Geen evenement zonder gasten. Die wil je allemaal op voorhand registreren en, gratis of betalend, een ticket bezorgen. Een gebruiksvriendelijke ticketing oplossing is dus een must. Waar let je op bij de keuze van een goede tool? Robert Knibbe van ticketscript geeft tekst en uitleg.


23-07-2012 -  by Kevin Van der Straeten

Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

Geen evenement zonder gasten. Die wil je allemaal op voorhand registeren en gratis of betalend, een ticket laten bezorgen. Maar waar let je nu op bij een goede, gebruiksvriendelijke ticketoplossing? Ik vraag het aan Robert Knibbe van Ticketscript.

 

Dag Robert Goede middag. Als je terugkijkt naar afgelopen jaren, wat is jouw dan opgevallen bij trends bij ticketing?

 

Ik denk dat vooral daar de Facebook ticketing gewoon echt in de Skyline is gegaan eigenlijk. We hebben een jaar geleden met Ticketcript de Facebook ticketshop geopend. We zien echt een enorme toename van mensen die via Social Media hun tickets gaan kopen. Dat is echt wel de trend van het voorbije jaar. Daarbij hebben we ook Mobil Ticketing. Steeds meer mensen kiezen ipv een e-ticket, een uitgeprint ticket om naar het evenement te komen, voor een mobile ticket, en daar zien we ook een enorme toename het afgelopen jaar. Dus ja, dit zijn ook trends die zich ontwikkelen en steeds belangrijker worden in de markt.

 

En wat zie je dan voor te toekomst. Zie je daar al dingen verschijnen?

 

Ja, dat gaat zich nog steeds ontwikkelen denk ik. De Social Media gaat steeds belangrijker worden voor de ticketing. Waar nu nog de eigen website nog wel leidend is, zal Facebook daar een steeds groter deel van opslokken eigenlijk. En euh, mobile ticketing wordt ook steeds belangrijker. We zien een toename van steeds meer mensen die een mobile ticket kopen voor een evenement, maar ook een trend die we nog verwachten is, Near Field communication. We hebben al een mobile ticket shop, dat mensen via een mobiele telefoon een ticket kunnen kopen, maar wat echt eigenlijk de lijnen van de toekomst ligt, is dat mensen met zijn Near Field Communication...

 

Wat is dat dan precies?

 

Een nieuwe technologie waarbij (je hebt er vast wel al van gehoord hebben), met je mobiele telefoon kan betalen straks bij de kassa bij de supermarkt. Door middel van een chip die in je telefoon zit (dat is NFC, Near Field Communication). Wat we nu eigenlijk doen is, als je een ticket koopt, dat je, je print je e-ticket uit of je toont je ticket op je mobiele telefoon en wat je dan doet, is, je maakt iets digitaals, niet digitaal. Je laat het scannen door een apparaat om het weer digitaal te maken, bij het optreden van het evenement.

 

Ja.

 

Ja, dat is natuurlijk de wereld op zijn kop. Het zou natuurlijk eigenlijk allemaal digitaal kunnen blijven.

 

Dat je met je gsm voorbijloopt en dat hij je herkent?

 

Ja, precies, dat je gsm voorbijloopt en dat het herkend wordt dat jij een ticket hebt gekocht en je kan binnen komen voor het evenement. Het enige probleem is dat dit nog niet de marktstandaard is. Nog niet alle mobiele telefoons zijn al voorzien van NFC. Dus dat zal zich moeten ontwikkelen.

 

Op welke termijn zie je dat?

 

Ja, binnen nu en een aantal jaar zie ik dit wel een vlucht nemen.

 

Je zei net, het afgelopen jaar, Facebook heel sterk aan het opkomen, zelfs ticket shop op Facebook. Maar waarom is dat nodig, want je kan toch op Facebook ook een link naar die ticket shop leggen, die op je eigen website staan.

 

Na ja, zodra jij op je de evenementen pagina komt van een groot feest, dan kan je meteen binnen het Facebook domein, als evenementen organisator een ticket shop zetten, die vanuit het eigen dashboard gecontroleerd wordt eigenlijk. En waar je alle verkoop met elkaar kan synchroniseren.

 

Ja. 

 

Daarmee wordt dit makkelijker voor je klanten om een kaartje te kopen.

 

Wij hadden het net over het mobiele ticketing. We spreken dan over het ticket tonen op je mobiel toestel. Kan je ook al op een gsm tickets kopen?

 

Ja, dit is mogelijk. Mobile ticketing is anders dan een Mobile ticket shop. Bij tickets heb je ook mobile ticketshop voor al onze klanten. Wat dit inhoud is dat die ticket shop is eigenlijk geoptimaliseerd voor een mobile telefoon. De normale ticket shop zoals je achter je laptop zit, daar ben je in staat om meer gegevens in te vullen. Wat de mobile ticket shop inhoudt, is dat je minder gegevens moet invullen, dat je sneller je kaartje kan kopen. Want het is gewoon lastiger op je mobile telefoon.

 

Hoe gaat de betaling dan?

 

De betaling gaat vooralsnog via PayPal of Credit Card. Het is goed dat je dat vraagt. Het is nog niet mobile enabled. Heel veel, in Nederland heb je bijvoorbeeld Ideal, dit is nog niet mobile enabled. Zodra dit het geval is, verwachten wij een enorme vlucht in het...

 

Ja, alle remmen los om daar mee door te gaan.

 

Ja precies. Nu, ik heb vorige week eens Gegoogled. Ik was op zoek naar een ticketoplossing voor een evenement. Dan zie je een hele rij aanbieders, nationaal, internationaal verschijnen, sommige gratis, sommigen betalend. Waar moet ik nu op letten om echt een goede oplossing te vinden?

 

Ja, allereerst als je een evenement gaat organiseren, ga voor een betrouwbare partij. Ja, hoe weet je dat? Een partij die ervaring heeft met meerdere evenementen, met grote evenementen. Want uiteindelijk gaan de ticketing partijen wel over de kaartenverkoop, en ja goed, zij genereren via jouw klanten het geld van jou. Dus een betrouwbare partij in deze is wel belangrijk. Waar ze meer moet letten is een partij die het internetverkeer aankan, een piek in kaartverkoop, dat je heel veel kaartbezoekers op je website binnenkrijgt en dat je ticketshop dit aankan en niet down gaat.

 

Dus, integratiemogelijkheden op je eigen website.

 

Ja, tuurlijk, dat je de ticket shop kan integreren op je eigen website en kan integreren op je Facebook pagina, en dat het op je mobiel voorzien is. Neem zoveel mogelijk drempels weg om voor jouw klanten een kaartje te kunnen kopen.

 

Maar als ik jou hoor zeggen, betrouwbare partner, dan hoor ik ook een prijskaartje. Kost het veel zo'n ticket oplossing.

 

Het kost voor een evenementen organisator helemaal niets. Het zit gewoon in de jarenlange ervaring bij het ontwikkelen van de software. Het kost voor de organisatoren van de evenementen helemaal niets. Het kost een service fee voor kaartenkoper, bovenop het kaartje dus voor de klanten van het evenement. Ja Dus als organisator betaal je daar helemaal niets voor. Als ticketing partij en als organisator van het evenement profiteren we er beiden voor als de kaartenverkoop omhoog gaat. Dus zullen we beiden alles maximaal organiseren om de kaartenverkoop zo hoog mogelijk te laten uitkomen.

 

Alles loopt meer en meer online, zeg je zelf ook. Toch zie je ook dat Free Record Shop toch nog altijd tickets verkoopt. Je zou dan toch gaan denken dat dit niets meer voorstelt. Of ben ik daar verkeerd in?

 

Nou, dat verschilt per land inderdaad. In Nederland is de kaarverkoop via Free Record Shop eigenlijk nihil. Als we hier in België gaan kijken, is de kaartverkoop via Free Record Shop toch wel groter, in percentage.

 

Hoe komt dit eigenlijk?

 

Culturele verschillen. Acceptatie van online verkoop, betaalmethodes die misschien meer geaccepteerd zijn in Nederland als ze in plaats van België. Maar we zien dit ook in Duitsland, maar in Duitsland begint het nu toe te nemen, de online kaartenverkoop.

 

En is dat dan voor specifieke evenementen dat je dat ook nog ziet verschillen, of is dit algemeen?

 

Ja, natuurlijk. Hoe jonger de doelgroep is, hoe meer online verkocht wordt. Dus bij specifieke evenemenenten die je uiteraard ook nog een verschil in.

 

Maar bij Rimpelrock is het toch nog wel meer fysieke verkoop?

 

Ja. Rimpelrock is het meer fysiek en de beurzenverzamelaar, verzamelaarsbeurzen en zo.

 

Als ik als organisator een evenement organiseer, wat is de best practice, hoelang op voorhand voor een evenement start ik met mijn ticket verkoop?

 

Ja, toch wel 3 tot 6 maanden op voorhand. En dan flink de promotie opschroeven voor je evenement, het kenbaar maken bij je doelgroep

 

Ok, dank je wel voor de komst naar de studio.

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief
Advertenties