Column: Overleef jij in de events industrie?

Column: Overleef jij in de events industrie?

Vier thema's waar je dan hopelijk al mee aan de slag bent! - Ik zie steeds vaker een enorme tegenstelling tussen wetenschappelijk bewezen inzichten, en de dagelijkse praktijk in onze branche. En ik geloof dat alleen de personen en bedrijven die zich tijdig weten aan te passen aan de snel veranderende omstandigheden, zullen overleven.

 

Vorige week nam ik deel aan de Fresh Conferentie in Kopenhagen, georganiseerd door het Meeting Support Institute. In dit artikel deel ik kort de 4 thema's die er voor mij bovenuit staken. Onderwerpen waarop we ons allemaal moeten ontwikkelen om in de toekomst effectievere bijeenkomsten en evenementen te organiseren. Dat is tenslotte ons bestaansrecht, toch?

 

1. Publiek's participatie

Als je er voor kiest om mensen fysiek bij elkaar te brengen, zorg dan ook dat je tijd spendeert aan activiteiten die alleen mogelijk zijn wanneer mensen bij elkaar zijn. Dus stop met het vol proppen van de dag met sprekers die achter elkaar op een groot podium hun verhaal afdraaien. Zelfs niet als het maar 20 minuten is!

 

Hoe vaak moeten psychologen ons nog uitleggen dat informatie beter overkomt als de ontvanger er actief iets mee doet?

Hoe vaak moeten biologen en neurologen ons nog vertellen dat ons lichaam denkt dat het gaat slapen als we langer dan 17 minuten stil zitten op een stoel?

 

Hoe vaak moeten sociologen ons nog bewijzen dat de collectieve kennis van een groep verder rijkt dan die van één individu?

Dus vraag jezelf eens af: wat ga jij op je volgende evenement of congres met je deelnemers doen?

 

2. Online, virtuele en hybride events

Dankzij het internet was het nog nooit zo makkelijk om met jouw evenement een massaal publiek te bereiken. Echter, 'webcasts' betekenen volgens mij ook het einde van de klassieke evenementen met een spreker voor een zaal. Immers, dat kan ik ook rustig vanuit huis of kantoor bekijken. Daarvoor hoef ik niet helemaal naar jouw evenement te komen. Maar goed, dat punt heb ik hierboven al gemaakt.

 

Ook de Fresh conferentie werd live uitgezonden en is in zijn geheel terug te zien via de website. Over waarom dit (ook zakelijk gezien) verstandig is, schreef ik al eerder een artikel: het zorgt voor meer deelnemers bij de volgende editie, het levert extra promotie via Social Media en kan ook nog leiden tot directe inkomsten van sponsors.

 

Dus vraag jezelf eens af: wat is jouw ervaring met hybride evenementen op dit moment? En hoe ga je die uitbreiden?

 

3. Duurzaamheid

Moet ik hier nog veel woorden aan vuil maken? Ik hoop dat je bewust bent van het feit dat de meetings & events industrie een enorme vervuiler is. Enerzijds omdat we mensen de hele wereld over laten reizen en anderzijds omdat we verschrikkelijk veel materiaal voor eenmalig gebruik produceren.

 

Van alles wat je op dit gebied kunt ondernemen, is onderstaand initiatief het meest simpel: integreer deze video in je uitnodigingstraject.

 

 

Dus vraag jezelf eens af: wat ga jij dit jaar doen om de 'footprint' van jouw evenementen te verkleinen?

 

4. Waarde creatie & ROI

De toegevoegde waarde die jouw evenementen en bijeenkomsten creëren zal je aantoonbaar moeten maken. Dat vereisen je opdrachtgevers, dat vereisen overheden en dat vereist de maatschappij. En dat hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. Hoe vaak wil je het verhaal van die ROI Piramide nog horen, voordat je hem gaat toepassen op jouw evenementen?

 

Dus vraag jezelf eens af: wat is eigenlijk de toegevoegde waarde van de evenementen die jij organiseert dit jaar?

 

De moraal van dit verhaal...

De bedoeling van dit artikel is om jou in beweging te krijgen. Om te kijken of mijn vragen er toe kunnen leiden dat je ook daadwerkelijk iets gaat veranderen. En omdat ik graag ook weer van jou wil leren. Daarom nodig ik je van harte uit om jouw ervaringen met, en visie op, deze 4 thema's hieronder te delen. Durf te geven!

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe een kampvuur-gesprek organiseren?

Hoe een kampvuur-gesprek organiseren?

Oprichter cateringbedrijf Bevers & Bevers overleden

Oprichter cateringbedrijf Bevers & Bevers overleden

De Belgen zijn trots op hun evenementen, maar geraken er moeilijk

De Belgen zijn trots op hun evenementen, maar geraken er moeilijk

Advertenties