Growth Hacking voor evenementen

Growthhacking is het slim inzetten van media en innovatieve technologie, om op de meest efficiënte en effectieve manier je business te doen groeien. Dus ook je evenement.

Kevin Van der Straeten
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Growthhacking is het slim inzetten van media en innovatieve technologie, om op de meest efficiënte en effectieve manier je business te doen groeien.

Dus ook je evenement.

 

Dag Tom, welkom in de studio.

 

Bedankt.

 

We gaan het vandaag hebben over growthhacking. Wat is growthhacking?

 

Growthhacking, dat is een beetje een vage definitie. Er is nog niet echt iets bepaald. Maar wat voor mij eigenlijk growthhacking is, dat zijn twee dingen:

  • Je hebt de mindset, wat onder andere inhoudt dat je een team hebt dat zich daar ook mee bezig houdt. Die eigenlijk nieuwe acties kan bedenken, naast uw traditionele marketing.
  • En het is een way of working. Het gaat iets technischer zijn, maar daar komt dan ook de way of working bij kijken, van: we werken in hele snelle experimenten. Om te kijken van: wat werkt er, van de nieuwe acties die we bedacht hebben? En dan gaan we eigenlijk zien: werken die niet, dan laten we die vallen. Werken die wel? Dan kunnen we die gaan schalen.

Dat is een manier, om eigenlijk nieuwe dingen te bedenken, om nieuwe dingen te doen.

 

Ja, maar je zegt naast de traditionele marketing. Het is dus iets extra.

 

Het is een laagje dat erbij komt. Het gaat eigenlijk hand in hand. Bijvoorbeeld: traditionele marketing, we weten al wat er werkt. Of die lange pdf met acties ligt al klaar, voor het marketingplan vorig jaar is gemaakt. Wat wij eigenlijk gaan doen, is: hoe kunnen we dat beter maken? Waar kunnen we optimaliseren? En ook: welke nieuwe acties kunnen we bedenken? We hebben, bijvoorbeeld, ook technische profielen en die gaan we dan toepassen op marketing.

Wat niet wil zeggen dat iemand een technisch profiel moet hebben om te kunnen growthhacken, want er zijn heel veel tools, die je kunnen helpen.

 

Misschien een aantal concrete voorbeelden, om het wat inzichtelijker te maken.

 

Ja, er zijn hele grote voorbeelden, van bedrijven zoals Airbnb en Uber en Dropbox.

 

Kan je eens uitleggen, wat die gedaan hebben?

 

Ja, bijvoorbeeld: Dropbox heeft een heel goede gedaan. En daar was dus ook een technisch profiel, dat die growthhack heeft bedacht, zeg maar. Zoals u misschien wel kent, bij Dropbox kan je vrienden refereren. En kan je zo meer gigabyte krijgen aan ruimte, aan cloud storage, voor uw team. Maar je kunt dat tot 16 gigabyte opsparen, zeg maar. En wat toen een technische heeft bedacht, is: je krijgt per recrute a friend 500 megabyte, maar tegen dat mensen dat helemaal hebben opgebruikt, waren we al een jaar verder. En uw datastorage werd zodanig veel goedkoper, dat ze daar hun geld terug uithaalden na het jaar dat iemand dat heeft opgebruikt. En zo konden ze heel goedkoop blijven klanten aanhalen, rekruteren zeg maar.

 

Ja. En dankzij die virale marketing groeide het bedrijf, ok.

 

Ja, een beetje wel.

 

Heb je nog zo'n voorbeeld? Want het is wel inspirerend.

 

Ja, Uber is een heel straffe, eigenlijk. Die rechtszaak loopt nog. Er was een heel groot event bezig - het zijn niet allemaal evil-dingen trouwens, maar dat is nu één van dé bekendste - Uber en Lyft zijn eigenlijk een beetje dezelfde dingen, dus taxiservices. Zal al meestal wel bekend zijn. Lyft is een heel grote, in Amerika, ook. Heel grote rivaliteit tussen die twee. En er was een heel groot event bezig. Wat Uber gedaan heeft: die heeft alle Lyft-taxi's in de buurt opgeroepen. En de laatste minuut gecanceld. Waardoor er dus grote chaos was bij Lyft. Die wisten niet wat doen. Mensen moesten wel een Uber pakken, want de Lyft-taxi's waren niet bereikbaar. Dus dat is echt een heel smerige. Maar het heeft er wel voor gezorgd, dat Uber zodanig is gepiekt en gegroeid en in de media is gekomen. Dus dat is een beetje een evilere.

 

Dus het is ook af en toe een beetje dirty?

 

Het is een beetje dirty. Het is 20% evilness, zoals we zeggen.

Maar dat kan ook tot heel simpele dingen gaan. Bijvoorbeeld: Hotmail. Waardoor die zo groot zijn geworden, is: aan het eind van uw gratis e-mail, hebben ze eigenlijk gezegd: PS, I love you. Werd dan: Get your free e-mail at Hotmail.com, bijvoorbeeld. En door dat aan elk e-mailbericht toe te voegen, hebben ze, in een tijd dat het internet nog niet zo groot was, 1/7 van heel het internet, had een Hotmailadres. Dus door zo'n kleine actie te doen, zeg maar, en zo'n experimentje te doen, zijn ze eigenlijk zeer groot geworden.

 

Ja. Als je daar nu zelf mee aan de slag wil, waar begin je dan?

 

Ja, er zijn een paar websites waar je kan bij bijleren. Of je moet een workshop van ons doen, natuurlijk.

Nee, een goede website is producthunt.com, de homepage van Silicon Valley noemen we dat eigenlijk. De laatste nieuwe tools komen op die pagina terecht. Met een votingsysteem, dus de beste komen vanboven. Dan kan je eens gaan kijken, van: welke kunnen mij eigenlijk helpen. Die zijn meestal ook niet superduur. Of je kan daar wel eens een free trial versieren of dat soort zaken.

En je hebt ook growthhackers.com, wat eigenlijk een Q&A is met growthhackers. Daar staan ook al gedane experimenten op. Kan je terecht om inspiratie te halen, zeg maar. En om te lezen wat growthhacking eigenlijk is.

 

Ja, en wat voor jou misschien zou kunnen…

 

Inderdaad. Het gaat heel ruim, daar, dus daar kan je eigenlijk best veel inspiratie vinden.

 

Nu, je zei daarnet ook van die tools; zijn er zo tools waar jij van zegt: als je met growthhacking start, daar moet je zeker naar kijken?

 

Ja, er zijn er een paar die je heel gemakkelijk op je website kan implementeren.

Je hebt bijvoorbeeld SumoMe. Dat is eigenlijk een pakket van verschillende zaken. Waar je, onder andere, pop-ups mee op je website kan doen. Pop-ups zijn irritant, maar ze werken wel. Dat hoeft niet in your face te zijn, per se, maar je kan er ook...

 

Pop-ups dan om?

 

Om bezoekers mee te lokken om een e-mail achter te laten. Dat je iets in ruil geeft, bijvoorbeeld. Dat is een hele simpele, maar je kan daar echt ver in gaan. Wat wij bijvoorbeeld doen is in onze blog een kleine banner steken, tussen onze tekst. Wil je meer informatie? Laat hier, in deze pop-up dan, als je er op klikt, achter. En we automatiseren dat dan zo, dat al hetgeen wat in de pop-up terechtkomt, dat dat automatisch wordt opgevolgd en dat soort zaken. Dat kan je doen met SumoMe, daar kan je heel veel analyses mee maken op je website. Dat is een heel goede tool.

Mijn favoriet, zelf, is Zapier. Daar kan je heel veel mee gaan automatiseren. Het gaat zelfs tot: als er iemand op je deurbel duwt, dat je een sms'je krijgt.

Maar dat kan je dan eigenlijk doen voor verschillende zaken. Als er iemand een e-mail achterlaat, stuur hem dit bericht. Of breng deze salespersoon op de hoogte. Daar kan je heel ver in gaan, dus daar kan je echt creatief mee zijn.

 

Maar het is dus niet enkel in te zetten als bedrijf op zich, maar je zou het ook voor een evenement kunnen inzetten?

 

Ja, je kan het zeker voor een evenement inzetten. Er komen dus veel automatisaties bij kijken. Bijvoorbeeld: we hebben ooit bij een evenement gedaan, dat je op bepaalde hashtags of bepaalde locaties, dat er een tweet werd uitgestuurd van: hey, kom eens kijken naar onze booth. En dat soort zaken. Daar hebben we heel veel bezoekers door aangetrokken, naar die booth. En ook interactief kunnen zijn met bezoekers op het event.

 

Dus op het moment dat iemand iets twitterde van: ik ben op dat evenement, dat jullie dan automatisch gingen replyen: kom even langs.

 

Automatisch een reply. Dat hoeft niet per se automatisch te zijn. Iemand in uw team kan op de hoogte gebracht worden. Maar zo ben je wel heel interactief bezig. In de voorbereiding van het interview had je ook nog een aantal quick wins meegegeven. Eentje had daarvan te maken met Adwords. Hoe zat dat ook alweer, precies? Ja, een hele harde quick win is eigenlijk: op een naam van uw competitors, dat je daar een Adword op gaat zetten, zodat je toch boven hen rankt. Nu, de hele grote doen dat al, maar er zijn toch nog altijd mensen die dat niet doen.

Adwords is eigenlijk echt wel een fulltime job. Maar door die quick win eigenlijk te doen, kan je al boven je competitor ranken. En daar haal je meestal wel...

 

En mag dat? Dan gebruik je toch de brandname van iemand anders?

 

Dat mag zeker. Je kan op dezelfde keywords als je competitor advertisen, dus dat is geen probleem. Die naam, misschien, mag je niet expliciet vernoemen. Exacte wetgeving, ja, dat weet ik niet exact. Maar je kan zeker, op de keywords dat hij doet, dat je erboven komt.

 

Oké Tom, prima. Dank je wel voor je komst naar de studio.

 

Oké. Dank je wel.

 

En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Advertenties