Column: Event-technologie is net als een stoomtrein

Column: Event-technologie is net als een stoomtrein

De evenementenwereld wordt overspoeld door nieuwe technologie: social media spelen een steeds grotere rol in ons leven en het aantal nieuwe event-apps is niet meer bij te houden. Sommigen stellen de vraag, of we daar blij mee moeten zijn. Ik denk dat de cruciale vraag een hele andere is: hoe gaan we leren technologie goed in te zetten?

 

Het is net als bij de introductie van het wiel, de stoomtrein, de televisie en de computer: op het moment dat ze uitgevonden werden, waren er mensen die zich er tegen verzetten. Maar de ontwikkeling bleek onomkeerbaar en dus werd er een manier gevonden ze effectief in te zetten en de nadelen te overwinnen.

 

Met event-technologie is het net zo: je kunt simpelweg niet meer zeggen dat je niet wilt dat er in de zaal getwitterd wordt. Je kunt wel willen dat de vele apps verdwijnen, maar dat zal niet gebeuren.


Tegelijkertijd is duidelijk dat ze op dit moment (nog) niet altijd toegevoegde waarde bieden. We moeten er mee leren omgaan. Die stap moet van twee kanten genomen worden. Aan de ene kant moeten de event-mensen leren de technologie gericht in te zetten. Event-architecten, opdrachtgevers, eventplanners, sprekers en dagvoorzitters moeten zich verdiepen in het fenomeen en wegen vinden om technologie bij te laten dragen aan het eindresultaat. Twitter bijvoorbeeld is helemaal zo bedreigend niet, als je het bewust gebruikt om wat er leeft onder je deelnemers in te brengen in de paneldiscussie. Maar dat vereist dan wel meer dan een twitterwall op het podium.

 

De techneuten aan de andere kant moeten zich meer gaan verdiepen in de evenementenwereld. Net als met de meeste nieuwe technieken gaat alle aandacht eerst uit naar wat er allemaal kan. Maar als de uitvinders uitgefreakt zijn, komt het moment dat er gekeken moet worden naar toepasbaarheid. De bouwers moeten kijken hoe ze hun techniek zo in kunnen zetten dat de deelnemers aan een bijeenkomst er ook daadwerkelijk iets aan hebben.

 

Ik voorspel dat de wildgroei nog wel even door zal gaan, maar daarna zal de natuurlijke selectie zijn werk doen. Veel event-technologie zal net zo snel weer verdwijnen als het kwam, omdat het de vertaalslag naar 'echte mensen' niet heeft kunnen maken. Wat dan overblijft heeft echt toegevoegde waarde en zal de manier waarop wij elkaar ontmoeten naar een hoger niveau tillen.

Jan-Jaap In der Maur

Jan-Jaap In der Maur

'Nieuwsgierig is wat ik ben, vragen stellen is wat ik doe' - Een goede dagvoorzitter analyseert, zet aan tot nadenken, zoekt samenhang en voelt de sfeer aan. Hij helpt u een effectief programma op te stellen, met échte interactie: kennis uitwisselen, begrip kweken, nieuwe inzichten geven. Ik ben altijd mezelf: prikkelend, ongekunsteld en op zoek naar de meest effectieve gespreksvorm. Vernieuwend waar zinnig, traditioneel wanneer effectief. Ik wil steeds de juiste vragen stellen op het juiste moment.

Reageer op dit artikel

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Advertenties

In de kijker

Nieuwsbrief

Nieuws

EVENTPLANNER - Kevin Van der Straeten Bestel nu!

Vacatures