Column: In het wit van de ogen kijken werkt

Column: In het wit van de ogen kijken werkt

Je zoekt een nieuwe outfit en bezoekt een winkel zonder personeel. Stijladvies verwachten is dusdanig utopisch. Je kiest en past je outfit, scant de prijs-labels en gaat naar de automatische kassa om af te rekenen.

 

Net als in een modern grootwarenhuis moet je jouw betaalticket inlezen in het naar buiten gaan om vrije doorgang te krijgen... Zal dergelijke aanpak, alhoewel bijzonder efficiënt en mogelijks goedkoper door de afwezigheid van personeelskosten, jouw koopgedrag beïnvloeden?

 

In deze column probeer ik het succes van live promoties aan te tonen aan de hand van de inherente 'human contact'-factor. Mijn volgende column die binnenkort op eventplanner.be /.nl verschijnt belicht de unieke creatieve ondertoon hiervan als bewijsvoering. Beide vormen het totaalbeeld.  

 

Interactie werkt 

Goede commerciële interactie werkt om verkoopgedrag te stimuleren en te sturen. Een goede marktkramer met een vlotte babbel zal jou vrij eenvoudig enkele euro's extra uit de zakken schudden.  

 

Net in deze stelling schuilt het succes van live communicatie. Bij een geslaagde live communicatie-actie schakelen we echter de onzekere factor van een écht efficiënte verkoper het veld in te sturen uit door het hele bestaande gamma verkoopstimulerende werktuigen boven te halen. De aanpak en aankleding van promotie acties moeten een grotere efficiëntie garanderen.  

 

We geloven bijna allemaal in het nut en bewezen succes van menselijke interactie binnen een marketing- en verkoopverhaal, maar grijpen sneller terug naar hipper ogende online middelen of traditionele media-investeringen waarvan we de doelgerichtheid meer vertrouwd zijn. Is dit omdat computerdata eenvoudiger te analyseren zijn en zakelijker presenteren?

 

Zaakvoerders zijn natuurlijk vaak notoire cijferaars en verwachten alle ROI op hun investering zo netjes mogelijk gerapporteerd te krijgen. Maar waar past de trajectlengte in de berekening? We gaan toch niet beweren dat effecten van live communicatie niet te meten zijn? (Meer persoonlijke inzichten aangaande deze discussie zijn te lezen in een vorige column.)  

 

Ben jij ook zo fervent overtuigd van het succesverhaal van live interactie als gelijkwaardig onderdeel van de media mix, of zweer je bij affiches en magazine-publiciteit?

 

Lees ook deel 2 van deze column: Creativiteit in de verkoopstrijd

Reageer op dit artikel

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan

Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

 

Lees ook

Advertenties

In de kijker

Nieuwsbrief

Nieuws

EVENTPLANNER - Kevin Van der Straeten Bestel nu!

Weer

  • Vandaag
  • Morgen
  • Sunday
Meer weer

Vacatures