Duurzame catering... hoe begin je er aan?



Vind je deze video leuk? Klik hiernaast. Dank je ;-)
Sponsored by

Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

Wat is duurzame catering? Wat levert het op en hoe kan een cateraar, precies, duurzaam zijn? Ik vraag het aan expert Chris Derudder.

 

Dag Chris, welkom in de studio.

 

Dag Kevin.

 

Duurzame catering, wat is dat nu precies?

 

Duurzame catering is, eigenlijk, wel een beetje moeilijk te omvatten. Maar ik ga het gemakkelijk gaan uitleggen, met verantwoorde productie. Met aandacht, met een hart voor mens en milieu.

 

Ja. Maar wil dat dan ook zeggen biologisch?

 

Dat wil inderdaad ook wel zeggen biologisch, maar niet alleen biologisch. Biologisch is ook maar een onderdeel van het duurzame verhaal.

 

En hoe gaat dat dan concreet? Wat doen jullie, als cateraar, anders dan een gewone cateraar zou doen?

 

Wat doen wij anders? Wij gaan altijd even nadenken, als wij iets kopen. We zoeken ook niet altijd het gemakkelijkste. We zijn daar ook al een tijdje mee bezig. Het is niet altijd het gemakkelijkste. Dus we gaan even nadenken: is dat lokaal geproduceerd, hoe is dat geproduceerd, door wie is dat geproduceerd, hoe is dat naar hier gekomen, is het verantwoord, dat wij dat hier verwerken? Maar ook wel: hoe gaan onze cateraars daarmee om, gaat dat wel gemakkelijk zijn dat zij dat gaan verkopen, is het nodig dat wij nu luxe producten in huis halen, om een lunch, bijvoorbeeld te serveren? We gaan ook een stuk verder. In de zin van: als dat over hele grote evenementen gaat, ja, plastic, dat is een taboe, dus dat kom er niet in. Ook karton niet. Ja, dan gaan wij naar ecologisch, afbreekbaar materiaal. Wat is dat: ecologisch, afbreekbaar materiaal? Uiteraard is dat een stukje duurder, dan gewone plastics. Maar, zie je, zo gaan wij altijd nadenken over: is het eigenlijk verantwoord?

 

Ja, nu, tijdens het voorbereiden van dit gesprek, hadden wij jou een flesje water gegeven. En ik zag je ogen toen al rollen, van: oh nee. En je vertelde toen van: nee, eigenlijk kiezen wij nog liefst voor kraanwater.

 

Ja, daar gaan we eigenlijk wel voor. Kraanwater is eigenlijk het water, dat het meest wordt gecontroleerd. Veel meer dan water dat in die plastic flesjes zit. Maar bon, het is niet altijd evident. Vooral op hele grote evenementen, zie ik nog altijd veel plastics, veel kleine flesjes.

 

Het is wel gemakkelijk, hé.

 

Het is inderdaad gemakkelijk, inderdaad. Maar het kost immens veel meer, water. En het zorgt wel voor een enorm grote berg plastics.

 

Ja, absoluut.

 

Onnodig, in feite. Onnodig. Dus daar kan eigenlijk wel over nagedacht worden. Hoe dat kan opgelost worden. Maar het is niet altijd zo evident. Dat begrijp ik, hé, naar hygiëne toe. Onze controlerende macht, het Federaal Agentschap voor Voedselveiligheid, ziet het ook niet zo positief in, dat wij een karaf water, gedurende uren, laten staan, ergens, voor een spreker. Bijvoorbeeld. Het kan ook niet dat wij als cateraar honderden liters water versassen, in flessen die wij thuis hebben afgevuld, vanuit onze kraan. Dat kan niet. En je komt ook wel op evenementen toe, of op evenementenlocaties toe, waar er helemaal geen water voorhanden is. Of toch niet de manier...

 

Toch niet drinkbaar.

 

Toch niet drinkbaar, of ergens, tja, daar hangt een tuinslang en daar moet je maar water nemen. Dus, dat gaat zomaar altijd niet.

 

Dus het is een soort evenwichtsoefening, die je dan constant moet doen.

 

Het is inderdaad een evenwichtsoefening, tussen wat kan en wat niet. Dus, het is altijd heel belangrijk, dat wij de evenementenlocatie, de event locatie, ter plaatse gaan bekijken. Wat is hier haalbaar en wat niet? Ook naar: kan dat gekoeld worden, kan dat niet gekoeld worden? En dergelijke meer.

 

Ja, nu je sprak daarstraks ook al over die milieuvriendelijke verpakkingen. Die zijn een stuk duurder. Betekent duurzaam ook altijd duurder?

 

Ik geloof dat niet. Het is een kwestie van uitzoeken. Van misschien daar ook bewuster mee om te gaan. Als wij een koffie, of een glas water, of een fruitsap geven aan de klant, of aan de gast, dan zeggen wij: kom terug met uw beker. Kom terug met uw bekertje, als u het aangevuld wilt krijgen. Er is geen enkele die, als je een plastic bekertje krijgt, tja, dan wordt dat weggegooid. En als de mensen een klein beetje bewust doen omgaan, als mensen een klein beetje bewust doen zijn, over waar ze mee bezig zijn en wie daar ook staat - want daar krijgen wij ook altijd wel een beetje platform door. Want we zijn ook altijd wel een partner van de organisatie. We zijn ook niet zomaar dé cateraar, die hier zorgt voor eten en drank. Waarbij we dan ook wel het duurzaam aspect, even in het daglicht kunnen zetten.

 

Ja, dat is, als ik dat zo hoor, een heel belangrijk aspect, dat je het verhaal ook brengt.

 

Ja, daar staan wij ook wel voor, om het ook te kunnen uitleggen aan de gasten. Dat wij dat even kunnen toelichten. Want wij zijn inderdaad niet dé cateraar. Niet de conventionele cateraar, waar, misschien, de gasten zich een beetje onwennig bij voelen. Zo van: wie zijn die hier? Waarom is dat hier nu palmblad? Of: waarom is dat hier nu karton? Of: waarom krijgen wij dat nu zó voorgeschoteld? Of: wat is dat hier? Dat zijn mensen met een lichte handicap. Of: dat zijn hier mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt.

 

Dat hoort voor jou ook onder de noemer duurzaam?

 

Duurzaamheid is niet alleen het planeetverhaal, maar het is ook het sociaal verhaal. Dus als we over duurzaamheid praten, dan praten we niet alleen over de planeet. Maar praten we ook over het people-verhaal. Dus ook over het profit-verhaal, die ik liever het prosperity-verhaal noem. Dus een toekomstverhaal. Dus mensen een toekomst geven, maar ook de planeet een toekomst geven. Dus dat is zo een beetje de katalysator. De derde P. De veelgebruikte P van profit, gebruiken wij eigenlijk als prosperity, de toekomst. En de toekomst van de eerste P, de planet en de tweede P, het people-verhaal. Dus people-verhaal is mensen 50+, maar ook mensen met een achterstand, met een kleurtje, met een handicap en dergelijke meer.

 

Ja, als je nu als organisator zit te kijken, of zelfs misschien als cateraar, en je hebt zoiets van: dat verduurzamen, ik zou daar wel mee willen starten. Wat zijn dan zo de eerste stappen die je kan doen?

 

Die eerste stappen zijn een beetje gaan uitzoeken van: wat is eigenlijk haalbaar voor mij? Want het heeft ook weinig zin, om te zeggen: oké, wij gaan hier álles duurzaam maken.

 

Dat is misschien een te grote stap, om in één keer te zetten.

 

Ja, verduurzamen is voor ons: stapje voor stapje. Wat haalbaar is. Ik heb ook tijden gehad, waar ik, een beetje vanuit mijn hoge toren, zei van: als het niet allemaal duurzaam is, dan kom ik niet. Die tijden zijn veranderd. Mensen helpen, dat is mijn uitgangspunt. Van: waar wil je naartoe? Wat is haalbaar, financieel? Wat is haalbaar, logistiek? Voor evenementen: wat is haalbaar, logistiek, en waar kunnen wij eigenlijk u helpen om stapje voor stapje te verduurzamen. En ik zie nu evenementenorganisators, die met ons in zee gaan en die vandaag twee, drie keer zover staan, dan een paar jaar geleden.

 

Ja, en als we allemaal een klein steentje bijdragen, dan zullen we er wel komen, zeker?

Ik denk dat dat ook wel belangrijk is, inderdaad. In plaats van gewoonweg te zeggen: als het niet allemaal duurzaam is, dan kom ik niet. Ja, dan blijven we in het conventionele draaien. Maar als er maar kan nagedacht worden over, bijvoorbeeld, recyclage. Of als er maar kan nagedacht worden over het water, niet meer in plastic. Of kartonnen bekertjes, in plaats van plastic bekertjes, op evenementen. Of gewoonweg de manier van personeel inzetten. Of de manier waarop het personeel wordt onthaald en begeleid. Ja, er zijn zoveel aspecten, waarbij we eigenlijk kunnen helpen.En dat is dan ook mijn rol, naar mensen toe, naar partners, zowel onze klanten als partners, als onze cateraars als partners, om die te helpen in hun verduurzamingsaspecten.

 

Oké Chris, hartelijk dank voor al je toelichting vandaag.

 

Alsjeblieft Kevin.

 

En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief
Advertenties