Schrap Twitter op je event

Schrap Twitter op je event

Twitter wordt steeds populairder. Maar hoe meer mensen het sociale network gebruiken, hoe meer het van zijn oorspronkelijke kracht verliest.

 

Enkele jaren geleden waagde ik als één van de pioniers in België en Nederland, mijn eerste stappen op Twitter. Toen kende ik de meeste van mijn tweeps persoonlijk en voerden we échte conversaties. Als ik vandaag de hashtag van een evenement bekijk, dan stel ik vast dat iedereen door elkaar roept en dat er steeds minder dialogen zijn.

 

Een voorbeeld: tot voor enkele weken volgde ik de twitterfeed van de beurzen waar we aan deelnemen. Dat heb ik opgegeven. Het is gewoon onmogelijk om alles te lezen. Bovendien is het steeds moeilijker om tussen de onzin - ja er wordt heel wat onzin op Twitter verkondigd - de echt relevante berichten op te pikken. En die zijn er zeker ook.

 

Wordt dit de dood van Twitter? Moeten we als organisatoren massaal Twitter schrappen van de marketingagenda bij de organisatie van evenementen? Neen. Zo'n vaart loopt het wellicht niet. Het is wel een signaal dat we niet mogen negeren. Hoog tijd om creatief na te denken over hoe je het dan wel moet aanpakken. Ik ben er zeker van dat er tussen onze lezers heel wat experts zijn met een uitgesproken mening hierover... Deel die gewoon even in een reactie onder deze column!

Kevin Van der Straeten

Kevin Van der Straeten

Kevin Van der Straeten is oprichter en managing director van het online vakblad eventplanner.be /.nl. Hij is presentator van eventplanner.tv en is eveneens auteur van de bestseller EVENTS.

Reageer op dit artikel

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

  • New

    Beste Kevin, ik ben het volledig eens met je waarneming. Bij grotere events heeft het weinig zin om 'alles' wat er op een hashtag geplaatst wordt te volgen. De sleutel ligt dan ook in het woordje 'alles'. Door slim te filteren kun je de hashtag wel degelijk weer relevant en interessant maken. Een paar voorbeelden: ik filter met behulp van (de oude!) Tweetdeck wie van de mensen die ik volg de hashtag gebruiken. Dat is een veel kleinere groep. En bovendien erg interessant want hoogstwaarschijnlijk ga ik ze op het evenement 'in real life' ontmoeten. Daarnaast kun je de hele stroom op de hashtag specifiek filteren op foto's of links. Of op het "?", zodat je ziet welke vragen mensen hebben (het beantwoorden van een vraag is natuurlijk een zeer goede manier om te starten met netwerken). Tot slot, dient hier ook opgemerkt te worden dat Twitter natuurlijk helemaal niet zo groot is in gebruik hè. Facebook is in Nederland en België maar liefst 8 tot 20 keer groter (afhankelijk of je uit gaat van de 1 miljoen accounts, of slechts de 30% actieve). Maar goed, feit blijft dat het open karakter van Twitter het een ideale tool maakt om rondom evenementen met andere deelnemers en de organisator te communiceren, ook als je die nog niet kent.

    Gerrit Heijkoop [How Can I Be Social (HCIBS)] ( 2013-04-01 - 22:19u )

  • New

    Hi Kevin, zelf ervaar ik Twitter ook vaak als een brei van onzin. Toch geloof ik in de kracht van Twitter, het is per slot van rekening een prima medium om NIEUWE contacten mee op te doen. Dit in tegenstelling tot netwerken als Facebook en Linkedin. Wel denk ik dat ‘men’ nog aan het uitzoeken is hoe en wat je communiceert. Onlangs is er een heldere blog geschreven door Derrick Stomp (@djstomp) over het vergelijk tussen communicatie op sociale media en traditionele communicatie (http://bit.ly/St2hxm). Kortom, laten we Twitter niet afschrijven maar er beter mee omgaan.

    Jasper van Blerk [Appendee] ( 2013-04-02 - 09:53u )

  • Leader

    @Gerrit, @Jasper > helemaal eens met jullie feedback. Dat was precies waarop ik aanstuurde door even te porren en te roepen om Twitter te bannen. Door bewust(er) met social media om te springen kunnen we er meer uit halen...

    Kevin Van der Straeten [Pink Minds Media] ( 2013-04-02 - 10:37u )

  • New

    Kleine aanvulling: Via Tweedesck heb je heel gemakkelijk overzicht wat populair is binnen de kolom van je hashtag, met het cloud-icoontje onderin. Handig om het sentiment te volgen.

    Rosalie van Deursen [Molotov Events] ( 2013-04-02 - 12:39u )

  • Expert

    Volledig akkoord. Wij gebruiken het niet meer. Tijdens presnetaties, voordachten, debatten is de interactie van het publiek op een scherm die tweets plaatst ivm het event een nadeel geworden. De aandacht van wat op het podium verschuift naar de tweets die soms niet spits, dom tot wouldbe grappig, kortom geen teogevoegde waarde zijn. Integendeel. jammer want in de eerste versies was dat wel zo.

    Wim Van Besien [Perfect Plus Event Productions] ( 2013-04-04 - 09:03u )

  • New

    Je liet me in elk geval wel schrikken van de titel. ;) Ik sluit me graag aan bij Gerrit & Jasper, niet schrappen maar anders gaan gebruiken. Filteren, cureren, het waren al de buzzwoorden van 2012 en die trend gaat nog wel even door. In Twitter kom je al snel een heel eind door het maken van lijsten. Bijvoorbeeld een lijst met de sprekers, media, of de professionals in je branche. Zeker in combinatie met een (goed gekozen en gecommuniceerde) hashtag. En daar de krenten uitpikken, die je desnoods handmatig plaatst op een Twitterwall. Want ja, ik zie Twitter ook nog steeds als belangrijke aanvulling op een event. Door het open karakter, wat Gerrit aanhaalt. Het levert je nieuwe contacten op, andere invalshoeken, zoals Jasper benoemt. Het maakt het geheel dynamischer, door de lage drempel en snelheid. Interactie wordt groter, ook buiten de locatie en tijden van je evenement.

    Noud de Greef [Communicatiedier] ( 2013-04-04 - 12:03u )

  • Leader

    Dank voor je reactie Noud! De titel heeft inderdaad de bedoeling te 'prikkelen' ;-) En kijk het werkt...

    Kevin Van der Straeten [Pink Minds Media] ( 2013-04-04 - 12:05u )

  • New

    @Jasper, ja "te veel is te veel"... zoals de duizenden tv/radio uitzendingen iedere dag. De oplossing is inderdaad in de moderatie van de tweets. Twitter blijft een steeds belangrijker social media in onze wereled en zeker gedurende evenementen. Curatie/moderatie van de tweets zijn belangrijk gedurende elementen. Daarom meer en meer organizatoren beslissen om een TweetWall te hebben op hun website, op een applicatie, of nog beter "live" in the evenement op grote schermen. De laatste oplossing is wel heel wat aantrekklijker want je moet niet altijd naar je smartphone gaat moeten kijiken. "En", er is alleen maar een selectie van de "beste" tweets getoond (met de beste en meest aangepaste tweets). Ik heb al op verschillende plaatsen kunnen zien, en eerlijk gezegd : I love it !

    Philippe Szombat [TweetWall Pro] ( 2013-04-06 - 12:14u )

  • New

    Interessante commentaar op dit artikel. Als aan ons wordt gevraagd om een Tweetwall te plaatsen enkel omdat het leuk is, dan adviseer ik om het geld in iets anders te investeren. Als het geen communicatieprobleem oplost is het verloren moeite. Je zou ervan verwonderd staan hoe weinig mensen er vertrouwd zijn met deze mogelijkheden. Twitter ( en andere )is een gereedschapskist waar je moet weten dat je met een hamer een nagel in de muur kan slaan, maar ook met een schroevendraaier. Het ding verkoopt zich zelf niet. Wat ik wil zeggen is dat er veel meer aandacht moet worden geschonken aan de "opleiding" van het publiek. Hoe dit moet gebeuren is een andere zaak.

    Wim Mussche [ShareYourSmile] ( 2013-04-22 - 16:00u )

Lees ook

Advertenties

In de kijker

Nieuwsbrief

Nieuws

EVENTPLANNER - Kevin Van der Straeten Bestel nu!

Vacatures