Opdrachtgever weigert te lage factuur



Opdrachtgever weigert te lage factuur

Creativiteit Flanders DC, de organisatie voor ondernemingscreativiteit van de Vlaamse overheid, heeft een factuur geweigerd omdat die te laag was.

 

Volgens de organisatie vroeg een illustrator gewoon te weinig voor het geleverde creatieve werk. Dat staat te lezen op de blog van Flanders DC. Er is bij sommige mensen uit de creatieve sector "schroom om een realistische waarde op hun creatief talent en werk te plakken". Iets wat ook de eventsector niet vreemd is.

 

"Voor alles een eerste keer. Zo ook voor het weigeren van een factuur... omdat ze te laag was."

 

Wat is er gebeurd?

Flanders DC had aan een illustrator een dringende opdracht gegeven. De illustrator was gedwongen het gevraagde werk na de gewone werkuren te maken. Het resultaat was volgens Pascal Cools van Flanders DC heel goed, en de factuur bedroeg maar 250 euro all in. "Die prijs strookte mijn insziens niet met de inspanningen, flexibiliteit en het vakmanschap die in het werk waren gekropen", aldus Cools. Daarom werd de factuur teruggestuurd.

 

Creatief werd onderschat

Volgens Flanders DC, dat zelf workshops rond prijszetting voor ondernemers organiseert, hebben mensen uit de creatieve sector het "vaak heel moeilijk een prijs op hun creativiteit te plakken". Er zou daarvoor "een zekere schroom" bestaan. "Een schroom die versterkt wordt door (potentiële) klanten die menen dat een creatief concept, een jingle, een videoreportage of een illustratie toch helemaal niet zoveel kan kosten. De volgende dag leggen ze wel een veelvoud op tafel voor boekhoudavies of de loodgieter die moet langskomen".

 

Elke De Vilder, managing director van het in 2014 opgestarte creatieve bureau SUPERMACHINE, bevestigt de problematiek. "Van ons is er jammer genoeg nog geen factuur afgekeurd wegens te laag", zegt ze eerst. Maar het klopt volgens haar wel dat de creatieve industrie "onderschat" wordt. Zo klopt het volgens De Vilder dat bedrijven en organisaties weinig of geen geld over hebben voor een logo. Sommige creatievelingen geven voor een kleine prijs het beste van zichzelf. "Maar de output kan naar mijn mening nooit top zijn", aldus De Vilder. "You pay peanuts, you get monkeys."

 

En met events loopt het helaas vaak net hetzelfde. Welke opdrachtgever weigert als eerste de factuur van zijn eventbureau omdat die te laag is?

Bron: HLN 18/05 via License2Publish - 03-06-2015

Comments

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan

Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

 



Lees ook

Hoe maak je aantrekkelijke save-the-date e-mails?Hoe maak je aantrekkelijke save-the-date e-mails?
GDPR en het verantwoordelijkheidsprincipeGDPR en het verantwoordelijkheidsprincipe
Audiovisueel materiaal: huren of kopen?Audiovisueel materiaal: huren of kopen?
Advertenties

In de kijker

KPN Event

KPN Event

Case: Betrouwbare communicatie tijdens Vierdaagse Nijmegen

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief

Nieuws

EVENTPLANNER - Kevin Van der StraetenBestel nu!

Weer

  • Vandaag
  • Morgen
  • Saturday
Meer weer

Vacatures

  1. 14-11Sales/accountmanager
    Breepark
    Noord-Brabant
  2. 10-11(On)gewoon creatieve grafische vormgever
    JADA events
    Antwerpen
  3. 30-10Flexibele jobstudenten gezocht als spelleider
    iChallenge bvba
    Vlaams-Brabant [+Brussel]