Zeg niet langer personeelsfeest, maar personeelsfestival

Zeg niet langer personeelsfeest, maar personeelsfestival

Een klassiek personeelsfeest met hapjes aan statafels? Dat is zó 2019. In het postcoronatijdperk organiseren bedrijven een heus festival voor hun werknemers. Cegeka liet zelfs Dimitri Vegas & Like Mike opdraven.


Duizenden mensen die op een zomerse zaterdag uit hun dak gaan op Dimitri Vegas & Like Mike. Nee, we hebben het niet over een vroege editie van Tomorrowland, wel over het personeelsfeest van Cegeka afgelopen weekend. Het Hasseltse IT-bedrijf staat bekend om zijn grote personeelsfeestjes, maar deed er dit jaar ter ere van zijn dertigjarige bestaan nog een schep bovenop. "Dat personeelsfeest is elk jaar hét moment voor de directie om de medewerkers te bedanken", zegt Cegeka-woordvoerder Sergio Destino. "Door corona moesten we bovendien al twee edities overslaan. Na die periode wilden we hen nog extra bedanken. Collega's uit België en Nederland werden samen met hun partners uitgenodigd, in totaal goed voor drieduizend personen. De voorbije jaren vond het feest altijd plaats op de parking van ons gebouw in Hasselt. Maar door onze grote groei de afgelopen jaren, moesten we op zoek naar een grotere locatie. En die vonden we aan de Cegeka Arena in Genk."


Die locatie werd volledig ingekleed als een festivalterrein, inclusief tenten, foodtrucks en zelfs een reuzenrad. "Het thema was nineties, omdat we in 1992 opgericht zijn", zegt Destino. "Het festival, dat de naam The Legacy Edition kreeg, vond plaats van 17 uur tot ongeveer 1 uur." Maar de grootste verrassing kwam op het einde. "Met Dimitri Vegas & Like Mike hadden we een knaller van een afsluiter. Dat was een complete verrassing voor iedereen."



Werchter Boutique

Ook KBC koos een festivalthema voor zijn bedrijfsfeest vorig weekend. De bank had namelijk een eigen zone voor ruim negenduizend personen afgehuurd op het festivalterrein van Werchter Boutique. "Na de zware coronajaren was het een manier om de verbinding tussen onze werknemers opnieuw te kunnen versterken", zegt KBC-woordvoerder Viviane Huybrecht. "Het was ook de voorstelling van onze digitale Kate Coin, die we zo in een grotere groep gebruikers konden testen. We hebben een stukje van de weide afgehuurd waar ze dan tussen de optredens door konden samenkomen en waar ze met de Kate Coin eten of drinken konden aanschaffen. Dat ging heel vlot, waardoor er nooit wachtrijen waren."


Die grote personeelsfeesten zijn ook werkgeversorganisatie Voka niet ontgaan. "Het heeft onder meer te maken met de coronapandemie", zegt Manon Beerten, directeur marketing en communicatie. "Medewerkers hebben elkaar de afgelopen twee jaar minder gezien en bedrijven willen, nu het opnieuw kan, hun medewerkers bedanken voor hun inzet. Ze willen die periode voor een stuk compenseren door uit te pakken met een groots feest."


Veel hangt natuurlijk af van de grootte van het bedrijf. "Grotere bedrijven hebben meer de neiging om al hun mensen samen te brengen in een groots evenement. Cegeka heeft bijvoorbeeld de traditie om grote personeelsfeesten te geven. Kleinere ondernemingen zullen misschien eerder een feest op hun maat organiseren."



Wervelwind

Het eten op het bedrijfsfeest van Cegeka werd verzorgd door cateringbedrijf Atelier V, gespecialiseerd in bedrijfscatering. "Sinds corona komt er een wervelwind op ons af van bedrijven die een feest willen organiseren om hun personeel te bedanken", zegt manager Ruben Robeyns.


"Er is natuurlijk ook meer en meer het besef dat personeel schaars is. Bedrijven vragen elk jaar meer, zeker na corona. Maar Cegeka dit jaar is wel de grootste productie die we al in onze carrière gedaan hebben."


Zet dit soort feesten de toon voor de toekomst? "Of het een blijver is, is moeilijk te zeggen", zegt Beerten. "We merken wel dat bedrijven steeds meer belang hechten aan employer branding. Betrokkenheid naar medewerkers toe is cruciaal voor de identiteit van een bedrijf en je kan je zo onderscheiden, zeker in tijden van krapte op de arbeidsmarkt. Een groot feest voor al je mensen kan een meerwaarde zijn."

Bron: De Standaard 21/06 via License2publish, Foto: iStockphoto

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

3 goede redenen om reviews te plaatsen

3 goede redenen om reviews te plaatsen

3 gouden tips om de ROI van je event te vergroten door slim om te gaan met je eventbudget

3 gouden tips om de ROI van je event te vergroten door slim om te gaan met je eventbudget

Spotify test rechtstreekse verkoop concertkaartjes aan fans

Spotify test rechtstreekse verkoop concertkaartjes aan fans

Advertenties