Drones bieden heel wat nieuwe mogelijkheden voor evenementen. Niet alleen maken ze prachtige luchtbeelden, je kan ze ook inzetten voor de beveiliging van je event of zelfs als deel van de show. In deze eventplanner TV aflevering praat Kevin met dronepiloot Seppe Koop over wat je met drones op jouw event kan doen.


17-10-2016 -  by Kevin Van der Straeten

Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

Drones bieden heel wat nieuwe mogelijkheden voor evenementen. Niet alleen maken ze prachtige luchtbeelden, je kan ze ook inzetten voor de beveiliging van je event of zelfs als deel van de show. In deze eventplanner TV aflevering praat ik met dronepiloot Seppe Koop over wat je met drones op jouw event kan doen.

 

Dag Seppe, welkom in de studio.

 

Hallo.

 

Ja, ik denk dat het duidelijk is. We gaan het vandaag hebben over drones en evenementen. Wat kan je allemaal met zo een drone op een evenement doen?

 

Op evenementen ligt het voor de hand dat je uiteraard mooie beelden gaat maken van het evenement. Je kan stills maken, foto’s, je kan lange videoshots gaan maken zoals nu ook met de kranen soms wordt gedaan, kraancamera’s.

 

Is het echt een vervanging voor een kraancamera?

 

Het is een aanvulling, denk ik. Een kraan kan zeer, zeer nauwkeurig bewegen op lage hoogte tot een meter of zes, denk ik, en je hebt ook kranen die nog hoger kunnen. Een drone kan het eigenlijk, vanaf het moment waar de kraan stopt, overnemen en als je nog hoger wil gaan, moet je dan naar bemande helikopters bijvoorbeeld. Het is eigenlijk tussen de bemande helikopter en de kraan, daar situeert zich dit toestel. Maar uiteraard mooie videoshots, mooie stills liggen het meest voor de hand op evenementen. Je zou ook iets kunnen droppen als een soort van showelementen, maar dat mag dan wettelijk weer niet.

 

Ah mag dat niet?

 

Nee, je zou zeggen, ik heb ooit een idee gehoord, het was heel leuk, van een app waarmee je dan bier kon bestellen en die drone kwam dan eigenlijk voor het podium. Op Werchter bijvoorbeeld kwam die bier brengen, dat je niet naar de bar moest lopen en je plaats kwijt was. Dat was heel leuk en dat zou technisch kunnen, maar de wetgever laat zoiets niet toe.

 

Wel, dat was één van mijn volgende vragen, want je ziet Amazon enzovoort experimenteren met drone deliveries.

 

Klopt. Nu, als Amazon daarmee verder gaat en genoeg lobbyt op zeker moment, gaan we daar wel een wijziging zien in de wetgeving uiteraard. Dan spreken we ook over de VS en niet over Europe of over België. Dus, als er genoeg commerciële kracht achter zit, dan gaat meestal de wetgever wel plooien, maar momenteel is dat nog niet het geval.

 

Je hebt het al over wetgeving, je komt binnen een paar weken nog eens terug en dan gaan we het heel gedetailleerd hebben over die reglementering, want het is niet heel simpel hoe dat in elkaar zit.

 

Dat klopt.

 

Nu, als we terug naar die mogelijkheden zien. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat het ook voor bewaking en de beveiliging handig is om zo een toestel in de buurt te hebben?

 

Ja, security firma’s zijn er mee aan de slag. Men is daar formules voor aan het bedenken en interventie bijvoorbeeld bij het bewaken van een bedrijfsterrein, het bewaken  van villa’s. Over die zaken is men aan het denken. En men is dan daarmee aan het experimenteren, ook weer momenteel iets moeilijker voor wat mag en niet mag, omdat je met een drone mag vliegen zolang je de drone ziet vliegen. Een drone die autonoom vliegt, is een moeilijk verhaal voor de wetgever. Hetzelfde bij een autonoom rijdende auto. Het gaat dan om verantwoordelijkheden, hé. Als een autonoom vliegende drone een incident zou veroorzaken, wie is dan verantwoordelijk? De fabrikant, de operator, de piloot die eigenlijk niet mee aan het volgen was? Dat is een moeilijk verhaal. En daar loopt men tegenaan als men een toestel autonoom moet laten vliegen. Dus men kan een aantal zaken gaan doen, maar er moet altijd een piloot zijn die het toestel visueel ziet vliegen om dit te gaan kunnen uitvoeren legaal.

 

Ja, ik zag laatst een filmpje op You Tube waar een hele wolk drones met lichtjes echt een show als een soort vervanging voor vuurwerk gaan vormen. Dat kan ook?

 

Ja, zeer indrukwekkend, hé. Een Duitse firma, geloof ik, is daar zeer sterk in en die kunnen een groot aantal drones heel precies aansturen en dan voorzien van licht…

 

Maar is het dan ook bediend door een piloot?

 

Nee dat is volledig computergestuurd, ja. Dat is een computergestuurd ensemble drones die op mekaar zien, die heel, heel goed weten waar ze zijn. Positionering is daar heel goed gedaan met een aantal externe systemen , geloof ik. Ik weet niet hoe het precies werkt, maar het is behoorlijk complex om zoiets te maken. En er zijn maar een aantal bedrijven die de know-how hebben om zoiets correct uit te voeren. Maar het is inderdaad zeer mooi om te zien. Ik heb het een paar keer gezien en het is prachtig.

 

Als je als organisator zo een drone wil gaan inzetten, dat betekent ook dat je afspraken moet maken met die piloot van, wat wil ik precies zien?

 

Ja, uiteraard moet de piloot in orde zijn met alle voorwaarden die de wetgever nu oplegt. En dan is het zo dat eigenlijk het meest ideale is om zo weinig mogelijk boven de mensen te vliegen. Je hebt toch altijd nog de situatie waar je een mechanisch probleem zou kunnen hebben, waardoor het toestel valt. Als je dan niet boven de mensen vliegt, is het altijd beter uiteraard.

 

Dat gaan de mensen die eronder staan ook beamen, hé.

 

Nu, het kan wel. Je kan een speciale vlucht aanvragen en als je daar toelating voor krijgt van de overheid kan je wel boven mensen gaan vliegen. Zeker als je drone een gehomologeerd toestel is; dat gekeurd is.

 

Maar jullie gaan altijd de voorkeur geven aan de rand of er net rond vliegen?

 

Gezond verstand wijst inderdaad in die richting, ja. Je moet altijd een beetje uitkijken met grote groepen mensen. Als er maar een aantal mensen zijn op de grond is de kans relatief klein bij een incident dat je ze zou raken, maar als er alleen maar mensen staan op de grond … ja, dan moet je een beetje je gezond verstand gebruiken. Uiteraard is dat alleen maar... een toestel is niet helemaal ongevaarlijk, maar men overschat dat. Toestellen zijn niet ongevaarlijk, maar men overdrijft dikwijls ook wel het gevaar van zoiets. Het is ook een stukje acceptatie. Als je gaat kijken naar bijvoorbeeld, ik geef altijd het voorbeeld van een goederentrein die over een perron raast, waar vrouwen en kinderen zeer dichtbij staan te wachten, een vrachtwagen die voorbij een fietsend kind rijdt, trams in de stad, zijn eigenlijk veel gevaarlijkere situaties dan zo een toestellen van nog geen 10 kg die rondvliegen, maar de perceptie is anders. Men heeft dat geaccepteerd, dat vrachtwagens rijden, dat er trams en treinen rijden, en grote vliegtuigen ook af en toe tegen de grond gaan, men accepteert dat. Van een drone accepteert men nog niks. Als er één iemand een schrammetje heeft, dan is dat het einde van de wereld. Dat is een soort van acceptatie die nog een beetje moet groeien.

 

Als je zo een drone wil inzetten over welk budget spreek je dan om dat in te huren?

 

Dat hangt er een beetje van af hoe lang, uiteraard.

 

Ja.

 

Ik denk dat de meeste halve dag tarieven met 2 personen… Let wel, als je mooie beelden wil maken, is het interessant om met 2 personen te vliegen, 1 piloot en 1 cameraman, zodat beiden zich kunnen focussen op hun eigen taak en ook naar veiligheid toe is dat een veel betere manier. De piloot gaat te allen tijde het toestel in de gaten houden. Naar prijs toe, dat varieert per provider uiteraard, maar ik denk dat je grosso modo kan spreken van een 1.000 euro voor een halve dag, 2.000 euro voor een dag, wat meer of wat minder afhankelijk van het type toestel en type camera’s, voor toestellen die je kan gebruiken voor events. Ga je naar cinema en dergelijke, dan gaat dat natuurlijk meer zijn. Ga je naar heel eenvoudige drones als deze voor een zeer eenvoudig shot, gaat dat wat minder zijn.

 

Kan je met zoiets iets professioneel op een evenement doen?

 

Wel, als daar goed mee gevlogen wordt en de toestellen zijn goed ingesteld, voor een overzichtsbeeldje bijvoorbeeld dat maar kort gebruikt wordt, dan kan dat, ja. Dat is geen probleem. Ook bijvoorbeeld voor live beelden zijn die toestellen niet slecht. Die zijn eigenlijk prijs / kwaliteit zeer knap. Ik zal zeggen, een 4-tal jaar geleden had je om deze kwaliteit in de lucht te krijgen toch 20.000 euro nodig. Nu kost dat 1.000 euro. Dus op 4 jaar tijd zijn we ook toegankelijker geworden. Ook veel gemakkelijker om te vliegen dan 4 jaar geleden, zeker en vast.

 

OK, ik denk dat we een mooi beeld hebben van wat kan en wat niet kan, Seppe. Dankjewel voor je komst.

 

Dat is graag gedaan.

 

En u beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

 

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief
Advertenties