Column: One-Minute Eventlogica

Column: One-Minute Eventlogica

Als je een evenement organiseert wil je aansluiten bij de doelgroep en je richten op een doel. Maar hoe bepaal je de doelgroep en welk doel vormt de rode draad in het geheel?

 

Evenementen worden steeds vaker strategisch ingezet als onderdeel van de marketingmix en dienen hiermee een duidelijk communicatiedoel. Maar hoe vertaal je deze communicatiestrategie in een doelgericht belevingsconcept?

 

In het hedendaags kort maar krachtig... want iedereen heeft continue haast. Iedereen weet het, maar lijkt het in diezelfde alledaagse haast vaak te vergeten.

 

Stap 1: Kies een doelgroep

Business to Business, Business to Consumer of Business to Personnel. Iedere doelgroep heeft zijn eigen kenmerken; taal en benaderingswijze, ieder event heeft zijn eigen doel; variërend van relatie-event tot training en van jubileum tot beurs. Soms tref je subdoelgroepen binnen de gekozen doelgroep.  Bekijk dan de onderlinge relaties en laat deze samen komen in het gezamenlijk 'wij-gevoel'.

 

Stap 2: Richt je op één doel of maak je een combi?

Wil je vermaak, imago-opbouw, verkoopbevordering, kennisoverdracht, motivatiestimulatie of netwerken? Of maak je een combinatie van enkele doelen samen? Zolang de doelen elkaar niet ontkrachten maar versterken kun je combineren. Vandaag de dag speelt maatschappelijke betrokkenheid eveneens een belangrijke rol.  Het verantwoorde bedrijfsuitje waarbij het mes aan twee kanten snijdt. Voldoening en hulp aan de ander. Vrijwilligerswerk als imago versterking. Hiermee wordt slim ingespeeld op de uitstraling welke je het evenement meegeeft en de free publicity die dit genereert.

 

Stap 3: Wat is je boodschap en hoe bereik je de doelgroep?

Wat wil je vertellen, aan wie en hoe? Welke middelen ga je inzetten om het doel en de doelgroep te bereiken? Hoe vind je aansluiting bij de doelgroep? De magische mix van creativiteit en timing.

 

Kies je voor persoonlijk of massaal? Gebruik je media; radio en tv of social media? Kies je voor schriftelijk per 'ouderwetse' post en drukwerk of voor hedendaagse website, e-mail en intranet? Iedere doelgroep en ieder doel hebben eigen ongeschreven regels. Het is de truc van de eventmanager om hierop in te spelen. Ga op zoek naar datgene dat de nieuwsgierigheid prikkelt, tot actie aanzet en toch persoonlijk aanvoelt. Dat heeft het grootste effect... want het mooiste dat je iemand kunt geven is tijd, aandacht en een unieke beleving. Maak het speciaal, dan voelt iedereen zich bijzonder.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe vermijd je event clichés en bouw je een waardevol event?

Hoe vermijd je event clichés en bouw je een waardevol event?

Van ondergronds dineren tot logeren in de boomtoppen

Van ondergronds dineren tot logeren in de boomtoppen

Gratis festivals hebben het moeilijk door gestegen kosten: "Je kan het bijna niet rondkrijgen"

Gratis festivals hebben het moeilijk door gestegen kosten: "Je kan het bijna niet rondkrijgen"

Advertenties