Pukkelpop maakt van duurzame mobiliteit een headliner



Pukkelpop maakt van duurzame mobiliteit een headliner

Joke Wellens is bio-ingenieur en sinds 2 jaar duurzaamheidscoördinator bij Pukkelpop. Benieuwd wat Pukkelpop allemaal doet om een nog groener en duurzaam mobiel evenement te worden? 

 

Uit de nulmeting die Pukkelpop in 2014 uitvoerde, blijkt dat het transport van de festivalbezoekers 64% van de ecologische voetafdruk van Pukkelpop uitmaakt. Bewustmaking van het publiek om op een duurzame manier naar het festival te komen, blijft dus één van de belangrijkste werkpunten. Om te beginnen krijgen de festivalgangers een duwtje in de rug om gezellig samen met de trein of de bus naar Pukkelpop te reizen. Trein en bus zijn immers in de prijs van een festivalticket inbegrepen. 30 à 35% van de bezoekers maakt gebruik van dit gratis openbaar vervoer.

 

Bovendien stoppen de bussen voor de ingang van het festivalterrein en vanuit het station van Hasselt rijden shuttlebussen. Maar te voet kan ook want het station Kiewit ligt op 500m van het festivalterrein. Tijdens het festival worden extra treinen ingezet.

 

Zo'n 10% van de bezoekers komt met de fiets. Fietsers kunnen gratis parkeren in een bewaakte stalling vlakbij de ingang. Er is plaats voor maar liefst 10.000 fietsen. Bovendien maken fietsers kans op een Pukkelpopfietstas gemaakt van oude festivalbanners én krijgen ze een extra credit op hun GREEN-ID. Credits op de GREEN-ID kunnen festivalgangers inruilen voor food & drink tickets.

 

Pukkelpop ontwikkelde ook een carpoolplatform. Carpoolers krijgen de beste parkeerplaatsen. Parkeren blijft wel betalend en kost € 5 per dag. Pukkelpop wil immers zo veel mogelijk bezoekers met het openbaar vervoer naar het festivalterrein krijgen. Zo'n 60% van de festivalgangers komt met de auto. Jongeren worden ook vaak afgezet door hun ouders.

 

Op het festivalterrein worden elektrische golfkarren en fietsen gebruikt. Leveranciers worden aangespoord aan ecodriving te doen. Goederen transport en vervoer van artiesten worden zo efficiënt mogelijk ingepland om kilometers te besparen. In 2015 werd voor het eerst ook materiaal per boot geleverd langs het Albertkanaal, waarna City Depot de goederen met een elektrisch transport naar het terrein vervoerde.

 

Zelf een lichtend voorbeeld? Maak een dossier op www.mobiwijzer.be, doe daarna de Groeneventscan via www.groeneventscan.be en wie weet haal je een Groenevent Award binnen en win je tot 6000 euro!

 

Meer goede voorbeelden? Kijk op:


www.mobiwijzer.be

advertorial18-05-2016

Comments

Meld je hier aan om te reageren



Lees ook

Bijzondere manieren waarop technologie jouw evenementen kan versterkenBijzondere manieren waarop technologie jouw evenementen kan versterken
Nieuwe trend: Culinaire wandelingen met een snuifje cultuurNieuwe trend: Culinaire wandelingen met een snuifje cultuur
EvenementContact is niet meer...EvenementContact is niet meer...
Advertenties

In de kijker

Event 17

Event 17

Nieuwe award: Beste Idee Award tijdens tweede beursdag van Event 17

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief

Nieuws

EVENTS - Kevin Van der StraetenBestel nu!

Weer

  • Vandaag
  • Morgen
  • Wednesday
Meer weer

Vacatures

  1. 25-03Sales Manager eventplanner.be - België
    Pink Minds Media bvba
    Antwerpen
  2. 24-03Zelfstandig magazijnier (m/v)
    Event Flooring Services
    Oost-Vlaanderen
  3. 03-03Actieve planner Brussel
    MaisonRouge
    Vlaams-Brabant [+Brussel]