Online teambuilding

advertentie

Vandaag praat Kevin met experts van Event Masters over 'online teambuilding activiteiten'. Hoe ziet een online teambuilding eruit? En waarom zou je er best meteen een voor je team organiseren? Je ontdekt het in deze eventplanner.tv episode.

Kevin Van der Straeten|bekijk origineel
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Hoi Stephanie. Hoi Johnny.


Hoi Kevin. Hoi Kevin.


We gaan het hebben over online teambuildings.

Maar voordat we beginnen: hoe gaat het bij Eventmasters in deze uitdagende tijden?


Als je rekening houdt met de omstandigheden van Corona, gaat het goed met ons.

Het gaat goed met het bedrijf, maar we doen het goed met teambuilding. Maar dat is een van de zes verschillende afdelingen die we hebben in Eventmasters.

Met teambuilding doen we het prima. We moesten onszelf binnen een paar weken opnieuw uitvinden. Wat we hebben gedaan. We waren vrij snel klaar met nieuwe concepten. Begin april en mei vorig jaar. Maar het gaat goed met ons. We hebben veel nieuwe concepten die we aan de klanten kunnen voorstellen. En we zien ook veel nieuwe klanten binnenkomen.


Je was erg snel met het doen van online teambuildings. Hoe ging dat?


Ja, we gingen ...

De eerste lockdown was vorig jaar 16 maart. En toen, begin april, hadden we onze eerste online teambuildings.

Je voelde dat de klanten nog niet echt toe waren aan een online teambuilding. Omdat mensen dachten: wacht even, red de zomer. En ze moesten voor hun kinderen zorgen. Ze moesten wennen aan het thuiswerken. Het was dus heel moeilijk om tegen mensen te zeggen: je hebt een online teambuilding nodig. Omdat mensen meer waren, of onze klanten waren meer: we wachten tot we een live evenement kunnen organiseren.

Dus pas na de zomer werden deze online teambuildings erg populair. Omdat ze echt de behoefte voelden om iets met hun team te doen. Omdat ze thuis werkten, voelden ze zich losgekoppeld van elkaar en losgekoppeld van het bedrijf.

Het was dus pas na de zomer dat onze klanten echt de drang en behoefte voelden om die online teambuildings te organiseren.

Dus het begon na de zomer te bloeien.

We waren er klaar voor, maar de klanten niet.

Je zou het inderdaad zo kunnen zeggen. Absoluut.


Maar hoe ziet dat eruit? Een online teambuilding.


Je kunt het vergelijken met wat we hier doen. Het is online. Het komt uit een studio. Je hebt ook een MC zoals je die hebt in normale teambuildings.

Maar in plaats van bijvoorbeeld allemaal samen in één kamer of in één kasteel te zijn, doet iedereen het vanuit huis. En we praten via MS Teams of Zoom.

En we proberen zoveel mogelijk live ervaringen op te doen, binnen de online ervaring, door de MC te hebben en ook de prijsuitreiking aan het einde van de teambuilding.

Waar mensen, tijdens, wat foto's moesten maken en we laten die foto's achteraf zien. Wat hen mooie souvenirs geeft aan de teambuilding. En dat is hoe we het proberen te doen. We proberen zoveel mogelijk de echte ervaring van teambuilding na te bootsen.


En dat is dan een spel dat je samen met je collega's speelt? Of hoe moet ik dat zien?


Welnu, we hebben verschillende soorten teambuildingactiviteiten.

Beginnend met een kleine energizer om uw mensen energie te geven om ze klaar te maken voor een vergadering. Dat zijn korte activiteiten die vijftien tot dertig minuten duren.

En dan hebben we nog allerlei echte teambuildingactiviteiten. Van een simpele quiz tot een moordactiviteit of zelfs een echte teamtraining. Waar je je gedurende twee uur focust op het bereiken van een aantal doelen. Dus waar je je echt concentreert op de leerresultaten, meer dan op het leuke gedeelte. Dus dat is ...

We hebben een hele reeks verschillende soorten activiteiten. Maar de eenvoudigste om uit te leggen, en dat weet iedereen, zijn de quizformaten. Of een moordactiviteit. Of zelfs een online escape room. Dus die zijn heel gemakkelijk te begrijpen. Dus dat zijn de dingen die we organiseren.

Maar we hebben zestien verschillende activiteiten. Voor elke klant is er dus een activiteit.

Voor alles wat we hadden in, laten we zeggen, de live teambuilding-evenementen, hebben we tegenwoordig hetzelfde voor de online teambuilding-evenementen. Dus voor elk verzoek dat een klant zou kunnen hebben, hebben we er misschien de oplossing voor.

We hebben dus zestien verschillende concepten die we zelfs kunnen personaliseren. Uiteindelijk heb je dus meer dan dertig verschillende concepten voor de klanten.


Wat bedoel je met personaliseren, Johnny?


U kunt bijvoorbeeld vragen opnemen ...

Geef ze een foto van de collega's. En dan moet u ze rangschikken op volgorde van anciënniteit binnen het bedrijf.

U kunt iets doen met Google Maps, waarbij mensen de beste weg naar kantoor moeten vinden, de snelste weg naar kantoor.

U kunt foto's hebben die u kunt toevoegen, maar ook vragen over producten. Over diensten. Over collega's.

Alles wat je tijdens een seminar hebt gedaan, kun je daar later nog vragen over stellen. Zodat mensen ...

Je hebt een feedback van hen. Om te zien of ze het herkenden, leerden ze tijdens het seminar alles uit hun hoofd. En dan doe je het, tijdens een teambuilding, weer met extra vragen.

Misschien om een voorbeeld te geven van wat Johnny vertelt.

Alleen vanavond organiseren we een race om de wereld. Een virtuele tour rond de wereld. Voor een bedrijf. Voor een kleine groep van slechts twintig personen. En wat is het doel? Nou, een van hun collega's vertrekt. Om een andere baan aan te nemen in Amerika. Het is dus eigenlijk een afscheidsfeestje.

Dus wat hebben we gedaan? We hebben de race over de hele wereld gepersonaliseerd. Dat is een bestaand spel. En we hebben enkele van de vragen aangepast. Dus die vragen zijn specifiek over die collega. Wanneer is hij begonnen? Wat is zijn favoriete eten? Gewoon om die collega te vieren. Dus dat is één ding.

Wat we ook deden, was bijvoorbeeld onboarding-games maken. Dat zijn 100% op maat gemaakte programma's. Om een onboarding te gamificeren. Omdat je moet weten dat veel bedrijven nieuwe mensen hebben aangenomen. Maar ze hadden niet eens de mogelijkheid om fysiek naar een kantoor te gaan. Dus organiseerden ze online onboarding-trainingen en zelfs daarvoor maakten we een onboarding-game. Een gamification van een onboarding-activiteit.


Voor sommigen is het de eerste keer dat ze hun nieuwe collega's ontmoeten. Het is tijdens de teambuilding. Je moet die onboarding-activiteiten zien ...

Mensen gaan een keer naar kantoor. Ze krijgen hun mobiele telefoon, hun computer, hun autosleutels. En ze gaan terug naar huis. En van daaruit beginnen ze aan hun nieuwe baan. En de eerste keer dat ze iemand ontmoeten, kan zijn tijdens de teambuilding, waar ze bijvoorbeeld een cursus door het gebouw kunnen volgen.


Ja, en het is dus heel belangrijk om op zijn minst een moment te hebben om de collega's te ontmoeten, enzovoort.

En dit is een formaat dat veel aantrekkelijker is dan de traditionele Zoom-vergadering, zomaar.


Klopt.


Je had het over al die spelletjes. Ontwikkel je dat zelf? Of is dat samen met enkele andere evenementenbureaus?


Nee.


Hoe werkt dat?


Nee, we zijn sinds meer dan vijf jaar lid van Catalyst Global, een internationale vereniging van meer dan vijftig partners, die verschillende concepten hebben ontwikkeld in meer dan tachtig verschillende landen over de hele wereld. En allemaal samen hebben we die nieuwe concepten bedacht.

Wat ervoor zorgde dat die concepten zich bewezen hebben, want wereldwijd hebben we veel van deze evenementen gedaan. Dus alle kleine fouten zijn uit het spel en samen kunnen we eraan werken.


Ja en misschien zijn ook culturele verschillen al opgelost.


Absoluut.

Ja, die spellen zijn allemaal neutraal. Wat ook in deze online tijden erg belangrijk is. Als ze besluiten om het hele bedrijf samen te stellen. De hele groep. Waar je in het verleden overheen moest vliegen en naar een vergadering moest vliegen. Nu kunt u ze gewoon online verbinden. Het is dus erg belangrijk om het neutraal te houden. En om het eigenlijk voor iedereen fit te houden.

Dat is inderdaad een heel goed voorbeeld van de voordelen van dit netwerk. Het is dat die activiteiten dagelijks wereldwijd worden georganiseerd. En die activiteiten zijn dus erg stabiel. We kunnen dus vertrouwen op die mooie hoogwaardige producten, die binnen handbereik liggen.

Dat betekent dat we elke maand nieuwe activiteiten kunnen aanbieden. Dat is erg fijn voor onze klanten omdat we ze altijd iets nieuws kunnen bieden.

Ja, onze klanten gaan van China naar Chili. Onze partners bedoel ik. Ik bedoel de partners van Catalyst, ze gaan uit China, Australië, Zuid-Afrika, Chili ...

Noem maar op. We hebben daar een partner.

Wat ook interessant is omdat: als we hier een klant hebben. En ze werken bijvoorbeeld samen met Indiase mensen, nou ja, we kunnen daar Indiase facilitators hebben. Werken met hun team. En we doen alles vanaf hier. Er wordt dus met hen gesproken in de moedertaal. Wat natuurlijk een meerwaarde is voor uw teambuilding.

 

Ja natuurlijk. Duidelijk.

Vanuit deelnemersperspectief: is er een limiet aan het maximum aantal mensen dat kan meedoen aan zo'n teambuilding?


Niet echt. Natuurlijk hebben alle systemen hun grenzen. Maar er zijn oplossingen voor die technische limieten.

Maar wat interessant is om te zien, is dat bij een fysieke, reguliere teambuilding de groepen normaal gesproken wat groter zijn. Ze bestaan uit tien mensen. Er is dus altijd één persoon aan de lijn. Zijn e-mails checken. Een klant bellen.

Maar bij een online teambuilding heb je kleinere groepen. Van slechts vier tot vijf personen. Dus je bent echt meer gefocust. Er is letterlijk niemand die de telefoon aanneemt of een e-mail beantwoordt. Je ziet echt dat mensen meer gefocust zijn. En meer in het spel. En meer geconcentreerd en gefocust op wat ze doen.

En het aantal of de grootte van de groep.

De kleinste teambuilding die we vorig jaar hebben gedaan, waren zes mensen. En de grootste waren duizend mensen.


Duizend?


Ja.


Dat is een indrukwekkend aantal om in één teambuilding te hebben.


Ja, u heeft meer dan vijftig personeelsleden achter zich, om iedereen te helpen bij het inloggen. Maar als dat eenmaal is gebeurd, zijn ze allemaal weg en jij niet ...

Voor ons, in de studio, maakt het niet uit of er tien mensen zijn of duizend mensen. Het is hetzelfde.


Ik kan het me inderdaad voorstellen.

Als we vandaag naar de samenleving kijken. Er komt een dag dat Corona voorbij is. Nou, laten we hopen. Hoe eerder, hoe beter natuurlijk.

Hoe zie je de toekomst. Blijven deze nieuwe trends van online teambuilding bestaan? Zal dat veranderen? Hoe kijk je ernaar?


Ik denk dat sommige elementen zullen blijven. Natuurlijk niet allemaal. Maar als je naar een paar trends kijkt, zie je dat sommige elementen die we nu doen, de online teambuildings, denk ik dat ze zullen blijven bestaan.

Voor teambuilding ...

Ik geloof...

Ik ben Madame Soleil niet, maar ik denk dat we meer hybride evenementen zullen hebben. Dit betekent dat mensen uit verschillende landen in hun land zullen blijven en dat ze allemaal zullen samenwerken bij dezelfde evenementen via hubs. Dus dat is iets waarvan ik denk dat het zal blijven.

Of zelfs mensen van thuis, zoals we nu doen. Niet iedereen gaat regelmatig terug naar kantoor. En ik geloof dat er ook na Corona meer mensen zullen werken ...

Nu werken ze op een dag thuis. Voor sommige bedrijven zullen het twee dagen, drie dagen en zelfs meer duren.

Als je kijkt naar Proximus of Telenet. Ze kondigden enkele weken geleden aan dat ze hun kantoren in Brussel en Mechelen zouden aanpassen. Meer een vergaderkantoor hebben en niet het echte kantoorkantoor.

Dus dat soort veranderingen in de samenleving zullen ook neerkomen op teambuilding. En ik denk dat het allemaal, echt, gebaseerd is op geld. Het is minder duur om het vanuit huis te doen. Dan dat iedereen naar binnen vliegt.

En het is ook nog eens ecologisch omdat je niet vliegt of niet naar een bepaald kasteel rijdt waar je je teambuilding hebt.

Dus dat wordt een meer gemengde teambuilding na Corona, geloof ik.


Ja inderdaad. Een van de dingen die ik momenteel in veel bedrijven hoor, is dat mensen, die vanuit huis werken, die connectie met andere mensen missen.

En we hopen dat Corona snel voorbij is. Maar het zal in ieder geval nog, in het beste geval, een paar maanden, misschien een half jaar, duren voordat de zaken weer een beetje normaal worden.

Kunnen dit soort interacties die u organiseert mensen ook helpen zich verbonden te voelen?


Ja, een van de dingen die we zien, is dat alle automatische gebaren en processen in een team worden afgebroken.

Als je op kantoor bent en je ziet je collega en je hebt een vraag, stel je de vraag gewoon aan je collega. Dat is iets wat je nu niet doet. Je belt niet. Je zoomt niet in voor een simpele vraag. U probeert het antwoord op internet te vinden. En je doet het zelf.

Dit soort automatische communicatie tussen teamleden is er niet meer. En dat is iets heel belangrijks. Op dit moment voelen mensen echt de noodzaak om koffie te halen. De babbel die ze hebben tijdens de koffiepauze. Het is echt belangrijk. De communicatie die rokers buiten hebben. Ze hebben alle roddels van het bedrijf. Maar dat maakt de cultuur van een bedrijf. Dat maakt de identiteit van het bedrijf. Al die dingen zijn verdwenen. En je hebt dit soort online teambuildings nodig. Omdat we ze in het begin een paar minuten de tijd geven. We geven ze daarna tijd. Zodat ze met elkaar kunnen praten.

En het element plezier is ook erg belangrijk. Het gaat niet alleen om zaken. Alle bijeenkomsten die we tegenwoordig hebben, gaan echt in op de onderwerpen van de bijeenkomst. Tac-tac-tac. We doen alleen samenkomst, bijeenkomst, bijeenkomst. En we hebben niet meer de mogelijkheid om met elkaar te praten over: hoe gaat het met jullie?

Twee weken geleden had ik een evenement en tijdens de prijsuitreiking was er na de prijsuitreiking een vrouwelijke partner. Ze liet haar pasgeboren baby aan de collega's zien. En een aantal collega's antwoordden: ik wist niet dat je zwanger was. Kun je je voorstellen?


Nee.


Ik wist niet dat je zwanger was. Ik was stomverbaasd. Ik wist niet wat ik moest zeggen. Ik schrok van wat ze daar allemaal zeiden.

Dus bedoelend dat die mensen het niet over meer dan negen maanden met elkaar hadden. Ze wisten het niet van elkaar.

Het is dus erg belangrijk om weer verbonden te raken en te zien hoe de communicatie in teams evolueert. Omdat het in sommige teams dramatisch gaat.

 

Wat ik nog niet heb gevraagd is: in veel teambuildings online zie je ook een fysiek element. Een doos. Sommige cocktails, drankjes. Wat je ook thuis ontvangt.

Ik zie daar een mooie doos achter je. Ja, die. Is dat iets dat je naar deelnemers stuurt?


Ja absoluut. Als we kunnen, natuurlijk. Omdat internationaal werken leuk is, maar niet zo handig als je dozen moet opsturen. Maar die dozen zijn geweldig om een live-ervaring te hebben tijdens dat virtuele spel.

Ofwel zou het een behoefte kunnen zijn, zoals je al zei, Kevin: een cocktailworkshop. Maar het kan ook een doos zijn zoals Johnny liet zien, waar ze een code moeten kraken. En waar ze voor elke dag een doos hebben om echt een buzz rond dat evenement te creëren. En om ervoor te zorgen dat je geen anderhalf uur hebt tijdens teambuilding. Maar je zorgt er echt voor dat het langer meegaat. Dus je creëert er buzz over zodat mensen al op maandag beginnen en ze zich donderdag moeten voorbereiden. In die teambuilding moet je dus een live beleving creëren.

Maar dat is echt een mooi element dat we gemakkelijk aan de programma's kunnen toevoegen, aangezien onze activiteiten allemaal een thema hebben. We kunnen dus gemakkelijk gepersonaliseerde dozen - of houten dozen zoals daar afgebeeld - naar de klanten sturen.

Zelfs op maat gemaakte dozen, zoals deze, met elk gepersonaliseerd item erin.

Tussen november en nu hebben we meer dan zesduizend verschillende soorten dozen naar verschillende soorten deelnemers over de hele wereld gestuurd. Er komt dus veel logistiek bij kijken om zesduizend dozen over de hele wereld te verzenden.

Absoluut. En we hebben ze allemaal met de hand gemaakt hier in ons kantoor. Dus die zesduizend dozen werden allemaal klaargemaakt door onze collega's. Dat is natuurlijk een belangrijk detail om op te noemen.


Ja inderdaad. Inderdaad.

Het lijkt erop dat je de afgelopen maanden veel ervaring hebt opgedaan met online teambuilding. Als onze kijkers meer willen weten of iets willen organiseren voor hun eigen bedrijf, hoe kunnen ze jou dan bereiken?

Gewoon naar uw website gaan?


Absoluut. U kunt gewoon naar onze website gaan, dat is eventmasters.eu. Of eventmasters.be werkt ook. Ze kunnen dus gewoon naar onze website gaan en daar is alle informatie zichtbaar.

En wat heel belangrijk is om te vermelden, is dat je altijd een gratis demo kunt boeken. Omdat ik helemaal begrijp dat uitleggen hoe een online teambuilding werkt erg moeilijk is. Daarom organiseren we deze gratis demo's voor onze klanten. Om echt te laten zien wat een online teambuilding is.

Dus als je geïnteresseerd bent, aarzel dan niet. Een online teambuilding boek je eenvoudig op onze website. Of schrijf je zelfs in voor een van onze sneak previews waarbij je kunt deelnemen aan een van de demo's die we maandelijks organiseren.

Er zijn dus veel mogelijkheden om contact met ons op te nemen. En om écht mee te kunnen doen aan een van de activiteiten en het zelf ook echt te voelen.

Omdat meedoen de enige manier is om volledig te begrijpen wat een online teambuilding is.


Oké, ik zal de link onder de video plaatsen, zodat mensen hem gemakkelijk kunnen vinden.

Johnny, Stephanie, ik wil je echt bedanken voor je deelname en het delen van je mening over online teambuildings.


Dank u.

Het was ons een genoegen. Het was ons een genoegen, heel erg bedankt, Kevin.


Heel erg bedankt.

En jij thuis, bedankt voor het kijken naar onze show. Ik hoop je volgende week te zien.

Advertenties