Groene events? Waar beginnen?

Vandaag hebben we het over 'groene' evenementen. En dan is de eerste vraag: Hoe begin ik eraan om een event milieuvriendelijk te maken? De tweede vraag is: Is dat wel betaalbaar? Kevin vraagt het onmiddellijk aan Babs Nijdam. Zij is dé specialiste, want ze is de voorzitster van de Green Meetings Industry Council in Nederland, ze is ook business development manager bij Amsterdam RAI en daarenboven trainer Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen bij Event Academy.

Kevin Van der Straeten
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Welkom bij eventplanner.tv. Vandaag hebben we het over groene evenementen. En dan is mijn eerste vraag; hoe begin ik er aan om een event milieuvriendelijk te maken? De tweede vraag is: is dat wel betaalbaar? Ik vraag het onmiddellijk aan Babs Nijdam. Zij is dé specialiste, want zij is de voorzitter van de Green Meeting Industry Council in Nederland. Ze is ook business development manager bij Amsterdam RAI en daarenboven trainer maatschappelijk verantwoord ondernemen bij Event Academy.

 

Dag Babs, welkom in de studio.

 

Goedemiddag.

 

Een groen evenement, hoe begin je daar aan?

 

Beginnen is het juiste woord. Je moet eens kritisch kijken naar wat je doet voor je evenement, waar je kan besparen en waar je een degelijke bijdrage kunt leveren aan het milieu. Dus beginnen is eigenlijk het belangrijkste.

 

Ik vind het heel opmerkelijk dat je start met te zeggen waar je kan 'besparen'.

 

Ja dat klopt.

 

Leg dat eens uit.

 

Ik denk dat heel veel mensen vaak ‘duurzaam’ met duur combineren en dat hoeft niet zo te zijn. Ik denk dat het ook een kwestie is van anders denken. Dus omdat je al tien jaar je evenement zo hebt georganiseerd betekent dat niet dat dat nog steeds de beste manier is om het te organiseren. Dus misschien moet men anders gaan kijken. Een voorbeeld is banners die je maakt. Heel veel organisatoren maken dat met een datum er op en het jaartal en na het evenement kunnen het niet meer gebruiken en gooien we het weg. Dus als je het toch op eenzelfde locatie elk jaar organiseert, en de banners zien er exact hetzelfde uit, misschien zou je de banners opnieuw kunnen gebruiken en dat levert uiteindelijk voor de editie erna een besparing op.

 

Ik hoor je ook zeggen, begin met kleine stapjes. Je neemt die banners, je hoeft niet alles in een keer te willen doen.

 

Het mag wel, maar ik denk dat dat de schrik is van de meeste mensen dat als je over duurzame evenementen praat, dat men eigenlijk voelt alsof het heel veel is waardoor de organisatoren eigenlijk niet beginnen omdat ze niet weten waar en hoe, terwijl je natuurlijk ook gewoon een klein stapje kan maken en een onderdeel kan pakken en daar op kan focussen en kijken waar je besparing kan creëren of duurzamer kan organiseren.

 

Je hebt het net al concreet gemaakt met het voorbeeld van de banners. Maar heb je nog een aantal voorbeelden?

 

Een van de grote problemen nog steeds, en dat is niet alleen een kwestie van duurzaamheid, maar ook waar de industrie al jaren mee kampt is de no-shows. Dat heeft natuurlijk ook een verlengstuk in duurzaamheid. Het is natuurlijk gewoon zonde als je heel veel eten maakt voor mensen die nooit komen opdagen. Dus dat is ook een voorbeeld van kan ik beter inschatten hoeveel mensen er op mijn evenement komen, maar ook er voor zorgen dat je de mensen die niet komen opdagen misschien een boete of reminder geeft waardoor het eten wat je werkelijk hebt besteld ook opgegeten wordt in plaats van in de prullenbak gegooid wordt.

 

Wat ik ook heel vaak door organisatoren hoor zeggen is dat een evenement per definitie niet echt een milieuvriendelijke gebeurtenis is met veel CO2 uitstoot. Heeft het dan wel zin om überhaupt iets te doen?

 

Ja natuurlijk. Er zijn genoeg fabrieken op deze wereld die ook een bepaalde uitstoot hebben maar dat zijn producten die we allemaal nodig hebben. Een evenement is natuurlijk ook in die zin duurzaam want uiteindelijk willen mensen wel bij elkaar komen. Misschien is het zo dat je kan kiezen voor een groot evenement versus tien kleine evenementen en dan is het toch heel duurzaam. People is ook een element van duurzaamheid. Het is heel belangrijk dat mensen elkaar zien en elkaar spreken tijdens een evenement en niet alleen via de telefoon of via de nieuwste technologieën.

 

Je vertelt heel mooi; het is een andere manier van denken. Het is ook een stukje kostenbesparend werken. Maar er is ook de andere kant... Een duurzaam diner van een cateraar kost vaak wel een stuk meer dan een gewoon diner.

 

Ja dat klopt. Dat is een keuze die je maakt. Als het budget het niet toelaat zou je de eerste jaren beter kunnen inschatten wat je aan no-shows hebt, wat er wordt weggegooid en hoeveel mensen er op je evenement komen. En die besparingen die je hebt omdat je beter inkoopt, zou je dan in de volgende editie kunnen gebruiken om toch duurzamer of voor biologische lokale menu’s te gaan. Maar ik denk ook dat daar, omdat het steeds vaker besteld wordt, dat daar ook de prijs steeds interessanter wordt voor organisatoren.

 

Ik las ergens in een artikel dat de ISO normen ook ergens gerelateerd zijn aan het MVO verhaal, hoe zit dat precies?

 

Men is een paar jaar geleden begonnen met ISO om een normering te maken voor evenementen waarbij je via bepaalde processen en meetbaarheid kan zorgen dat je je evenement ISO certificeert. Het is gelanceerd tijdens de Olympische Spelen in Londen en dat is tegelijk ook het eerste evenement dat aan die ISO norm 20121 voldoet. De Olympische Spelen zijn de eerste die daar aan hebben voldaan en die een certificering hebben gekregen. Dat is voor ons natuurlijk een interessante case om te kijken wat hebben ze goed gedaan waar zijn ze tegenaan gelopen.

 

Heb je daar voorbeelden van, wat hebben ze goed gedaan?

 

Ik weet dat ze qua communicatie naar bezoekers heel veel hebben gedaan. Het openbaar vervoer in Londen was ook heel goed geregeld. Ja, je kan zeggen dat was er al, maar ze hebben het zeker gestimuleerd voor iedereen om met het openbaar vervoer te gaan. Niet alleen vanuit een logistiek oogpunt maar ook vanuit duurzaamheid.

 

Om daarmee de footprint te verkleinen.

 

Precies. Ik hoorde van mensen die daar zijn geweest dat de taxichauffeurs aan het klagen waren dat ze te weinig werk hadden en dat ze naar verwachting meer zouden hebben. Maar ook in de communicatie hebben ze heel veel partners gezocht. Voor Coca-Cola bijvoorbeeld voor de petflessen die apart worden ingezameld om die te recyclen. Dat is misschien ook iets wat heel belangrijk is; je hoeft het niet alleen te doen. Een evenementorganisator moet met heel veel leveranciers samenwerken maar ook de eigen leveranciers hebben ook vaak oplossingen voor duurzaamheid.

 

Dan kom ik met de volgende vraag; waar vind je nu leveranciers die groene dienstverlening aanbieden?

 

Er zijn natuurlijk genoeg plekken. Zelf ben ik voorzitter van GMIC Nederland, dat is een organisatie die zich inzet voor verduurzaming van evenementen waar ook heel veel leveranciers zijn aangesloten die duurzame producten aanbieden. Het is een internationale organisatie met internationale leden over de hele wereld. Maar ik denk ook bij NVO Nederland waar allerlei leveranciers op staan in de breedste zin van het woord. Maar ga ook eens met een leverancier in gesprek wat zij voor jullie kunnen doen. Want misschien hebben ze wel producten of diensten die juist heel goed aansluiten en die er voor zorgen dat die footprint lager wordt.

 

En dan het in balans proberen te houden binnen het budget.

 

Ik merk het bij veel evenementenorganisaties, GERI bijvoorbeeld, die volgend jaar in de RAI een congres gaat organiseren. Die hebben juist ervoor gekozen een aantal sessies gezamenlijk met de leveranciers te organiseren om eens te kijken wat voor ideeën zij hebben. En dan zie je hele leuke dingen ontstaan omdat je met elkaar in gesprek gaat en niet alleen zegt ‘ik wil dat je dat doet’ of dat bij je bestellen.

 

En wat verwacht jij voor de komende jaren?

 

Nou, ik verwacht dat de ISO normering wel steeds vaker naar voren zal komen. Ik weet dat het mensen vaak afschrikt.

 

Omdat het veel regeltjes zijn.

 

Precies. Maar stiekem hoop ik het wel omdat het helderder en zuiver wordt welk evenement duurzaam georganiseerd wordt en wat niet.

 

Is dat haalbaar voor het kleinere evenementenbureau? Ik kan mij voorstellen dat als we bij jullie in de RAI iets komen organiseren je meteen spreekt van de grotere evenementen. Dan kan ik mij voorstellen dat dat zinvol is. Maar voor een heel klein evenement, is het daar ook bruikbaar voor?

 

Moeilijker denk ik wel. Aan de andere kant, als je eenmaal aan bepaalde processen hebt voldaan en begrijpt hoe de ISO normering in elkaar zit, dan zou dat er ook voor kunnen zorgen dat je anders gaat organiseren waardoor het beter en efficiënter gaat. Voor mij is de ISO niet het belangrijkste, het is een doel, een middel. Als mensen zich daar goed bij voelen mogen ze dat absoluut gebruiken. Het belangrijkste is dat men er anders over gaat nadenken en kritisch gaat kijken. Ik doe dit al zoveel jaar zo, moet ik dat dan nog steeds zo doen of zijn er kansen die ik laat liggen om het duurzamer te doen?

 

Heel erg bedankt voor je interessante verhaal.

 

Graag gedaan.

 

En u beste kijker, bedankt voor het kijken en tot de volgende keer. 

Advertenties