Column: Brainstormsessies, daar komt toch niets uit

Column: Brainstormsessies, daar komt toch niets uit

Creativiteit is onze passie. De uitdaging om tot nog meer en betere ideeën te komen door 'out of the box' te denken. Maar doe dat maar eens. Van onze klanten horen we vaak dat het aan creativiteit in de organisatie ontbreekt...

 

En als we vragen waarom, blijkt dat ideeën snel doodbloeden of dat het altijd dezelfde mensen zijn die met ideeën komen. Zelfs blijkt soms dat de baas niet durft te vernieuwen, ook al roept hij hard om nieuwe ideeën... Of wat te denken van de ultieme dooddoener: "Die brainstorms? Daar komt bij ons toch niets uit".

 

Je voelt hem al aankomen. Excuses werken niet bepaald motiverend. Creativiteit is dan ook vooral LEF hebben. Patronen doorbreken. Een stapje verder gaan en de normale weg niet accepteren. Je bent er helemaal zelf bij. Overigens ben je er niet met één briljant idee. Creativiteit is - vooral in ons vakgebied - een on-going proces. Maar dan moet je wel creatief kunnen en willen zijn. Daar zijn gelukkig trucs, methodes en technieken voor. Ik deel er graag een aantal in deze blog. Geloof me, het creatieve brein is al snel te prikkelen. Maar... je moet er zelf ook mee aan de slag!

 

Brainstormsessie net even anders

Om de opmerking 'uit die brainstorms van ons komt toch niets' meteen van de tafel te vegen: doorbreek gewoon eens de manier waarop je het aanpakt. Blijkbaar doe je het altijd hetzelfde, maar levert het niets op. Als er geen energie loskomt, wordt het tijd om te veranderen. Doop bijvoorbeeld de brainstormsessie zoals je hem altijd noemt om en maak er een powersessie van: dertig minuten in plaats van een uur of meer. Misschien, als je echt LEF hebt, zelfs twintig minuten. Je gaat ervoor. Het gas erop!

 

Om een kritische houding van deelnemers tegenover de brainstormsessies te doorbreken geef je iedereen vooraf de RODE kaart. Hierop staan alle gangbare dooddoeners voor een creatieve sessie. Denk aan:

  • Dat hebben we al een keer gedaan
  • Daar heeft de baas toch geen geld voor over
  • Pas niet bij de klant
  • Krijgen we toch niet voor elkaar

 

En leg  de spelregel uit: de komende tien minuten denken we enkel 'out of the box'. Geen termen van de RODE KAART dus en geen smoesjes. Volgende regel: deel alles en schrijf het op de flipover. Zorg dat men niet door elkaar praat. Zet de wekker op je smartphone en tempo erin!

 

Waarom dit alles? Hardop denken beïnvloedt het brein. Van ideeën komen andere ideeën. Deel daarom alles hardop wat je denkt. Ook al lijkt het een raar, stom of onmogelijk idee. Voorkom dat altijd dezelfde mensen aan het woord zijn. Dus maak een powerrondje, zodat iedereen aan bod komt en het idee noemt wat het eerst te binnen schiet. En dan door naar de volgende. Zo blijf je rondgaan, totdat de ideeën op zijn.

Nu heb je in een korte tijd gebruik gemaakt van je omgeving en zo veel ideeën gehoord, dat je vast geïnspireerd bent geraakt en verder kan met de invulling van je plan.

 

En dan nog een tip: kan de hele afdeling of de mensen die je in gedachten had niet aanwezig zijn op de brainstorm? Laat de powersessie gewoon doorgaan, maar met minder mensen. Laat je vooral niet beperken. Ga gewoon door en plan anders een paar dagen later nog een powersessie in. Breng energie en tempo in je omgeving. Zo ontstaat energie en komen de ideeën vanzelf.

 

Een stapje verder gaan? Laat de boel opschudden

Als externen, zoals bijvoorbeeld wij, je nou eens zouden mogen prikkelen. De boel eens lekker door elkaar schudden. Jou eens laten zien dat je creatiever bent dan je denkt. Denk dan eens echt OUT OF THE BOX. Wedden dat je dan nog meer CREATIVITEIT je organisatie in brengt. En dat je gezamenlijk tot nog meer ideeën komen. Want zo is het: samen creëren, samen creatief durven zijn.

 

Hoe kan dat? Een externe moderator zorgt ervoor dat je baas niet het hoogste woord heeft. Hij/zij halen uit iedereen verfrissende, nieuwe ideeën en zorgt dat je een stap verder gaat. Volgens de creativiteitspelregels en brainstormtechnieken. Over die technieken meer in mijn volgende blog. 

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Katrin  Derboven [Huis Happaert]
Katrin Derboven [Huis Happaert]
New|2013-02-26 - 11:18u

Leuke blog ivm brainstormen en de weerstanden hierrond. Een beproefde manier om op een andere manier te brainstormen in combinatie met inspiratieboosting en netwerking is durftevragen. Laat de creativiteit stromen, want daar heeft elke organisatie behoefte aan.

Lees ook

Hoe een kampvuur-gesprek organiseren?

Hoe een kampvuur-gesprek organiseren?

Oprichter cateringbedrijf Bevers & Bevers overleden

Oprichter cateringbedrijf Bevers & Bevers overleden

De Belgen zijn trots op hun evenementen, maar geraken er moeilijk

De Belgen zijn trots op hun evenementen, maar geraken er moeilijk

Advertenties