Mobiwijzer en groeneVENTscan demo

advertentie

Laat het vervoer naar je evenement niet aan het toeval over. Dat is de warme oproep van Mobiwijzer, een gratis online tool die mobiliteitsadvies op maat geeft voor evenementen en festivals.

Kevin Van der Straeten
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Laat het vervoer naar je evenement niet aan het toeval over. Dat is de warme oproep van Mobiwijzer, een gratis online tool die mobiliteitsadvies op maat geeft voor evenementen en festivals.

 

Dag Werner, dag Jan, welkom terug in de studio.

 

Hallo, goeiedag.

 

Het wordt een jaarlijkse traditie.

 

Blijkbaar, ja.

 

Maar misschien is het vandaag een keer tijd, om eens een demo te geven van Mobiwijzer. Ik heb het er hier bijgenomen op het scherm. Nog even kort, Werner, wat is Mobiwijzer?

 

Mobiwijzer is eigenlijk een gratis online tool, voor organisatoren van evenementen. Zeg maar: festivals, culturele evenementen, sportevenementen. Om de mobiliteit rond hun evenement in goede banen te leiden. Dat wil zeggen dus: de bezoekers eigenlijk vlot en veilig naar het evenement te loodsen. En omdat geen twee evenementen dezelfde zijn, moet dat natuurlijk op maat gebeuren. En Mobiwijzer geeft echt mobiliteitsadvies op maat.

 

Oké, maar we gaan eens een keer proberen. Ik ga het gewoon invullen. Ik zie dat ik al 8% heb gekregen.

 

8%, want je bent al naar de website mobiwijzer.be gegaan. Dat is de eerste, belangrijkste stap, eigenlijk. En dan heb je natuurlijk al 8% van het programma ingevuld.

 

Het gaat heel eenvoudig: gewoon je naam invullen en de naam van het evenement.

 

En dan op start drukken.

 

En start. En dan krijgen we een aantal vragen.

 

Dan krijg je een tiental vragen. Heel simpele vraagjes over jouw evenement en het type van publiek dat ernaartoe komt. Hoeveel mensen verwacht je?

 

Ik zie hier: type van bezoeker, jongere en volwassenen.

 

Maximaal aantal bezoekers dat er tegelijk aanwezig is.

 

Van 1000 tot 5000.

 

Voilà, dat lijkt mij een goed gemiddelde. Is het betalend of niet?

 

Waar komen ze vandaan? Ze komen toch van ver. Van verder dan twintig kilometer.

 

Voilà, dat zou ik ook zeggen.

 

Goed bereikbaar voor fietsers?

 

Dat is een beetje een tricky.

 

Ik ga even, ik ga nee invullen voor de test.

Zijn er fileproblemen? Waar niet in België hé, dus ja.

Maakt u gebruik van meerdere parkings? Ja.

Dan moet ik nog eventjes mijn e-mailadres ingeven. Ik moet ook een wachtwoord ingeven?

 

Een wachtwoord, want dan krijg je meteen jouw persoonlijke dossier, dat je altijd kunt raadplegen. Via mobiwijzer.be, inderdaad. En dan krijg je meteen, kijk eens aan, zeventien persoonlijke adviezen voor jouw specifieke evenement. Dus echt advies op maat, om de bezoekers op een vlotte en veilige manier naar je evenement te loodsen.

 

Het gaat eigenlijk om zeventien, heel concrete, actiepunten. Bijvoorbeeld: de directe omgeving van je activiteit slim inrichten.

 

Oké, ik ga daar eens op klikken. Wat we dan krijgen. Ah, dan krijg je echt een volledig uitgeschreven...

 

Dan krijg je echt een volledig uitgeschreven advies. Met, eerst en vooral, een aantal tips om dat advies letterlijk, in de praktijk om te zetten. Dus heel concreet: hoe pak je dat aan? Wat zijn de stappen die je daarbij neemt? Ook de voordelen die eraan verbonden zijn. De kosten eventueel, als er kosten aan verbonden zijn. Ook een tijdslijn van, wanneer moet je daarmee beginnen, als je je evenement aan het plannen bent?

 

Ja en dan: meteen in juiste volgorde, wanneer je wat moet doen.

 

Meteen in juiste volgorde, wanneer je wat moet doen. Vanaf meer dan zes maand voor het begin van het evenement. Tot zelfs na het evenement, wanneer je een korte evaluatie kunt maken over je genomen maatregelen.

 

Dat ging eigenlijk supersnel, hé?

 

Ja, inderdaad. Tien vragen invullen. Heel eenvoudige vragen. Waar je meestal al het antwoord op voorhand van kent. En ja, dan krijg je inderdaad een zeer uitgebreid advies, via mobiwijzer.be.

 

Dat is heel interessant, Werner. Jullie hebben ook een samenwerking met de mensen van OVAM. En Jan, dat is waarom jij er dan bijzit.

 

Absoluut, ja.

 

Jullie hebben natuurlijk ook een scan. De GroeneVent-scan.

 

Klopt.

 

Eens vertellen wat die precies doet?

 

Wel, het is een beetje vergelijkbaar met de Mobiwijzer van de Stichting Verkeerskunde. Het is ook een gratis scan, die evenementenorganisatoren kunnen invullen. Het gaat iets langer duren dan de Mobiwijzer. Waarom? Omdat we een heleboel thema's bestrijken met de GroeneVent-scan. Mobiliteit, uiteraard, en daarvoor werken wij dan heel nauw samen met het VSV en met de Mobiwijzer. Maar ook een aantal andere milieudomeinen, zoals ruimtegebruik, zoals watergebruik. En uiteraard, wat voor ons van groot belang is, afval en materialengebruik.

Wat is het opzet? Organisatoren vullen de scan in. Een eerste maal vóór ze van start gaan met hun evenement. Dan kunnen ze hun ambities uitspreken. Wat ze willen bereiken op die diverse thema's. Gaan ze ook al een aantal tips meekrijgen. En een tweede maal, aan het einde van de rit, na afloop van het evenement, als ze hun cijfers en hun resultaten gaan ingeven.

 

Dus zodanig dat je de twee ook mooi met elkaar kunt gaan vergelijken.

 

Ja, inderdaad, heb ik mijn doelen bereikt. Je kan ook gaan vergelijken, gaan benchmarken. Met andere organisaties, met je eigen prestaties in het verleden. Een leuke extra misschien nog, aan de GroeneVent-scan, is dat je, als je gebruik maakt van die scan, je je ook kan kandideren om deel te nemen aan de wedstrijd, de GroeneVent-award. Jaarlijks reiken wij drie awards uit, voor de meest milieuvriendelijke evenementen in Vlaanderen.

 

Ja, nu, je vertelde het daarstraks in de coulissen al, het gebruik van de scan is aanzienlijk toegenomen.

 

Ja. De scan is al een aantal jaren oud, heeft wat veranderingen ondergaan. In 2015 hadden we voor het eerst 100 evenementenorganisatoren, die die scan gebruikt hebben. En vorig jaar is het echt geboomd naar 200 gebruikers in 2016, waarvan er een 60-tal een dossier ingediend hebben voor de awards.

 

Dat is heel mooi.

 

Dat is heel mooi, ja.

 

En zijn er uit die awards ook interessante cases gekomen?

 

Ja, elk jaar opnieuw komen daar interessante verhalen uit. We reiken drie awards uit. Eén in de categorie kleine evenementen, want zo zijn er echt heel veel. Zo zijn er honderden, zo niet duizenden in Vlaanderen, elk jaar. Dat zijn evenementen tot 3000 deelnemers. Eén in de categorie middelgroot. De kleinere festivals, tussen 3000 en 15000 deelnemers. En eentje in de categorie grote evenementen. Meer dan 15000. In die laatste categorie was Paradise City, uit Steenokkerzeel, vorig jaar onze laureaat. Zij hadden een zeer integraal verhaal, met aandacht voor watergebruik, voor energie. Ze maakten gebruik van zonnepanelen, om hernieuwbare energie op te wekken. Hadden een zeer uitvoerige communicatie over selectieve inzameling, naar hun bezoekers, de bezoekers aan het festival. Maar in de kleinere evenementen gaat dat misschien wat minder geïntegreerd, allemaal. Maar heb je wel heel mooie en opmerkelijke verhalen. Het Ubuntu Festival, bijvoorbeeld. Die vorig jaar onze laureaat waren, in de categorie middelgroot. Die organiseerden tijdens het festival workshops over selectieve inzameling of over milieubeheer, voor de kinderen van de ouders die naar het festival kwamen. Of ik denk aan Brakrock en Gitanneskesfoor uit Herselt, die onze laureaten waren in de categorie kleine evenementen. Op de Gitannekesfoor, bijvoorbeeld, waren er steltlopers, het was een beetje een circusfestival, steltlopers die afval en zwerfvuil gingen verzamelen. Of ging men met composttoiletten energie recupereren om het water te verwarmen.

 

Dat zijn geweldige verhalen.

 

Dat zijn geweldige verhalen, ja.

 

Het is dan meer dan alleen het goed doen, maar ook een heel stuk sensibiliseren naar die bezoekers toe.

 

Ja, zeker. We kijken uiteraard naar de resultaten van de GroeneVent-scan. Maar de organisatoren die aangeven aan de wedstrijd te willen deelnemen, die krijgen ook bezoek van OVAM. Die krijgen ook bezoek van onze medewerkers en daar gaat zeker heel veel aandacht naar sensibilisatie en de mate waarin zij de bezoekers proberen te betrekken bij het milieuverhaal van hun evenement. Dat is niet meer dan logisch, denk ik. We doen ook af en toe enquêtes en daaruit blijkt ook dat het leeuwendeel van de festival- en evenementenbezoekers dat ook vraagt van organisatoren. Dat ze rekening houden met afval- en milieubeheer. Dat ze rekening houden met mobiliteit.

 

Zeg Werner, heb jij ook van die mooie cases?

 

Absoluut. Bijvoorbeeld, één van de cases die Jan hier vermeldt, die de winnaar is van de GroeneVent-awards, is het Paradise Festival in Perk bij Brussel. Dat is een festival dat ook erg inzet op duurzame mobiliteit. Bezoekers werden aangemoedigd om met de fiets naar het festival te komen. Er werden fietsroutes voorzien, fietsenstallingen, fietsparkings, eigenlijk, ingericht. Ook het openbaar vervoer in de buurt werd aangepast en extra voorzien. Dus je hebt daar eigenlijk geen enkele reden, om met de wagen naar zo'n festival te komen. Wat toch wel een opsteker is voor duurzaamheid en ook voor de mobiliteit natuurlijk, in de omgeving van het festival.

 

En carpoolen?

 

Carpoolen is natuurlijk ook een andere mogelijkheid. Vooral als er geen openbaar vervoer in de buurt is. Als er ook geen fietsroutes, bijvoorbeeld, langs jouw evenement passeren. Dan is carpoolen een heel goede optie. Je kunt mensen aanzetten om te carpoolen, door, bijvoorbeeld, een carpool-applicatie op de website van je evenement te zetten. Er zijn applicaties van, bijvoorbeeld, Taxistop. Je kunt er ook zelf één bouwen of laten bouwen. Als je daarvoor de middelen hebt en als het een groot evenement is. En bovendien kun je ook de carpool-parkings dichterbij je evenement plaatsen, zodanig dat je mensen die carpoolen, die samen naar het festival komen en auto's delen, dat die eigenlijk een voetje voor hebben op de anderen.

 

Dat is een interessante piste. Heren, wij zijn alvast weer geïnspireerd. Hartelijk dank voor jullie komst naar de studio.

 

Dat is graag gedaan.

 

En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Advertenties