Europees netwerk voor eventsector: LiveCom Alliance

Maarten Schram van branchevereniging IDEA vindt dat het hoog tijd is voor een Europees netwerk voor vakverenigingen in de eventsector. Waarom, en hoe zijn nieuwe initiatief; Livecom Alliance, hier een antwoord op kan geven, vertelt hij zelf.

Kevin Van der Straeten
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Maarten Schram van branchevereniging IDEA vindt dat het hoog tijd is voor een Europees netwerk voor vakverenigingen in de eventsector. Waarom, en hoe zijn nieuwe initiatief; Livecom Alliance, hier een antwoord op kan geven, vertelt hij zelf.

 

Dag Maarten, welkom in de studio. 

 

Goedemorgen, dank je Kevin. 

 

Jij bent een nieuw initiatief gestart; Livecom Alliance. Waarom? 

 

Waarom? Nou, naast mijn rol als verenigingsdirecteur van IDEA, zit ik ook in de advisory board en de jury van een aantal internationale prijzen, onder andere ook die van de European Best Event Awards, en dan kom ik mijn collega's wel met enige regelmaat tegen, verspreid over locaties in Europa. En in het moment is dat altijd geweldig en inspirerend, hebben we goede gesprekken. En twee jaar geleden ontstond het gesprek, samen met mijn Engelse en Franse collega, van: "zouden we dit niet eens wat structureler handjes en voetjes moeten geven?" En dat idee hebben we toen mee- genomen naar dat event, eind dat jaar, en getracht met een aantal andere verenigingsdirecteuren te bespreken en dat lukte eigenlijk toen niet. En toen bij de afgelopen advisory board meeting kwam het idee eigenlijk weer naar boven, van: "jongens, wat zonde en wat jammer en we zouden daar wat mee moeten doen". En op de terugweg in het vliegtuig dacht ik: laat ik maar een plan schrijven. En dat heb ik gedaan en dat heb ik afgelopen editie in november in Sevilla gepresenteerd aan 10 verenigingen, 10 landen. En iedereen was eigenlijk direct hartstikke enthousiast, dus begin dit jaar heeft Livecom Alliance officieel het levenslicht gezien.  

 

Proficiat! 

 

Ja, dank je wel! 

 

Maar waarom is daar nood aan? 

 

Ik denk uiteindelijk dat de ontwikkeling van elke industrie baat heeft bij een structureel netwerk, wat ook wel professioneel wordt gefaciliteerd. De eerste ideeën waren 'een federatie der federaties', of 'een federatie der associaties' eigenlijk. Heel groot. Daarvan had ik zelf al snel zoiets van: "volgens mij moeten we dat niet doen". 

 

Dat klinkt wat log, hè? 

 

Ja, klinkt log meteen. En we hebben al allemaal een vereniging te runnen en die zijn soms al heel groot. Dus laten we dat nou niet doen. Laten we het heel plain and simple houden. Vandaar ook dat het uiteindelijk de keuze is geworden om het een Alliance te noemen; een alliantie, een platform, maar wel een officiële structuur om die verenigingen all over Europe aan elkaar te verbinden. Om ons ook op een goede en up-to-date manier met elkaar in contact te brengen. Want die gegevens bleken ook vaak helemaal niet te kloppen. We konden elkaar zelfs ondanks alle netwerken en sociale kanalen die er zijn toch niet heel goed bereiken. En laten we dat 4 keer per jaar met een live meeting faciliteren, een hele concrete agenda; 1, 2, 3 punten en een follow-up. 

 

Maar wat willen jullie dan concreet gaan doen? 

 

Eigenlijk een aantal zaken. De belangrijkste is denk ik in eerste instantie weten van elkaar dat we er zijn en een opening creëren om elkaar te kunnen bereiken. Dat is één, maar dat is de makkelijkste en dat had misschien ook wel anders gekund. Twee is het leren van elkaars best practices. Ik in Nederland hier met IDEA doe het op een manier die ik denk, samen met het bestuur en op basis van mijn eigen inzichten en ervaringen, dat goed is. Maar het runnen van een branchevereniging en specifiek in onze event- en live-communicatie-industrie, is best een specifiek ding. 

 

Maar gaat het dan alleen over de kennis delen over het runnen van zo'n vakvereniging of ook vakinhoudelijk over het evenement zelf? 

 

Eigenlijk is het wat ons betreft eigenlijk open aan de vereniging om zelf te delen wat ze willen. We hebben elkaar gevraagd: "deel nou de services, de tools, de producten, maar ook de ervaringen waar je trots op bent en waarvan je denkt: daar hebben we met elkaar wat aan". Net als wij in Nederland... We hebben IDEA Talent Scout ontwikkeld 2 jaar geleden. Dat is een supersuccesvol initiatief gebleken. Enerzijds om het grootste talent nog nadrukkelijker in de spotlights te zetten, tegelijkertijd ook voor die bureaus en die studenten om elkaar dus te ontmoeten. Een soort matchmaking, in feite. Nou, zo'n concept. Deel dat nou gewoon met je collega's en vervolgens kunnen ze daar in andere landen ook hun profijt van hebben. 

 

Dat klinkt allemaal heel mooi en als verenigingen is dat ontzettend interessant, maar jullie leden: een eventbureau of zelfs een opdrachtgever, gaan die er ook iets van merken van zo'n samenwerking op Europees vlak? 

 

Jazeker, ik denk een aantal dingen. Ik denk enerzijds: dat het delen van elkaars lokale expertise ervoor zorgt dat je vereniging dus beter wordt. Dus doordat ik van de omliggende verenigingen kan leren wordt het bij IDEA beter. Daar gaan we vanuit: onze producten en services worden beter, we kunnen andere dingen implementeren. Daar profiteren in feite de bureaus direct van, als je het hebt over ledenbenefits. Dus dat is één. Maar dat is meer even op verenigingsniveau inderdaad. Als je kijkt naar de ontwikkelingen in de branche, in de industrie, dan zie ik dat bureaus steeds vaker denken: "oké, Nederland is een leuk land en dat is een mooie business, maar wat ik hier doe zou ik over de grens ook heel goed kunnen doen". Vaak natuurlijk met een internationale klant als hub, zie je dat bureaus de grens over gaan. Maar andersom spreek ik ook steeds vaker opdrachtgevers, vaak natuurlijk globale spelers, voor wie het helemaal niet uitmaakt of een bureau nou in Amsterdam gebaseerd is of in Frankfurt of in Brussel. En voor die gaat het er gewoon om: is er een klik? Hebben we een track-record? Hebben we een keer iets samen gedaan? Als dat bevalt, kunnen jullie het voor ons in heel Europa doen en misschien zelfs daarbuiten. Dus die globalisering speelt een rol, en ik denk dat we als branchevereniging, en vervolgens dus samen met alle branche- verenigingen binnen het platform Livecom Alliance, daar voortouw kunnen en moeten nemen. Ook om te laten zien aan die bureaus: "jongens kijk eens, het speelveld is groter dan het speelveld in jullie eigen land". 

 

Hoe zie je dat concreet? Want wat je zegt is heel terecht. Heel wat van onze lezers melden dat ook: heel wat internationale bedrijven hebben het moeilijk om in Europa events op Europese schaal te organiseren. Want zij willen het liefst gewoon één bureau die overal in Europa alles gaan neerplanten. Maar allez, dat is moeilijk, want die zijn er nog niet zoveel. Er zijn dan wel samenwerkingsverbanden en er worden dingen doorgegeven, maar hoe zie jij dat evolueren?  

 

Nou, ik denk dat er daarin ontwikkelingen zijn. Er zijn natuurlijk een aantal hele grote spelers, de bekende grote namen die dat al wel kunnen. Maar vaak natuurlijk uiteindelijk toch in een samenwerking met een lokaal bureau weer. Ik denk dat het in dit geval de visie is die je neerlegt, dat is stap 1. Het laten zien: "jongens, die stip aan de horizon, die verleggen we iets. En die wereld is wellicht wel wat groter dan we nu al zien en merken. Dus houd daar rekening mee. Kijk daarnaar. Speel daar eens mee". Tegelijkertijd is het doel ook om vanuit Livecom Alliance die andere landen toegankelijker te maken. Dus we gaan één keer per jaar met Livecom Alliance naar één van de leden toe. Zie het als een soort board trip, als een soort inspectie van zo'n land, om daar eens te laten zien: ontmoeten daar bureaus, ontmoeten daar de associatie, ontmoeten daar wat locaties, om een beetje te proeven en op te snuiven hoe zo'n industrie in een ander land anders kan zijn, want de verschillen zijn natuurlijk ook soms wel groot, dus dat is denk ik belangrijk. Ik denk wel dat het iets is wat in ontwikkeling is, dus dat het meer en meer zal gaan komen. Dat het ook een beetje verkennen is. Oké, kunnen we die samenwerking aan, durven we ons open te stellen voor een ander bureau, in welke mate en welke openheid is daar dan? En werkt het goed? 

 

Maar dat is ook altijd moeilijk nog, hè? Kennis delen... Iedereen wil het, maar het geven is vaak wel moeilijker, hè? 

 

Soms is dat spannend. Ik heb zelf het idee, en dat zie ik ook wel van dichtbij, dat bureaus elkaar gewoon opzoeken, hè? Bureaus waar je bij elkaar voelt: we hebben een soort klik, dat DNA matcht wel, Daar durven bedrijven best wel heel ver te gaan, want ze zien ook: "oké, alleen zou het me anders ook toch niet lukken om die grotere corporate van dienst te zijn, dus laten we het dan gewoon samen doen". En dan moet er misschien over financiën, of over eigendom of creatief eigendom of wat dan ook even gesteggeld worden, maar we staan er uiteindelijk allemaal hetzelfde in, denk ik. 

 

Misschien om af te sluiten: gaan we de vorderingen die jullie op Europees vlak maken ook ergens kunnen volgen? 

 

Jazeker. Kijk, in principe is het zo dat binnen Livecom Alliance, met name natuurlijk... Er wordt nu een online platform gebouwd. Daar heb ik vanmiddag een demo van, dat wordt als het goed is binnen een aantal weken opgeleverd, om vooral naast die live-momenten ook online de dialoog en de connectie te houden. Want je weet hoe dat gaat: voor je het weet ben je dat kwijt en is iedereen weer in de waan van alledag. Dus daar heb ik hoge verwachtingen van. Maar daarnaast is een belangrijk vehikel voor Livecom Alliance de media zoeken, dat is PR. Dus daar waar wij iets opleveren of visie willen delen of iets ter discussie willen stellen, dan zullen we natuurlijk de media zoeken.  

 

Ook inschrijven op onze nieuwsbrief. Daar houden we jullie op de hoogte. Maarten, hartelijk dank voor je komst naar de studio.  

 

Bedankt voor de uitnodiging, Kevin.  

 

En u, beste kijker: bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week!

Advertenties