Vandaag is Kevin's centrale gast Lieven Buyse van ExpertAcademy. Hij praat met Lieven over low budget marketing voor events of hoe je met weinig budget via internet een zo groot mogelijke doelgroep kan bereiken.


22-10-2012 -  by Kevin Van der Straeten

Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

Leuk dat u weer afstemt op eventplanner.tv. Vandaag is mijn centrale gast Lieven Buyse van ExpertAcademy. Ik praat met Lieven over low budget marketing voor events of hoe je met weinig budget via internet een zo groot mogelijke doelgroep kan bereiken.

 

Dag Lieven, welkom in de studio.

 

Dag Kevin.

 

We gaan het vandaag hebben over low budget internetmarketing. Dan denk ik meteen aan guerrilla achtige toestanden, maar dat is misschien niet helemaal waar het vandaag over gaat.

 

Neen. We kunnen het daar uiteraard ook over hebben maar wat ik eigenlijk vandaag wil komen vertellen is de basis, eigenlijk de vier pijlers waar internetmarketing op gebaseerd is. Dat is enerzijds website optimalisatie, e-mailmarketing, online advertising en dan social media. Maar social media zal ik nu niet behandelen want dat is al uitvoerig aan bod geweest.

 

Ja, Gerrit heeft daar inderdaad al heel uitvoerig over gepraat. Laten we met die optimalisatie beginnen, dan denk ik meteen aan Google, zorgen dat mijn site gevonden wordt.

 

Inderdaad, dat is eigenlijk de eerste stap zeg maar. Maar er is eigenlijk nog een stap die ervoor komt en die vergeten mensen vaak en dat is er voor zorgen dat jouw website inhoudelijk en qua gebruiksvriendelijkheid geoptimaliseerd is. Want het heeft eigenlijk weinig zin om heel veel bezoekers op jouw website te krijgen als die eigenlijk als een zeef terug wegvloeien. Dus eerst er voor zorgen dat je site inhoudelijk optimaal is en ook qua gebruiksvriendelijkheid. Je weet het: 'you only have one chance to make a first impression' dat is bij internetmarketing zeker het geval en ook bij een website; binnen de zeven seconden gaat een bezoeker eigenlijk beslissen of dat de site of dat de informatie, het beeld dat hij onder ogen krijgt of dat dat voor hem of haar relevant is of niet. En dan zijn ze weg. Dus je moet eigenlijk die aandacht kunnen blijven houden door ervoor te zorgen dat je goede inhoud hebt en dat je site ook gebruiksvriendelijk is.

 

En dat zit dan bijvoorbeeld in navigatie?

 

Navigatie, het soort informatie dat je aanbiedt. Waar de focus op ligt, in jouw webpagina. In Amerika hebben ze bijvoorbeeld een onderzoek gedaan met een oogcamera en hebben ze een aantal mensen in een test-publiek dingen laten opzoeken en die camera registreert dan waar je op het scherm kijkt en hoe lang je focussed op een bepaald punt. Daaruit is gebleken dat eigenlijk als je het scherm hebt, dat de linker bovenhoek eigenlijk het dominante veld is, dus als je belangrijke informatie op je website wilt zetten, zet dat dan links boven.

 

Ik vind het wel grappig dat je dat verteld want voor de nieuwe versie van eventplanner.be die we begin dit jaar hebben gelanceerd, hebben we eigenlijk ook zo'n onderzoek laten doen om te gaan bepalen waar kijken mensen naar, welke plekken en waar gaan we dan bijvoorbeeld navigatie en zo verder neerzetten. Dat is inderdaad wel heel boeiend. Nu, als we dan toch iets verder gaan en je zegt van je begint eerst met die architectuur en erover na te denken hoe je dat neerzet. Maar als we dan toch naar Google gaan kijken, hoe zorg je er dan er voor dat je op die eerste plaats terecht komt?

 

Ja, dat is natuurlijk wel handen uit de mouwen steken, maar in tegenstelling tot wat vele mensen denken, is het eigenlijk niet zo moeilijk om die toppositie te behalen, zeg maar. Er zijn een aantal dingen die je in het achterhoofd moet houden, gewoon een aantal eenvoudige technieken. Dat is enerzijds een goede title tag. De title tag is eigenlijk wat je bovenaan in je browserbalk ziet staan bij Internet Explorer. Dat is eigenlijk een titel die je aan de pagina geeft. Belangrijkste is dat jouw key-words, dus zoektermen waar voor je wilt gevonden worden, dat die in die title tag staan. Dat is eigenlijk al een grote stap, en vele websites, bedrijven en ondernemingen die denken daar niet aan en die zetten er gewoon een bedrijfsnaam in de title-tag, terwijl eigenlijk jouw keywords daarin zouden moeten staan.

 

Maar je mag ook weer niet gaan overdrijven...

 

Lieven: Neen, laten we zeggen dat de eerste 30 karakters van de title tag belangrijk zijn. Maak daar een mooie zin van, bijvoorbeeld, ik zeg maar iets: ‘Events in Vlaanderen’ of ‘Events in Antwerpen’ en dan jouw firma naam. Maar zorg ervoor dat die keywords toch in die title tag staan, dat is een punt. Een ander punt is ook om er voor te zorgen dat jouw keywords, jouw zoektermen in de website zelf verwerkt staan, in de tekst. Dat is ook een heel belangrijke factor. Dan een tweede punt zijn inkomende links, want die zorgen ervoor dat jouw stem, jouw site eigenlijk hoger in Google staat omdat elke inkomende link eigenlijk een positieve stem is voor jou. Dat is een andere website die het de moeite waard vindt om een link te leggen naar jouw website, en dat ziet Google en dat gaat Google ook als positief aanrekenen.

 

Maar dan moeten we eigenlijk massaal naar elkaar gaan doorlinken, of geldt dat ook weer niet?

 

Neen, want Google kijkt ook naar het soort site dat naar jou linkt dus als dat een site is die over hetzelfde thema gaat, met gelijkwaardige keywords, dan is dat OK. Maar het heeft eigenlijk geen zin om bijvoorbeeld als een eventbedrijf om een bank te hebben die naar jou linkt. Omdat dat een totaal andere branche is. Dus die keywords moeten wel met elkaar overeenkomen of toch in dezelfde lijn liggen.

 

Naast de organische zoekresultaten zoals we dat dan noemen heb je natuurlijk de betaalde posities met Google Adwords bijvoorbeeld. Is dat zinvol om daarin te investeren?

 

Zeker en vast. Ik denk dat Google Adwords een zeer mooie aanvulling kan zijn zeker voor bijvoorbeeld zoekwoorden waarvoor je niet goed scoort in de organische resultaten. Dat kan je aanvullen met Google Adwords. Dus dan betaal je eigenlijk per klik op je advertentie. Daar tegenover staat natuurlijk ook weer het onderzoek met de oogcamera; meestal staan de advertenties in de rechterkolom. Mensen focussen daar niet zozeer op. Ik weet niet hoe dat zit bij jou. Maar als ik iets opzoek op Google dan kijk ik eigenlijk vrij zelden naar de resultaten in de rechter kolom. Google heeft dat proberen op te vangen door van boven, boven de organische zoekresultaten ook soms 1 of 2 advertenties, tekst-advertenties te plaatsen. Maar die zijn natuurlijk ook zeer duur dan.

 

Dus investeren in Google, zeker in de organische resultaten dat kost ook heel veel tijd want dat doe je niet van de ene dag op de andere dag. Maar wat doe je dan als je een event hebt wat eenmalig is, is het dan nog zinvol om überhaupt rekening te houden met Google optimalisatie?

 

Voor een eenmalig event is het inderdaad misschien niet zo zinvol om daar veel tijd en energie aan te spenderen. Het hangt er een beetje vanaf als je van plan bent om dat event bijvoorbeeld jaarlijks te herhalen of als je daar achteraf nog wat visibilitie mee wilt creëren, dan kan het misschien wel zinvol zijn. Maar dan denk ik dat bannering interessanter is als het een eenmalig event is. Maar om op korte termijn een bepaald resultaat te bereiken kan je bijvoorbeeld werken met online advertising via bannering.

 

Je zei net ook al, naast alles wat met die optimalisatie te maken heeft, heb je ook e-mailmarketing. Maar als ik naar mijn eigen inbox kijk, ik word overspoeld door mailtjes, hoe kan je op een zinvolle manier aan e-mailmarketing doen?

 

Je wordt overspoeld met mailtjes zeg je, daar zijn waarschijnlijk een deel mails bij je gevraagd hebt, waar je op ingeschreven bent, voor een nieuwsbrief of zakenrelaties, misschien ook een deel mail die ongevraagd binnenkomt. Spam, allerlei mailings die gewoon gestuurd worden naar jouw adres. In het geval als het gevraagde e-mails zijn, dus nieuwsbrieven waarop je bent ingeschreven, dan denk ik dat de kans wel groot is dat je je daar toch in zekere mate voor interesseert. Dus wat dat betreft heeft e-mail zeker nog een zeer belangrijke waarde. Het wordt vaak onderschat omdat het niet echt sexy is en iedereen is met social media bezig. Maar e-mail is een zeer sterk communicatie middel om een band op te bouwen met je doelgroep. Om eigenlijk een soort vertrouwensrelatie te gaan opbouwen en dat doe je dan niet door een reclame mail te gaan sturen maar door relevante informatie mee te geven. Bijvoorbeeld een tip, een white-paper die je mailt; klanten inspiratie geven. Dat zijn allemaal dingen die mensen graag hebben. En daar moet je natuurlijk ook mee rekening houden. Verbrandt dat waardevolle en toch wel dure database niet die je hebt. Want je hebt daar veel tijd en geld in geïnvesteerd, die adressen zijn zeer waardevol. Dus ga die niet bombarderen met allerlei promotionele acties. Zorg ervoor dat je relevante informatie stuurt waar mensen echt iets aan hebben.

 

Nu, dat brengt ons naadloos bij de wetgeving rond e-mailmarketing, want kan ik gewoon naar elk e-mailadres wat ik op het internet vind zomaar een mail beginnen te sturen?

 

In principe komt het hier op neer. Je mag een e-mail sturen naar iemand als die daarvoor toestemming heeft gegeven. Dus omgekeerd, je mag enkel commerciële mail sturen naar personen die daarvoor toestemming hebben gegeven.

 

Een opt-in zoals ze dat dan noemen.

 

Wel, er zijn twee uitzonderingen. Uiteraard. Dan komen we bij de uitzonderingen terecht en dat is zakenrelaties, daar mag je altijd naar mailen dus als je met iemand een zakenrelatie hebt, mag je die altijd commerciële mails sturen. Tweede uitzondering zijn de generieke e-mailadressen; zijnde info@ of contact@xyz.be. Daar mag je ook altijd naar mailen.

 

Maar zijn dat dan waardevolle adressen want dan kom je vaak bij de receptie uit?

 

Ja, inderdaad, plus de vraag is nog maar van zo’n adres, wat eigenlijk een koud adres is, wat is de zin om daarna toe te gaan mailen.

 

We hadden afgesproken, niet over social media te hebben. Maar ik heb daar toch een vraagje over voor jou omdat dat bij Gerrit nog niet aan bod is gekomen. En dat is alles met advertising op social media betreft. Facebook begint daar ook zwaar op in te zetten. Heb je daar al ervaring mee?

 

Met Facebook heb ik ervaring. Niet zo positief in dat opzicht. Maar dat verschilt natuurlijk van product tot product of dienstverlenende branche, omdat daar niet genoeg kunt targetten. Ik ga mij verduidelijken; bij Google Adwords krijg je alleen jouw advertentie te zien als mensen informatie opzoeken over zoekwoorden die in verband staan met jouw advertentie. Dus eigenlijk zoekt men al hetgene dat verschijnt in de advertentie. Dus daar is een directe link. Op Facebook verschijn je ergens op een profiel en zijn mensen misschien niet echt op zoek naar wat je aan te bieden hebt. Je kan daar in wel verfijnen en dat is wel positief aan Facebook, dat je kan verfijnen op leeftijd, op geslacht, op seksuele voorkeur zelfs, op studies, op interesses als mensen dat ingevuld hebben.

 

Wel, ik zag bijvoorbeeld, vorig jaar ben ik getrouwd en zag ik plots allemaal disc-jockey en wedding planners omdat ik mijn persoonlijke status op Facebook op verloofd gehad gezet. Dat soort links is dan wel relevant.

 

Absoluut. En ook met geboortedatum, soms zie je ook reclame voor T-shirts met jouw geboortedatum of zo. Dat is allemaal via dat systeem.

 

Dus eigenlijk creatief omspringen met de mogelijkheden die het platform biedt.

 

Absoluut

 

Misschien om af te sluiten, heb jij een aantal valkuilen die we absoluut moeten vermijden als we aan internetmarketing beginnen?

 

Kevin, er zijn er zoveel.

 

Enkele...

 

Ik zal beginnen met de pijlers opnieuw, als we kijken naar website optimalisatie, daar is een van de valkuilen, waar je in kan trappen dat je enkel de homepage optimaliseert voor Google. Maar je kan eigenlijk elke onderliggende pagina van jou website gaan optimaliseren en vaak is dat nog interessanter omdat je dan meer kansen biedt eigenlijk om met jouw website in die top 10 of top 20 te komen. Dus focus je niet enkel op je homepage maar op elke onderliggende pagina van je website.

Wat e-mailmarketing betreft, daar is de valkuil om er te commercieel mee om te springen. Denk aan de lange termijn, geef waardevolle informatie aan jouw klanten. En dan qua advertising, daar geldt ook hetzelfde, zeker bij Adwords. Let op je budget. Want dat is vaak een bron van frustratie voor veel mensen die met Adwords werken, het budget is op na 2 of 3 dagen omdat ze te brede en te algemene zoekwoorden gekozen hebben. Of ze raken niet aan een voldoende rendement dus worden er niet voldoende clicks gegenereerd en daar gaan mensen ook ontgoocheld zijn, van ja, het systeem deugt niet. Maar het ligt eigenlijk aan.

 

En dan toch even een expert raadplegen die je daarmee kan helpen.

 

Wel ik denk inderdaad, is dat het toch belangrijk is om je voldoende te informeren voordat je er mee aan de slag gaat want anders is de kans zeer groot dat je gedemotiveerd gaat worden. En het heeft zoveel mogelijkheden en zoveel potentie.

 

In ieder geval super bedankt voor deze waardevolle tips.

 

Graag gedaan.

 

En u beste kijkers, bedankt voor het kijken en tot volgende keer.

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief
Advertenties