Eventsector pakt 'no-show' probleem aan



Vind je deze video leuk? Klik hiernaast. Dank je ;-)
Sponsored by

Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

Eerder hadden we het er op eventplanner.tv al over hoe Don't Spoil The Party no-shows in de eventsector wil aanpakken. Vandaag blaast de vereniging van communicatiebedrijven ACC nieuw leven in dit initiatief. Ik vraag voorzitter Johan Vandepoel waarom de nood hiervoor hoog is.

 

Dag Johan, welkom in de studio. We gaan het vandaag hebben over Don't Spoil The Party. We hebben het er al eens eerder op eventplanner.tv over gehad, dus we zullen de link nog even onder de video zetten. Maar kan je eens heel kort herhalen: waarover gaat het ook alweer?  

 

Het is een initiatief dat al een paar jaar bestaat, en dat het doel heeft om de no-shows te sensibiliseren voor het feit dat ze eigenlijk voor extra inspanningen en extra kosten zorgen, en dat ze er beter aan zouden doen om als ze van plan zijn om ergens niet naartoe te gaan naar een evenement, dat ze dat op voorhand laten weten.  

 

Is dat probleem dan nog zó groot in onze sector?  

 

Blijkbaar wel ja. En alles wordt vluchtiger. Met de sociale media zijn mensen sneller geneigd dan ooit om aan te klikken: "ik kom". Zelfs als ze niet 100% zeker zijn dat ze komen. En ze vergeten nadien waarop ze allemaal bevestigd hebben, en vergeten dat natuurlijk ook te annuleren als ze niet komen.  

 

Is dat dan ook de reden geweest om nieuw leven in het initiatief te blazen?  

 

De eigenlijke reden is omdat we het gevoel hebben dat het initiatief onvoldoende is opgepikt omdat er een aantal barrières waren, dus we hebben met een aantal mensen gesproken wat die barrières wel zouden kunnen zijn. En de voornaamste barrière is eigenlijk dat een opdrachtgever het vaak niet zo prettig vindt om aan zijn genodigden nadien - zelfs al zijn ze niet komen opdagen - te laten weten van: "kijk je was niet op ons evenement. Dat vinden wij niet tof". We hebben nagedacht over hoe we die barrière konden verlagen.  

 

Maar jullie hebben er een oplossing voor gevonden.  

 

Ja, dat is eigenlijk heel eenvoudig. Voortaan gaan alle mails naar de mensen die niet zijn komen opdagen en die zich dus niet hebben aangemeld dat ze niet kwamen opdagen. Die mails vertrekken vanuit mijn naam. Als Johan Vandepoel, CEO van de ACC, de Vereniging van de Belgische Communicatiebureaus. Dus ik stuur de mail uit vanwege de industrie van de eventmarketingbureaus. En in die mail lichten we toe dat dat eigenlijk een groot probleem is, want dat er veel mensen zijn die vaak niet komen opdagen, en er was eten voor hen voorzien en al dat eten gaat verloren. En we proberen dus die mensen te sensibiliseren door hen te zeggen: "kijk, als je wil, geheel vrijblijvend kan je een storting doen op de rekening van SOS Kinderdorpen". Wat natuurlijk een doel is wat iedereen natuurlijk wel een warm hart toedraagt. En door hen te suggereren om een milde storting van 50 euro te doen, die bovendien belastingaftrekbaar is geven wij een mooie uitweg. Zonder dat de opdrachtgever zelf echt... Voila.  

 

Ja, want daar zit wel een groot verschil doordat jij als neutrale partij, die vanuit de sector spreekt...  

 

Dat klopt, en daar hopen we dus ook op. Dus op die manier hebben wij het voorgesteld aan onze leden, de 27 eventmarketingbureaus van de ACC. En zij zullen het op die manier aan hun opdrachtgevers voorleggen. En ze moeten samen beslissen: "gaan we ervoor, of niet?" Dat wil zeggen dat ze het logo van Don't Spoil The Party meteen al op de uitnodiging moeten zetten. Dat houdt ook in dat ze nadien gecovered zijn wanneer de adressen van die mensen die niet gekomen zijn worden doorgegeven, en wanneer daarnaar gemaild wordt. Maar de opdrachtgever moet zelf nog altijd zijn goedkeuring geven aan het initiatief, en zeggen: "ik sta erachter, ik doe erin mee". Hij kan nog opteren om al dan niet zijn eigen naam in de mail te laten verschijnen. Dus de mail kan ook gewoon neutraal verstuurd worden, van: "u was die dag op dat evenement verwacht en u bent niet komen opdagen". Dus zonder de naam van de opdrachtgever, maar het is natuurlijk wel sterker als de opdrachtgever erbij staat.  

 

Maar het uiteindelijke doel blijft nog altijd sensibiliseren.  

 

Dat is het uiteindelijke doel, hè? Het gaat ons er niet om om grote kapitalen in te zamelen voor SOS Kinderdorpen. Het is te zeggen: dat is mooi meegenomen. En het is ook niet dat wij dat als industrie willen terugverdienen, dus daarom hebben we er ook geen enkel probleem mee, integendeel, om SOS Kinderdorpen onder de arm te nemen. Maar eigenlijk is het ultieme doel dat als iemand zo'n mail 2 keer gekregen heeft, dat hij de derde keer zegt van: "ja, als ik eigenlijk toch niet van plan was om te gaan, zou ik dat beter gewoon eventjes aan de organisatoren laten weten". En op die manier meer respect voor... Niet alleen voor de organisaties, die het organiseren, maar ook de opdrachtgevers; degene die hen uitnodigt, en ook voor het milieu, te creëren.  

 

Ook nog even voor de mensen die jullie als ACC niet kennen: wat doen jullie precies?  

 

Wij zijn eigenlijk de vakvereniging van alle communicatiebureaus in België. Noem het maar de Voka van de communicatie. Dat houdt in dat wij een heleboel diensten, tools en services leveren, ten dienste van al die bureaus en wij brengen hen ook met elkaar in contact. Daar waar je vroeger bijvoorbeeld vroeger voornamelijk de klassieke 'above the line'-bureaus of de reclamebureaus had die lid waren van de ACC, hebben we ons vandaag uitgebreid met de eventmarketingbureaus, de candidmarketingbureaus, de digitale marketingbureaus, PR-bureaus, Brand Activation en Field Bureaus, die op die manier een soort van ontmoetingsplaats hebben, elkaar ook beter kunnen leren kennen en ook op een transparante manier met elkaar kunnen samenwerken, omdat natuurlijk iedereen die bij ons lid wordt het ACC-charter tekent. En daarin verbind je jezelf als bureau tot een aantal principes, van: hoe sta je in deze business? Hoe ga je om met je collega's en conculega's?  

 

En wat zijn daar zo voorbeelden van? Gaat dat dan ook over pitches en dat soort dingen?  

 

Onder andere, ja. Dat is een heel heikel punt, pitches. Daar hebben wij toch al heel wat werk verzet, in de zin dat wij tussenkomen als we het gevoel krijgen van: dit is een pitch die niet koosjer is of waar te veel partijen gevraagd wordt Om te veel werk te leveren in vergelijking met wat daar tegenover staat. Dan komen wij tussenbeide. Wij hebben op die manier natuurlijk een heel belangrijke partner, en dat is de Unie der Belgische Adverteerders. Dat is onze belangrijkste tegenspeler, zal ik maar zeggen, met wie wij samen een aantal charters hebben ontwikkeld rond: hoe doe je een goede competitie? En dat gaat dan bijvoorbeeld over een langetermijnrelatie tussen een bureau en een opdrachtgever. Maar dat kan ook gaan voor een event bijvoorbeeld. Vanaf welk budget kan je echt een pitch uitschrijven? Hoeveel bureaus vraag je? Wat kan je die mensen vragen? Hoeveel tijd moet je ze geven? Tot en met: wie moet er aanwezig zijn op de presentatie en wat moet je voorzien? Daar is de presentatie. Het is ook een hulp voor opdrachtgevers om dat op een manier te doen waarbij alle opdrachtnemers gemotiveerd deel gaan nemen, want daar is het uiteindelijk ook om te doen. Hoe beter wij hen laten weten hoe wij graag voor hen werken, hoe betere condities zij kunnen creëren en hoe enthousiaster de bureaus op hun vraag gaan ingaan, en daar is het uiteindelijk ook om te doen, hè?  

 

Maar is het dankzij die charters die jullie hebben... Is ACC dan ook op een bepaalde manier het kwaliteitslabel voor een bureau?  

 

Het is heel moeilijk te praten over 'de kwaliteit van een bureau', of de kwaliteit van 'de output van een bureau'. Want u zal kwaliteit op een heel andere manier percipiëren dan iemand anders. En dus is het voor ons heel moeilijk om te zeggen: "alle ACC-bureaus hebben een kwalititatief hoogstand niveau, qua output, qua werk, qua advies, qua creatie, concepten, whatever". Dat is heel moeilijk. Wat wij wel kunnen garanderen is dat bureaus die lid zijn van de ACC op een koosjere manier business doen. Dat die dus correct zijn in de manier waarop ze omgaan met hun collega's, hun leveranciers, hun klanten, en de klanten van hun klanten: de consument. In die zin zijn ook alle bureaus die lid zijn van de ACC ook automatisch lid van de Raad voor de Reclame en de Jep. Waar ook bepaalde adviezen tegenover staan. Want hoe voer je op een correcte manier campagnes? Er zijn charters die nageleefd moeten worden. Bijvoorbeeld omtrent alcoholreclame, reclame naar kinderen, en dergelijke meer.

 

Johan, dank je wel voor je komst naar de studio.  

 

Graag gedaan.  

 

En u beste kijker: bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief
Advertenties