Zakelijke evenementenbranche luidt de noodklok - #codevuurrood

Zakelijke evenementenbranche luidt de noodklok - #codevuurrood

Tientallen ondernemers uit de zakelijke evenementenbranche in Nederland kwamen donderdag bijeen op het Malieveld in Den Haag. Ze rolden daar onder meer een spandoek van 20 bij 20 meter uit, met daarop een noodkreet gericht aan politiek en bestuurlijk Den Haag: geef de branche - waarin zo'n 136.000 mensen werken en die een jaarlijkse omzet van 5,2 miljard euro genereert - per direct duidelijkheid over coronamaatregelen.


Onduidelijkheid over de maatregelen voor de rest van het jaar en het eerste kwartaal van 2022 zorgt nu al voor talloze annuleringen van congressen, beurzen en andere events. Dit betekent niet alleen een miljoenenstrop voor betrokken organisaties, maar het leidt bovendien tot een ernstige verzwakking van de concurrentiepositie van Nederland.


De persconferentie werd georganiseerd door Eventplatform, vertegenwoordiger van de zakelijke evenementenbranche en met de Alliantie van Evenementenmakers gesprekspartner voor de branche met de overheid.Riemer Rijpkema, directeur en woordvoerder van CLC-VECTA: "De zakelijke evenementenbranche heeft per direct duidelijkheid nodig over coronamaatregelen voor de rest van dit jaar en het begin van volgend jaar. De huidige maatregelen leiden tot grootschalige annuleringen en tot complexe, onbruikbare, businessmodellen.

Op basis van Fieldlab-ervaringen kan een duidelijk onderscheid in evenementen worden gemaakt en zijn maatregelen mogelijk waarmee zakelijke evenementen veilig en verantwoord kunnen plaatsvinden. Dat moet heel snel gebeuren, want deze onduidelijkheid en onzekerheid beschadigen de branche en verzwakken de concurrentiepositie van Nederland."



Noodklok

Er worden in Nederland elk jaar honderdduizenden zakelijke evenementen en bijeenkomsten georganiseerd, die gezamenlijk meer dan 130 miljoen bezoekers en deelnemers trekken. De Nederlandse zakelijke evenementenbranche biedt werk aan 136.000 mensen, heeft een directe omzet van 5,2 miljard euro en een economische omvang van 9,1 miljard euro. Pieter Bas Boertje, CEO van D&B Eventmarketing en medeorganisator van deze persconferentie: "Grote internationale congressen, beurzen en bedrijfsevenementen vonden pre-Corona steeds vaker in Nederland plaats. Jaarlijks bezoeken 4,7 miljoen mensen ons land om een zakelijke reden. Daarvan komt 30% voor een congres, beurs of andere zakelijke bijeenkomst. We zien nu dat bedrijven en deelnemers op grote schaal annuleren en uitwijken naar andere landen. Dat betekent een miljoenenstrop voor betrokken organisaties. Daarnaast zijn Nederlandse opdrachtgevers van zakelijke evenementen (waarvan de organisatie normaliter drie tot zes maanden duurt) momenteel heel terughoudend met het plannen van evenementen waarvan niet duidelijk is wat wel en niet mogelijk is. En de zakelijke evenementen die al gepland waren dit najaar worden weer verplaatst, of er worden geen handtekeningen gezet waarmee de hele keten van leveranciers ‘op slot zit’."

 

"Live events zijn van groot belang voor het ontmoeten van klanten, prospects en medewerkers, maar ook voor actieve kennisoverdracht. We verliezen nu in snel tempo onze prominente (inter-)nationale positie in verschillende sectoren en wetenschappelijke gebieden. Het is onbegrijpelijk dat eerdere versoepelingen zijn teruggedraaid en bevindingen van de Fieldlabs worden genegeerd. We luiden de noodklok en roepen Den Haag op de zakelijke evenementen op haar waarde te schatten, anders zijn de gevolgen niet te overzien." Aldus Riemer Rijpkema.

Bron: Fotografie Jan Buteijn

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

TIP! - Waar op letten als je een fotograaf inhuurt?

TIP! - Waar op letten als je een fotograaf inhuurt?

Breng Kerstmis naar je bedrijf met deze Kerst(markt) concepten

Breng Kerstmis naar je bedrijf met deze Kerst(markt) concepten

Sustainability in events: hoe past de Jaarbeurs dat toe?

Sustainability in events: hoe past de Jaarbeurs dat toe?

Advertenties