Column: De slechtste briefing ooit

Column: De slechtste briefing ooit

Laten we eerlijk zijn: veel te vaak komen opdrachtgevers aandraven met een waardeloze briefing. De gemiddelde briefing luidt ongeveer als volgt:

  • We willen iedereen die komen wil de informatie verstrekken waar hij op zit te wachten; 
  • Tegelijkertijd willen wij ons hele verhaal vertellen, met als zijn nuances, zonder daarin keuzes te maken; 
  • Onze doelgroep is de gemiddelde Nederlander, maar we willen daarnaast niemand uitsluiten; 
  • We kennen onze doelgroep niet, maar weten wel zeker dat ze precies zo denken als wij; 
  • We openen met een speech van de directeur, omdat dit nu eenmaal zo hoort; 
  • We programmeren een aantal sprekers in willekeurige volgorde, zonder na te denken over hun onderlinge relatie. We geven ze allemaal evenveel spreektijd (lees: te lang), omdat we geen onderscheid willen maken; 
  • Sprekers mogen vooral heel lang praten, waardoor er nauwelijks tijd over blijft voor interactie. Gelukkig vindt de zaal dat volgens ons allemaal prima; 
  • Voor de nodige interactie voegen we op een volledig willekeurige plek in het programma wat interactie in. We kiezen daar een vorm voor (meestal lagerhuisdebat of stellingen) zonder enig idee te hebben van de voor- en nadelen van deze vorm. Dat geeft gelukkig niet, want we hebben immers ook geen idee wat deze interactie op zou moeten leveren; 
  • Na de pauze gaan we uiteen in workshops. Waarom die deelsessies zo heten, weet niemand. We overwegen niet ze op een ander moment te plannen; 
  • Na afloop van de workshops (waarvan ook na afloop nog steeds niemand weet waarom ze zo heten) komen we nog één keer plenair bij elkaar, zonder dat dit toegevoegde waarde heeft; 
  • ... (aanvullingen door jullie - de lezers van deze column - zijn van harte welkom). 

Is dit beeld overtrokken? Ik denk het niet. En laten we eerlijk zijn: veel te vaak komen opdrachtgevers weg met zo'n waardeloze briefing. We laten het gebeuren en gaan dan achteraf klagen, dat de bijeenkomst te weinig heeft opgeleverd. Laten we wat vaker minder laf zijn en doen waar de opdrachtgever ons voor inhuurt: onze vakkennis inbrengen, doorvragen en advies geven; ook als de opdrachtgever dat niet leuk vindt. Ik denk dat wij ons werk pas echt goed doen, als de opdrachtgever ons bij tijd en wijle ongelofelijk irritant vindt.

Jan-Jaap In der Maur

Jan-Jaap In der Maur

'Nieuwsgierig is wat ik ben, vragen stellen is wat ik doe' - Een goede dagvoorzitter analyseert, zet aan tot nadenken, zoekt samenhang en voelt de sfeer aan. Hij helpt u een effectief programma op te stellen, met échte interactie: kennis uitwisselen, begrip kweken, nieuwe inzichten geven. Ik ben altijd mezelf: prikkelend, ongekunsteld en op zoek naar de meest effectieve gespreksvorm. Vernieuwend waar zinnig, traditioneel wanneer effectief. Ik wil steeds de juiste vragen stellen op het juiste moment.

Reageer op dit artikel

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

  • Newbie

    Vergeet niet dat alle spontane interacties met de zaal van tevoren uitgeschreven moeten worden anders kan de directie zich niet voorbereiden ;-)

    Michel Verheijden [Mier Cabaret & Dagvoorzitters] ( 2012-04-02 - 11:27u )

  • Newbie

    Oh, en houd die stellingen zo vaag mogelijk, anders zou je wel eens een discussie kunnen krijgen!

    Michel Verheijden [Mier Cabaret & Dagvoorzitters] ( 2012-04-02 - 11:47u )

Lees ook

Advertenties

In de kijker

Nieuwsbrief

Nieuws

EVENTPLANNER - Kevin Van der Straeten Bestel nu!

Vacatures