Sneak Peek Festivak 2015

Het is ondertussen traditie. De vakbeurs voor de publieksevenementen Festivak komt er weer aan. En dan nodig ik organisatrices Jill en Linda graag uit in onze studio voor een sneak preview.

Kevin Van der Straeten
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Het is ondertussen traditie. De vakbeurs voor de publieksevenementen Festivak komt er weer aan. En dan nodig ik organisatrices Jill en Linda graag uit in onze studio voor een sneak preview.

 

Dag Jill, dag Linda, welkom in de studio. Festivak: de 19e editie ondertussen. Voor de mensen... Ik kan het bijna niet voorstellen, maar voor iemand die het concept toch nog niet zal kennen: kan je nog eens kort uitleggen wat het concept van de beurs precies is? 

 

Ja uiteraard, Festivak. 25 en 26 november dit jaar in de Jaarbeurs in Utrecht. Een internationale vakbeurs voor toeleveranciers van grootschalige evenementen, grootschalige publieksevenementen; festivals, waar toeleveranciers zich presenteren, en waar de organisator allerhande noviteiten en praktische middelen kan vinden om zijn evenement te organiseren. 

 

Jullie hebben dit jaar een thema, en dat thema is...? 

 

Ja klopt, het thema Technologie & Beleving. En dat is iets wat eigenlijk onlosmakelijk aan publieksevenementen verbonden zit. Zonder technologie geen beleving. 

 

Is dat zo? 

 

Wij vinden van wel. Maar goed, wij hebben daar ook een heel interessant lezingenprogramma over, met heel veel interessante sprekers die gaan toelichten waarom ze vinden dat dat onlosmakelijk met elkaar verbonden is. 

 

Zoals wie? Wie komt er allemaal langs?  

 

Waar ik heel trots op ben is Allan Hardenberg, van ALDA Events, onder andere bekend van I Am Hardwell, A State of Trance, maar ook van The Flying Dutch, en hij gaat vertellen waarom technologie ook vooral in die dance-scene zo belangrijk is, en hoe hij een ultieme belevenis weet te creëren. We hebben op de donderdag twee hele leuke praktijk-cases staan, waar juist een sportief evenement helemaal in het zonnetje wordt gezet. Zo hebben we Mario Kadiks van de NN Rotterdam Marathon. Die gaat vertellen waarom hij spreekt over een belevenement in plaats van een evenement. En we sluiten de donderdag af met een bijdrage van Toerisme Utrecht. Ronald Bezemer gaat vertellen wat de Grand Départ, oftewel de Tour Start, Utrecht als stad heeft opgeleverd. Dus ook zeker de moeite waard om donderdag even te blijven hangen. Om 5 uur komt die presentatie. 

 

En al die lezingen zijn gewoon gratis te bezoeken? 

 

Ja, we hebben gedurende de beide dagen een heel afwisselend programma. Iedere dag is weer anders en mensen kunnen gewoon bij de lezing van hun keuze gaan plaatsnemen. En vol is vol. 

 

Jullie hebben hetzelfde thema ook op de beursvloer zelf doorgetrokken? 

 

We vonden inderdaad... We hebben ervaring met het koppelen van een thema aan de beurs. En we hebben ook onze exposant als opdracht gegeven: hoe breng je dat nou naar voren; technologie en beleving? En dat werd hartstikke leuk opgepakt. Zoals Linda net al zei: zonder technologie geen beleving, en zonder beleving inderdaad geen evenement. En deelnemers hebben gigantisch uitgepakt, waaronder met grote decors en podiumbouwers, tribunebouwers... We hebben bijvoorbeeld Theme-Co, een grote toeleverancier die bij Tomorrowland ook bouwt...

 

Die de decors daar bouwt?  

 

...en die daar de decors bouwt, Maar ook bijvoorbeeld Stageco die op de beurs daar met lichten aan de slag gaat. Het cluster van Van Ham Tenten & Podia. Iedereen die op de beurs komt kent eigenlijk het cluster wel, omdat ze elk jaar weer innovatief uitpakken. En we hebben nog zo'n cluster: Tintaan. Voor de mensen die twee jaar geleden geweest zijn op de Nederlandse editie: die stonden daar toen met zo'n gigantische Dakota, zo'n vliegtuig, waarop de dames aan het dansen waren op de wings. 

 

Inderdaad, daar kon je niet naast kijken.  

 

Daar kon je niet omheen en die gaan dit jaar ook weer uitpakken. Dus daar zijn we wel echt trots op. 

 

En nog andere technologische innovaties op de beursvloer? 

 

Ja, volgens mij hebben we het vorig jaar al toegelicht. Toen begonnen we met het cashless betalen. We werken daarin samen met MyChip. Zij zijn vooruitstrevend en eigenlijk wel marktleider in Europa, maar ik denk zelfs wel in de wereld. En we gaan dat cashless betalen dus ook integreren met de catering op de beurs. Dat houdt in dat bezoekers bij hun registratie al hun ticket kunnen opwaarderen met een bedrag. Op de beurs kan ook iedere bezoeker een polsbandje krijgen en daarmee afrekenen, mits dat uiteraard opgewaardeerd wordt op verschillende oplaadpunten op de beurs, en die kan daarmee dus betalen op verschillende cateringplekken op de beurs. 

 

Zodat je zelf eens in den lijve kan ondervinden wat het nu is om met zo'n bandje te gaan betalen? 

 

Ja, want daar zijn toch best nog wel veel vooroordelen over. Mensen vinden het ook spannend. Maar tijdens Festivak kun je dat dus werkelijk beleven. 

 

Het is inderdaad spannend: werkt alles? Gaat alles vlot? En dan kan je dat alles zelf eens ontdekken. 

 

Ja, daar zitten enorm veel uren in, maar wij zijn ervan overtuigd dat dat goed gaat werken. 

 

En zelfs op voorhand al kan je daar geld op laden? 

 

Ja, van te voren kun je een account aanmaken en dan kun je er inderdaad geld op storten, en dat kun je dan op de dag zelf, als je Festivak gaat bezoeken, dan wordt dat letterlijk op je bandje gezet. 

 

Dan kan je aan de baas op voorhand zeggen: stort er alvast wat geld op, dan kan ik lekker gaan borrelen voor de zaak. 

 

Ja, inderdaad. Geen gedoe meer met bonnetjes achteraf: ideaal. 

 

Als je naar de beurs wil komen: is het betaald? Gratis, zoals altijd? 

 

De beurs is inderdaad net als elk jaar kosteloos te bezoeken. Via www.festivak.nl kan men voorafgaand aan de beurs registreren. Dat scheelt veel tijd op de beursvloer zelf. En dan krijgt iedere bezoeker een mooie badge en dan kun je de beursvloer op. En zoals Linda net al aangaf zijn ook de lezingen kosteloos te bezoeken. 

 

Moet je daarvoor registreren?  

 

Nee, hoeft ook niet. Vol is vol. Dus zorg wel dat je zelf even jouw programmaatje samenstelt. Het hele programma staat op de website, dus kijk even bij sessie je heel graag aanwezig wilt zijn. 

 

We zullen de link naar de website ook nog even onder de video zetten. 

 

Ja, en wat ook misschien goed is om te vermelden: Festivak is een beurs voor de event-professional. In principe zijn studenten niet toegelaten tot de beursvloer, maar we hebben dit jaar een speciaal studentenprogramma ontwikkeld, En op de donderdagmiddag, vanaf 3 uur, worden een beperkt aantal studenten toegelaten op de beursvloer, en die gaan een apart programma volgen, waarbij ondernemen binnen de evenementenbranche centraal staat. En tijdens dat programma worden ook hele leuke pitches gegeven; echt jonge ondernemers die gewoon een geweldig product hebben. Die gaan even in vijf minuten vertellen waar zij kansen hebben zien liggen in de markt. Superinteressant, en die zal is natuurlijk ook voor de gewone Festivak-bezoeker toegankelijk. 

 

Dat is wel spannend. En scholen of studenten die daar interesse in hebben nemen contact op met jullie? 

 

Die nemen inderdaad contact op met ons: marketing@ogz.nl, en dan ga ik eventjes met de betreffende docent overleggen van: hoeveel studenten gaan er komen? Hoeveel gaan we toelaten? De meeste scholen zijn overigens al benaderd hiervoor. 

 

Om even af te sluiten: volgend jaar de 20e editie. 

 

Feest! Ja, dat wordt absoluut bijzonder. Sowieso is de Belgische editie altijd bijzonder. 

 

Leuk! Het feestje is hier?  

 

Absoluut! Maar wat heel bijzonder is, is dat we een nieuwe locatie hebben voor Festivak België. We gaan op 9 en 10 november 2016 naar de Nekkerhal in Mechelen. Eén van de prachtigste hallen... Of prachtig... Ik weet niet of dat het juiste woord is. 

 

 

Ja en het is net volledig gerenoveerd.  

 

En we gaan daar inderdaad flink uitpakken. En met de Belgische toeleveranciers gaan we denk ik wel ons best doen om de editie misschien nog wel een tikkeltje grootser te krijgen dan de Nederlandse editie. 

 

Dat is een heel mooie ambitie. Maar we gaan toch eerst nog eens uitkijken naar de editie in de Jaarbeurs in Utrecht. 

 

Absoluut, zeker weten. 

 

Bedankt voor jullie komst naar de studio! 

 

Dank je wel. 

 

En u, beste kijker: bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week!

Advertenties