Voedseloverschot van events naar goede doel



Voedseloverschot van events naar goede doel

Bij veel evenementen blijven op het einde soms grote hoeveelheden eten over. Vaak worden die gewoon in de vuilbak gekieperd. Zou het niet mooi zijn om die voedseloverschotten te schenken aan het goede doel? In New York heb je een app die dat mogelijk maakt.

 

Transfernation heet die app. Hiermee laat je weten dat je voedseloverschotten hebt en contacteer je vrijwilligers die die vervoeren naar de juiste bestemming. De app werd gelanceerd in 2013 en heeft tot op vandaag al meer dan 10.000 pond voedsel bij daklozen- en andere hulporganisaties in New York geleverd.

 

Samir Goel, een van de uitvinders van de app, noemt het de 'Uber for food rescue'. Hij legt de werking uit: "Eventorganisatoren zetten informatie over hun event live. De app zoekt op basis van de locatie van het evenement beschikbare vrijwilligers om het voedsel op te halen. De geofencing die in de app is ingebouwd, laat weten wanneer de vrijwilliger het eten oppikt en wanneer hij het levert bij het goede doel."

 

Volgens Goel is het belangrijkste de eventplanners op te voeden over de houdbaarheid van het voedsel. "Er is uiteraard wetgeving rond voedselveiligheid die moet worden gerespecteerd. Daarom moet je als eventplanner laten weten hoe lang het voedsel al is klaargemaakt en uitgestald en in welke omstandigheden. Het is aan de ontvangende hulporganisaties om dan te bepalen of ze het voedsel onmiddellijk uitdelen of eventueel nog bewaren."

 

Tot hier toe is de app vooral gefinancierd met subsidies en individuele giften. Goel werkt wel aan een soort prijsmodel voor de eventplanners. "Het moet wel interessant blijven voor hen. Ze zouden via Transfernation moeten kunnen besparen en tegelijk hun sociale impact verhogen door bij te dragen aan duurzame oplossingen voor de voedseloverschotten." Transfernation heeft ondertussen ook uitbreidingsplannen buiten New York.

27-05-2016

Comments

Meld je hier aan om te reageren



Lees ook

Marketeers eindelijk écht overtuigd van eventmarketingMarketeers eindelijk écht overtuigd van eventmarketing
"Evenemententerrein Limburg in laatste fase": Schueremans enthousiast"Evenemententerrein Limburg in laatste fase": Schueremans enthousiast
1 op de 2 marketeers maakt gebruik van Live Communicatie1 op de 2 marketeers maakt gebruik van Live Communicatie
Advertenties

In de kijker

Inkart

Inkart

Neem het op tegen collega’s of klanten in je eigen bedrijfs-‘Grand Prix’

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief

Nieuws

EVENTS - Kevin Van der StraetenBestel nu!

Weer

  • Vandaag
  • Morgen
  • Friday
Meer weer

Vacatures

  1. 18-04Sales/acount manager met ervaring
    Kortrijk XPO nv
    West-Vlaanderen
  2. 05-04Stagiaire event medewerker (m/v)
    Perfect+ Event Productions
    West-Vlaanderen
  3. 28-03Sales/account manager met ervaring
    Kortrijk Xpo Meeting Center
    Antwerpen