Hoe 'gamificeer' je de leerervaring voor je bezoekers?

Hoe 'gamificeer' je de leerervaring voor je bezoekers?

Mensen bezoeken niet alleen evenementen om te netwerken, maar ook om kennis te verzamelen en nieuwe dingen te leren. Maar het klassieke klaslokaalformat (waarbij de spreker praat en het publiek aantekeningen maakt) lijkt niet meer te werken.

 

Tegenwoordig willen bezoekers graag nieuwe leerformats ervaren en actief meedoen aan het kennisoverdrachtsproces. Zoals het onderzoek Carlson Wagonlit Travel's 2018 Meetings and Events Future Trends aangeeft: "presentaties moeten memorabel zijn, en interactiviteit is een geweldige manier om dat aan te moedigen". De schrijvers van het onderzoek stellen verder: "gamificatie is de evenementensector een stuk interessanter aan het maken."

 

Laten we met dat in het achterhoofd eens vragen: weet jij wel echt wat gamificatie is? We zullen je een handje helpen. In een interview op eventplanner.tv, deelde Bo Krüger een erg scherpe betekenis: "gamificatie gaat over het inzetten van gameonderdelen, game-elementen en gameprincipes in een niet-game-context."

 

"Wat heeft gamificatie te maken met de leerbeleving van mijn bezoekers?" vraag je je misschien af. Goede vraag! Volgens een onderzoek uit 2016 van Oxford Analytica, kunnen verschillende gamemechanieken en -technieken worden ingezet in een leeromgeving, om het leerproces beter te laten verlopen. Zoals de schrijvers van het onderzoek aangeven, is gamificatie een krachtige tool geworden voor onderwijzers.

 

Het is daarom een goed idee om dezelfde strategie in te zetten om een betere leerbeleving te krijgen voor je bezoekers. Hier volgt een korte introductie over wat je kan doen als eventprofessional:

 

 

Tip 1. Maak het betekenisvol

Wat maakt games zo leuk en verslavend? Zoals onderzoeker Jane McGonigal uitlegt: "games laten ons precies zien wat we willen in het leven: leuker werk, een betere kans op succes, een sterk sociaal netwerk en de mogelijkheid om onderdeel uit te maken van iets dat groter is dan wijzelf."

 

Meedoen aan een betekenisvolle beleving wakkert ons verlangen aan om te ontwikkelen en beter te worden. We zijn niet meer bang om uitdagingen aan te gaan, of om te gaan met moeilijke taken. Je kunt dit principe gebruiken om de leerbeleving van je bezoekers te verbeteren door je evenement betekenisvol te maken.

 

Door dat te doen kun je het einddoel van het leerproces promoten. Als je bijvoorbeeld een Tech-congres plant, zorg dan dat iedereen zich onderdeel voelt van iets groters. Dat kun je doen door middel van berichten zoals: "aan het einde van dit evenement zul je de kennis hebben om een werkelijk vernieuwende startup te beginnen", of: "word onderdeel van een community die de wereld verandert door middel van concrete acties!" Laat je gasten het bijzondere en epische karakter van het evenement begrijpen en zorg dat duidelijk is wat voor kennis je sprekers zullen bieden.

 

 

Tip 2. Mix fun met avontuur

Verander leren in een spannende en leuke beleving voor je bezoekers. Zorg dat je sprekers boeiende presentaties geven die de nieuwsgierigheid van je gasten zullen opwekken. Om wat avontuur toe te voegen zou je bijvoorbeeld live quizzen kunnen opzetten tijdens het evenement. Dit is een geweldige manier om de aandacht van je bezoekers vast te houden.

 

 

Tip 3. Stimuleer samenwerking

Gamificatie is doorgaans gebaseerd op competitie (waarbij je bijvoorbeeld badges kunt winnen of eerste kunt worden op het scoreboard), maar het kan ook samenwerking bevorderen. Denk maar eens aan alle computerspelletjes die mensen graag spelen. Om een vriendelijke omgeving op te zetten en de leerbeleving van je bezoekers te verbeteren, organiseer je meerdere boeiende workshops en groepsuitdagingen. Door dat te doen moedig je samenwerking aan en geef je het publiek een kans om hun nieuwverworven kennis in de praktijk uit te proberen.

 

 

Tip 4. Maak het toegankelijk

Het geweldige aan computerspelletjes is dat je niet meteen aan het begin 'de wereld hoeft te veroveren' of 'het monster hoeft te doden'. Je leert gaandeweg je vaardigheden te gebruiken, gemakkelijker rond te bewegen en aan je personage te wennen. Daarna krijg je verschillende opdrachten die steeds complexer worden. Dit mechanisme zorgt voor ervoor dat het doorlopend leuk blijft en biedt een geleidelijke ontwikkeling van je rol in het spel. Als je dit aspect op evenementen in de praktijk wil brengen, moet je voorkomen dat je bezoekers meteen overweldigd raken door te veel informatie en lange sessies. Maak hun leerbeleving zo gebruikersvriendelijk mogelijk, en zorg dat je sprekers hun kennis in 'hapklare brokken' met het publiek delen.

 

 

Tip 5. Bied aantrekkelijke beloningen

Geef je bezoekers incentives. Bied ze onverwachte beloningen voor het geven van de juiste antwoorden op live quizzen, of als ze de nieuwverworven informatie op de juiste wijze inzetten. Hierdoor zullen ze positieve associaties krijgen met hun leerbeleving en het verhoogt bovendien hun zelfvertrouwen. Laat de bezoekers een goed gevoel krijgen bij de vooruitgang en de inspanningen die ze hebben geleverd tijdens de leerbeleving.

 

 

Conclusie

Het ontwerpen van de leerbeleving van je bezoekers kost tijd, toewijding en moeite. Gamificatie is een strategie waarmee je op boeiende wijze kennis kan overdragen. Dus aarzel niet om de gamestrategie en -mechanieken in te zetten, om de leerbeleving van je bezoekers te versterken. Motiveer ze door ze zich onderdeel te laten voelen van iets groters en door een betekenisvolle leeromgeving op te zetten. Bied uitdagingen die om samenwerking vragen, zorg voor een vriendelijk leerproces en beloon het succes van je publiek.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe een kampvuur-gesprek organiseren?

Hoe een kampvuur-gesprek organiseren?

Oprichter cateringbedrijf Bevers & Bevers overleden

Oprichter cateringbedrijf Bevers & Bevers overleden

De Belgen zijn trots op hun evenementen, maar geraken er moeilijk

De Belgen zijn trots op hun evenementen, maar geraken er moeilijk

Advertenties