Contentmarketing vs. evenementen

Contentmarketing evolueert snel. Het is een middel om evenementen te promoten, maar evenementen maken zelf ook deel uit van contentmarketing. Koen Denolf legt het belang van content uit.

Kevin Van der Straeten|bekijk origineel
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Hoi Koen, welkom in de studio.


Hoi Kevin.


U bent een van de auteurs van het boek: dit is contentmarketing.

Het is eigenlijk niet je eerste boek.


Het is het tweede boek over contentmarketing, dat is een feit. De eerste was vier jaar geleden. In 2016.

Nou, het is geschreven in 2016. Wij, de auteurs ...

Dus wij vieren. We voelden de behoefte om een nieuw boek te maken.


En waarom is dat?


Omdat er veel dingen zijn veranderd.

Ik dring nu al ongeveer twee jaar aan op dit nieuwe boek. Omdat alles zo snel gaat. En ik herinner me een gesprek dat we hadden met de uitgever. De uitgeverij Lannoo. En dus heb ik ze echt aangespoord om door te gaan met dit nieuwe boek. En ik herinner me de man die zei: nou, oké, maak maar een laken voor me. Een A4-blad. Van alle updates die u in het boek wilt aanbrengen. Ik zeg wat? Je begrijpt het niet.


Het is een nieuwe.


Het is gewoon een nieuw boek dat we moeten schrijven. Er is dus geen sprake van updates.

Wat je nu, in 2021, ziet, is dat de sector echt volwassen is geworden. Vier jaar geleden was het het glimmende nieuwe ding. En je zag dat bedrijven dingen uitprobeerden met contentmarketing. Sommigen van hen waren al op zeer professionele schaal. Maar de meesten van hen, zoals 90-95%, waren net begonnen of probeerden gewoon dingen. Ik herinner me in 2016 dat op dit moment ...

Omdat je een boek schrijft. Je zit in dit onderwerp. En je bent er overweldigd door. Dat ik dacht dat het veel sneller zou gaan en dat de markt al veel verder gevorderd was.

Nou, dat was het niet. Dus het kostte me wat tijd om te begrijpen dat dit is ...

Mensen moeten er echt in doordringen. En het gaat er niet alleen maar in, zoals een techniek. Maar in de mindset van contentmarketing komen.


Wat is dat voor jou? De mindset of misschien de definitie van contentmarketing.


Ik ga het hebben over de mentaliteit, omdat ik niet echt in definities geloof. Omdat je contentmarketing vanuit verschillende invalshoeken kunt herdefiniëren.

Maar de mindset is dat je naar communicatie kijkt. Je kijkt naar wat je wilt communiceren als bedrijf, als merk, als organisatie. Vanuit het oogpunt van uw publiek. En denk eraan dat we het over publiek hebben. We praten niet over doelgroepen. En je probeert naar voren te komen in wat ze denken. Wat ze voelen. Wat zij willen. Wat ze missen. En u probeert deze vragen, deze tekortkomingen te overwinnen. Op inhoud. En natuurlijk creëer je tijdens het proces een context. Waar uw product deel uitmaakt van dit verhaal. Deze verhalen die je meebrengt. Het is meer dan alleen een techniek om inhoud te creëren. Het kiest echt de geest van uw publiek. En proberen te anticiperen op wat ze gaan zoeken of wat ze willen.

 

Heeft u daar een voorbeeld van? Om het een beetje concreter te maken.

Wat bedoel je daarmee?


Nou, bijvoorbeeld een van de gevallen die we het afgelopen jaar hebben gedaan. We zijn begonnen in 2020. Het was een merk genaamd KidsLife. En KidsLife, wat ze doen is dat ze het geld uitdelen aan ouders voor hun kinderen.


Oké, ja.


Een soort welzijn voor kinderen. En dus zijn er in België vijf organisaties die dit soort diensten verlenen. En ze bieden allemaal hetzelfde geld. Ze bieden allemaal dezelfde service. Dus hoe kun je het verschil maken? Nou, eerst probeerden ze het met campagnes. En, nou ja, ze slaagden er niet in om enig verschil te maken. Dus wat we deden was: we begonnen hun publiek te onderzoeken. Wat ze misten in alle uitingen van alle andere merken.


En wat ze misten, was dat het opvoeden van een kind een kostbare aangelegenheid is. Het is een enorme inmenging in uw budgetplanning als ouder. En dus probeerden we al deze zorgen weg te nemen die ouders hebben over het opvoeden van een kind en de kosten van het opvoeden van een kind. Dus we hebben inhoud meegebracht. We hebben ons op dit soort inhoud geconcentreerd. Zoals: wij helpen je als KidsLife. Wij helpen u als organisatie. Om het betaalbaar te maken. We zullen kijken naar hacks, we zullen naar oplossingen kijken. Om uw kind in een gelukkige situatie op te voeden. Zonder dat het je een been en een arm kost. Dus dat hebben we gedaan en het is ons gelukt. We hebben een publiek opgebouwd met deze inhoud. En dus hebben we elke maand een groeiend aantal mensen dat naar de website gaat. Omdat ze op zoek zijn naar dit soort informatie. Ze zijn op zoek naar dit soort inhoud. En gaandeweg vertellen we ze: hé, misschien moet je je bij ons aansluiten. KidsLife. En zo krijgen ze hun nieuwe klanten.


Ons publiek zijn mensen die werkzaam zijn in of met de evenementenbranche.

Hoe zie je de link tussen evenementen en contentmarketing? Maakt het er deel van uit? Of...


Ja, dat is een interessante vraag.

Wat we zien is dat niet alleen eventmarketing, maar elk onderwerp op het gebied van marketing allemaal samenkomt. En dat is interessant, want alle silo's die we vroeger in bedrijven hadden ...

Ze bestaan nog steeds in de meeste grote bedrijven. Dus je had mensen die betrokken waren bij sponsoring, evenementen, sociale media, advertentiecampagnes, enzovoort. Ze werkten allemaal afzonderlijk. En dus verspilden ze veel geld. Veel geld. Veel visie ook. Door het merk groter te maken.

Dus veel merken zien nu dat dit niet de juiste manier is om het aan te pakken. Dus de juiste manier om het aan te pakken, is: vertrek vanuit het verhaal van uw merk. Het verhaal van uw merk. En kijk dan hoe je het kunt vertalen. In een advertentiecampagne. Maar ook bij evenementen. Bijvoorbeeld: als je kijkt ...

Ik kijk veel naar zaken in het buitenland. En een van de bedrijven die me de hele tijd echt verrast met al het werk dat ze doen, is The New York Times. Ik bedoel: The New York Times, het is een uitgeverij. Nou, ze zijn een van de snelstgroeiende merken in contentmarketing. En wat ze doen is: ze vertrekken van merkverhalen. En dan kijken ze naar wat voor interessante, opwindende manieren ze deze verhalen kunnen vertellen. En eerst hadden ze alleen het veld van de krant om deze verhalen te vertellen. Maar nu gebruiken ze al alle middelen om deze verhalen te vertellen. Ze doen aan virtual reality. Ze doen evenementen. Ze doen veel evenementen. Om deze verhalen naar hun publiek te brengen. Aan het publiek van deze merken. En dus, hoe ik eventmarketing in de toekomst zie evolueren, is dat evenementenbedrijven alles wat contentmarketing is, verticaal moeten integreren. En kijk ernaar, niet alleen als het doen van een chique evenement, maar begin echt vanuit de kern. En de kern is: wat is de essentie van dit merk? Wat wil dit merk hun publiek vertellen?

 

En het is dan een kwestie van waar je op andere manieren een artikel zou schrijven, een video zou maken, maar dan dat verhaal door de gebeurtenissen heen brengt en ze het laat ervaren?


Ja, en bekijk het niet vanuit het oogpunt van een evenement.

Ik herinner me een geval. Een evenementcase. In Las Vegas. Er was een hotel dat werd afgebroken.

Ik bedoel: deze hotels worden voortdurend gesloopt. En er worden grotere en chiquere hotels gebouwd. Dat is Las Vegas.

En dus nam dit bedrijf dat eigenaar was van het hotel, contact op met drie bedrijven. En ze zeiden: hoeveel zou u vragen om dit gebouw te slopen?

En goed, twee van de bedrijven deden een bod en zeiden: dit is de hoeveelheid dynamiet die we zullen gebruiken. En dit zijn de kosten voor beveiliging et cetera. Alles wat je zou verwachten bij het slopen van een gebouw.

Er was één bedrijf, ze zeiden: nou, weet je wat? We gaan er een evenement van maken. We gaan er een enorme show van maken. We gaan vuurwerk maken. We gaan overal veel camera's plaatsen. En het wordt een evenement. En het kostte drie keer meer dan wat de andere bedrijven aanboden. Maar ze kozen voor dit bedrijf en dit evenement was het begin van wat zou gaan volgen. In de komende jaren. Dus het nieuwe casino dat op dezelfde plek gebouwd zou worden.

En voor mij is dat hoe bedrijven en ook evenementenbedrijven, elk bedrijf, moeten kijken naar de dingen die ze doen. Hoe kunnen we er een interessant verhaal van maken? Als je een evenement organiseert, denk dan niet alleen aan catering. En het aantal mensen of bands dat je laat zien. Denk na over de interessante verhalen die u kunt bedenken. En bekijk het niet alleen vanuit het oogpunt van een evenement, maar praat ook met de mensen vanuit de inhoud. Praat met de mensen van reclame enzovoort. En breng ze allemaal samen. Bekijk een evenement als een show. Als een trein die je creëert. En de eerste, dus de locomotief vooraan, is een manier om uit de menigte te komen. Om ervoor te zorgen dat ze naar dit evenement willen gaan.

En misschien zullen veel mensen, misschien, ik weet het niet, 50% of 80% niet naar dit evenement kunnen gaan. Maar ik bedoel, ze zijn ook interessant om mee te praten. Als je een pre-show voor je evenement kunt bouwen, zul je ook deze 80%, die niet naar het evenement zelf gaan, betrokken zijn. Tijdens het evenement kun je veel interessante dingen doen. Ik bedoel...

Ik ben altijd zo verbaasd dat het enige dat de meeste merken die evenementen organiseren, een after-show-video kunnen bedenken. Waar je mensen hebt bij een receptie. Met een glaasje champagne en hapjes. Dat is niet interessant. Niemand wil dat zien. Ik bedoel: alleen als je erbij was en je wilt zien hoe je naar het evenement keek. Dat is niet interessant. Probeer iets interessants te doen. Interview de mensen die bij het evenement waren. Doe iets met de mensen die op het evenement spraken. U kunt allerlei soorten fragmenten maken. Soorten kleine stukjes inhoud. Die u achteraf kunt gebruiken. Na de gebeurtenis.

Bij één evenement kun je mensen twee tot drie maanden bij dit onderwerp betrekken.


Het punt is dat events en contentmarketing erg met elkaar verweven lijken. Omdat het enerzijds een middel is om aan contentmarketing te doen. Maar aan de andere kant zou je contentmarketing kunnen gebruiken om mensen naar je evenement te halen. Dus het is erg interessant.


Koen, er staan meer dan, denk ik, tweehonderd voorbeelden in dit boek. Om een kijkje te nemen. Ook hebben jij en je collega's de prijs voor marketingboek van het jaar gewonnen. Gefeliciteerd.


Dank u.


Mensen die het boek willen kopen, is het ook in het Engels verkrijgbaar? Of even in het Nederlands?


Op dit moment is het alleen beschikbaar in het Nederlands. Maar we denken, nou, we kijken naar, Frans en ook ...

Nou ja, eerst Frans en dan misschien ook een Engelstalig boek.


Oké, onze Nederlandse kijkers kunnen dus direct bestellen en de Fransen en de Engelsen moeten even wachten.


U kunt het boek bij Lannoo bestellen. Bij de uitgever.

U kunt deze ook op onze website bestellen. Dat is thefatlady.be. Met 20% korting.


Oh, dat is altijd interessant.

Bedankt, Koen, voor het delen van jouw inzichten over contentmarketing met ons.


Oké, het was me een genoegen, Kevin. En ik hoop je over minder dan vier jaar weer te zien.


Inderdaad.

En jij thuis, bedankt voor het kijken naar onze show. Ik hoop je volgende week te zien.

Advertenties