Column: 'Flock Behaviour'



Column: 'Flock Behaviour'column


"Birds of a feather flock together" wil zoveel zeggen als "gelijkgestemden hangen aan elkaar". Kliekvorming dus. Dit keer wil ik het hebben over 'Flock behaviour'. En specifiek de kracht die in het begrip ervan verscholen zit voor de event business. Te vaak denken we immers enkel aan individualiteit als we praten over een event beleven.

 

'Flock Behaviour' is het opgeven van tijdelijke individualiteit voor een gedeeld emotioneel traject. Ongeacht hoe individualistisch we onszelf ook vinden, of hoe zeer we emotionele 'lone wolves' zijn. We kunnen niet ontsnappen aan dit gedrag dat in onze natuur, ons DNA ingebakken is.

 

De steunpilaren

De 3 successieve stadia van 'Flock Behaviour' zijn: onafhankelijkheid, eensgezindheid en cohesie. Met andere woorden moeten we de neuzen van individuen in dezelfde richting krijgen om dat speciale, verheven groepsgevoel te bewerkstelligen dat ons een sentiment van geborgenheid en behoren geeft. Op hormonaal niveau spreken we over een context waarin ons lichaam dopamine en oxytocin zal vrijgeven (dezelfde stoffen die vrijkomen bij verliefdheid of seks... om maar te schetsen wat een krachtig wapen dit is).


Als we dit fundament ten gronde begrijpen hebben we een stukje van de tools in handen om een overweldigende beleving te creëren.

 

Missie

Het is aan ons als eventproducenten om manieren te vinden die er specifiek op gericht zijn om de neuzen van bezoekers in dezelfde richting te krijgen.

 

Een praktisch voorbeeld maakt dit tastbaar: het spookhuis, net als de meeste achtbanen en volwassen kermisattracties, gebruikt de primaire emotie van angst en vluchtrespons om een gezamenlijke beleving te creëren. Zij die geen angst voelen, omdat ze cerebraal de angstfactoren doorprikken, begrijpen minstens de groepscontext en voelen medeleven en begrip.

 

Mits de juiste afstelling en gebruik staat het ruime gamma emoties hiervoor te onzer beschikking: lust / opwinding, afkeer, verassing, schaamte, fierheid, voldaanheid, etc.

 

"What makes them tick?"
Extra tijd investeren om de doelgroep grondig te begrijpen loont. Het is niet enkel de individuele beleving, maar het 'Flock behaviour' en emotionele groepscontext van een event die beide van belang zijn bij een optimale beleving.

 

... of bekijk jij individuele beleving en groepsgevoel nog steeds als tegenstrijdigheden?

17-11-2015

Comments

Meld je hier aan om te reageren



Lees ook

Plaats jouw vacatures op eventplanner!Plaats jouw vacatures op eventplanner!
Ontdek de VIP-formules van Filmfestival OostendeOntdek de VIP-formules van Filmfestival Oostende
10 jaar JADA - een verhaal van groei tegen de crisis in10 jaar JADA - een verhaal van groei tegen de crisis in
Advertenties

In de kijker

20 event-tips rond mobiliteit

20 event-tips rond mobiliteit

20 tips voor vlot verkeer en meer fietsers op je event

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief

Nieuws

EVENTS - Kevin Van der StraetenBestel nu!

Weer

  • Vandaag
  • Morgen
  • Wednesday
Meer weer

Vacatures

  1. 25-03Sales Manager eventplanner.be - België
    Pink Minds Media bvba
    Antwerpen
  2. 24-03Zelfstandig magazijnier (m/v)
    Event Flooring Services
    Oost-Vlaanderen
  3. 03-03Actieve planner Brussel
    MaisonRouge
    Vlaams-Brabant [+Brussel]