet, probeer Fortnite. Of tweede leven. Second Life was tien jaar, vijftien jaar geleden populair.


Bestaat het nog?


Het bestaat nog steeds. En het heeft kracht om te groeien. Omdat blijkt dat...

En dat zie je bij onze kinderen. Als ze Fortnite spelen. En ze zijn met al die vrienden en ze praten, ze chatten en ze spelen Fortnite. Ze worden niet moe. En dat is geen leeftijdskwestie. Dat is gewoon omdat: het lijkt erop dat, wanneer je een virtueel figuur hebt, in een game of een platform, het ineens niet zo vervelend is. Zo blijf je energie krijgen. Dus, je volgende managementvergadering of teamvergadering, doe het binnen Fortnite.


En schiet dan niet op elkaar.


Kijken wat er gebeurt. En misschien vind je manieren om kleinere evenementen met gasten te organiseren. Met een heel goede klant. Gewoon als experiment. Gewoon vanuit een speelperspectief.

Want misschien, Kevin, is dat wat we hier uit moeten halen. Zoals, als je aan Corona gaat denken. Niet vanuit een sprintvisie, maar vanuit een marathonvisie. Waar het een langetermijnvisie is. Je moet beginnen met spelen. Je moet beginnen met experimenteren. Jij kan wachten. Maar waarvoor? Ja, uiteindelijk gaan we weer aan de slag. Uiteindelijk zullen de gebeurtenissen weer stijgen. En het zal weer zijn zoals vroeger. Zoals pre-Corona. Natuurlijk.

Na elke crisis, elke extreme crisis, zien we dat we na een bepaalde tijd weer back to business gaan. Als je aan 9/11 denkt: uiteindelijk zijn we weer gaan vliegen.

Als je aan de financiële crisis denkt: uiteindelijk brengen we ons geld weer naar de banken.

Dus uiteindelijk is het back to business. Maar dingen veranderen. Het is back to business, maar er zijn dingen veranderd. En die veranderingen vinden we normaal.

En het lijkt erop dat, na extreme shock, wanneer je tijdens die shock elementen verandert, mensen vloeiend zijn. Ze gaan met je mee. Ze gaan met de stroom mee. En als het weer back to business is, worden die veranderingen het nieuwe normaal. Dus bijvoorbeeld na 9/11: ja, business as usual. We zijn weer begonnen met vliegen. Maar de beveiliging is ongelooflijk. Vóór 9/11 kon je dit type beveiliging niet creëren. Mensen zouden dat niet leuk vinden.

Nee.

Maar tijdens die schok kun je die elementen veranderen. En nu zijn mensen niet verbaasd dat ze helemaal uitgecheckt worden. Gezichtsherkenning enzovoort enzovoort.

Wat kan dit betekenen voor de evenementenbranche? Wat zijn nu de experimenten? En ik denk: digitaal staat natuurlijk op nummer één.

Maar we hebben de afgelopen jaren samen over verschillende trends gesproken, Kevin. Die trends, daar kun je nu mee spelen. Nu kunt u het wijzigen.

Als er een klant is die altijd zegt: nee, we kunnen niet kiezen voor duurzaamheid. Nu is het moment. Als je gelooft in duurzaamheid, dan is dat jouw richting. Kies voor duurzaamheid. Dit is het moment om hier verandering in te brengen.

Als je genoeg hebt van al dat geld. Maar uw klanten zeggen altijd: nee, contant geld is belangrijk enzovoort. Dit is het moment om naar een cashless evenement te gaan. Nu is het moment. Verander dit. Als het weer business is, willen mensen niet meer terug. Dit is het nieuwe normaal. Dus, nu is het tijd om te spelen. Om te experimenteren.

Hel, als je echt nerdy bent, ga dan naar blockchain. Blockchain gaat door het dak. De afgelopen paar maanden. Er zijn zoveel hele leuke veranderingen. innovaties. Voor amusementszaken. Op blockchain. Als je hierin geïnteresseerd bent, neem dan de tijd. Speel hier nu mee. Omdat het mogelijk is dat, als alles weer normaal wordt, dat het nieuwe normaal wordt. Dus je kunt maar beter voorbereid zijn. niet...

Het is oké om in een overlevingsmodus te zijn. Ik sta ook in de overlevingsmodus. Ik probeer ook de volgende dag te overleven. En proberen nieuwe klanten te vinden. En het is verschrikkelijk. Voor september was de hele maand volgeboekt. Met lezingen. Met evenementen. En elke dag heb ik annuleringen. Het is dus normaal om in deze soort overlevingsmodus te zijn.

Maar neem de tijd. Neem de tijd om ook verder te denken dan Corona. En probeer te experimenteren. Probeer te spelen.

Je weet dat reinheid een probleem is. Speel ermee, experimenteer ermee.

Je weet dat verbinding, eenzaamheid, mentaal welzijn een probleem is.

Toneelstuk. Vind oplossingen. Probeer dingen. Nu is het tijd om te experimenteren. En als we weer aan het werk gaan, kun je heel, heel snel groeien. Omdat je weet hoe het werkt.


Ja, ik hou echt van het positieve idee dat het nu tijd is om de evenementenbranche van morgen opnieuw uit te vinden.

En doe daar je voordeel mee.

Tom, heel erg bedankt voor het delen van deze inzichten met ons.


Graag gedaan. Zoals altijd, Kevin.


En jij, thuis, bedankt voor het kijken naar onze show. Ik hoop je volgende week te zien.

Advertenties