Toekomst eventsector volgens Riemer Rijpkema



Vind je deze video leuk? Klik hiernaast. Dank je ;-)
Sponsored by

Regelmatig praat ik met bekenden in de evenementensector over hoe zij de toekomst zien, welke trends ze verwachten en hoe ze daar zelf mee omgaan. Vandaag is het de beurt aan Riemer Rijpkema, directeur van vakvereniging CLC Vecta.


14-03-2016 -  by Kevin Van der Straeten

Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

Regelmatig praat ik met bekenden in de evenementensector over hoe zij de toekomst zien, welke trends ze verwachten en hoe ze daar zelf mee omgaan. Vandaag is het de beurt aan Riemer Rijpkema, directeur van vakvereniging CLC Vecta.

 

Dag Riemer, welkom in de studio.  

 

Kevin.  

 

Als we naar de toekomst van ons vak kijken: jij als directeur van CLC Vecta, Wat verwacht jij voor de toekomst binnen de evenementenwereld?  

 

De toekomst?  

 

Dat is moeilijk, hè? Dan moet je gaan voorspellen.  

 

Op dit moment loopt ook een onderzoek van de vereniging met de NHTV in Breda. Dat is een onderzoek over een periode van 3 jaar waarin we ook proberen een antwoord te krijgen op deze vragen. Maar het zou voor een heel belangrijk deel denk ik om technologie gaan. Het zal gaan om de wijze van match making.  

 

Wat bedoel je daar precies mee? Met match making?  

 

Het zal veel resultaatgerichter zijn, veel specifieker. Dus minder vrijblijvend, maar echt puur resultaatgericht. Men gaat ergens voor en men wil ook feitelijk op zoek naar dat resultaat. En dat zie je natuurlijk ook wel met targeted experiences, of met de directe focus tijdens bijeenkomsten om mensen op een goede wijze te bereiken die je tijdens die bijeenkomst wil bereiken. Je ziet dat die ontwikkelingen alleen maar toenemen omdat men, als men ergens naartoe gaat... Want men heeft natuurlijk relatief weinig tijd, maar wil steeds meer doen in de tijd die men beschikbaar heeft. Dat betekent dat het ook heel efficiënt moet zijn. Dus dat zal een belangrijke ontwikkeling zijn.  

 

Maar gaat dat dan ook niet hand in hand met wat je eerst zei; die technologie? Dat die technologie het ons mogelijk maakt om het allemaal een stuk efficiënter te gaan doen.  

 

Ja, die technologie gaat een hele belangrijke rol spelen. En A: zal het heel belangrijk zijn om op de hoogte te blijven wat er allemaal gebeurt, wat je kunt aanbieden en dan de juiste keuze maken: wat zet je in voor welke doelgroep? Omdat het ook niet zo is dat iedere technologie past bij iedere doelgroep. Daar zul je ook heel goed voor jezelf over na moeten denken.  

 

Naast technologie en dat matchmaking, zie je nog andere dingen?  

 

Ik zie wel dat de bijeenkomsten... Er zullen wat meer kleine bijeenkomsten gaan... Er zal echt een toename zijn van kleine bijeenkomsten.  

 

Wat versta jij onder een 'kleine' bijeenkomst?  

 

Nou, je hebt natuurlijk heel veel grootschalige bijeenkomsten of beurzen of evenementen, maar je zult ook zeker zien dat die niet allemaal in dezelfde vorm door zullen gaan. Ik voorzie ook dat er meer online bijeenkomsten zullen komen. Dat je meer online met elkaar in contact komt. Daarbij zie ik ook dat het moment dat je - ook al ben je niet bij de bijeenkomst geweest - de bijeenkomst toch nog tot je kunt nemen, dat je dat veel meer zelf kunt gaan bepalen.  

 

Een beetje zoals uitgesteld televisie kijken totdat je het zelf wilt?  

 

Ja, en ik denk zelfs wel dat het zo ver zal gaan dat je de onderwerpen die voor jou relevant zijn kunt invoeren, en dat daar waar je het op dat moment over dat onderwerp gaat, dat je dan bediend wordt met die informatie en dat de andere zaken die op dat moment voor jou geen relevantie hebben dat je die ook kunt overslaan, ook weer gericht op de efficiency en tijd om die informatie die je zoekt ook zo snel mogelijk tot je te kunnen nemen. Maar de live bijeenkomst, dat is natuurlijk waar het een beetje om gaat. Dat zie ik nog steeds. Dat blijft nog steeds het verschil maken. Daar geloof ik nog steeds in. Alleen zal het wel zo zijn dat je voor jezelf heel goed moet kijken of het momentum in die geïntegreerde communicatie- aanpak van die live bijeenkomst of dat nog steeds hetzelfde zal zijn en of die omvang hetzelfde zal zijn. En ook hoe je hem totaal positioneert en strategisch aanvliegt, of dat ook nog hetzelfde zal zijn. Dat gaat wel veranderen.  

 

Ja, want dat persoonlijk contact is inderdaad nog wel een belangrijke in deze, hè? Want je vertelt eerst dat je verwacht dat mensen online kunnen kijken. Dat je het on-demand gaat kunnen kijken, die informatie. Waarom is er dan nog zoveel nood aan effectief die live bijeenkomst?  

 

Nou, omdat het in onze beleving zo is dat die live bijeenkomst nog steeds het verschil maakt zoals wij hier tegenover elkaar zitten. Kijk, wij hebben nu een bepaald gevoel bij elkaar en misschien zal de intensiteit en de frequentie van het ontmoeten niet toenemen, maar het feit dat je elkaar toch wil zien om gevoel bij elkaar te krijgen... En in dat gevoel kun je het verschil maken. Dan kun je ook oprecht aangeven dat je in elkaar geïnteresseerd bent en met elkaar zaken wil bereiken, of dat je echt jou wil begrijpen om met elkaar succesvol te kunnen zijn. Dat kun je natuurlijk alleen doen als je elkaar ziet.  

 

Inderdaad, maar daar heb je absoluut een punt. Als je nu kijkt naar hoe wij als professionals omgaan met deze toekomst, wat zijn dan voor jou de valkuilen waar we voor moeten oppassen?  

 

Ja, valkuilen... Kijk er gebeurt heel veel om ons heen. Er komen heel veel nieuwe ontwikkelingen, heel veel startups met allerlei ideeën en toepassingen die we allemaal kunnen inzetten of waardoor we kunnen worden beïnvloed. We hebben heel veel informatie die we moeten verwerken, dus moeten we zorgen dat we al qua kennis bijblijven. Dus dat is denk ik een heel belangrijk punt. Dat geldt ook voor de generaties. En wat ik denk dat een heel belangrijk aspect is, is dat we moeten proberen om vooral verticaal, in leeftijd gezien, die generaties met elkaar in gesprek blijven. Dat die met elkaar blijven filosoferen over wat de toekomst zou kunnen brengen. En hoe daarop te anticiperen. En ik zie nu dat dat een uitdaging zal zijn, om dat te doen. En een ander punt is natuurlijk het delen van kennis. Wees gewoon bereid die kennis met elkaar te delen. Op het moment dat je bereid bent om dat te delen ga je ook kennis terugkrijgen. Daar ga je natuurlijk ook met elkaar slagen in maken. Een ander punt wat belangrijk is, denk ik, is dat ondanks het feit dat je steeds minder tijd krijgt, dat je toch aandacht en tijd blijft geven aan je netwerk. Want uiteindelijk gaat het er natuurlijk toch om dat je mensen het gevoel geeft dat ze belangrijk voor je zijn en dat je uiteindelijk ook om ze geeft in die relatie. Een ander punt, denk ik, wat een uitdaging zal zijn, - en daar is misschien België wat anders in - is gastvrijheid. Ik denk dat het heel belangrijk is om te willen begrijpen wat die opdrachtgever, wat die klant, wat die bezoeker wil. Dat je investeert. Dat je goed snapt hoe hij het aangereikt wil krijgen. Waar hij mee verrast wil worden. En dat je laat zien dat je blij bent dat je hem kunt servicen, dat je blij bent dat je hem kunt bedienen. En dat is in Nederland nog wel een punt wat voor ons een uitdaging is, want dat is niet altijd zo vanzelfsprekend. Als ik alleen al in restaurants of tijdens bepaalde evenementen kijk, denk ik: "ja goh, laat zien dat je blij bent dat je iemand kan bedienen. Dat je blij bent dat iemand er is".  

 

Het intrigeerde me wat je net zei: dat die kennis... We moeten meer kennis vergaren om met die technologie om te gaan, om met die evoluties om te gaan. Hoe zie jij dan de rol van de eventmanager? Blijft dat één persoon die een volledig evenement kan managen? Of ga je echt specialisten moeten krijgen die echt voor een deelaspect gaan ontstaan?  

 

Nee, dat zeg je helemaal terecht. Het is geen tijd meer voor een generieke aanpak of generalist. Je zult echt heel specifieke kennis hebben van een bepaald segment, en dat moet je met elkaar koppelen om ook die betekenis, dat verschil, die ervaring te gaan bieden, die je wil bereiken. En dat doe je alleen maar als je ook met mensen vanuit verschillende expertises en invalshoeken aan de slag gaat, want dat brengt je met elkaar op een hoger niveau.  

 

In ons voorbereidend gesprek had je het ook nog over de evoluties van drones, led-schermen, interactieve touch-schermen en zo verder. Dat zijn natuurlijk de coole gadgets binnen onze sector. Denk je dat die echt een heel serieuze rol gaan kunnen spelen binnen ons vakgebied?  

 

Nou ja kijk, die targeted experiences wat ik net zei, waarbij die mobile devices een heel belangrijke rol gaan spelen die je op allerlei manieren kunt inzetten, waarbij je berichten kunt sturen, maar waarbij je ook soorten van beleving kunt sturen. Maar als je nou kijkt naar die interactieve led-screens... Of je nou naar de Ziggo Dome kijkt of naar het Sportpaleis in Antwerpen of je gaat naar Ahoy, of recentelijk tijdens het ABN Amro tennistoernooi in Ahoy, waarbij je al ziet dat men die schermen inzet om een bepaald soort beleving te creëren, om mensen te verrassen. Dat is een belangrijk aspect. Drones is natuurlijk de vraag: hoe gaat dat uitpakken uiteindelijk. Ik bedoel: je kunt met drones tegenwoordig al lampjes in een lantaarnpaal vervangen, of iets uit een koelkast halen, bij wijze van spreken.  

 

Dat is wel handig voor de opbouw van een evenement natuurlijk.  

 

Ja precies, maar we hebben natuurlijk ook gedacht over een 3D-printer: "het gaat nooit gebeuren". Maar uiteindelijk gebeurt het wel. Dus ik verwacht met drones... Daar komt natuurlijk een bepaald soort ontwikkeling. Daar zullen spelregels moeten worden afgesproken, wat wel en niet kan. Maar als je natuurlijk naar evenementen kijkt, dan denk ik zeker dat het een heel interessante gedachte is om daar eens naar te kijken. En wat ik net zeg over mobiele devices is: ja er gebeurt natuurlijk een heleboel. Maar je hebt natuurlijk ook hologrammen. Ik bedoel... Kijk eens wat je allemaal kunt inzetten op dit moment om die beleving te laden en die interactie op te roepen.  

 

Maar is de valkuil daarbij niet dat we op een gegeven moment zo dingen zoals hologrammen en zo verder gaan inzetten net omdat we ze cool vinden, maar dat ze eigenlijk soms ook heel weinig toegevoegde waarde hebben.  

 

Ja, maar dat is nou juist waarom ik zojuist zei dat het heel belangrijk is dat we soms de tijd moeten nemen om te investeren, om te begrijpen wat onze bezoeker, onze klant nu eigenlijk wil. Want het kan heel goed zijn wat jij zegt wat niet klopt. Dat is eigenlijk wel een mooi voorbeeld. Je ziet ook partijen die zeggen: "om mijn doelen te bereiken, ga ik vooral social media inzetten". En dan denken ze: "nou, als ik kinderen van 22 of 23 aantrek, die weten er alles van, die moet ik hebben". Nou, die weten er inderdaad alles van. Alleen de vraag is of dat zij de juiste boodschap kunnen uitzenden naar de doelgroep mogelijkerwijs van een bedrijf, die mogelijk allemaal vijftigers of veertigers zijn. Dus je moet vooral heel goed in mijn ogen zien te begrijpen: wat wil die opdrachtgever, wat wil die klant nou? Wat wil die bezoeker nou? En dan ga je op een juiste wijze de technologie inzetten, om ze te verrassen.  

 

Er komen in ieder geval heel mooie uitdagingen op ons af Riemer. Dank je wel voor je tijd en je komst naar de studio.  

 

Graag gedaan.  

 

En u, beste kijker: bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week!

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief
Advertenties