Trends in event decoratie



Vind je deze video leuk? Klik hiernaast. Dank je ;-)
Sponsored by

Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

Decoratie en aankleding zijn de kersen op de taart voor de uitstraling van jouw evenement. Samen met Cees van der Maarel, van Van der Maarel Sfeermeesters, praat ik vandaag over nieuwe trends in event-decoratie.

 

Dag Cees, welkom in onze studio.

 

Ja, graag gedaan. Ik vind het leuk om ergens in het Belgisch land te mogen afreizen, dus...

 

Ok. We gaan het hebben over trends in evenementdecoratie. Ik denk als er een aspect is van de evenementenwereld dat heel gevoelig is voor trends, dan zal dat wel decoratie zijn.     

 

Dat is zeker het geval. En dat is eigenlijk in de loop der jaren natuurlijk al aan de hand en decoratie is een belangrijk item op het gebied van de feestevenementen.

 

Je zegt belangrijk item. Waarom is die decoratie zo belangrijk in dat geheel?

 

Ja, het is de laatste jaren best wel lastig om ook de gasten toch naar je evenement te laten komen. Je moet—Je weet zelf ook wel, de no-shows zijn tegenwoordig ook vaak aan de orde. En wij moeten zorgen dat we toch de gasten wel binden en dat ze de moeite nemen om toch, over een wat grotere afstand zelfs ook nog vaak, te komen en de moeite nemen. Ja, tijd is allemaal schaars tegenwoordig, dus als je gaat, dan moet het wel gewoon goed zijn. Dus daar hoort een stukje beleving bij. Een stukje inhoud. En dan worden wij vaak ingeschakeld daarvoor, dat klopt.

 

Ja, en draagt dat bij tot die uitstraling van het gehele evenement hoe je dat precies gaat aankleden?

 

Ja, dat vind ik wel, eigenlijk. Wij worden vaak ook wat eerder erbij gehaald. Dat vinden we altijd wel erg prettig. Dan kunnen we eigenlijk al wat eerder nadenken daarover hoe we dat eventueel vormgeven. En dan zijn we echt een duidelijk onderdeel van de boodschap die je dan vertelt-- mocht gaan worden op zo'n evenement.   

 

Wat zijn dan zo de trends die op dit moment in de markt spelen?

 

Ja, de trends, ja, Wat al, denk, een half jaartje ongeveer, of ietsje langer, aan de hand is, aan de gang is, is een stuk duurzaamheid, eigenlijk. Wij noemen het concept 'useful'. Useful is een concept waar we terug naar de basis gaan. Waar we dus werken met...

 

Hoe moet ik dat dan concreet zien?

 

Ja, wij werken dan met recycled materiaal. En dat is het gros eigenlijk van het plan wat we gemaakt hebben daarin, het concept. Maar daarnaast gaan we het ook vaak een beetje mixen en matchen met andere materialen. Dus het is useful, heel stoer, heel basic. Sloophoutmateriaal, dus vaak - Waar er nog laatst nog huizen afgebroken worden; wij proberen de materialen bij elkaar te verzamelen en proberen daar een hele bijzondere sfeer aan te geven. En daar hebben we dus echt hele mooie plannen mee gemaakt.

 

Zeker als je dat gaat combineren, om het net iets spannender te maken, doen we dat ook dus met design meubilair—Als je dat gewoon doet, die combinatie, dan is het echt fraai om te zien. En dat slaat heel goed aan. En zeker uit de grote corporates op dit ogenblik. Het is natuurlijk - Iedereen is ermee bezig. Of je nou wel wil of niet, het is toch een hot item op het ogenblik. Dus wij zijn daar - maken er werk van en de markt staat ervoor open.

 

Als we nou naar jullie decoraties kijken. Iedereen heeft jullie wel eens op een beurs zien staan. Dan zijn daar altijd van die prachtige bloemendecoraties bij. Hoe belangrijk is dat in het concept, om daar bloemen bij te brengen?

 

Nou ja, wij merken ook wel vaak dat eigenlijk bijvoorbeeld bloemen, is toch een onderdeel daarvan- maar ook wel een belangrijk onderdeel. Want het geeft vaak toch de sfeer eromheen. Het maakt vaak weer wat vriendelijker. En het is in deze tijd nog steeds aan de orde. Alleen we merken ook wel dat het aandeel bloemdecoratie wel wat kleiner geworden is, want ja...

 

Is dat omwille van de kosten en het feit dat de middelen wat minder zijn? Of is het gewoon een trend?

 

Ja, ik denk dat het ook dus heeft te maken met de middelen die toch wat minder in deze tijd aanwezig zijn. Wat ook, een trend is het niet direct. Nee, het is meer echt de middelen. En de klant wil ook gewoon laten zien van: Jongens, we willen nog wel het evenement geven, maar het moet wel verantwoord zijn. Wat je tegenwoordig ook meer ziet eigenlijk is dat het broodje zalm is ook een broodje kaas geworden. Dus wij gaan soms eigenlijk toch weer terug daarin en zeggen: Ok, prima, weet je, het moet er wel staan, het moet kloppen, maar wat minder bloemdecoratie, wat minder uitpakken.

 

Nu, wat ik me altijd afvraag: Ik heb zelf hooikoorts dus ik ben allergisch aan bepaalde planten en bomen. Moet je daar als organisator, decorateur, ook rekening mee houden? Want ik kan me voorstellen dat je niet elke bloem zomaar op tafel kan zetten?

 

Nou, wij houden daar zeker wel rekening mee. Dan is het vaak zo dat we dat ook vragen aan de opdrachtgever. Pas hadden we ook een gala van het residentieorkest. En het was ook zo, als je daar dus, wat je daar op het podium zet eigenlijk met een heel orkest en je zou daar bepaalde bloemen gebruiken die misschien wel sterk ruiken - Ja, dan is dat wat minder prettig eigenlijk.

 

Dus je houdt daar toch wel, op een bepaalde manier, rekening mee. Nu, als je aan zo'n evenement begint. Je moet dat dan gaan inkleden. Hoe begin je daar dan heel concreet aan, om die aankleding vorm te gaan geven?

 

Ja, ik denk wat wel belangrijk tegenwoordig is, dat je gewoon goed informeert naar de doelstelling eigenlijk van het evenement. Dus minder snel beginne we - Eerst eens goed eventjes duidelijke afspraken maken. De brainstorm-fase, vinden we belangrijk. En dan gaan we dus - Dan maken we eerst een ruwe schets daarvan. Hoe zien we het een beetje voor ons. Dan gaan we dat weer fine tunen. Als de klant zegt: Ok, deze basis is goed. Dan gaan we weer verder. Maar dat is wel belangrijk. Je moet gewoon goed nagaan wat de doestelling is van het evenement. De gasten, maar ook alles eromheen. Goed in beeld brengen en dat…

 

En kan je eigenlijk van eenders welke locatie nog iets moois maken? Of is die keuze van die locatie toch ook nog wel belangrijk om tot een mooi concept te kunnen komen?

 

In principe, in elke ruimte kunnen wij natuurlijk wat moois maken. Alleen afhankelijk van de ruimte waar je natuurlijk in zit - We doen eigenlijk al, ik denk, voor het zesde jaar eigenlijk Night of the Proms. Nou, in Antwerpen, sportpaleis, prachtige ruimte. Maar dat is eigenlijk een black box en daar kunnen we natuurlijk…

 

En daar start je echt from scratch?        

 

Ja, precies, daar gaan we gewoon helemaal uitpakken zoals we dat zelf willen. Wordt het gehouden in een andere ruimte, wat authentieker is, of wat een speciale stijl heeft. Ja, dan gaan we ons begeleiden, onze bloemdecoratie, en alle andere materialen, dan gaan we het begeleiden rondom de uitstraling van eigenlijk het gebouw waar het plaatsvindt. Dus daar kijken we goed naar altijd. Het is wel goed dat je altijd even informeert eventjes van: Ja, jongens, de ruimte goed bekijken. De kleuren afstemmen en daar, als het ware, de juiste keuzes in te maken.

 

Cees, als we dan eens naar de komende jaren gaan kijken. Zie je dan al bepaalde trends?

 

Ja, eigelijk als je nu gaat kijken, zo richting het einde van het jaar, dan zie ik eigenlijk al weer twee nieuwe stromingen komen. Dat is onder andere speciaal ethnics. En daarnaast ook: old meets new. En ethnics heeft meer te maken met de folklore. Terug naar de, als het ware, naar de etnische groeperingen. Want je ziet wereldwijd al die invloeden. Alles komt naar ons toe. Dat zien we dan toch duidelijk weer gebeuren…

 

Maar moet ik dat zien dan als: we hebben hier een Afrikaanse stijl of is het eerder: ruimer dan dat.

 

Het is echt wel ruimer, weet je, het kan echt zo zijn. Ook weer vanuit de fashion eigenlijk is het dan dat je ziet dat bepaalde invloeden van uit Afrika, maar ook uit Azië, en die soort melting-pot-achtige sfeer ontstaan eigenlijk de mooiste zaken. Het is tegenwoordig niet allemaal meer strak, het is vaak ook wat vriendelijker. Soms ook wat vrouwelijker. Meer, het niet alles zo voorgeprogrammeerd. Dus meer ook een stukje natuurlijk, als het ware verloop, en, ja, gewoon iets meer ruimte kunnen bieden binnen het programma.

 

Nu je zegt fashion. Volgen jullie mode dan ook op de voet?

 

Ja, mode is erg belangrijk eigenlijk, want vaak is dat ook de basis van waar het ook begint. En wij volgen het heel snel eigenlijk. En wij zien eigenlijk vaak al gebeuren dat we denken: Ja, als we daarmee bezig zijn dan na een half jaar, dan slaat het echt gewoon - Dan gaat het echt gewoon door binnen onze branche eigenlijk. En dat - Ja, zeker als een bedrijf zegt: Ik wil me toch op een bepaald level plaatsen en ik vind het een belangrijk punt want wij zijn een eigentijds bedrijf, midden in de markt, dan is het gewoon goed om over zulk soort dingen na te denken. Om het gewoon mee te nemen eigenlijk. Dan kan je wat meer diepgang geven aan je evenement, dan alleen maar dat stukje decoratie daar te plaatsen.

 

Nu, je had twee trends: Etnics en nog een- nog die…

 

Dat is eigenlijk old meets new en dat is ook vaak dat je—Nou old heeft ook te maken met - Ja, vaak - Vorig jaar was ook op Java en daar heb ik ook het recycled teakhout gezien. Als je dat ziet, hoe puur dat materiaal is eigenlijk. En daar zijn we ook druk mee bezig om daar misschien te kijken wat we daar misschien mee kunnen. Om die sfeer, als het ware, te combineren met iets, gewoon, superstraks. Een soort, een beetje die designachtige sfeer.

 

Maar echt dan moet ik het echt zien als een antieke tafel met daarnaast een hypermodern…

 

Ja, eigenlijk wel, en of daarboven die tafel, die prachtige tafel. Dat je daar bijvoorbeeld een kroonluchter hebt hangen. Juist, weer die combinatie: het mixen en matchen van stijlen. Dat is erg in. En dat is erg boeiend om dat te zien eigenlijk.

 

Er gaan hele mooie evenementen op ons afkomen als ik dat zo hoor.

 

Ja, nee, zeker. We zijn erg druk bezig met z'n allen om weer wat nieuws te verzinnen en eigenlijk het komende half jaar gaat er weer iets nieuws op de markt komen. En we gaan de gasten zeker weer verrassen.

 

Ik wil je heel graag bedanken voor je komst naar de studio.

 

Ja, graag gedaan.

 

En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief
Advertenties