Hoe personaliseer je de beleving op je evenement?

Hoe personaliseer je de beleving op je evenement?

Er is geen tekort aan artikels over het ontwerpen van boeiende eventbelevingen. Deskundigen over de hele wereld zijn het eens over hoe belangrijk de bezoekersbeleving is voor het succes van je evenement.

 

Rapporten en forecasts benadrukken de toegenomen waarde van eventbelevingen. De 2018 Global Meetings and Events Forecast, gepubliceerd door American Express Meetings and Events, geeft aan dat "wanneer respondenten overwegen waarop ze moeten besparen en waarin ze moeten investeren als het budget verschuift, ze de bezoekersbeleving op de hoogste prioriteit houden." Dus zelfs wanneer we geld proberen te besparen, mogen we niet aan het budget zitten dat we voor de eventbeleving aan de kant hebben gezet.

 

De eventbeleving is een hoofdfactor in het bepalen van de betrokkenheid en de emotionele toewijding van de bezoekers, en komt neer op de wow-factor die je kan bieden. Zoals auteur Kevin Van der Straeten aangeeft: "om een echt sterk evenement neer te zetten, wat zelfs aan de meest complexe en veeleisende doelstellingen voldoet, zal je een beetje meer durf en verbeelding moeten tonen. Een goed gevuld programma met een origineel thema is niet altijd genoeg. Om écht je publiek te bereiken, zal je ze een authentieke beleving moeten bieden, een beleving die ze lang zal bijblijven."

 

Niet alle belevingen die je voorbereidt voor je publiek zijn echter geschikt voor alle bezoekers. Dat is waar 'massapersonalisatie' bij komt kijken. Volgens Travel Wire Asia: "massapersonalisatie klinkt misschien tegenstrijdig, maar het is werkelijk mogelijk om personalisatie op schaal aan te bieden". De schrijver van het artikel legt uit: "dit betekent vaak dat je patronen in het gedrag van je doelgroep moet identificeren, en relevante keuzes moet maken op basis van hun recente activiteiten of overeenkomsten met vergelijkbare profielen."

 

Op dezelfde manier waarop giganten zoals Amazon, YouTube, iTunes, en anderen je productaanbevelingen doen; eventprofessionals kunnen gepersonaliseerde dynamieken voor hun bezoekers genereren. Lijkt het je interessant om massagepersonaliseerde belevingen voor je eventpubliek te ontwerpen? Probeer het eens door deze stappen te volgen:

 

 

Stap #1. Creëer verschillende bezoekerstypes

Om massapersonalisatie voor elkaar te krijgen, moet je je eventgasten indelen in verschillende categorieën. Van VIP-bezoekers en hosted buyers tot ondernemers en exposanten; je hebt een groot aantal opties. Door verschillende bezoekerstypes te creëren, kun je gepersonaliseerde activiteiten bieden. Los daarvan kun je gepersonaliseerde belevingen ontwerpen, afgestemd op de behoeften en verwachtingen van je gasten.

 

 

Stap #2. Bouw meerdere mailinglijsten op

Op dezelfde manier waarop je evenement het pad van massapersonalisatie moet volgen, moet je e-mailmarketingcampagne doelgericht zijn. Nu dat je hebt besloten om verschillende bezoekerstypes te creëren, moet je niet aarzelen om dezelfde informatie te gebruiken om verschillende mailinglijsten op te stellen. Op die manier kan je de communicatie vervolgens personaliseren en sterk gerichte berichten sturen.

 

 

Stap #3. Profileer de netwerkbeleving

Bij het bezoeken van evenementen voelen bezoekers zich misschien oncomfortabel en onzeker over de professionals die ze gaan ontmoeten. Iedereen heeft zijn of haar eigen netwerkagenda, en het is altijd moeilijk om in een menigte mensen te vinden die echte waarde toe kunnen voegen. Daarom kun je overwegen om na te denken over het personaliseren van de beleving door middel van een B2B-matchmaking dynamiek, in plaats van een koffiepauze netwerksessie. Hierdoor help je de bezoekers te profileren en het aanbod aan te passen op de vraag, en ook om te zorgen dat je bezoekers toegang zullen hebben tot die interessante mensen.

 

 

Stap #4. Ontwerp een flexibel programma voor je gasten

Door je bezoekers te verdelen in categorieën kan je ze ook unieke belevingen bieden. Laten we bijvoorbeeld zeggen dat het je doel is om een medisch congres te runnen voor verschillende soorten cardiologieprofessionals. Bij het plannen van het evenement kan je beslissen om uitsluitend voor verplegers en verpleegsters een serie workshops te organiseren. Je kan ook een rondleiding opzetten in een medische universiteit voor de cardiologieprofessoren. En voor de doctoren kan je een intensieve kennismarathon inplannen met hoogwaardige deskundigen. Op die manier kan je gemakkelijk een groot evenement voor verschillende bezoekerstypes ontwerpen, waarbij je perfect massapersonalisatie toepast.

 

 

Conclusie

Wij eventprofessionals proberen altijd zoveel mogelijk waarde toe te voegen voor onze bezoekers. We willen unieke en sterk gerichte belevingen leveren die aansluiten op de profielen en verwachtingen. Daarom zijn massapersonalisatietechnieken juist zo handig bij het ontwerpen van ons volgende evenement.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Dazzle Events blaast 15 kaarsjes uit

Dazzle Events blaast 15 kaarsjes uit

Kursaal Oostende blijft open

Kursaal Oostende blijft open

Een nieuw hoofdstuk voor The Event Pilots: Filip Bosschaerts wordt Managing Director

Een nieuw hoofdstuk voor The Event Pilots: Filip Bosschaerts wordt Managing Director

Advertenties