Volstaat een dj niet langer om een publiek te entertainen? Eller van Buuren is muzikant en begeleidt diskjockeys met een gitaar. Hij stond reeds met de bekendste dj's op het podium. Waarom hij dat doet, vertelt hij vandaag zelf in onze studio.


18-11-2013 -  by Kevin Van der Straeten

Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

Volstaat een dj niet langer om een publiek te entertainen? Eller van Buuren is muzikant en begeleidt diskjockeys met een gitaar. Hij stond reeds met de bekendste dj's op het podium. Waarom hij dat doet, vertelt hij vandaag zelf in onze studio.

 

Dag Eller. Welkom in onze studio.

 

Dankjewel.

 

Jij speelt gitaar terwijl diskjockeys aan het spelen zijn?

 

Ja, dat is eigenlijk heel grappig. Wat ik een beetje probeer, is eigenlijk een live-element te creëren in het hebben... terwijl een dj aan het spelen is.

 

Is dat dan niet genoeg, die diskjockey op zich?

 

Dat vind ik eigenlijk niet.

 

Nou, kijk. Laten we eerlijk zijn. Als je kijkt naar een dj... het is natuurlijk supergaaf... de muziek is essentieel bij elk evenement, bij elk feest eigenlijk, en tegenwoordig is dat vaak in de vorm van dj’s. En vroeger waren dat vooral bandjes. Wat zo leuk was aan een bandje, was dat je gewoon live-muziek... het was gewoon live-muziek. Een diskjockey is natuurlijk ook wel live, maar toch, op een bepaalde manier, enigszins beperkt. Hij blijft toch achter een draaitafel en daar blijft het bij.

 

... met af en toe de handen in de lucht...

 

Ja. Echt het live live-element, zoals ik dat dan noem, dat zit er niet in. Nou hebben we natuurlijk al heel vaak het proces gehad van... of al heel vaak muzikanten gehad à la saxofonist, percussie... die gingen al steeds vaker meespelen, maar wat ik nou juist zo leuk vind, is juist om met gitaar mee te spelen omdat het een heel breed inzetbaar instrument is, waar je gewoon ontzettend veel mee kan aanvullen aan de dj. En dan heb je dus... dat zeg ik ook altijd... mijn motto is altijd: het draait om het plaatje. En daarmee bedoel ik het plaatje van de dj, maar het draait ook, uiteraard, om het plaatje hoe het eruit ziet. Ik bedoel als je een evenement hebt, dan wil je ook dat het er leuk uitziet op het podium. Nou, en ik denk dat als je live artiesten daar neerzet, of het nou een gitarist of een saxofonist of een drummer is, dat dat een hele leuke aanvulling is, want je hebt toch echt iets om naar te kijken, meer dan alleen maar die ene die zijn handen in de lucht steekt.

 

We gaan eens even naar een fragmentje kijken...

 

[VIDEOFRAGMENT]

 

He, dat ziet er heel spannend uit. Neemt zo’n instrument dan op een gegeven moment niet wat die discjockey speelt over?

 

Nou, het leuke is... je kan het op heel veel verschillende manieren aanpakken. En dat is ook voor... en degene die je boekt kan dat ook een beetje aangeven. Je kan ook zeggen van nou, ik wil dat de gitarist of de saxofonist op de voorgrond staat... ik wil juist dat die op de achtergrond staat... en dat is ook precies wat kan. Soms sta ik gewoon een beetje funky mee te spelen... dan sta ik er eigenlijk gewoon bij noem ik het maar even, oneerbiedig bijna... en [op] een ander moment dan pak ik even mijn momentje; dan kijk ik ook de dj aan van: kan dat... en dan zegt die gewoon van go for it. Nou en dan is het even een scheurende gitaarsolo, op de knieën, soms vuurwerk erbij... dat soort dingen... en dat maakt dus echt even een momentje waarop mensen, die gewoon met zichzelf bezig zijn, even naar het podium kijken: he, dat is leuk, daar gebeurt iets. En op dat moment... of daarna, dan zakt het eigenlijk weer een beetje in. En dat is ook precies wat een dj wil. Want, voor zover ik begrijp, is de dj altijd een verhaal aan het vertellen. Dat gaat altijd een beetje zo. Het wordt wat heftiger... wat minder... heftiger... minder... En zo kun je dat verhaal dus aanvullen als muzikant.

 

Maar als jij komt meespelen, moet die discjockey dan ook iets speciaals doen, zich aanpassen aan jou of...?

 

Nou, sommige dj’s die willen dat heel erg... je merkt wel het verschil tussen dj’s... je hebt sommige dj’s - die noem ik even oneerbiedig gewoon plaatjesdraaiers – die draaien eigenlijk gewoon wat het publiek wil horen, maar je hebt ook dj’s die echt heel muzikaal zijn en die willen dan ook echt met je meedenken en die zeggen dan ook van... nu moet je spelen, dit is echt een plaat, die is zo vet, daar kan jij overheen. En andere dj’s die zeggen gewoon, dan pak je maar een moment wanneer jij dat wil. En daar moet ik me gewoon op aanpassen, vind ik.

 

En kan je dat ook op elk nummer doen, of moet je toch een beetje in de gaten houden... ?

 

Bijna wel. Er is een enkel nummer waar... als het minimaal is qua muziek – dat is een heel muzikaal verhaal natuurlijk – maar als het heel minimaal is, dan kan ik niet zo heel veel doen, en zelfs dan nog wel wat. Maar eigenlijk... ik bedoel... ik heb over hip-hop gespeeld...

 

Hip-hop met een gitaar?

 

Ja, dat soort dingen. Het is in feite allemaal nodig. Zodra het maar een toonsoort heeft, kan ik erop inspringen, letterlijk en figuurlijk, en kan ik er iets mee. Het fijnste is wel echt het dansbare gedeelte waar je iets mee kan, zeker als het toch even dat moment is waarop mensen even naar je moeten kijken. Dan is het wel lekker als het een beetje knalt.

 

En kan je ook met meerdere muzikanten spelen, of speel je altijd alleen?

 

Ja dat is zelfs leuker om met een hele muzikantenploeg te gaan spelen. Waar ik vandaan kom, Groovesum, die hebben heel veel muzikanten. Die zijn hierin gespecialiseerd en... Het is maar net wat diegene die het evenement organiseert, wat hij wil. Of hij neemt een saxofonist, een gitarist en een drummer, of alleen maar een gitarist. Voor mij is het zelf altijd het leukste als je met anderen kan spelen, zodat je ook een beetje die interactie hebt...

 

Maar wordt dat dan niet complex? Want dan zit je met drie of vier muzikanten te improviseren...

 

Impro... Ja, maar omdat je elkaar op een gegeven moment zo goed kent, dan weet je welke stukjes je kan doen. Je hebt bepaalde loopjes, bepaalde rifjes, en ik ken iedereen van Groovesum, dus ik weet gewoon waar zij naartoe willen. En je hoeft dus niet ook – en dat is ook meteen heel belangrijk - je hoeft niet de hele tijd op het podium te staan. Als ik ga spelen - meestal is dat voor, laten we zeggen, een uur, anderhalf uur dat ik geboekt wordt – en als ik een uur, anderhalf uur op het podium ga staan, dan is het te lang. Wat je juist wil, is net even dat extraatjje komt het podium op wandelen en je doet net even dat stukje extra – en dan ga je het podium weer af. Maar dat zou helemaal het moment zijn om bijvoorbeeld dan de saxofonist  het podium op te sturen. Of dat de percussionist dan even een stukje gaat trommelen, zeg maar. Het is echt, ja... Je kunt wat dat betreft...  Het leuke van dit hele concept is, dat je het eigenlijk zo kan aankleden zoals zij het zelf willen.

 

Hoe ben je er eigenlijk bij gekomen om met zo’n gitaar op het podium te staan? Via je broer Armin, of...

 

Nou... het is... door hem is natuurlijk de dance ook wel een beetje bij mij... Ik kom eigenlijk uit de pop en de rockmuziek en door hem... Ik bedoel, ik ben er mee opgegroeid door hem, maar daardoor heb ik er ook een oog voor gekregen, voor de dance, en ik vond dat ook wel leuk. Het was toen nieuwe muziek, en ik wilde er iets mee. Het is leuk, het is nieuw. Maar... Ja, ik heb met hem veel gespeeld, maar eigenlijk in Nederland en omstreken ben ik eigenlijk gewoon erin terecht gekomen. Ik moet eerlijk zeggen, ik zou niet eens meer weten hoe [het begon]. Het begon met die studentefeestjes en dat werkte op een gegeven moment. Toen dacht ik, dat is toch wel heel erg leuk om te doen. Van de mensen kreeg ik allemaal goede reacties, ja, en dan weet je gewoon, hier moet ik iets mee. En toen kwam Groovesum op de proppen en die zeiden: wij willen ons hierin gaan specialiseren. En dan, nou, en toen was het 1 + 1 = 2.

 

En met wie heb je allemaal zo al op het podium gestaan?

 

 Oh, toch wel aardig met wat namen... met wie ik het nu heel erg leuk vind om te spelen is met Lucien Ford, dat is een oude rot in het vak – ik weet of die dat leuk vindt als ik dat zeg – maar wij hebben een heel goede klik op het podium. Ik heb met Don Diablo gespeeld, met Sidney Samson gespeeld, nou ja, uiteraard met Armin, en nog wel wat dj’s. Maar ik moet je eerlijk zeggen.. het maakt mij niet zoveel uit... de naam... als het maar een beetje een goede dj is die de muziek ook begrijpt, die niet gewoon plaatje 1, plaatje 2, plaatje 3 staat te draaien. Maar die echt zijn oren gebruikt qua muziek. Het moet gewoon een beetje een muzikant zijn. Het hoeft niet letterlijk een muzikant te zijn, maar het moet wel een muzikant zijn.

 

Ik zie het meteen voor me op een heel groot evenement, maar is het ook mogelijk om zoiets op een klein evenement te doen?

 

Ja. Heel erg zelfs. Dat heb ik ook heel vaak gedaan. Ik bedoel, mensen inderdaad... als je beelden van mij ziet, dan denk je oh, die staat alleen maar op supergrote podia, 10.000 mensen... ja en dat is ook superleuk, maar ik sta ook gewoon nog op zaterdagavond in dat kleine kroegje in Amsterdam, of in Tilburg, of in Arnhem. Daar sta ik te spelen, waar misschien, zeg maar, tweehonderd mensen aanwezig zijn. En dat vind ik eigenlijk, op bepaalde momenten, ook wel heel erg leuk, want dat geeft een soort... je hebt veel meer contact met de mensen. Tienduizend mensen is natuurlijk heel stoer, maar als je naar achter kijkt... je ziet misschien net de voorste rij mensen en daarna is het allemaal [een soort] donker. En juist in die kleine clubjes heb je veel meer contact, veel meer interactie.

 

Als mensen jou willen boeken, waar moeten ze dan zijn?

 

Ze kunnen mij boeken via Groovesum: www.groovesum.nl. En zij zijn dus gespecialiseerd niet alleen in gitaristen zoals ik, maar ook saxofonisten, violisten, percussionisten, echt speciaal voor dit type werk kunnen mensen bij hen terecht.

 

Oké. Super. Dankjewel voor je komst naar de studio.

 

Dankjewel.

 

En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief
Advertenties