Een spectaculair stuntvliegtuig op jouw evenement. Het is eens wat anders. Maar mag het wel? Is het veilig? En heeft het een meerwaarde? Stuntpiloot Frank van Houten vertelt er alles over.


24-03-2014 -  by Kevin Van der Straeten

Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

Een spectaculair stuntvliegtuig op jouw evenement. Het is eens wat anders. Maar mag het wel? Is het veilig? En heeft het een meerwaarde? Stuntpiloot Frank van Houten vertelt er vandaag alles over.  

 

Dag Frank. Welkom in onze studio.   Jij bent piloot. Jij doet stuntvliegen. Welke meerwaarde heeft een stuntvliegtuig nu op een evenement?  

 

Een stuntvliegtuig kan op een evenement op verschillende manieren ingezet worden, maar over het algemeen zorgt het eigenlijk voor een echte wow-factor op een evenement. En het is wel heel belangrijk hoe zo’n toestel ingezet wordt. Timing is daarbij eigenlijk van levensbelang. Maar als je dat toestel op een leuke manier weet in te zetten, bijvoorbeeld door achter een podium vandaan te komen. Of wat ik bijvoorbeeld in het verleden gedaan heb, is – als iemand getrouwd is – net nadat hij 'ja' zegt, een hart in de lucht maken. Dan heb je echt een wow-factor die mensen blijven herinneren.  

 

Maar je zegt het natuurlijk al: die timing is wel belangrijk, want dan moet je wel op het juiste moment van achter dat podium tevoorschijn komen. Hoe regel je dat?  

 

Nou, dat heb ik in het verleden al op een aantal manieren gedaan. Het beste werkt het als we een radio op de grond hebben. Dus als ik een soort van medespeler op de grond heb, die een radio heeft. Ik heb in het vliegtuig twee radio’s, dus ik kan dus met een radio gewoon met de verkeersleiding praten en met de andere radio kan ik dus dat coördineren. Maar ik heb het ook al gedaan gewoon met sms-en, want ik vlieg natuurlijk laag, dus ik zit gewoon in sms-bereik en dan is sms-en de mensen me en dan kom ik in. Dus dat werkt ook. Maar het beste is... Voor 100 % garantie is een radio de beste manier om het te doen. Maar dan is er heel veel mogelijk.  

 

Oké. Zullen we anders eens even kijken naar een fragmentje van jou aan het werk.  

 

Ja, dat is prima.

 

[VIDEOGRAGMENT]  

 

Dat ziet er heel indrukwekkend uit. Is dat niet gevaarlijk?  

 

Dat denken mensen vaak. Natuurlijk zitten er risico’s aan want het is een sport, en een extreme sport. Dus daar zitten risico’s aan. Maar waar het bij ons eigenlijk allemaal om gaat, is om die risico’s zo klein mogelijk te maken. Dus we zorgen steeds – voor demonstraties die we dus lager bij de grond doen – dat we aan alle kanten marges hebben om te voorkomen dat dat ding uit de hand loopt. Natuurlijk maken we wel eens een foutje, maar dan zorg ik ervoor dat ik voldoende marge heb om die fout te herstellen. Maar we zijn altijd gebonden aan minimale afstanden, minimale hoogtes en dat soort zaken, om ervoor te zorgen dat het veilig blijft.  

 

Maar betekent dat dan ook dat je dat op elk evenement, op eender welke locatie kan gaan inzetten?  

 

Niet overal. Dat zal per geval bekeken moeten worden. Maar er kan heel veel.  

 

En wat zijn dan de vereisten van een locatie om jou te kunnen inhuren?  

 

Ja. Eigenlijk niet boven steden. Echt pal boven een stad, dat is onmogelijk. Maar langs de rand van een stad kan bijvoorbeeld wel. De bottom-line is eigenlijk dat er dus een soort van vrij gebied moet zijn om uit te vliegen. Dus de rand van een stad, langs het strand, ... Nou ja, sommige evenementen worden in open terreinen georganiseerd. Dus is er altijd wel aan één kant een vrije sector. Dus die locaties die voldoen eigenlijk altijd wel. Maar puur boven een stad, dat vormt problemen. Dus daar gebeurt het dus meestal niet. Tenzij het op hele grote hoogte is dat je iets moet uitbeelden. Maar dat gebeurt zelden.  

 

Bijvoorbeeld aan de kant van het water, daar zou het perfect kunnen.  

 

Ja, dat is geen probleem.  

 

Heb je daar bepaalde vergunningen voor nodig?  

 

Ja. Sowieso om play-vlieger te mogen worden heb je een display-autorisatie nodig. En daarnaast zul je dus lokaal, bij een gemeente, dus een vergunning moeten hebben. Grote evenementen hebben vaak zo’n vergunning al. Dus daar valt dat dan binnen. Maar voor kleinere evenementen – bedrijfsfeesten, bruiloften en dat soort zaken – daar moet je dat per evenement aanvragen. En dat is prima te doen. Er gaat natuurlijk wel een week of twee weken overheen, maar dan is dat ook te regelen.  

 

Heel veel vormen van entertainment – ik zie het hier ook als een soort entertainment – willen ook een interactie met het publiek teweegbrengen. Is dat met stuntvliegen ook mogelijk?  

 

Ja, dat kan. Dat is redelijk uniek wat we doen met de Sukhoi op het ogenblik. Mensen kunnen middels een systeem stemmen, via sms of via Twitter, op een aantal figuren die ik vlieg. Dat is wel iets dat je op voorhand moet coördineren, ook met flyeren en dat soort zaken. Maar dan kunnen mensen dus zeggen van oké, ik wil zien dat ie bijvoorbeeld het hartje gaat vliegen in de lucht, en dan stemmen ze dus op dat hartje. Die stemmen die komen binnen en aan de hand van die stemmen bepalen we dan oké we gaan die figuren vliegen. En ja, vaak op grotere evenementen, dan halen we er ook nog een prijswinnaar uit en die geven we dan een goody-bag of iets wat de sponsor wil. Dat kunnen we dan doen. Maar er zijn allerlei varianten mogelijk die het dus interessant maken.  

 

En zijn dat vaste figuren die jij vliegt, of kan een bedrijf ook zeggen van oh, ik zou graag hebben dat je ons logo vliegt in de lucht.  

 

Ja, soms kan dat. Maar het is wel belangrijk dat het logo een beetje simpel is. Ik kan best wel één letter of een bepaalde figuur, maar als de figuur te complex wordt, of het zijn een aantal letters...  

 

Een hele bedrijfsnaam schrijven wordt wat ingewikkeld...  

 

Het frappante is dat men vaak denkt dat moet kunnen, maar dat valt in de praktijk tegen. Maar een of twee letters dat lukt net.  

 

Dat lijkt mij ontzettend duur. Is dat ook zo?  

 

Ja, natuurlijk, er hangt een prijskaartje aan, maar het is niet overdreven duur. Je moet bedenken dat zo’n vliegtuig voor een demonstratie ongeveer twee uur in de lucht is. Ik ben maar tien minuten ter plaatse - of vijftien minuten – maar je bent toch al snel een uur of twee aan het vliegen. De uurprijs van zo’n toestel ligt rond de duizend euro per uur, dus in die regio moet je het ongeveer zoeken. Maar dat is erg afhankelijk van wat wil men, hoe uitgebreid wil men allerlei acties erbij, mensen op de grond, ... Dat maakt natuurlijk een heel pakket, maar het is zeker niet...  

 

Het is altijd maatwerk.  

 

Ja, het is maatwerk. Het is zeker niet onoverkomelijk. Het is acceptabel. Het is vergelijkbaar met andere acts op evenementen.  

 

Bedankt voor je komst naar de studio.  

 

Graag gedaan.  

 

En u beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief
Advertenties