MPI - What's in it for me?

Vandaag maken we kennis met MPI, de internationale vakvereniging voor meetingprofessionals. Mariska Kesteloo is president van MPI Belgium en legt uit waarom MPI ook voor jou interessant is.

Kevin Van der Straeten
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Vandaag maken we kennis met MPI, de internationale vakvereniging voor meetingprofessionals. Mariska Kesteloo is president van MPI Belgium en legt uit waarom MPI ook voor jou interessant is.

 

Dag Mariska, welkom in de studio.

 

Dank je wel.

 

Je bent president van MPI Belgium.

 

Correct.

 

Laten we beginnen bij het begin. Wat is MPI precies?

 

MPI staat voor Meeting Professionals International. Het is een vakvereniging voor iedereen die actief is in de meeting- en eventindustrie. Dus dat zijn zowel de kant van de planners, dus degenen die de evenementen organiseren, als wel voor de suppliers, de aanbieders. Dus dat zijn bijvoorbeeld de hotelsector, de bestemmingen, degenen die batches doen voor evenementen, de hostessenbureaus. Dus het is eigenlijk een hele brede vakvereniging.

 

En wat doen jullie dan concreet?

 

Wat wij concreet doen is, wij organiseren iedere maand een evenement voor onze leden. Maar ook niet-leden zijn welkom. En wij houden onze leden op de hoogte van de trends en ontwikkelingen binnen de sector. En dat kan heel divers zijn. Dat kan puur een informeel evenement zijn waar het accent ligt op netwerken, maar dat kan ook bijvoorbeeld zijn dat wij onze leden informeren bijvoorbeeld over de laatste trends en ontwikkelingen. 8 november hadden wij een sessie over hospitality. In februari hebben wij een sessie omtrent site-inspection. Voor de suppliers kan het natuurlijk heel interessant zijn; hoe kan je nou de planners overtuigen dat zij jouw accommodatie kunnen boeken. Dus wij proberen zoveel mogelijk topics aan bod te laten komen. Maar ja, dat is natuurlijk moeilijk, want we kunnen maar één evenement per maand organiseren.

 

En wat zijn zo de topics voor komende jaar? De topics voor het komende jaar is onder andere natuurlijk die site-inspection. Dan hebben wij op 6 april de Global Meetings Industry Day. Dat is een internationale dag waar aandacht is voor onze sector. Dus ook MPI Nederland, MPI Frankrijk, MPI Canada, Amerika, besteden aandacht. En daar hebben we als thema gekozen Face to Face, No Matter the Place. We zijn nog druk bezig met de content. En ook heel interessant, wij zijn nu bezig met contacten te leggen met Tomorrowland om in de zomer achter de schermen bij Tomorrowland te gaan, om te kijken… wat zijn nu de voorbereidingen, hoe gaan die te werk. Natuurlijk ook het punt met security, wat natuurlijk ook heel belangrijk is. Dus daar zijn we nu contacten mee aan het leggen.

 

Spannend.

 

Ja, inderdaad.

 

Ik las ook dat jullie met een nieuw concept, MPI café, komen.

 

Klopt.

 

Wat is dat precies?

 

MPI café hebben wij gelanceerd sinds september. We hadden eigenlijk al onze Get Togethers. Dat waren evenementen waar puur informeel, puur het netwerken, centraal staat. Maar dat deden we altijd op een andere locatie, op een andere datum. En het was voor mensen niet echt makkelijk om dat nog op te volgen. Dat concept was heel sterk en was heel populair, maar om dat nog beter uit te voeren hebben we bewust gekozen voor een vaste locatie en een vaste datum. Dus het is altijd de eerste dinsdag van de maand in Le Grand Central in Brussel, op Place Shuman. En we hebben gezegd, dan weten de mensen dat, dan kunnen ze dat in hun agenda noteren. Ze hoeven ook niet te registreren. Dus dat is ook het voordeel. Dus als je met een klant bent in de buurt, of als je zegt van, ik zou daar graag naartoe willen, kan je spontaan beslissen om te komen. En het is altijd van zes tot acht.

 

Is dat organisatorisch geen uitdaging, dat je op voorhand niet weet wie er komt?

 

Ja, heel uitdagend. Omdat we natuurlijk zeggen van, we kennen het probleem van de planners die inderdaad registreren… en als het gratis is, dan haken ze af op het laatste moment. Daar zaten we ook mee te worstelen natuurlijk, met de no-shows. Hoeveel drankjes moet je van tevoren reserveren, of de locatie? Dus we hebben gezegd: de eerste 30 personen geven wij een gratis drankje en als nummer 31 komt, is die ook van harte welkom maar dan betaalt-ie zijn eigen drank. Dus het is ook nog een beetje zoeken. Maar we merken wel, degenen die geweest zijn, zijn superenthousiast. Want ze zeggen: dit is eigenlijk eens een keer een moment waar we geen content hebben, geen spreker… maar waar we op een informele manier met elkaar in contact kunnen komen. Dat kunnen natuurlijk zijn, planners met suppliers, maar ook planners onderling of suppliers onderling.

 

Maar jullie doen ook nog meer andere dingen dan alleen maar evenementen organiseren.

 

Klopt. Het hoofdkantoor, MPI Dallas, daar werken 40 mensen fulltime voor de vereniging. En die besteden heel veel geld en tijd aan onderzoek. Dus daar wordt echt gekeken: wat zijn nu de trends en ontwikkelingen voor de komende jaren? Wat is de invloed van technologie op onze sector? Wat is de invloed van sustainability? Dus dat zijn allemaal trends en ontwikkelingen die voornamelijk door grote bureaus worden gedaan, die wij als kleine vereniging hier in België niet kunnen bekostigen, maar waar zij onderzoek naar doen. En wat natuurlijk ook voor onze leden - dat is het voordeel natuurlijk als je lid bent - dat je ook toegang hebt op onze website naar het resultaat van al die onderzoeken.

 

Jullie zijn als bestuur allemaal vrijwilligers…

 

Klopt.

 

Mag ik het zo noemen?

 

Nou ja, ik struggle persoonlijk heel erg met het woord omdat ik zoiets heb van, ik vind, het dekt de lading niet als je ziet wat er eigenlijk allemaal achter de schermen gebeurt. Wij leiden met zes mensen eigenlijk een VZW, en ik ben ook persoonlijk verantwoordelijk voor de VZW. Dus dat betekent, als er bijvoorbeeld een financieel verlies is, dan komen ze wel bij mij aan de deur kloppen. Dus het is eigenlijk, zoals een ervaren lid zei, het is eigenlijk als een free management course, zei hij zo tegen mij. Dus je leidt eigenlijk met zes mensen een bedrijf waar je de mogelijkheid hebt om bijvoorbeeld talenten te ontwikkelen, of kennis te ontwikkelen, wat je normaal niet tijdens je baan of bijvoorbeeld in je bedrijf krijgt. Dus je kan zeggen, ik wil graag financiën doen, of communicatie, of op het gebied van membership, graag evenementen organiseren. Dus het is heel interessant om een bepaald takenpakket te krijgen waar je misschien normaal gesproken minder mee te maken hebt. Of als je zegt, ik heb daar juist een passie, ik ben daar heel erg goed in, dat wil ik verder ontwikkelen, dan kan dat natuurlijk ook. Maar het woord vrijwilliger, dan denk ik altijd aan de tennisclub, dat je op zondagmiddag een biertje staat te tappen, dat is het dus absoluut niet. Daarom wil ik eigenlijk ook weg van het woord vrijwilliger, en meer zeggen van, het zijn gepassioneerde professionals die hun vrije tijd besteden aan dit initiatief.

 

Oké. Mensen die meer willen weten over MPI, waar kunnen ze terecht?

 

Sowieso op onze website, www.mpi-belgium.be. Of ze kunnen natuurlijk ook mij persoonlijk een mailtje sturen.

 

Of naar het café komen.

 

Tuurlijk. Inderdaad. Daar zijn ze ook van harte welkom. Je hoeft niet te registreren. Dat is inderdaad in Le Grand Central.

 

Oké Mariska, dank je wel.

 

Graag gedaan.

 

En u beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week. 

Advertenties