Hoe zorg je ervoor dat het vervoer naar je evenement vlot verloopt en je tegelijkertijd kans maakt om 6.000 euro te winnen voor een duurzaam event? Werner De Dobbeleer van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde en Jan Verheyen van OVAM leggen het uit.  

 

www.mobiwijzer.be en www.ovam.be/degroenevent


23-05-2016 -  by Kevin Van der Straeten

Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

Hoe zorg je ervoor dat het vervoer naar je evenement vlot verloopt en je tegelijkertijd kans maakt om 6.000 euro te winnen voor een duurzaam event? Werner De Dobbeleer van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde en Jan Verheyen van OVAM leggen het uit.  

 

Dag Jan, dag Werner, welkom in de studio.  

 

Goeiedag.  

 

We gaan het vandaag over een aantal dingen hebben, maar Werner ik begin bij jou. Jij bent vorig jaar hier al in de studio geweest, we hebben het toen over Mobiwijzer gehad…  

 

Ja.  

 

…maar kan je nog eens heel kort herhalen: wat is dat precies?    

 

Wel, Mobiwijzer is een online tool voor mobiliteitsplanning, mobiliteitsadvies op maat van evenementen grote evenementen, zeg maar. Concerten, festivals, noem maar op, portevenementen. En via Mobiwijzer krijgen ze inderdaad gratis advies rond mobiliteit rond het evenement, rond het festival. Mobiwijzer zorgt er met andere woorden voor dat mensen makkelijk en vlot op je evenement of festival raken.  

 

OK, maar dit jaar kom jij er bij zitten, Jan. Waarom?  

 

Wel, met de OVAM, de Vlaamse Afvalstoffen Maatschappij, hebben wij een aantal jaren geleden de Groeneventscan ontwikkeld. Dat kan je het best omschrijven als een milieuaudit voor organisatoren van festivals organisatoren van evenementen allerlei, van sport tot muziekfestivals waarmee ze de impact van hun evenement op het milieu kunnen meten. En dat gaat over allerlei facetten, over afval, uiteraard, en materialengebruik. Maar ook over watergebruik, ruimtegebruik tot en met mobiliteit. Dus de organisator kan die scan gebruiken. De impact van een evenement op het milieu gaan meten en krijgt meteen ook een heel aantal verbetertips. Het verbeterpotentieel wordt in kaart gebracht.  

 

ik begrijp dat de link tussen jullie beiden die mobiliteit is, die ook zorgt voor een groener evenement.  

 

Uiteraard.  

 

Maar mensen kunnen dan ook nog eens 6.000 euro winnen. Hoe doen ze dat?  

 

We hebben er een wedstrijd aan gekoppeld, aan die Groeneventscan. Uiteraard kan je het gebruiken om advies te verkrijgen en om de impact te meten. Maar je kan ook nog een stapje verder gaan. Geïnteresseerde organisatoren kunnen zich ook aanmelden voor een wedstrijd aan de hand van die Groeneventscan en het dossier dat ze indienen met hun milieumaatregelen. Afhankelijk van de grootte van het evenement; we hebben 3 categorieën evenementen tot 3.000 bezoekers, tussen 3.000 en 15.000 bezoekers en evenementen met meer dan 15.000 bezoekers, kan je een award winnen. Die reiken we jaarlijks uit in die drie categorieën en de winnaar die gaat naar huis met een geldprijs van resp. 1.000, 3.000 of 6.000 euro.  

 

Dat is mooi. En Werner, jullie gaan dan die organisatoren helpen bij dat mobiliteitsstuk.  

 

Bij het mobiliteitsluik inderdaad. Want als er een festival is –het seizoen van de festivals breekt opnieuw aan is er heel veel volk op de been naar jouw evenement. Ja, natuurlijk is het ook de bedoeling dat je heel veel volk trekt, zoveel mogelijk volk zelfs. Maar die mensen moeten ook wel vlot ter plaatse geraken. En het is daar vaak waar het schoentje een beetje knelt. Je wil uiteraard je publiek een zo goed mogelijke beleving van die dag bieden. En een zo goed mogelijke beleving dat begint al met vlot van en naar de locatie te geraken waar alles plaatsvindt.  

 

Maar heb je misschien een paar voorbeelden van evenementen in de praktijk? Wat kan dat dan bijvoorbeeld inhouden?  

 

Absoluut. We hebben bijvoorbeeld praktische voorbeelden  van de Ancienne Belgique in Brussel die hun aanvangs- en einduren van evenementen afstemmen op het openbaar-vervoeraanbod. Het is een heel interessante piste natuurlijk om te bewandelen. Natuurlijk als je in een stad als Brussel zit met heel veel openbaar vervoer maar dan toch merk je het ’s avonds in de latere uren dat er een minder groot aanbod is. Wel, Ancienne Belgique stemt inderdaad zijn uren daar op af.  

 

Als kleine organisator, kan je dat ook doen?  

 

Dat zijn inderdaad zaken die bij die grote festivals of grote organisatoren plaatsvinden. Die je misschien ook wel heel gemakkelijk kunt overnemen bij kleinere locaties of bij kleinere evenementen. Denk maar een Beeldig Lommel.  Daar hebben ze sinds een aantal jaren een shuttledienst tussen het evenement dat in het stadscentrum plaatsvindt en de parkeerplaats aan de rand van Lommel. Dus heel gemakkelijk te bereiken, die parkeerplaats is heel gemakkelijk toegankelijk. En vandaar kom je op een vlotte manier tot in het evenement, tot in het centrum van Lommel. Dat is een ander voorbeeld wat ook vaak…  

 

Ja, dat kan elk evenement gaan inzetten, zoiets?  

 

Dat kan inderdaad iedereen gaan inzetten. Een ander voorbeeld is het voorzien van voldoende fietsenstallingen, een goede fietsbereikbaarheid. Maar als we dan terug naar de GroeneVent Award gaan, dat gaat dan natuurlijk weer een stuk ruimer dan alleen het mobiliteitsvraagstuk.  

 

Klopt. Heb jij ook een aantal mooie voorbeelden of tips die je als organisator zou kunnen inzetten?  

 

Ja, talloze. Vroeger focuste het milieubeleid van evenementen of festivals zich meestal op ja, laat ons proberen om het zwerfvuil zoveel mogelijk te beperken. Dat de straten en het festivalterrein er achteraf niet als een stortplaats bijliggen.  

 

Dat is al een goed begin.  

 

Vandaar, dat is al een goed begin. Dat is zeer essentieel, versta me niet verkeerd. Maar laureaten zoals Sfinx in Boechout of Boomtown op de Gentse Feesten of Folk Dranouter hebben de voorbije jaren bewezen dat je echt wel een heel pak verder kan gaan. Met gescheiden inzameling van afval, het gebruik van herbruikbare materialen een ecologisch kampeerterrein bijvoorbeeld. Er zijn echt tal van voorbeelden. Die kan je ook op de website van het GroeneVent raadplegen, op de OVAM website en op de campagne-website.  

 

Dus daar kan je inspiratie opdoen?  

 

Kan je inderdaad inspiratie opdoen. Vind je ook al die praktijkvoorbeelden van die laureaten van de voorbije jaren terug.  

 

Als we dan kijken naar die Mobiwijzer. Hoe werkt dat in de praktijk?  

 

Dat is heel eenvoudig. Je surft gewoon naar Mobiwijzer.be. Vervolgens krijg je daar tien vragen te beantwoorden. Tien vrij gemakkelijke vragen over de aard van je evenement, waar vindt het plaats, wanneer vindt het plaats wat is de exacte ligging, welke vervoersmogelijkheden zijn er in de omgeving, is er openbaar vervoer zijn er lijnbussen die langskomen, liggen er veel fietspaden in de omgeving en dergelijke. Plus natuurlijk ook het aantal bezoekers dat je verwacht. En op basis van die elementen krijg je vervolgens heel persoonlijk advies op maat van je evenement rond mobiliteit. En dat gaat dan bijvoorbeeld van zorgen voor een goede bewegwijzering voor verschillende vervoersmiddelen zodat je zowel met de auto als met de fiets of met het openbaar vervoer op een makkelijke manier ter plaatse geraakt. Het informeren van mensen over vervoersalternatieven. Eventuele gesprekken met de lijn of NMBS om extra treinen of bussen in te leggen. Noem maar op.  

 

En dat is gewoon Mobiwijzer.be?  

 

Dat is gewoon Mobiwijzer.be, ja.  

 

We hebben dat vraagstuk opgelost. Iedereen graag en liefst met de fiets of het openbaar vervoer.  

 

Inderdaad.  

 

En we willen dan ook die 6.000 euro gaan winnen. Hoe moeten we dan deelnemen?  

 

Daarvoor moet men naar groenevent.be surfen. Het basisprincipe is eigenlijk een beetje hetzelfde als de Mobiwijzer. Voor al die verschillende thema’s krijg je een aantal vragen voorgeschoteld. Er wordt je gevraagd om wat data, wat gegevens over je festival of evenement in te voeren. Het principe van de GroeneVent Award is wel dat er twee keer rapportage gebeurt. Je vult eerst je gegevens in vóór het evenement. Kan je meteen ook per thema je ambitieniveau gaan aangeven van, hoe ver wil ik daar in gaan. Het is uiteraard niet de bedoeling dat iedereen die voor de eerste keer deelneemt meteen hét ecologische topfestival neerzet. Het mag uiteraard. Het mag uiteraard. Maar je geeft je ambitieniveau weer en na afloop geef je terug je gegevens in. En een diagram geeft dan aan hoe ver je geraakt bent in het bereiken van die ambities. In die tool kan je meteen ook aanvinken of je wenst deel te nemen aan de wedstrijd zelf. Dan wordt je ondergebracht in één van die drie categorieën en aan het einde van het festival en het evenementenseizoen in oktober gaat onze jury dan bekijken welke festivals of evenementen in welke categorie de meest verdienstelijke prestaties neergezet hebben.  

 

De meeste verdienstelijke prestatie is dan…?  

 

Op basis van de cijfers die in de GroeneVent scan zaten en op basis van het algemene dossier van welke maatregelen zijn er genomen welke communicatie-initiatieven zijn er genomen. Zeer belangrijk hè, hoe communiceer ik over die milieu-inspanningen naar de bezoekers van mijn evenement. Want we willen natuurlijk ook dat de bezoekers die goede gedragingen ook mee naar huis nemen en dat in hun dagdagelijks leven gaan integreren. Dus de jury bekijkt die rapporten op al die verschillende thema’s. Gaande van afval en materialen tot mobiliteit. We zijn zeer tevreden dat we nu ook die samenwerking hebben uiteraard met Mobiwijzer. Dat stond in de sterren geschreven. We zijn sinds een jaar ook buren, OVAM en VSW.  

 

Jullie zitten in hetzelfde gebouw?  

 

Wij zitten in hetzelfde gebouw inderdaad. En we zagen eerder al dat afval en materialen enerzijds en anderzijds het mobiliteitsvraagstuk de grootste klemtoon, de grootste last legt op het leefmilieu. Veel organisatoren die met milieu begaan zijn, hebben meer vragen over mobiliteit. Kunnen we nu ook doorverwijzen naar de Mobiwijzer. En ik denk dat het vice versa hetzelfde zal zijn?   

 

Een wisselwerking.  

 

Een win-winsituatie. Een match made in heaven eigenlijk.  

 

Want eigenlijk, een paar jaar geleden werd zowel het stuk mobiliteit als het stuk een evenement moet groen verantwoord zijn door heel wat organisatoren nog gezien als een last, een extra inspanning. Maar vandaag de dag merk ik zelf dat die vraag ook effectief vanuit de bezoekers komt.  

 

Ja, inderdaad dat merk je ook wel. We hebben met andere media ook enquêteringen gehouden de voorbije jaren. En daaruit merk je dat het leeuwendeel van de festivalbezoekers dat ook vraagt en eist van de organisatoren van de festivals waar ze naartoe gaan. Dat is een element, maar ik zou anderzijds zeker ook de professionalisering van die sector willen benadrukken.  Zeer veel organisatoren gaan daar heel terdege mee om. Kijken heel grondig naar hun afvalbeleid, hun milieubeleid en ik neem aan ook naar de mobiliteit van het evenement. Dus de professionalisering van de sector heeft daar zeker ook mee te maken.  

 

Ja, het is zoals je in het begin van het gesprek zei: het is al een stuk van de beleving op dat moment.  

 

Ja, absoluut. Dat is net wat ik wou zeggen…  

 

Excuses.  

 

Geen probleem. Maar als bezoeker aan zo een evenement of aan zo een festival, ja, dan verlang je eigenlijk dat je van bij het begin eigenlijk ja om te zeggen, bij het handje wordt genomen en dat alles vlot verloopt. Dat je er vlot geraakt en dat je daar ook geen problemen hebt met een parkeerplaats zoeken of wat dan ook of met het openbaar vervoer ter plaatse te komen. Dat moet allemaal vlot geregeld zijn. Als je dat als organisator goed kan realiseren, dan denk ik dat je inderdaad een streepje voor hebt bij het publiek. En dan zullen mensen ook blijven terugkomen naar uw evenement en dat is toch wel belangrijk.  

 

Absoluut. Heren, dankjewel voor je komst naar de studio.  

 

Graag gedaan.  

 

We zullen de links onder de video zetten.  

En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

 

Links: www.mobiwijzer.be en www.ovam.be/degroenevent

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief
Advertenties