Column: Ik zet je op jouw plaats

Column: Ik zet je op jouw plaats

In mijn vorige column had ik het er al deels over. De materie is echter boeiend genoeg, en het houdt me momenteel voldoende bezig, om nog iets dieper in te gaan op personeelszaken binnen de evenementensector.

 

"Je zorgt voor een diversiteit aan profielen binnen jouw bedrijf zodat je voor elk project de juiste persoon op de juiste plaats kan plaatsen. Een echte meerwaarde die je aan de klanten kan slijten omdat het terugslaat op kwaliteit en individuele servicegerichtheid."

 

... Tot dusverre de theorie.

 

De praktijk is echter moeilijker. Er zijn een reeks hindernissen die zich permanent opwerpen.

  • Wat is het perfecte profiel voor deze of die positie?
  • Bij wie uit mijn 'pool' van mogelijkheden kan ik het grootste aantal nodige elementen bevestigd zien?
  • Hoe verdeel je functies binnen eenzelfde project? Project per project evalueren of boeien we ons vast aan een vast stramien? Uiteindelijk mag het HR gedeelte van een organisatie geen tijdsspons worden, want klanten willen nu eenmaal snel bediend worden.
  • En dan is er de hamvraag: wil en kan je sowieso constructief werken met een volledig ander profiel als dat van jezelf ? Het is niet iedereen gegeven om voldoende inlevingsvermogen te kunnen genereren voor een warbol van garen als jij een horloge bent met klokvast radarwerk. Team homogeniteit is zeker een succesfactor belangrijk genoeg om even over te mijmeren.

En dan hebben we het nog niet gehad over al de moeite die je als bedrijf moet doen om hoegenaamd de keuze te hebben om de juiste persoon op de juiste plaats te zetten.

  • Hoe spijs je jouw medewerkerspool met een gevarieerd aanbod? Intrinsiek wilt dit zeggen dat je op diverse plekken zal moeten zoeken wat weer tijdrovend is.
  • Hoe motiveer je medewerkers om voor jou te kiezen als andere bedrijven deze witte raven ook wensen aan te trekken? Jouw events gaan immers vaak door op momenten wanneer het algemeen druk is in de sector. Met een kleinere 'pool' werken helpt, want dan ben je een grotere (lees belangrijkere) klant voor freelancers. Maar dan beperk je weeral de keuze en is de cirkel rond.
  • Welke capaciteiten hebben jouw mensen nodig om het bedrijf degelijk te vertegenwoordigen? Een goede stagehand is daarom geen goede crew chief, etc. Als jij resoluut kiest voor topkwaliteit, zoals mijn bedrijf, dan krijg je idealiter de beste profielen telkens opnieuw als een homogeen team ingepland op elk project. De praktijk leert echter dat de pool te klein is om telkens elk profiel beschikbaar te vinden. Vergroot je de vijver, dan kennen de medewerkers jouw aanpak niet ten gronde en zit je weer met het probleem dat je een kleine afnemer bent voor de freelancer.

Denkt u ook dat, in een meer en meer mature markt, de tijd van allesomvattende event managers die van alle markten thuis zijn steeds meer plaats zal maken voor deelspecialisten die als onderdeel van een groter radarwerk onze geliefde sector kunnen 'eleveren'?

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe vermijd je event clichés en bouw je een waardevol event?

Hoe vermijd je event clichés en bouw je een waardevol event?

Van ondergronds dineren tot logeren in de boomtoppen

Van ondergronds dineren tot logeren in de boomtoppen

Gratis festivals hebben het moeilijk door gestegen kosten: "Je kan het bijna niet rondkrijgen"

Gratis festivals hebben het moeilijk door gestegen kosten: "Je kan het bijna niet rondkrijgen"

Advertenties