Vlogger Arjen kaapt studio en interviewt Kevin



Vind je deze video leuk? Klik hiernaast. Dank je ;-)
Sponsored by

Vandaag hebben we in de studio een hele bijzondere gast, Kevin Van der Straeten, eigenaar van eventplanner.be /.nl en ik ga vandaag van alles aan hem vragen. Wie Kevin is en wat zijn website en bedrijf allemaal inhoudt.


17-07-2017 -  by Kevin Van der Straeten

Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

Vandaag hebben we in de studio een hele bijzondere gast, Kevin Van der Straeten, eigenaar van eventplanner.be /.nl en ik ga vandaag van alles aan hem vragen. Wie Kevin is en wat zijn website en bedrijf allemaal inhoudt.

 

Kevin, welkom in je eigen studio.

 

Ja.

 

Zit je lekker?

 

Ik zit een beetje vreemd. Ik ben helemaal gedesoriënteerd.

 

Je zit altijd hier. Ik mag hier zitten. Wat een eer.

 

Ja, het is wat anders, hé.

 

Ja, dat is wat anders. Kevin, we kennen mekaar al een tijd. Maar ik weet eigenlijk helemaal niet wanneer jij begonnen bent met Eventplanner en waarom?

 

Ik ben 15 jaar geleden gestart. Ik had toen een klein eigen evenementenbureau en toen was één van de vorige economische crisissen en ik had niks te doen en ik denk, ik ga beginnen voor mezelf een database te maken met eventlocaties, met leveranciers die ik zelf kon gebruiken. En dat idee is volledig ontspoord en is eigenlijk wat Eventplanner vandaag geworden is. Ik ben dan 12 jaar geleden met het evenementenbureau gestopt. Dus ik heb wel feeling met wat het is om evenementen te organiseren. Dat is ook de kracht achter Eventplanner, dat we heel goed weten waar we het over hebben, maar dat we eigenlijk nu helemaal gespecialiseerd zijn in een modern mediabedrijf. We maken televisie, we brengen artikels rond het organiseren van evenementen, maar de kern is onze database met alle eventlocaties, leveranciers in België en Nederland.

 

Ja. Hoeveel heb je er?

 

Ik denk dat er momenteel meer dan 6.400 bedrijven in onze database zitten. Dus dat begint toch al…

 

Verhouding Nederland-België? Is dat…?

 

We hebben meer Nederlandse bedrijven en meer Nederlandse bezoekers dan Belgische. Qua marktpenetratie zitten we in België iets scherper, maar de Nederlandse markt is gewoon groter. Jullie zijn met meer. Vandaar dat we ook meer bezoekers op onze Nederlandse site hebben dan op onze Belgische.

 

Eventplanner, wat is de toekomst? Waar wil je naartoe?

 

De toekomst voor ons is… In tegenstelling tot sommige andere media zijn wij echt een developers club. Wij bouwen ook het platform volledig zelf. En waar we de laatste tijd heel erg aan gebouwd hebben, zijn twee dingen. Heel ons review platform, geloof ik echt ontzettend hard in dat dat de toekomst voor onze sector is. En onze bookings engine, waarmee het mogelijk wordt om een locatie, een DJ even gemakkelijk te boeken dan een hotelkamer.

 

Reviews? Je hoort heel vaak reviews moet je niet altijd geloven. Fake reviews.

 

Dat is een groot probleem en zeker… Hoe zijn wij op het idee gekomen om met reviews te starten, is als ik zelf een hotel boek, ik ga altijd even kijken naar wat de reviews zijn. Ik kan daar niet meer omheen. En dan gaat het niet over wie heeft de beste score, maar dan gaat het mij om… Als je bijvoorbeeld een review leest: we waren daar met de kids en ze konden ontzettend goed spelen in dat hotel. Voor sommige mensen is dat, wauw, ik kan met mijn kinderen daar naartoe, anderen hebben zoiets van, nee, ik ga daar liever niet naartoe, want ik heb geen kinderen en ik wil rustig op vakantie zitten. Dus, zo zie ik de toegevoegde waarde van reviews. Het grote probleem met sites, zoals een Tripadvisor en veel B2C-sites is elke hoteleigenaar schrijft over hoe fantastisch hij zelf is en elke concurrent schrijft een negatieve review over de andere.

 

Maar kunnen de evenementenbureaus ook niet zelf reviews schrijven?

 

Wel, wat hebben wij gedaan: toen we 6 jaar geleden met het review platform gestart zijn, hebben we gezegd van, ja, we zitten in een B2B-context en dat heeft een aantal voordelen. Dat maakt dat je als eventbedrijf heel goed weet wie al jouw klanten zijn. Dus we hebben een volledig veilig review systeem gemaakt, waarbij als jij een review over een bedrijf schrijft, moet dat bedrijf eerst ook bevestigen dat jij effectief een klant bent. Krijgt daarbij uiteraard de review nog niet te zien, want het is niet de bedoeling omdat jij ontevreden was dat ze de review gaan afkeuren, maar in die zin is het wel waterdicht. Er kan niemand die niet effectief een klant is een review gaan plaatsen en dat maakt het waterdicht. Dat maakt ook dat de reviews die op onze site verschijnen eigenlijk ook inhoudelijk heel waardevol zijn.

 

En waar worden het meest reviews op gegeven? Op locaties?

 

Locaties, maar ook bijvoorbeeld cateraars zijn heel populair. En wat we vooral zien, is, opdrachtgevers gaan niet heel spontaan zelf gewoon reviews beginnen schrijven. Meestal hebben ze een zetje nodig en komt de vraag vanuit het bedrijf, je hebt een evenement bij ons gehad, wil je een review over ons schrijven? En dan doen mensen dat met heel veel plezier, als ze tevreden zijn of als ze een punt van verbetering te delen hebben. Want ook dat kan heel interessant zijn. Er zijn heel wat eventlocaties die nu zelfs bijvoorbeeld standaard in hun mail hebben zitten, die uitgaat na elk evenement van, was je tevreden? Schrijf een review.

 

Prima. Leuk. Nederland- België, je zegt ik ben meer in Nederland dan in België. Wat is voor jou het grootste verschil tussen Nederland en België?

 

De manier van zaken doen. Het is zo een cliché, hé, maar als… Kenny is onze sales manager in Nederland en als die een prospect heeft en hij heeft een voorstel gemaakt en zegt van, wat vind je van het voorstel? Gaan we het doen of gaan we het niet doen? In Nederland krijgen wij een antwoord van ja of nee. Dat is heel helder en daar verlies ook geen tijd meer mee. In België durven we wel eens voorstellen neer te leggen en dan zitten we drie maanden na datum nog altijd te vragen van, ja wil je het nu doen? Ben je er tevreden mee? Vind je het te duur? En dan hebben wij in België een bepaalde… wij denken dat dat dan beleefdheid is in de zin van, we gaan niet nee zeggen of we durven niet nee zeggen.

 

Maar het is eigenlijk tijdrovend.

 

Het is zo tijdrovend. En dat vind ik wel prettig aan zaken doen in Nederland.

 

To the point. Recht door zee.

 

Ja.

 

Dat ben ik ook wel met je eens misschien. Ik ga ook niet zeggen hoe we over de Belgen denken.

 

Ja, ik mag nu vandaag geen vragen stellen.

 

Nee, je mag geen vragen stellen. Even nog een vraagje, wie is Kevin?

 

Een workaholic. Ik doe mijn vak zo graag met heel veel passie, dat dat het grootste stuk van mijn tijd in beslag neemt. Het stukje dat dan nog overblijft gaat naar mijn man Mathieu. Ik probeer ook af en toe te sporten, maar af en toe wat minder.

 

In die tijd kan je ook lekker eten en wijntjes drinken. Of niet?

 

Absoluut dat doe ik ook heel graag. Ja.

 

Laatste vraag voor de mensen thuis. Jij kent België goed. Als wij als Nederlanders naar België gaan, heb je nog een tip? Als je naar België gaat, moet je absoluut daar naartoe gaan. Een stad, een streek, een museum?

 

Ik ben van Antwerpen, dus ik zeg altijd Antwerpen. Maar als je naar België komt, zoek eens een goed restaurant op. Ik ga zelf ontzettend graag eten en er zijn hier in Antwerpen een aantal restaurants. Ik kan misschien mijn favoriete restaurant delen. Dat is Centpourcent bij Mechelen, niet zo ver van Antwerpen.

 

Centpourcent?

 

Honderd op honderd.

 

Honderd op honderd, in Mechelen?

 

In Mechelen, één Michelinster, heel betaalbaar, maar echt top van keuken.

 

Nou, dan gaan we allemaal naar Centpourcent in Mechelen. Kevin, alles gezegd?

 

Ja, als jij geen vragen meer hebt, dan…

 

Dan dank ik je hartelijk.

 

Dankjewel, Arjen.

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief
Advertenties