Geloofwaardig presenteren



Vind je deze video leuk? Klik hiernaast. Dank je ;-)
Sponsored by

Als je een evenement voor je bedrijf organiseert, wil je er een pareltje van maken. Op de moment-supreme komt de directeur met z'n speech. Oersaai, wat de toon van de avond meteen zet. Hoe zorg je wél voor een inspirerende presentatie die iedereen betrekt? Dat weet Otto Wijnen van One2All.


16-12-2013 -  by Kevin Van der Straeten

Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

Als je een evenement voor je bedrijf organiseert, wil je er een pareltje van maken. Op de moment-supreme komt de directeur met z'n speech. Oersaai, wat de toon van de avond meteen zet. Hoe zorg je wél voor een inspirerende presentatie die iedereen betrekt? Dat weet Otto Wijnen van One2All.

 

Dag Otto, welkom in onze studio.

 

Dank je wel.

 

Ik gaf het net al aan in de intro van de aflevering: een evenement. Prachtig moment. Dan komt die directeur daar en 'baf'. Gedaan. Oersaai…

 

Dat gebeurt.

           

Maar wat doe je dan? Hoe moet het dan wel?

 

Hoe moet het dan wel? De handicap van de directeuren is dat hij is opgegroeid in een bepaald tijdvak waarin je van jongs af aan leert hoe je moet presenteren. Je gaat naar school toe en je krijgt les in presenteren. En dan neem je je konijn mee en dan zet je je konijn op tafel. En ineens is er een konijn.

 

Nam die directeur maar eens een konijn mee, dan had het misschien nog interessant geweest!

 

Dan was het leuk geweest. Nee, helaas. Nee helaas, nee. Je leert om te - Je moet duidelijk articuleren. Je moet een structuur hebben. En dan moet je ook nog in staat zijn om vragen te beantwoorden. Dus je moet je ook sowieso ook nog verdiept hebben in het onderwerp. En daar is natuurlijk in de basis helemaal niks mis mee. Maar er zou eigenlijk een vervolgschool voor presenteren moeten zijn.

 

En wat zou die dan moeten - Wat zou die je moeten leren?

 

Wat mij betreft: te spreken met emotie, echtheid, en energie.

 

Maar, emotie, is dat al niet sowieso in conflict met de meeste directeuren?

 

Tja... dat zou je kunnen zeggen.

 

Wat ik bedoel met emotie is dat je niet zozeer in tranen moet zijn maar ik denk dat - Misschien dat ik een voorbeeld kan geven van een opening van een fabriekspand waar ik een keer voor gevraagd werd daaraan bij te dragen. Nou, daar was een behoorlijke portemonnee opengetrokken. De zaal –het was een normale loods- en daar hadden ze overal doeken aan gehangen en prachtig uitgelicht, en de catering was topkwaliteit. Er was een mooi podium, het was mooi uitgelicht, en er was een mooie geluidsinstallatie. Alles was er. Er was kosten noch moeite gespaard.

 

En inderdaad -net wat jij zegt- de directeur die begint te praten; een power point, met bullet points en -wat je zegt- het zakt—als een plumpudding zakt die bijeenkomst in elkaar.

 

En als je - Als je in je achterhoofd zou houden van: Praat met emotie, vertel je verhaal. Wat is nou je verhaal? Waarom ben je nou dat bedrijf begonnen? Waarom ben jij met eventplanner begonnen? Dat is interessant om te horen. Dat willen de mensen weten. Waar wil je naartoe? Wat is je visie? Wat is je drijfveer? Wat is je frustratie? Als je dat kunt delen met mensen, dat kan ook blijdschap zijn, dat kan ook juist zijn dat je vindt dat het fantastisch is gegaan. Dat er iets heel moois is gebeurd in het bedrijf het afgelopen jaar. Noem dat, deel dat met de aanwezigen.

 

En wat er dan gebeurt—Mensen zijn altijd interessant om naar te luisteren. Feiten niet. Maar verhalen en persoonlijke motivatie—Passie wordt dan vaak gebruikt in dit verband. Dat vind ik een vervelend woord. Passie dat doe je met je geliefde. Maar heb het over—Heb het over enthousiasme. Je betrokkenheid bij je vakgebied. Dus als je die emotie kan overbrengen op de zaal dan heb je in feite al alles gewonnen.

 

Als je daaraan toe kunt voegen: energie. Dat je er niet als een zoutzak bij staat, maar dat je dat ook nog met gedragenheid en met een bepaalde - Ja, charisma is ook zo'n woord. Hoe kom je aan charisma? Nou, ik heb hier net staan springen en dansen om eventjes...

 

Erin te komen.

 

...erin te komen. Ik heb dat - Ik heb dat nodig om bepaalde vitaliteit uit te kunnen stralen. Ik doe dat bij optredens ook altijd. Even backstage. Even rare dingen doen, strekken, even in mijn lijf komen. Dat draagt bij aan de energie die je uitstraalt.

 

Ok.

 

En dan echtheid; dat is de heilige graal van spreken. Op het moment dat je je anders voordoet dan je bent, een rol zoekt of een- vasthoudt aan iets wat je net niet bent. Ja, dat heb je zo in de gaten als toeschouwer. Als toeschouwer merk je: deze persoon, nee. Je verbindt niet en dan komt de rest ook niet over.

 

 

Jij hebt een product -de fake speech- dat je brengt. Ga je dan de rol van die directeur overnemen? Of hoe moet je dat dan kaderen?

 

In feite is de fake speech een parodie op een directeur - Ja, in het begin zeker. In het begin -

 

Je begint ook met bullets?

 

Ja, met bullet points en vooral met saaiheid. Met een iets minder...

 

Vrolijk jasje?

 

...geglorieerd jasje dan dit. Nee, dus, de cliché saaie spreker. En het is heel confronterend dat ik vaak na sprekers kom die er net zo uit zien als ik, maar dit terzijde. Dus ik ben de cliché saaie spreker. Ik begin een verhaal. En de inzet van de act is dat ik dat gaandeweg opbouw met meer en meer energie. Meer en meer interactie. Meer en meer humor. En uiteindelijk bouwt dat op tot een apotheose met een slotlied als klapstuk. En dan gaat iedereen met de handjes in de- 

 

Ik neem aan dat het niet de bedoeling is dat de directer ook gaat zingen.

 

Nee, want dan -Nou, ja, de directeur zelf. Als ie in de zaal zit mag ie zingen.

 

Als ie zelf zijn speech zou geven, bedoel ik.

 

Nee, want dan kom je op dat stuk van echtheid. Kijk, op het moment dat - Stel je voor dat hij bij de plaatselijke harmonie zit, of bij het koor, en zingen is zijn ding en zijn leven. En hij zegt: Ik zou niks mooiers weten als dat ik met u vanavond dit lied mag zingen, dan is het een ander verhaal. Dan is het echt.

 

Ja.

 

En wat ik doe is natuurlijk gechargeerd en het is een stukje theater. En het is een stukje cabaret. En dat - En daarin is het begrip echtheid -Natuurlijk moet je dat wat anders beschouwen. Maar voor die directeur op dat podium-

 

Maar jij coacht ook mensen. Hoe pak je dat dan aan?

 

Ik coach op de insteek van de gebeurtenis.

 

Ok.

 

De mensen die ik coach dat zijn vaak mensen met weinig tijd. We hebben allemaal - Tijd is het meest kostbare wat je hebt op dit moment, denk ik.

 

Inderdaad.

 

Dus je hebt allerlei andere benaderingen zoals met NLP, dat je met programmering van jezelf aan de slag gaat. Daar zie ik het belang zeker van. Maar omdat mensen vaak snel resultaat willen, ga ik met ze op de gebeurtenis zitten. Dus ik vraag hen om direct te gaan spreken en ik ga kijken van: Wat werkt er voor mij? Ik kan alleen maar voelen wat ik op dat moment voel bij iemand. En als ik voel: Iemand is niet echt. Ja dan komt het op die mensen waar die persoon zo meteen ook voor staat—komt het ook niet over.  

 

Dus eigenlijk, samengevat, die echtheid, dat is gewoon de kern van alles.

 

Ja. En daar wil ik aan toevoegen dat als je echt bent, mag je ook spotten met alle andere regels die er voor presenteren zijn.

 

Dus toch bullets...?

 

Als je - Ja, nou, bullets…

 

Of is dat een uitzondering…?

 

Dat is glad ijs. Maar als je echt bent en je hangt er als een zoutzak bij aan het katheder -maar het is echt- en jouw boodschap is oprecht en het gaat over jouw eigen belevingen en jouw eigen passie, -of, weer het woord passie, sorry- je eigen enthousiasme, dan nog dan kan je de hele zaal aan je lippen hebben hangen. En andersom als je alle regels, alle tips, alle suggesties op het gebied van presenteren volgt en je staat erbij als een hark en iedereen heeft in de gaten: Jij staat een toneelstukje te spelen…

 

Ik onthoud vooral van je verhaal: Blijf je gewoon jezelf       

 

Ja.

 

Heel hartelijk dank voor je komst naar de studio.

 

Heel graag gedaan. Het is een genoegen.

 

En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief
Advertenties