Steeds vaker nemen grote marketingagentschappen eventbureaus over. Wat is er aan de hand? Kevin vraagt het aan Wim Vos van Newworld. Een eventbureau dat zelf recent door Aegis Media werd opgekocht.


10-03-2014 -  by Kevin Van der Straeten

Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

Steeds vaker nemen grote marketingagentschappen eventbureaus over. Wat is er aan de hand? Ik vraag het aan Wim Vos van Newworld. Een eventbureau dat zelf recent door Aegis Media werd opgekocht.

 

Dag Wim. Welkom in onze studio

 

Hallo

 

Jij bent Managing Director van Newworld en jullie zijn over gekocht door Aegis, een grote mediagroep. Waarom?

 

Oh het is eh... een tendens vandaag de dag toch in de eventwereld, in de brand activation-wereld dat onze sector meer en meer serieus wordt genomen en dat het deel begint uit te maken van een globale marketingmix. Aegis Dentsu is een wereldspeler? 

 

Ook een beursgenoteerd bedrijf. 

 

Ook een beursgenoteerd bedrijf in Tokio en Engeland die eigenlijk nummer 1 is in de wereld op het gebied van media buying, een zeer grote speler op het gebied van social media, een zeer grote speler op outdoor. Wat is dan de missing link? Dat is dan natuurlijk live communicatie. Die groep begon dus meer en meer te horen van zijn globale klanten, kunnen jullie ook niet live communicatie mee integreren binnen jullie proposities en dus is men sinds een jaar of twee jaar in verschillende landen van Europa een nieuw netwerk aan het opzetten door acquisities te doen want onze business is zo speciaal dat men het niet vanuit scratch kan ontwikkelen is men acquisities aan het doen bij leading companies. Voor de Benelux heeft men New World gekozen. Eh.. men heeft in Frankrijk, Spanje, Italië en de UK ook al acquisities gedaan en de bedoeling is dat we binnen dit en twee jaar in alle land van Europa actief gaan zijn met een nieuw netwerk.

 

Zo'n grote groep waarom willen die nu perse een groot eigen netwerk hebben?

 

Ja, ze zijn daarin altijd al een trendsetter geweest. Ze waren ook de eerste om globaal, voor grote merken, ineens in alle landen voor die merken te kunnen werken. Dat is een groot voordeel natuurlijk voor multinationals dat ze één partner hebben die zowel van de USA tot in Asia activiteiten kan ontwikkelen.

 

Is die vraag er bij grote bedrijven om één partner te hebben op evenementenvlak?

 

Ja, je begint dat toch meer en meer te voelen. Alles staat ook onder druk. Men wil ook graag heel goed bekijken, wat bestaat er al in Italië, wat bestaat er al in Spanje. Hoe kunnen we sharen, en natuurlijk binnen onze groep vandaag de dag ben ik maar one phone call away als ik een vraag krijg hier lokaal van een bepaald merk, meestal multinationals, dat we is kunnen gaan kijken wat is er al gebeurd in Frankrijk, hoe hebben onze Italiaanse of Spaanse collega's dat opgevangen of onze Duitse collega's... 

 

En je kunt van elkaar leren...

 

En je kunt van elkaar leren en dat is een enorm voordeel als zodanig plus ten tweede merk je ook dat een event of activatie ook mee deel begint uit te maken van die marketingmix. Vroeger werden we als één van de laatste of iets apart gebriefd. Vandaag de dag moeten we mee in dat voorstel zitten. Natuurlijk zo’n groep als Aegis Dentsu wil ook graag binnen zijn bestaande klanten dat ook kunnen aanbieden en vandaar dat dus die acquisitie gekomen is.

 

Is het dan ook een echte trend aan het worden dat dergelijke grote mediagroepen eventbureaus beginnen op te kopen?  

 

Nog niet. Het is de eerste maal dat dit gebeurt. Men doet dit ook niet eigenlijk zomaar. Men doet dit omdat men voelt dat het meer en meer belangrijker wordt. Je ziet ook de tendens van social media. Social media, fields en events gaat ook heel goed samen. Men had al een netwerk met Isobar binnen de Aegisgroep, eh dat is een heel sterk netwerk van social media en men begon meer en meer de vraag te krijgen om intern het social media gedeelte ook in de field of evenementsales uit te sturen. Ja dan moest men opzoek gaan naar lokale partners, die men dan ook niet altijd kende, die ook niet altijd reliable waren vanuit het bedrijf zelf om zijn activiteiten, van de traditional media als dusdanig, die toch wel onder druk staat... het media buying gegeven naar new media wat dan voornamelijk social media, field en events is. Dus vanuit het bedrijf zelf en vanuit de vraag van adverteerders is dit gekomen.

 

Aan de andere kant zie je ook eventbureaus zich zelf ook binnen groeperen binnen Europa. Ik denk daarbij aan Twenty-Seven Names bijvoorbeeld die zich groeperen. Is dat echt de richting die we uitmoeten, gegroepeerde clusters om op Europees niveau pitches te kunnen gaan...

 

Ja, dat is een andere tendens. Ofwel ga je als eventspecialist gaan clusteren met anderen ofwel doe je wat wij gedaan hebben zodat we complementair een gegeven krijgen binnen hetzelfde bedrijf. Ik kan u zeggen vandaag heeft de nieuwe norm veel voordelen. We zitten samen aan tafel met onze nieuwe mediavrienden die eerder in het project of in een briefing al zitten dan wij. Wij kunnen gaan kijken wat gaan jullie doen op het mediagebied in 2014, 2015 en hoe kunnen we evenementieel of qua activatie daar al op afstemmen. Dus wij hebben eerder gekozen vanuit een, een verticale integratie te gaan doen in plaats van een horizontale integratie. Dus een keuze maar ik denk dat beide gaan komen er zullen nog wel acquisities komen door grote reclamegroepen en inderdaad een aantal anderen zullen zich clusteren binnen de zelfde business

 

En hoe zie jij dan de toekomst voor de eventbureaus die zeggen van wij blijven toch onafhankelijk alleen in een bepaald land?

 

Wel ik zie die niet slecht zolang een bureau goed werkt, degelijk werkt en altijd met een oog kijkt naar innovatie heeft men een plaats. Wij hebben natuurlijk vanuit onze groep, die toch ook al 15 jaar bestaat, die ook een brede groep was, we zijn met een 70-tal mensen hebben we gekozen voor deze richting omdat ik zeg wij kunnen nu inderdaad over de boundaries gaan kijken, over de grenzen.

 

Was dat vroeger niet mogelijk?

 

Dat was minder. We zaten in Nederland, we zaten in België maar als we roadshows moesten doen op Europees gebied moesten we partners gaan zoeken in Duitsland, Frankrijk en Spanje en dat was toch altijd opnieuw een gegeven plus als er iets misloopt dan kan er nog altijd die partner zeggen dat was jullie fout en wij zeggen dan nee het was jullie fout en de klant is daarmee niet gebaat. Vandaag de dag is het one company one p&l zouden we kunnen zeggen en kunnen wij ineens met dezelfde collega’s met dezelfde groep dezelfde Europese roadshow doen. De data-catching heeft ook een enorm voordeel de groep Aegis heeft heel veel marktgegevens. Het heeft zelfs een eigen marktonderzoekbureau. Vroeger moesten we data gaan kopen, vandaag de dag hebben we die eigenlijk in ons bezit en kunnen we heel goed proposities gaan maken vanuit een know-how die er al leeft in de groep. Dus dat is toch al een gigantisch voordeel.

 

Ik kan me dan toch voorstellen dat na zo'n overname er toch bij jullie het één en ander verandert?

 

Ja, ik moet zeggen wat ik zo mooi vond aan het gegeven van Aegis Dentsu is het feit er een stimulering is van ondernemerschap. Eigenlijk is er weinig veranderd.

 

Want jij hebt ooit het bedrijf zelf opgestart en dan heb je toch je eigen manier van werken?

 

Dat klopt, we zijn daar dan toch ook 2 jaar lang mee bezig geweest en ik wilde ook die garanties hebben. Het was niet zo dat we over gekocht werden en ineens de dag erna iemand anders in charge zagen komen en onze processen zouden veranderen. Men heeft heel bewust en er waren voorbeelden in andere landen waarin ik me dan natuurlijk aan gespiegeld heb die het ondernemerschap verder hebben geduwd. De persoon die het bedrijf oprichtte, die het managede aan boord te houden en om verder te stimuleren om te ondernemen en eigenlijk volgens hun zelfde bevoegdheden te geven. Dat is vandaag de dag zo het geval. Er is eigenlijk voor de buitenwereld weinig veranderd, het zijn nog altijd de zelfde gezichten, dezelfde processen, dezelfde bureaus, dezelfde know-how, dezelfde manier van werken. Alleen hebben we natuurlijk veel nieuwe gegevens, nieuwe extra gegevens die we vroeger niet zo aan klanten konden geven. Dus dat is alleen maar een voordeel.

 

Naar jouw gevoel worden evenementen als marketingtak vandaag meer au serieux genomen?

 

Ja, dat blijkt uit zo’n acquisitie, dat is heel duidelijk en dat zie je in andere landen ook zoals ik juist zei. Waar we vroeger dikwijls apart gebriefd werden, als laatste mocht er nog een budget zijn, minder tactisch, minder strategisch zien we nu heel duidelijk dat evenementen deel uit maken van een strategie, deel uitmaken van een marketingmix en heel goed hand in hand kunnen gaan met social media. Ik denk dus dat daarin een uitdaging zit voor agentschappen zoals dat van ons voor de ganse sector binnen gans Europa om effectief actief die rol binnen de marketingmix te blijven waar te maken en te kunnen tonen dat een event als zodanig een strategisch belangrijk wapen is.

 

Okay, ik denk dat, dat heel mooi is om mee af te sluiten. Wim ontzettend bedankt voor je komst naar de studio.

 

Met veel plezier, dank je wel.

 

En u beste kijker bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.  

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief
Advertenties