Column: Je staat er niet bij stil



Column: Je staat er niet bij stilcolumn


Vandaag kent elke professionele eventorganisator de algemene voorschriften die het Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen (FAVV) oplegt. Maar niet iedereen is zich bewust van de inspanningen die nodig zijn om aan deze voorschriften te voldoen.  

 

Doordat cateraars vaak zelf zorgen voor logistieke ondersteuning worden eventorganisatoren vaak niet rechtstreeks geconfronteerd met de complexiteit van deze specialiteit.

 

Catering logistiek op grotere schaal vraagt om omslachtige on-field distributie, sterkere werkpaarden en grote machines. Maar ook extra focus op detailorganisatie is een absolute vereiste. Alleen zo kan je er voor zorgen dat elke bar op een correcte manier kan serveren wat de menukaart belooft. Enkel de vakspecifieke professionals hebben de kennis om binnen deze overweldigende schaal die details te respecteren.  

 

Hygiëne beperkt zich niet tot de keuken  

De basisvoorwaarden om te voldoen aan alle hygiënische voorschriften zijn:

  • een gepaste koeling
  • lopend water in de werkateliers
  • afwasbare werkbladen (of muren als de voedselbereiding zich tegen de muur bevindt)
  • handzeep
  • tissues
  • voldoende vuilbakken voor restafval (in de bereidingsruimte zelf moeten de vuilbakken afgedekt zijn)
  • correcte volumes voor de koeling: té groot en je verspilt geld aan huur en energie, té klein en je materiaal riskeert te verpieteren (in grote organisaties wordt vaak gewerkt met een centraal stocksysteem omwille van de moeilijke inplanting van grotere koelingen in de buurt van de bereidingsruimten)
  • tijd om de koelcontainer grondig te kuisen vooraleer hem vol te stapelen
  • tijd om de koelcontainer tussendoor te kuisen (zelfs al moeten alle voedselverpakkingen altijd op hoogte staan, dan nog moet de vloer altijd proper zijn)    

Professionele aanpak versterkt veiligheid  

Met veilige catering denken we in eerste instantie aan het vermijden van voedselvergiftigingen. Daarom zorg je best voor:

  • correcte spoeling van de tapdarmen
  • scheiding tussen koelijs (niet geschikt voor consumptie) en ijsblokjes voor de cocktailbar
  • goede barhygiëne en proper kuismateriaal
  • correct tappen zodat de tapteut de schuimlaag in je glas niet raakt en niet gaat versuikeren
  • grondige kuisbeurt van de bars bij elke dag afsluiting zodat de toogbladen niet plakken de dag erna
  • correcte aansluiting van gasinstallaties en CO2 flessen voor tapinstallaties
  • vuilblik en container om in geval van glasbreuk snel en makkelijk op te kuisen  

Maak ook plannen voor na het event  

Denk aan de volgende zaken:

  • voorzie de vorkheftrucks van tankstations
  • beveilig en omzoom openlucht stockageplaatsen
  • organiseer het beheer van de sleutels van alle rollend materieel en toegangspoorten  

Professionalisme zit echter in de details. Zo bezorg je best de drankoverschotten terug aan de leverancier volgens het individuele stapelplan voor die specifieke drank. Dit omdat elke dranksoort andere verpakkingsdimensies heeft. Een correcte afhandeling spaart tijd en geld, namelijk de bijkomende kost die de leverancier je rekent voor het opnieuw stapelen.  

 

Monitor niet alleen de verbruiksgoederen  

Tracking van materiaal is vaak problematisch op massaorganisaties. Het traject van de verkoop van producten wordt vaak heel goed gevolgd. Dit is natuurlijk direct gelinkt aan verkoopcijfers en omzet. Er zijn voldoende degelijke computersystemen op de markt die een directe inventarisupdate genereren op basis van de publiekskassa's.   

 

Maar wat gebeurt er met het gebruikersmateriaal? Heb je al eens stil gestaan bij de kost van het barmateriaal? Klein materiaal zoals ijstangen, ijsemmers, kuismateriaal, kurkentrekkers, flessenopeners, afschuimers, enz. zijn cruciaal voor een hygiënische en doeltreffende barwerking. Niet alleen op de eerste dag, maar op alle resterende event dagen. Daarom krijgt dit kleine materiaal best geen pootjes na een dag afsluiting. Beeld je eens in wat het kost als je slechts de helft van alle bar items recupereert. Zeker wanneer je op een schaal van tientallen bars of meer werkt?  

 

Nu jij al deze punten hebt doorgenomen, besef jij dan ook het belang van een professionele aanpak van jouw catering op je grote event of sta jij er nog steeds niet bij stil?

08-09-2015

Comments

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan

Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

 



Lees ook

TIP! - Checklist entertainment voor evenementenTIP! - Checklist entertainment voor evenementen
Hoe begin je je carrière als eventplanner?Hoe begin je je carrière als eventplanner?
Audiovisueel materiaal: huren of kopen?Audiovisueel materiaal: huren of kopen?
Advertenties

In de kijker

Congrescentrum Orpheus

Congrescentrum Orpheus

Een nieuw interieur voor Congrescentrum Orpheus!

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief

Nieuws

EVENTPLANNER - Kevin Van der StraetenBestel nu!

Weer

  • Vandaag
  • Morgen
  • Saturday
Meer weer

Vacatures

  1. 14-11Sales/accountmanager
    Breepark
    Noord-Brabant
  2. 10-11(On)gewoon creatieve grafische vormgever
    JADA events
    Antwerpen
  3. 30-10Flexibele jobstudenten gezocht als spelleider
    iChallenge bvba
    Vlaams-Brabant [+Brussel]